2022-03-18, 20:40
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Haha, ingen har makt att dela Ryssland förutom ryssarna själva. Inte ens i de bästa av scenarion skulle detta ske:

Putin dödas av kgb-agenter som anser att han gått för långt. Ett fritt val hålls och Alexei Navalny släpps ur fängelset och vinner valet. Alexei Navalny är en stenhård nationalist och skulle aldrig gå med på Rysslands delning. Givetvis skulle han släppa Dugins Eurasien-trams, men han förstår att Rysslands storhet ligger i deras geografiska storhet, där finns också rikedomarna som man kan använda för att modernisera landet (och man får hoppas att han verkligen menar det när han retoriskt har gått till angrepp mot oligarkernas stöld av ryska rikedommar). Finns ingen chans att han går med på att dela landet, speciellt då ingen riktig gräns finns där ryssarna känner sig som annorlunda folk, och speciellt inte mellan St Petersburg och Moskva. Han kanske kan släppa några mindre delar i Kaukausus som ändå knappt är ryska och han slipper den demografiskt tickande bomben som det innebär att ha massa muslimer i ens land.

En starkare delning finns kulturellt inom Ukraina, men kriget kanske nu har förenad rysktalande och ukrainsktalande ukrainare.

Mer realistisk proxykrig skulle gå till ungefär som när tyskarna finansierade kommunisterna för att skapa kaos i Ryssland och bli av med tvåfrontskriget. Du kan givetvis skapa en artificiell inbördeskrig eller folkrevolt i ett annat land som du ser som fiende, men att dela den är desto svårare ifall ingen naturlig etnisk gräns existerar (som i exempelvis Ukraina eller Juguslavien). Detta kan dock vara farligt i ett land med kärnvapen som Ryssland.

Amerikanerna gav stöd till islamister i Kaukasus för att just dela Ryssland på det sätt som det realistiskt går att dela landet. CIA kan liksom inte hitta på ett narrativ där ryssar från västra delen av landet vill skilja sig från Öst, då du måste använda dig av en vilja som redan finns hos folket och hälla bensin på elden ifall du vill lyckas hacka sönder ett land. Ryssland är ganska så utbredd ryskt geografiskt trots alla minoriteter i landet:

https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Russia#/media/File:Percentage_of_Russians_by_region.svg

Efter Soviet så föll imperiet redan samman i de flesta etniska indelningarna som naturligt fanns inom Soviet (även Vitryssland som exempelvis har betydligt svagare anspråk som en riktig nation än Ukraina). Detta gjorde ryssarna utan tvång från utlandet, USA såg det faktiskt inte ens komma och CIA behövde inte ens driva någon proxykrig för att få igenom delningen.

Jag tror att det är problematiskt överhuvudtaget ifall vi tänker oss att vi har makt att ha inflyttande i en att avgöra en supermakts framtid. Vi måste jobba med vad som realistiskt finns tillgängligt framför oss, vilka pjäser vi kan flytta fram och vilka som är bortom vår räckvidd. Ryssland är inte Serbien.

Redan före Ukrainakriget var Rysslands ekonomi i förhållande till Europas tämligen svag. När kriget i Ukraina tar slut, hur det nu kommer att se ut, så kommer både ekonomi och militär förmåga att ha minskar drastiskt. Det torde alltså finns ganska goda möjligheter för omvärlden att framtvinga nya lösningar. Det kan vara så att så länge Ryssland hänger ihop, så går det inte att skapa fred i närområdet, och då borde det vara en prioriterad lösning att genomföra en delning, längs rimliga och redan etablerade regiongränser, så klart.
Citera
2022-03-18, 20:40
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
I Sverige var vi "russofober" redan på 1500-talet, med all rätt. Vi behöver smida en mycket starkt sköld åt det hållet.

Eller så uppgraderar man sin mjukvara samt inser att allierade och fiender har växlat under århundradenas gång.
Citera
2022-03-18, 20:47
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worldwatcher
Eller så uppgraderar man sin mjukvara samt inser att allierade och fiender har växlat under århundradenas gång.

Vissa fiender och allierade har växlat, andra inte. Det finns i säkerhetspolitiken både konstanter och variabler. Ryssland är att betrakta som en konstant i det att vi kan aldrig upparbeta ett fullt förtroende, utifrån storleksförhållanden, militär styrka och framför allt expansionistisk vilja.

För ett konstruktivt förslag på framtida lösning - se mina tidigare inlägg om att dela upp i Västryssland och Östryssland.
Citera
2022-03-18, 20:51
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Redan före Ukrainakriget var Rysslands ekonomi i förhållande till Europas tämligen svag. När kriget i Ukraina tar slut, hur det nu kommer att se ut, så kommer både ekonomi och militär förmåga att ha minskar drastiskt. Det torde alltså finns ganska goda möjligheter för omvärlden att framtvinga nya lösningar. Det kan vara så att så länge Ryssland hänger ihop, så går det inte att skapa fred i närområdet, och då borde det vara en prioriterad lösning att genomföra en delning, längs rimliga och redan etablerade regiongränser, så klart.

Du kan inte artificiellt dela ett land utan naturliga inhemska konflikter mellan områden så vida du inte erövrar landet likt Tyskland.

Det kommer aldrig finnas en vilja för Moskvaryssar och stpetersburgryssar att tillhöra två olika länder.

Det är enklare att Ukraina, Italien eller ens polariserade USA i framtiden delas i två, pga inhemska spänningar mellan geografiska områden.

Däremot kan jag se kina befolka de glesbefolkade områdena i östra Ryssland i framtiden och på så sätt dela landet.

Slutligen så är ekonomiskt nedslagna länder ofta överdrivet stolta och har bara kvar glöden från sina fornstora dagar att leva på. Ett ryssland fylld med materiellt bekvämma ryssar är givetvis enklare att köpslå med.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2022-03-18 kl. 20:59.
Citera
2022-03-18, 20:52
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Läs anledningen till varför filmer blir censurerade eller förbjudna i Kina:

https://en.wikipedia.org/wiki/Film_censorship_in_China

Förutom homosexualitet så är det mest trams skulle nog även du hålla med om. Mad Max: Fury Road censureras för att det visar en dystopisk framtid. Dokumentärer får inte visa att kol är dåligt för hälsan. Spökar får inte visas. Profeter får inte visas. zombies får inte visas. Inga talande djur får visas. Inget dåligt får visas ifall det utspelas i Kina (småsaker som att typ fattiga kineser existerar). Ingen kritik mot kinas kulturrevolution, givetvis.

Du får definiera precis vad som är kulturmarxism (jo, jag vet vad som är kulturmarxism). För enligt min mening så finns inga tecken på censur mot just kulturmarxism förutom när det gäller homosexualitet (och jag tycker inte att alla filmer som visar homosexualitet är kulturmarxistiska).

Exempelvis subliminala och ibland övertydliga feministiska budskap i nya Star wars trilogin från disney hade Kina inga problem med. Inte heller ifall man gör en svart King Arthur, en svart Anne Boleyn eller har med svarta alver och dvärgar i Sagan om Ringen. Så länge man inte gör Kinas forna kejsare svart så skiter givetvis kineserna i hur europeisk historia utmålas. Inte heller bryr de sig om ifall man visar europeer som onda slavägare eller onda rasistiska rövhål i woke-filmer, och de bryr sig inte om ifall man gör nästa James Bond till en svart kvinna.

Kineser värnar enbart om sin historia, och sin etniska värdighet, och att den respekteras. Jag håller med dig att den kommer att respekteras av pengahungriga hollywood som inte vill förlora sin största marknad, inget annat kommer att ändras.

Att ingen HBTQ får förekomma i Kinas medier inklusive film är liksom tämligen viktigt. När du nämner Star Wars vill jag förresten minnas att Kina klippte bort scenerna med den svarte karaktären. Feminism av det explicita slag vi översvämmas av i väst existerar inte i Kina. Men jag förstår inte riktigt varför du raljerar över Kinas censur. Givet att du lever i väst och inte har bott under en sten de senaste 10 åren så kan du inte ha undgått all censur och PK-vinkling som förekommer här. Jag kan ju tycka att PK-censur av exempelvis äldre Disneyfilmer och Tintin är än mer löjeväckande. Dock funkar ju censur och politisk vinkling av filmer och annat kulturbud. Åt båda hållen.

Det handlar ju även om vilka historier man vill berätta. Om kineser får mer inflytande över film och övrigt kulturutbud i väst och internationellt så tror jag inte att de är särskilt intresserade av antivita historier. För det är ju egentligen bara en viss ”utvald” etnisk grupp i väst som har intresse av sånt.
Citera
2022-03-18, 20:59
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Vissa fiender och allierade har växlat, andra inte. Det finns i säkerhetspolitiken både konstanter och variabler. Ryssland är att betrakta som en konstant i det att vi kan aldrig upparbeta ett fullt förtroende, utifrån storleksförhållanden, militär styrka och framför allt expansionistisk vilja.

För ett konstruktivt förslag på framtida lösning - se mina tidigare inlägg om att dela upp i Västryssland och Östryssland.

Se där. Nu kom de där neoconidéerna igen. Men varför inte gå ”full Zbigniew Brzezinski”?

Mitt synsätt är ett helt annat. Nedmontera eller upplös federationen USA. Det kan Ryssland tvinga fram rent militärt genom sin överlägsna kärnvapenteknologi. Som konservativ föredrar jag det konservativa och traditionalistiska Ryssland som samtalspartner framför det liberala och modernistiska USA.
Citera
2022-03-18, 21:01
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
gått till angrepp mot oligarkernas stöld av ryska rikedommar).i
Om vi håller i den tråden, IMF, Världsbanken etc som lånade pengar till den helt bankrupt ryssen.
Structural adjustment programs (SAP)), tvingade ryska staten att privatisera alla statliga bolag, som krav för att få krediter av IMF samt massor av dåliga stålbad som tex Grekland och halva världens länder tidigare visar exempel om.

De som får köpa gör ett bra kap. Likt när Reinfeldt och gänget sålde samhället till sina nära vänner, fast alliansen hade ingen ekonomisk kris att hantera, de löste in allmän egendom och gav till släkt och vänner. Så det finns många bottnar i hur och varför oligarkin existerar alls.
Citera
2022-03-18, 21:26
Medlem
Silvrets avatar
Citat:
Givetvis. Human capital är av vikt innan man räknar hur många människor som finns. En snitt-amerikan kan jag tänka mig fortsätta vara värd 2 kineser i den framtida medelklass-Kina år 2050, men jag har svårt att se honom vara värd 4 kineser.

Jag tror att den totala avsaknaden av kreativitet och innovation som kineser visar upp är främsta svagheten och en ganska stor sådan.

Ja, men inte bara folkmängden i det egna landet utan även hos allierade. USA har hela Västvärlden och större delen av Östeuropa i sin ringhörna. Även de flesta östasiatiska länder är hellre kompisar med USA än Kina.

Citat:
Jag vill nog helst gärna ha en konservativ mur med visigradländernas mentalitet, givetvis (men använder istället liberalism, då det är så verkligheten ser ut idag). Men gammal strategi-tänk från gamla imperier säger visst att du kan alliera dig med en fiende som vill äta upp dig. Du kanske ibland inte ens har någon alternativ, speciellt ifall inte fienden som vill äta upp dig har 7000 atombomber.

Kina har också atombomber. Så vi kanske borde alliera oss med dem.

Citat:
Givetvis är Ryssland ett större hot mot Europas territoriella integritet än Kina, men Kinas nya roll som ekonomisk supermakt skriver om spelreglerna överallt i Världen. Internationell rätt är då inte något som längre behöver respekteras, så länge Kina är den som godkänner att deras allierade gör som de vill och räddar de från ekonomisk fri fall. USA har visserligen gett denna rätt åt somliga av sina viktigaste allierade (som Israel, Saudi Arabien och Turkiet), men jag tror att de alltid drog gränsen för sådan beteende bland de starkare ekonomierna i Europa och Östasien. Näst kan det vara Turkiet som går och tar över i Europa, istället för Mellanöstern, för att ta en bit mark och återbygga forna ottomanska imperiet, speciellt när Grekland och Balkan är så svaga.

Att Turkiet med hänvisning till någon historisk intressesfär skulle bedriva anfallskrig på Balkan är ungefär vad Ryssland ägnar sig åt nu. Har väst provocerat turken genom att ha knutit till sig gamla delar av osmanska riket? Borde vi slänga ut Grekland ur EU och NATO, uppmana dem att demilitarisera, och ge några öar till turken?

Citat:
Detta kommer bara förvärras i takt med att USA och Europa krymper och Kina fortsätter växa som andel av Världens ekonomi. Låt oss inte vara naiva, Kinas kommunistiska parti har igenom hela sin historia struntat gediget i internationell rätt. Det finns många länder som är beredda att strunta i internationell rätt runtom i Världen, och Ryssland är en utav dem.

Men jag anser att man skulle ha kunnat köpslå med Ryssland, låt det finnas internationellt bevakad referendum i Luthansk och Dunbass och Krim (så som i Skottland) och respektera en bufferzoon i forna sovietstater där NATO inte går in som tack för att Soviet inte spillde blod vid dess upplösning (vilket var prov på ryssarnas mer europeiska sida).

Var inte aggressiv medverkande i att stödja ena eller andra sidan i gränsländer till Ryssland. Maiden var en turning point, ett demokratiskt val hade hållits där östra Ukraina inte röstade så som Västra Ukraina ville, och folkrevolterna och kaoset stod enbart Västra Ukraina för, ett sådant icke-acceptans för hur rysktalande Ukraina röstar i ett land som är kulturellt delat kan ju inte vi gå och blanda oss i och välja sida. Att USA detaljstyr framtida regeringen i Ukraina mitt under protesterna är en enorm provokation mot ett Ryssland som fortfarande vill se sig som supermakt.

USA ska inte aggressivt medverka i att stödja ena eller andra sidan, samtidigt som du förspråkar att USA ska verka för att Ukraina ska förlora delar av sitt territorium till Ryssland. Svårt att tänka mig något mer aggressivt.

Citat:
Detta är som sagt visdom jänkarna kunde ha haft för innan Ukraina-kriget (som är en andra point of no return från ryssarnas sida). Jag tror att Ryssland faktiskt var otroligt villiga att komma in i Europeiska värmen ifall man köpslår med dem och de känner att det delvis är på deras villkor, för sitsen med Kina är otroligt obekväm och assymetrisk i maktförhållanden mellan de två länderna.

Ifall vi läser geopolitisk realism från förr i tiden så agerade mäktiga militärmakter med mer pragmatism och inte med maktfullkomlighet eller moraliska plattityder och sökte se den större bilden istället. Vi borde ha gjort det, för resultatet vi fått idag gynnar ingen. Ryssland varnade oss omgående om NATOs fortsatta expansion och att vi inte ska lägga oss i forna sovietstaters politik. Det var en varning om en gräns som en supermakt med 7000 atombomber lade fram. Man kan inte sitta och moraliskt döma denna gräns, man måste köpslå med en tiger.

Ryssland har evigt svinnat runt i Östra Europa, och de har gjort ett misstag de kommer få betala otroligt dyrt för. De kanske rentav förlorat stöd från regelrätta ryssarna i Luthansk och Donetsk som tycker att detta är bara för mycket. Rysktalande ukrainare måste hata dem efter vad de gjort i Mariupol. De har förlorat all framtida inflyttande i Ukraina ifall de inte underkuvar ukrainarna genom att bomba landet till ruiner, men vad kommer detta vara värd? Inte ett skit.

Men vi europeer kommer också få betala priset för jänkarnas misstag. Till och med USA kommer få betala för det i mindre omfattning. Ser bara Kina gå vinnande ur denna meningslösa och idiotiska krig.

Så Ryssland vore villigt att komma in i europeiska värmen, men så fort något annat östeuropeiskt land kommer in i europeiska värmen så är det en provokation mot Ryssland? Det framfår kontradiktoriskt.

Ryssland vill inte in i värmen. Ryssland vill ha lydstater. NATOs expansion österut var något Ryssland provocerade fram. Eftersom Ryssland inte vill kriga mot NATO så är det enda anledningen till att Putin inte skulle gå in i exempelvis baltstaterna och "rädda" ryska minoriteter.

"Köpslå med en tiger" är ett uttryck jag aldrig hört förut. Är tigern ett djur som är villig att köpslå eller vad ska det symbolisera?
Citera
2022-03-18, 22:30
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Du kan inte artificiellt dela ett land utan naturliga inhemska konflikter mellan områden så vida du inte erövrar landet likt Tyskland.

Det kommer aldrig finnas en vilja för Moskvaryssar och stpetersburgryssar att tillhöra två olika länder.

Det är enklare att Ukraina, Italien eller ens polariserade USA i framtiden delas i två, pga inhemska spänningar mellan geografiska områden.

Däremot kan jag se kina befolka de glesbefolkade områdena i östra Ryssland i framtiden och på så sätt dela landet.

Slutligen så är ekonomiskt nedslagna länder ofta överdrivet stolta och har bara kvar glöden från sina fornstora dagar att leva på. Ett ryssland fylld med materiellt bekvämma ryssar är givetvis enklare att köpslå med.

Jag tror inte heller att det skulle jublas över mitt förslag i Ryssland, men samtidigt så håller omvärlden på att med ekonomiska medel närmast sätta Ryssland under en sorts förmyndarskap. Det vore bättre för alla om Ryssland delades och sanktionerna kunde lyftas, alla skulle få det säkerhetsmässigt och ekonomiskt bättre.
Citera
2022-03-18, 22:38
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worldwatcher
Se där. Nu kom de där neoconidéerna igen. Men varför inte gå ”full Zbigniew Brzezinski”?

Mitt synsätt är ett helt annat. Nedmontera eller upplös federationen USA. Det kan Ryssland tvinga fram rent militärt genom sin överlägsna kärnvapenteknologi. Som konservativ föredrar jag det konservativa och traditionalistiska Ryssland som samtalspartner framför det liberala och modernistiska USA.

Hade Ryssland och dess politiska ledning varit konservativa och traditionalistiska så hade de restaurerat monarkin vid det här laget. Men, istället har Putin koncentrerat allt mer makt till sig själv, både till presidentfunktionen och till sig personligen. Det är inget konservativt sätt att organisera och styra ett land.

Sedan, om de ryska kärnvapnen fungerar lika "väl" som vad resten av deras krigsmakt givit prov på under de senaste tre veckorna, då bör man nog inte lita särskilt mycket till deras kärnvapen heller. Tänk så pinsamt om de sköt iväg en laddning och de var en blindgångare.
Citera
2022-03-18, 23:12
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvret
Ja, men inte bara folkmängden i det egna landet utan även hos allierade. USA har hela Västvärlden och större delen av Östeuropa i sin ringhörna. Även de flesta östasiatiska länder är hellre kompisar med USA än Kina.

Ja, och Indien är nog en nyckelfaktor i det hela och USAs framtida viktigaste allierade. Det ska dock anmärkas att alla förutom USA och möjligen England och Frankrike har en svag militär förmåga. Kina kör därmed redan nu över sina grannar i Södra Kinesiska havet, och detta är fortfarande bara Kinas tonårsstadie som supermakt.

Sedan tror jag att Ryssland och Kina verkar ha större delen av mellanöstern i sin ficka, vilket kan vara en avgörande faktor.

Citat:
Kina har också atombomber. Så vi kanske borde alliera oss med dem.

Regeln i geopolitik är alltid att alliera sig med den svagare av dina potentiella huvudfiender. Tror inte att det var bekvämt för Frankrike och England att gå ihop emot Tyskland då de var traditionella fiender, men geopolitiska verkligheten var sådan att Tyskland ensamt slog båda länderna tillsammans i industriell produktion. Dessutom hade Tyskland en mer nationalistisk anda och mer kampvilja bland soldater (än fransmännen i synnerhet). Så England och Frankrike fick ge upp sin koloniala strid och komma överrens om hur kartan skulle delas mellan dem och fokusera på Tyskland.

Även Rysslands möjliga intåg i Medelhavet genom möjligheten att konstantinopel återvänder till Grekland stoppas av Frankrike och England, då Ryssland ses som ett för stort hot och man ser ottomanska riket som den svagare och mer outvecklade makten i Europa. När Tyskland och Österrike-Ungern skapar en stark allians så måste dock fransmännen återvända till att ta till Ryssland som allierad då det är det enda som kan stoppa Tyskland, att de får en tvåfrontskrig. Österrike-Ungern och Ottomanska riket är likväl traditionella fiender men måste komma överrens att se Ryssland som huvudfiende då Ryssland söker elda upp slavisk nationalism (samt grekisk) vilket är ett hot för båda imperierna.

Du går inte ihop med en allierad nödvändigtvis för att du gillar dem, utan för att ett större hot existerar som gör det viktigt att man tar till obekvämma allierade. Antikommunisten Churchill gillade givetvis inte heller att ha Stalin som allierad under andra världskriget.

Citat:
Att Turkiet med hänvisning till någon historisk intressesfär skulle bedriva anfallskrig på Balkan är ungefär vad Ryssland ägnar sig åt nu. Har väst provocerat turken genom att ha knutit till sig gamla delar av osmanska riket? Borde vi slänga ut Grekland ur EU och NATO, uppmana dem att demilitarisera, och ge några öar till turken?

Turkiet har inga atombomber och är ingen militär supermakt. Därmed bör vi inte förhandla med dem på samma sätt som vi tvingas med Ryssland. Fransmännen och engelsmännen kan redan idag spöa dem på egen hand, utan USAs hjälp ifall Erdogan börjar få storhetsvansinne.

Lägg märke här att jag inte anser att vi bör vika en tum åt Ryssland när de kräver att baltiska staterna går ut ur NATO. Men vi bör absolut inte vara envisa om Ukraina eller Georgien när vi VET att vi inte kommer strida för dessa länder utifall Ryssland bestämmer sig att invadera.

Det vore bäst som sagt för själva Ukraina ifall vi inte gav de tomma löften som riskerar att förvandla landet till ruiner.

Citat:
USA ska inte aggressivt medverka i att stödja ena eller andra sidan, samtidigt som du förspråkar att USA ska verka för att Ukraina ska förlora delar av sitt territorium till Ryssland. Svårt att tänka mig något mer aggressivt.

För Ukrainas egen skull och för Europas säkerhet så tycker jag att man borde ha gjort det, ja. Det är inte en så pass radikal grej att ha folkreferendum i områden med en annan etnisk befolkning som är i majoritet. Ser inte hur det skulle kunna bli fred mellan ryssar i exempelvis Donetsk och ukrainare på annat sätt. Vill Ukraina leva i evig inbördeskrig? Då får de varesig ingå i EU eller NATO i vilket fall. Jag tänker mig att det är möjligt att Ryssland accepterar att Ukraina går med i EU så länge de lovar inte gå med i NATO och ger bort de delarna av Ukraina där ryssar är i stor majoritet.

Citat:
Så Ryssland vore villigt att komma in i europeiska värmen, men så fort något annat östeuropeiskt land kommer in i europeiska värmen så är det en provokation mot Ryssland? Det framfår kontradiktoriskt.

Ryssland vill inte in i värmen. Ryssland vill ha lydstater. NATOs expansion österut var något Ryssland provocerade fram. Eftersom Ryssland inte vill kriga mot NATO så är det enda anledningen till att Putin inte skulle gå in i exempelvis baltstaterna och "rädda" ryska minoriteter.

"Köpslå med en tiger" är ett uttryck jag aldrig hört förut. Är tigern ett djur som är villig att köpslå eller vad ska det symbolisera?

Hålla tigern mätt och därmed vänligt inställd, det var vad som det skulle symbolisera.

Ryssland vill ha bra handelsavtal med Europa men inte gå med i EU. KAnske ett och annat om en begränsad form av fri rörlighet också. Det vore givetvis bra att göra det lättare för ryska studenter att studera i Europa av skäl som till och med liberaler skulle förstå.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2022-03-18 kl. 23:17.
Citera
2022-03-18, 23:18
Medlem
Citat:
Det är Din kombination av bristande läsförståelse, intellektuell förvirring och skolfrökenattityd som ställer till det för Dig. Jag skrev så här:

"Det är just i utövande av politik, som de flesta partier - i Sverige och i andra länder - allt som oftast visar sig ha olika nationella komponenter."

Det är alltså inte detsamma som att påstå att alla partier skulle vara nationalister. Du bör försöka agera så här:

1) Läs noga.
2) Försök förstå vad Du läser, helst utan att känslomässigt koka över.
3) Svara sakligt och genomtänkt.

I hög grad handlar socialkonservatism om att bevara socialdemokratiska "landvinningar", och SD är i hög grad så, om än inte enbart. Utopier kännetecknas bl a av att man aldrig når dit, men ändå gör sitt bästa för att nå fram. Liberalismen är precis så; man arbetar ständigt för att atomisera samhället ner till individnivå, och eroderar samtidigt allt som fungerar på samhällsnivå.

men din mupp...Socialkonservatism och Socialdemokrati är två rörelser som dök upp ungefär samtidigt från varsin ideologi, så hur i helvete skulle socialkonservatism handla om att "bevara socialdemokratins landvinningar"?

Och nej utopi kännetecknas inte alls av att "man gör sitt bästa för att nå fram".

Utopi är en icke verklighetsförankrat ideal.
och alltså inte alls något som går att leva mitt uppe i utan en "hägring".
Liberalismens värderingar gällande individens frihet, demokrati, jämlikhet och jämställdhet är i högsta grad värderingar och moral som totalt tagit över västvärlden. Du lever alltså mitt uppe i denna som du då alltså kallar "utopi".

Det är snarare dina ideal av ständig kvinnlig uppoffring och utopiska ideal av att alla ska "sköta sig" till punkt och pricka och inte ha sex före äktenskapet, eller aldrig bli gravida eller föda barn utanför lyckliga och harmoniska små heterosexuella kärnfamiljer etc etc som är ett enda sammelsurium av utopiska fantasier.
Senast redigerad av Merapi 2022-03-18 kl. 23:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in