Citat:
Ursprungligen postat av
TunderTarFyr
Det där är ett oviktigt argument, för din hjärna har ingen fri viljas att besluta om den ska tro eller inte tro på "fri vilja".
Din hjärna bestämde sig att inte tro på "fri vilja", innan du blev medveten om det och sedan började den hitta på argument för det som den beslutat sig om.
Argument blir inte mindre viktiga bara för att man inte kan välja om man ska tro på dem eller inte. Min hjärna bestämde sig för att inte tro på fri vilja eftersom den fann de befintliga argumenten emot den övertygande, beroende på att mina livserfarenheter har format mig till en person som föredrar att tro på det som är sant än det som är bekvämt. Din hjärna bestämde sig för att avfärda argumenten emot fri vilja, eftersom dina livserfarenheter har format dig till en person som föredrar att tro på det som är bekvämt än det som är sant.
Det är inget fel med argumenten. Det avgörande är vår mottaglighet för dem.
Citat:
Ursprungligen postat av
TunderTarFyr
Det där lyckades du inte förmedla till mig på ett sätt som ger mig en aning om vad du menar??
TS länkade till Wikipedia som bl a berättade om den klassiska forskningen om att man kan mäta i hjärnan vilket beslut någon kommer ta, innan den tagit beslutet.
Det brukar anges som argument för att beslutet är redan taget, innan medvetandet känner till det, innan argument vägs, d v s innan någon försöker med fri vilja väga argumenten.
Det där är ett sätt på vilket den fria viljans icke-existens har bevisats med hjälp av vetenskapliga tester.
Men den kan också motbevisas med logiska argument. Bara det att vi kan begå misstag bevisar att vi saknar fri vilja. Om någon verkligen hade möjligheten att välja det bättre alternativet, varför gjorde han då inte det?