Citat:
Ursprungligen postat av
Bob-Dylan
Ok, då tänker vi förmodligen ganska lika. Zoomar man ut lite och reflekterar över omvärldssituationen så ser det verkligen ut som en tjurfälla.
Sanktionerna kommer svida ordentligt för väst och kriget är, IMO, långt från över även om uppfattningen jag får från västmedia är att det har spelats ned sista 2 veckorna ordentligt med snack om fredssamtal osv. samtidigt som börserna haft ett glädjerally. Konsekvenserna av sanktionerna kommer vara långvariga och har svårt att se att detta har prisats in helt, det kan inte vara så simpelt i min bok att detta vänder helt nu... Kanske kommer verkligheten på besök när nästa vända inflationssiffror från USA kommer. Spekulerar...

Man tror inte kriget kommer att sprida sig. Det fanns ett värre scenario där Putin hade vunnit och riktat blickarna mot Transnistrien och Moldavien. Där han satt tryck på Baltikum och kanske Finland.
What happens in Ukraine stays in Ukraine.
Men det är knasigt att börsen värderas som innan kriget och att trenden vänt. Det var ju lite björnigt även innan kriget. Kanske att man ser att FED inte vill höja räntorna nu... och att man ser inflation.. och då vill man in i inflationstrygga papper?
Så tänker jag. Jag väntar en liten stund tills vi vet mer. Sedan blir det anti-inflation measures och att jag köper en tråkig portfölj med sådana papper.
Det är en ny värld och 90-talet och kalla krigets slut försvann. En ny era, en ny epok.