2022-03-19, 17:36
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
- Gud, giv mig styrka att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.
Det ligger nära min personliga hållning, men det är inte alls i linje med de som argumenterar för att vi saknar fri vilja för forskningen visat att beslut kan mätas i hjärnan innan en person medvetet själv känner till det eller kan medvetet argumentera.
Citera
2022-03-19, 17:37
Avslutad
Även om fri vilja skulle finnas så skulle den såklart behövt bygga på de exakta förutsättningar som råder i hjärnan och i förlängningen universum, så även om fri vilja hade funnits så hade den ändå inte kunnat varit fri. Detta accepteras inte av folk.
Citera
2022-03-19, 17:41
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Befelhavaren
TunderTarFyr: Råd kan spela roll även då råd är deterministiska/förutbestämda eller till måhända minimal liten del slumpmässiga. Men alla råd skulle ha sagts oavsett vilket så de förändrar egentligen ingenting jämfört med hur det ändå skulle ha varit och blivit. Det fanns ingen annan möjlighet.
Så du blir påverkad av råden, men har inte en fri vilja att bestämma hur du ska reagera på de råd du får?
Citera
2022-03-19, 17:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Så du blir påverkad av råden, men har inte en fri vilja att bestämma hur du ska reagera på de råd du får?
Nej medvetandet har inte ens ett veto att bestämma ja, nej eller kanske. Medvetandet är skum på ytan och har ingenting att göra med med vad vi gör eller inte gör, tänker, känner m.m.
Citera
2022-03-19, 17:50
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Nej medvetandet har inte ens ett veto att bestämma ja, nej eller kanske. Medvetandet är skum på ytan och har ingenting att göra med med vad vi gör eller inte gör, tänker, känner m.m.
Börjar det lukta "Moment 22" i den här tråden?
Jag tackar för mig.
Citera
2022-03-19, 17:52
Medlem
Citat:
Det där är ett oviktigt argument, för din hjärna har ingen fri viljas att besluta om den ska tro eller inte tro på "fri vilja".

Din hjärna bestämde sig att inte tro på "fri vilja", innan du blev medveten om det och sedan började den hitta på argument för det som den beslutat sig om.
Argument blir inte mindre viktiga bara för att man inte kan välja om man ska tro på dem eller inte. Min hjärna bestämde sig för att inte tro på fri vilja eftersom den fann de befintliga argumenten emot den övertygande, beroende på att mina livserfarenheter har format mig till en person som föredrar att tro på det som är sant än det som är bekvämt. Din hjärna bestämde sig för att avfärda argumenten emot fri vilja, eftersom dina livserfarenheter har format dig till en person som föredrar att tro på det som är bekvämt än det som är sant.

Det är inget fel med argumenten. Det avgörande är vår mottaglighet för dem.
Citat:
Det där lyckades du inte förmedla till mig på ett sätt som ger mig en aning om vad du menar??

TS länkade till Wikipedia som bl a berättade om den klassiska forskningen om att man kan mäta i hjärnan vilket beslut någon kommer ta, innan den tagit beslutet.

Det brukar anges som argument för att beslutet är redan taget, innan medvetandet känner till det, innan argument vägs, d v s innan någon försöker med fri vilja väga argumenten.
Det där är ett sätt på vilket den fria viljans icke-existens har bevisats med hjälp av vetenskapliga tester.

Men den kan också motbevisas med logiska argument. Bara det att vi kan begå misstag bevisar att vi saknar fri vilja. Om någon verkligen hade möjligheten att välja det bättre alternativet, varför gjorde han då inte det?
Citera
2022-03-19, 17:54
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Antag att du spelar schack, din motspelare har gjort sina drag. Du sitter och "tänker", men det är bara ett spel för gallerierna för du har ingen fri vilja.
Det är bara ett drag du kan göra, att väga argument för olika alternativ är efterhandskonstruktioner som lurar dig att tro att du hade fri vilja.

Eller?
Citera
2022-03-19, 17:54
Bannlyst
Citat:
Trolla inte tråden med newtoniska påståenden. Vi är alla medvetna om quantum indeterminacy men det betyder inte nödvändigtvis att det är truly random events vi observerar.
TunderTarFyr: Råd kan spela roll även då råd är deterministiska/förutbestämda eller till måhända minimal liten del slumpmässiga. Men alla råd skulle ha sagts oavsett vilket så de förändrar egentligen ingenting jämfört med hur det ändå skulle ha varit och blivit. Det fanns ingen annan möjlighet.
Att tro att någon atom i en viss synaps skulle avgöra utfallet av vad någon säger är inte rimligt (och det är sannerligen inte fri vilja även om det skulle vara helt slumpmässigt).
Ja absinten och därför litar jag inte på människors neutralitet.
Evaristo: Jag ser människor utan agens och deras handlanden som deterministiska, inklusive jag mig själv och det jag gör och gjorde. Det betyder för mig inte konstant men nästan alltid nihilism.
Trolla?
Härled Schrödingerekvationerna så KANSKE någon tar dig på allvar.
Citera
2022-03-19, 17:55
Medlem
Citat:

Att något påverkas av yttre stimuli implicerar inte fri vilja.
Citera
2022-03-19, 17:59
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Argument blir inte mindre viktiga bara för att man inte kan välja om man ska tro på dem eller inte. Min hjärna bestämde sig för att inte tro på fri vilja eftersom den fann de befintliga argumenten emot den övertygande, beroende på att mina livserfarenheter har format mig till en person som föredrar att tro på det som är sant än det som är bekvämt. Din hjärna bestämde sig för att avfärda argumenten emot fri vilja, eftersom dina livserfarenheter har format dig till en person som föredrar att tro på det som är bekvämt än det som är sant.
Du tillskriver mig negativa egenskaper istället för att sakligt förklara dina argument. Det gör dig mindre relevant för mig.

Du har inte bevisat sanningen, du förutsätter att du har den. Har du sanningen kan du argumentera för den så andra förstår.
Citera
2022-03-19, 18:06
Medlem
Citat:
Du tillskriver mig negativa egenskaper istället för att sakligt förklara dina argument. Det gör dig mindre relevant för mig.

Du har inte bevisat sanningen, du förutsätter att du har den. Har du sanningen kan du argumentera för den så andra förstår.
Jag förklarade hur det inte är vare sig argumenten eller vår inställning var för sig sig som avgör vår hållning, utan dessa två saker i kombination. Det är också bra för förståelsen att klarlägga varför vi har den hållning som vi har, även om det kräver att man belyser faktumet att min hållning beror på positiva egenskaper och din på negativa.
Citera
2022-03-19, 18:18
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Jag förklarade hur det inte är vare sig argumenten eller vår inställning var för sig sig som avgör vår hållning, utan dessa två saker i kombination. Det är också bra för förståelsen att klarlägga varför vi har den hållning som vi har, även om det kräver att man belyser faktumet att min hållning beror på positiva egenskaper och din på negativa.
Du ger mig negativa egenskaper, men misslyckas lägga fram argument för att vi inte har fri vilja.
Jag tror du saknar argument, då är det enklare att komma med personangrepp.

Du tror inte på fri vilja, så du har inget val om du ska fortsätta med personangrepp eller diskutera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in