Citat:
Ursprungligen postat av
tilsammansnu
Det är Joakim Paasikivi, överstelöjtnant på försvarshögskolan (svensk alltså) som sa det på nyheterna på TV4 imorse. Så kvalicerad och ändå neutral som expertisen kan bli.
Sverige har inte varit neutralt på länge. Vi är "alliansfria". Jag tar allt som en militär säger med en nypa salt. Men jag tänker inte avfärda det heller.
Så vad säger Paasikivi då?
Citat:
Han menar att att han nu för första gången ser en kulmineringspunkt som passerats. Dvs att Ryssland gett det de har och ändå sitter fast, bla. saknar de logistiska möjligheter, ransonering och bränsle till att om möjligt ens ta sig därifrån.
Ok, ryssen har problem med logistik. Mycket möjligt att det stämmer. Och inget som skull chockera mig med tanke på att det är ryssar vi pratar om.
Men hur ser det ut på Ukrainska sidan? Har deras trupper fungerande logistik och gott om mat, ammunition och bränsle? Vad blir nästa steg? Kommer ett gäng barbröstade Azovs med kulspruta i båda händerna jaga ryssen framför sig hela vägen till gränsen, Rambo style? Hur kommer Rysslands förmodade nederlag utspela sig i praktiska termer, enligt Paasikivi?
Däremot kan jag tänka mig att ryska logistikproblem skulle ge Zelensky ett ess i skjortärmen under fredsförhandlingarna. Dvs att han inte behöver göra lika stora eftergifter om det är så att ryssarna börjar få hemlängtan -Om vi nu utgår ifrån att han ens har tillåtelse att förhandla om fred.
Jag ser det mer som att Ukrainsk "frihet", eller ett slut på kriget, inte ens ligger på bordet just nu. Målet för västs ledare är att blöda både Ryssland och Ukraina så länge det bara går. Helst i flera år om det är möjligt. Ryska förluster är utmärkt. Och ukrainska förluster är också jättebra i det sammanhanget. Stora förluster i civilbefolkningen leder till stora propagandasegrar, och till ömsesidigt hat mellan länderna som kan blossa upp om och om igen i decennier.
Det slutgiltiga målet är såklart att Ryssland till slut ska kollapsa. Att Ukraina ska bli för Ryssland vad Afghanistan var för Sovjetunionen. Bankirerna i Manhattan och City of London har inte glömt att Putin stal deras byte under näsan på dom för ett par decennier sen. Så det är inte konstigt att de dreglar som fan över det här kriget. Frågan är varför
du dreglar.
Citat:
De håller på och får det som det är, behövs inga fler inblandade parter.Snarare är det Ryssland som HAR förlorat handelsparter världen över så det är en annan front,
Att ingen skulle vilja köpa Rysslands olja och gas faller på sin egen orimlighet. Och de marknadsandelar
vi lämnar ifrån oss för
våra produkter tar Kina tacksamt över. Det är bara en tidsfråga. Men vi kan ju säkert sälja dessa prylar och tjänster till varandra istället. Det sägs ju funka finfint enligt Kaynes läror. Bara att trycka upp lite mer pengar. Vi kommer knappast svälta i väst, även fast maten blir dyrare. Men i delar av "tredje världen" kommer det bli katastrof såklart.
Citat:
ytterligare en till front som jag ser Putin förlora är influencefronten på internet. Hans troll jobbar hårt med bisarra påståenden och som går tvärtemot allt annat men är överväldigade av det som sägs på nyheter.
Det sägs ju att Ryssland har pumpat in stora pengar i olika miljörörelser i EU. Om det nu stämmer så verkar det ju ha funkat över all förväntan, med tanke på alla nedlagda kärnkraftverk.
När det gäller övrig rysk påverkan så tror jag inte Ryssland har så mycket att förlora på den fronten. De kan inte bryta igenom våran media-dirigerade masspsykos. Jag själv som är certifierad foliehatt har knappt någonsin läst RT. Men att de nu blivit censurerade av YouTube och Facebook gör mig definitivt benägen att lägga till RT i min media-diet. Om något censureras av Big Brother så brukar det vara ett bra tecken på att det är viktig och relevant info.