Flashback bygger pepparkakshus!
2022-03-19, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Vad tror ni, är det en tjurfälla vi ser eller var detta en "flash-crasch" likt Corona?
Jag har min uppfattning, men vore intressant att höra hur andra här tänker.

Jag tror det är en tjurfälla. Jag tror vi får se negativa siffror i väst av sanktionerna.

Inflationen drar iväg, bankernas rysskonton, med mera.

Jag har parkerat likviden, bygger på den också.

Men optionerna fortsätter jag med.
Citera
2022-03-19, 12:54
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag tror det är en tjurfälla. Jag tror vi får se negativa siffror i väst av sanktionerna.

Ok, då tänker vi förmodligen ganska lika. Zoomar man ut lite och reflekterar över omvärldssituationen så ser det verkligen ut som en tjurfälla.
Sanktionerna kommer svida ordentligt för väst och kriget är, IMO, långt från över även om uppfattningen jag får från västmedia är att det har spelats ned sista 2 veckorna ordentligt med snack om fredssamtal osv. samtidigt som börserna haft ett glädjerally. Konsekvenserna av sanktionerna kommer vara långvariga och har svårt att se att detta har prisats in helt, det kan inte vara så simpelt i min bok att detta vänder helt nu... Kanske kommer verkligheten på besök när nästa vända inflationssiffror från USA kommer. Spekulerar...
Citera
2022-03-19, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Ok, då tänker vi förmodligen ganska lika. Zoomar man ut lite och reflekterar över omvärldssituationen så ser det verkligen ut som en tjurfälla.
Sanktionerna kommer svida ordentligt för väst och kriget är, IMO, långt från över även om uppfattningen jag får från västmedia är att det har spelats ned sista 2 veckorna ordentligt med snack om fredssamtal osv. samtidigt som börserna haft ett glädjerally. Konsekvenserna av sanktionerna kommer vara långvariga och har svårt att se att detta har prisats in helt, det kan inte vara så simpelt i min bok att detta vänder helt nu... Kanske kommer verkligheten på besök när nästa vända inflationssiffror från USA kommer. Spekulerar...

Man tror inte kriget kommer att sprida sig. Det fanns ett värre scenario där Putin hade vunnit och riktat blickarna mot Transnistrien och Moldavien. Där han satt tryck på Baltikum och kanske Finland.

What happens in Ukraine stays in Ukraine.

Men det är knasigt att börsen värderas som innan kriget och att trenden vänt. Det var ju lite björnigt även innan kriget. Kanske att man ser att FED inte vill höja räntorna nu... och att man ser inflation.. och då vill man in i inflationstrygga papper?

Så tänker jag. Jag väntar en liten stund tills vi vet mer. Sedan blir det anti-inflation measures och att jag köper en tråkig portfölj med sådana papper.

Det är en ny värld och 90-talet och kalla krigets slut försvann. En ny era, en ny epok.
Citera
2022-03-19, 17:21
Medlem
Citat:

Om inflationen drar iväg vill man ha allt kapital investerat, detta kan vara ett skäl till att börsen stiger. Inflation är trots allt ökande priser.
Citera
2022-03-19, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Om inflationen drar iväg vill man ha allt kapital investerat, detta kan vara ett skäl till att börsen stiger. Inflation är trots allt ökande priser.

Jo likviden skall in i stabila papper som kan hantera inflationen.

Vad det lider, men jag stressar inte med det.
Citera
2022-03-19, 18:29
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:

Det mesta är redan inprisat så nej du har fel det är ingen tjurfälla, vi vet nämligen att priserna kommer att stiga. Således kommer även börsen att öka.
Citera
2022-03-19, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Det mesta är redan inprisat så nej du har fel det är ingen tjurfälla, vi vet nämligen att priserna kommer att stiga. Således kommer även börsen att öka.

Tycker det ser sämre ut efter sanktionerna och energiomställningen än före. Jag tycker inte det är inprisat nej.

Putin skall vara värd som ett mindre lands BNP och de pengarna försöker man frysa tillsammans med en mängd andra rysskonton.

Energiomställningen kommer att drabba bönder, åkare och en del andra företag.

Börsen är inte frikopplad makroekonomin, så nej tyvärr... jag är björn nu och ser detta som ett björnrally.
Citera
2022-03-19, 19:11
Medlem
bajssprutans avatar
Definitivt ett björnmarknadsrally i normieaktier. Inflationen kommer att käka många bolag levande.

Shitron analysis shortlista var översåld ur ett tekniskt perspektiv pga att alla sket ner sig pga krig, men börjar nå upp till den nedåtgående trendlinjen igen. Det saknas bara att folk ska börja fatta att det är på väg åt helvete.

Rallyt är väl mest pga short covering och dårar som köper dippen i skräp. Exempelvis gick Peloton upp 7.77% i Fredags fastän det är fortfarande en ipad fastskruvad på ett rullband och en brinnande hög med skit.
Citera
2022-03-20, 21:16
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Definitivt ett björnmarknadsrally i normieaktier. Inflationen kommer att käka många bolag levande.

Shitron analysis shortlista var översåld ur ett tekniskt perspektiv pga att alla sket ner sig pga krig, men börjar nå upp till den nedåtgående trendlinjen igen. Det saknas bara att folk ska börja fatta att det är på väg åt helvete.

Rallyt är väl mest pga short covering och dårar som köper dippen i skräp. Exempelvis gick Peloton upp 7.77% i Fredags fastän det är fortfarande en ipad fastskruvad på ett rullband och en brinnande hög med skit.

Haha, Peloton, de hade med en sådan tröska i ett avsnitt av Billions säsongen som går nu, visade målgruppen bra, garvade gott.

Håller med, samt ett gäng algoritmer som styr på dagsnyheter och det tekniska på låg volym, och precis, några Retailinvesterare som kämpar med att sänka sina GAV.
Citera
2022-03-21, 13:20
Medlem
Flickpojkens avatar
Rysslandsbörsen öppnar väl snart? De blir skoj. Antar att de är inprisat i nuvarande kurs och att vi inte ska vänta oss ytterligare fall när de sker.
Citera
2022-03-21, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Rysslandsbörsen öppnar väl snart? De blir skoj. Antar att de är inprisat i nuvarande kurs och att vi inte ska vänta oss ytterligare fall när de sker.

Hur tänkte du där, hur ska en marknad som varit stängd kunna prisa in saker som hänt när den varit det?
Citera
2022-03-21, 15:11
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken

Njae vi har en marknad i Väst som kan röra sig 3% dagligen på nyheter, galet volatilt, när Ryssland öppnar blir det nog krasch bom bang. Finns inget i nuläget som tyder på att Ryssland kommer att vara open for business utan sanktioner närmaste tiden. Om de nu öppnar aktiehandeln fegisarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in