2022-03-17, 12:22
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakablicken
Det "glada 20-talet" ser verkligen ut att göra en reverse det här århundradet. Det blir ett decennium av krigsoro, inflation, arbetslöshet och ytterligare utförsäljning av västvärlden till Kina.

Fan vad jag saknar 10-talet

Finns en podd som heter stjärnbaneret (tror det startar vid avsnitt 92) där han går igenom hela 1920 talet i 5-6 avsnitt på en timma vardera. Allt från när folk för första gången kunde köpa hem en radio, till när varenda människa började ha aktier till kraschen och därefter.

Han går igenom väldigt basic eller med översikt men tyckte det kändes som att man upplevde det i realtid nästan, skrämmande likt hur jag tycker det börjar se ut här i väst nu.
Citera
2022-03-17, 18:42
Medlem
leprasjuklings avatar
Hyran upp c:a 30 kronor, fast 5-årigt elavtal, dessutom spenderar jag inte mycket på en etta.
Har ingen bil
Har maten gått upp?, möjligt, men inget jag märkt. Tar ut en fix summa från lönekonot till kreditkortet varje månad så jag skulle märka om mina utgifter skulle öka

Så nej, än märker jag ingen inflation.

Enda oron är en oseriös arbetsgivare som ännu en gång försöker skjuta på lönerevisionen.
Citera
2022-03-18, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Hyran upp c:a 30 kronor, fast 5-årigt elavtal, dessutom spenderar jag inte mycket på en etta.
Har ingen bil
Har maten gått upp?, möjligt, men inget jag märkt. Tar ut en fix summa från lönekonot till kreditkortet varje månad så jag skulle märka om mina utgifter skulle öka

Så nej, än märker jag ingen inflation.

Enda oron är en oseriös arbetsgivare som ännu en gång försöker skjuta på lönerevisionen.

hyresrätt visar ännu en gång att den där den bästa boendeformen.
Citera
2022-03-18, 17:08
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
De allra flesta får ökad lön varje år.
Precis. Det är bland annat på det viset som vi märker av inflationen.
Citera
2022-03-18, 17:21
Medlem
oresundsbroens avatar
Käkade en lunch. Ostburgare 200 gram meny.

129 kronor.

Detta kan väl inte ha varit priset förra månaden?
Citera
2022-03-18, 17:24
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen

129 kronor.

På Dorsia eller Puttes Gatukök i Kalix?
Citera
2022-03-28, 00:29
Medlem
DVikings avatar
Mindre förpackningar

”Tittar man på den totala kostnaden för livsmedel bidrar krympflationen som mest med en årlig prisförändring på tre tiondelars procent. Under 2017 gick priserna på livsmedel som säljs i förpackningar upp med 3,3 procent, men skulle man räkna bort krympflationen skulle livsmedelspriserna enbart ha gått upp med 3 procent”, skriver Statistiska centralbyrån

https://www.dagensps.se/privatekonomi/fula-tricket-som-lurar-svenska-konsumenter/
Citera
2022-03-30, 21:25
Medlem
Märker inte av det så mycket. Hyran ökade med 1.75% i år, lite till min förvåning då det var samma höjning som det brukar vara.

Lunch ute kostar ungefär som förra året. Kan faktiskt inte säga att jag märkt nån skillnad. Bröd är lite dyrare och vissa grönsaker. Kött känns inte mycket dyrare, inget jag tänkt på iallafall.

Tågbiljetter har stigit märkbart samt busskort. Elen var dyrare men man får väll se hur det ser ut i sommar.

Effekterna är kanske lite sega på att komma ut i systemet? Eller har vi fortfarande hyperinflation att vänta?
Citera
2022-04-02, 12:46
Medlem
Loels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen

129 kronor.

Våga vägra hamburgar-haken
Citera
2022-05-08, 10:03
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Håll i er, för snart kommer den märkas igen i mataffärerna https://tt.omni.se/nu-slar-kriget-pa-matpriserna/a/Xq03OB

Citat:
Vi går mot dyrtider, det kan knappast någon ha missat. Men hur illa det kan bli är svårt att veta. En sak är i alla fall klar, prisökningarna på maten hittills i år har inte inbegripit effekterna av Rysslands krig mot Ukraina. De kommer nu, förklarar Ulf Mazur, som driver den oberoende sajten Matpriskollen.

– Det är riktigt stora tal. Det är priser som ökar 25 procent nu. Jag har aldrig sett något liknande.
Citera
2022-05-08, 11:13
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Håll i er, för snart kommer den märkas igen i mataffärerna https://tt.omni.se/nu-slar-kriget-pa-matpriserna/a/Xq03OB

Shit, då kommer ju bostadspriserna öka till 150k/kvm på grund av den ökande "inflationen". En etta i stan kommer kosta 5 miljoner när matpriserna rusar!
Citera
2022-05-08, 11:25
Medlem
DVikings avatar
Mer viktigt för de flesta:

Dyrare malt, humle, aluminium och allmän inflation gör att många bryggerier är pressade. Åbro har redan höjt priserna på öl i år och fler höjningar väntar.

Åbro tvingades höja priset med 7 procent i början av året och bolagets vd Henrik Dunge räknar med ytterligare en höjning i år på 5 till 10 procent.

https://tt.omni.se/bryggerier-pressas-dyrare-ol-vantar/a/wOz5vd

Blir att dricka te på uteserveringarna i sommar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in