Citat:
Ursprungligen postat av
diseuse
Tillåt mig att märka ord här. Att han ska behandlas som om han vore oskyldig till våldtäkt, det kan jag gå med på. Att han också är oskyldig, i en djupare metafysisk bemärkelse, det vet strikt talat varken du eller jag någonting om.
Tänk på Palmemordet som jämförelse. Samtliga individer, såväl levande som döda, ska behandlas som om de vore oskyldiga (eftersom motsatsen inte har bevisats). Att gå därifrån till att påstå att Palme inte har mördats, det vore att ta ett sjumilakliv.
Debatten om skyldig eller oskyldig, och om man kan vara skyldig trots resningar, initierades av förre JK, Lambertz. Dessa trassliga resonemang om skyldig, är en mental förorening av det allmänna rättsmedvetandet, och en skam för JK ämbetet, och för de höga jurister som inte sätter stop för dessa vansinniga resonemang.
Mari Heidenborg, är tillsatt som JK, och JK borde vara en viktig ventil i rättssystemet när något går fel på myndigheter och i rättsväsendet. Det var tanken med att ha en JK. Men i Sverige har man, den ena JK efter den andra som inte kan medge att staten har haft fel i viktiga fall. Fall där människor far illa i kontakter med staten är ett allvar JK inte inser.
För mig handlar det inte om att det kan bli fel, för fel kan det bli. Men när statens företrädare håller på med att dölja fel, och att göra fel, och inte rättar till fel, eller ens medger fel, är det värre fel.
När en JK som Lambertz, som yttrar sig tokigt om vem som kan vara skyldig, trots en friande dom eller resningar, vet man att JK ämbetet är i fritt fall. Att en frikänd är skyldig, är en sak man får tycka som medborgare, men inte framföra om man är högste chef på JK ämbetet. Nu jobbar f.d. JK Lambertz själv, som en rättshaverist. Där en anklagad eller inte åtalad, ska anses vara oskyldig till våldtäkt om man inte är dömd. Karma när karma är som bäst.
Mari Heidenborg, nuvarande JK bestämmer att Cissi och hennes bok måste stoppas, och inleder ett tryckfrihetsmål innan förtalsmål vunnit laga kraft. Det betyder att vi har en JK som tycker att Cissi är ännu mer skyldig än åtalet, innan en dom vinner laga kraft. Det betyder att JK kommit till slutsatsen att Cissi sysslar med upprepad brottslighet, innan Cissi blivit dömd för förtal. Fast vi alla visste att man kan inte vinna ett förtalmål, om man förtalat någon, och det hade Cissi gjort.
När man som denna JK bara går statens ärenden, eller ärenden hon själv finner behjärtansvärda, som att ge 840.000 kronor, av medborgarnas pengar till avskum vet jag att hon är en toka. När hon också blandar sig i konflikten mellan Cissi och Fredrik, i efterspelet av den svenska varianten på Metoo, kan det inte bli tokigare.
Kevinfallet är av intresse för att belysa hur lite känsla JK har för juridik, rätt och fel. Hon nekade bröderna skadestånd för deras lidande, men Virtanens lidande ser hon. Det blir så med någon som blivit märkvärdig i en krets där man inte får kritisera sådana personer som henne. Det är som, att hon inte tillhörde det kollektiv i vår civilisation som inbegriper det allmänna rättsmedvetandet.
Vem kan inte känna medlidande för den orätt dessa bröder råkade ut för, som små barn när de blev oskyldigt stämplade som mördare av Kevin, ett annat barn?
Till och med en sosse som Morgan Johansson förstod statens ansvar utan att ta det personligt. Om hur illa det är med att inte få upprättelse när man lever med stigmat dessa bröder gjorde. Som justitieminister gav han dem rättvisa med symboliken av ett skadestånd för att visa hur ledsen han är. Han medgav att staten kan göra fel, och och det var inte en fara för rättssäkerheten, tvärtom ökades förtroendet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Justitiekanslern_(Sverige)