2022-03-17, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Du tror alltså att det där vittnet är medveten om att han ger signalement till polisen på en helt annan person än GM som springer efter poliserna ?

Varför ta upp polisens tid med att ge signalement på en garanterat oskyldig person flera minuter efter att statsministern har blivit skjuten och mördaren samtidigt är på fri fot ?

Det är väl inte som jag tror. Engström säger att personen inte fanns där när mordet skedde och att han tror beskrivningen avser honom. Ingen som ser honom springa därifrån kan få för sig att det är mördaren.

Men igen då. Det här är Engströms berättelse.
Citera
2022-03-17, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blutobluto
Skandiamannen går från jobbet efter ett 13-15 timmarspass.

Detta tycks ointressant i SEkten, att Skandiamannen/mördaren, satt och pulade med grafisk design under en och en halv arbetsdag för att kunna ta skidsemester med gott samvete.

Jag skulle vilja vända på din oförskämdhet: hur jävla dum i huvudet är man om man tror att en utarbetad gubbe - halvfull enligt byskvallret - av en slump kutar på en person som ingen kan vittna om har väckt några starka känslor hos honom och gubben plötsligt drar fram en puffra ingen någonsin känt till att han haft och mördar.

För att sedan kämpa för att synas i media och låtsas vara ett senkommet vittne…;0)

Du skulle kunna, om du var intelligent nog, kunna jämföra med vad du la märke till på din senaste promenad från ditt boende.

Okej jag ska svara på din fråga utan ironi...

Tycker du att vi alltid ska ta bort misstänkt GM pga att han jobbat samma dag ?

Hur är det med träning eller bara sovit dåligt?

Ta bort dom också ?
Citera
2022-03-17, 22:41
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Tror Engström alltså att den här personen anser sig beskriva GM?

Svar: Ja.

Han säger det rakt ut. Du kan lyssna på kassettbandet om du vill: "Just då så har det kommit fram en person för att till den här unga polisen lämna ett vittnesmål på en flyende mördare som han precis strax innan har sett.[...]". Strax innan, det är ju när SE kutat på Tunnelgatan ...

Ljudinspelningen av det här förhöret finns, till exempel, på Ekevis YouTube-kanal.

Vad blir nästa teori? Att Skandiamannen misstolkat och felciterat sig själv?
Citera
2022-03-17, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Enligt AH kände hon inte igen SE när hon fick frågan i rätten. Hur menar du att hon snappat upp vaktmästare från Skandia? Gick det som en hörsägen på mordplatsen eller?

Jag är rädd att ”vaktmästare från Skandia” är något Hage yttrat utanför det rättsliga protokollet, så att säga. Det är oklart hur och var. Möjligen i en intervju eller i sin bok.

Att hon upplevt att någon oidentifierad person hjälpt till exakt på det sätt som Skandiamannen beskriver är dock klarlagt.

Ni som tror stenhårt på att det skulle ha någon betydelse för skuldfrågan vilka Hage kan identifiera på mordplatsen efter mordet kan ansluta er till Dalulvens teorin att det var precis som i ”Mordet på Orientexpresen”.
Citera
2022-03-17, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag håller helt med att han inte borde stuckit tillbaka till Skandia...

Men om jag misstänker honom som GM så vill du väl ha en förklaring på varför jag tror han återvänder till Skandia?

För det första så tror jag han sköt i affekt o hade ingen flyktplan så kanske han kände sig omringad eller något...Kanske kom insikten också lite över honom vad han hade gjort ?

Väl inne på Skandia så undrar dom såklart varför Engström inte är hemma...

Redan här lanserar han sig själv som ett vittne o nu stänger han också dörren bakom sig att inte gå vidare..

Varför gör han sig till vittne på morgonen för allmänheten?

Panik.
Signalement börjar träffa honom..
Skandia vet när han gick o kom tillbaka..

Kanske han är rädd att vakterna på Skandia ska förekomma honom o ringa polisen o säga: Hallå den mannen ni har signalement på slutade jobba 23,:19 o återvänder helt andfådd ..!

Tror man att Engström sköt Palme behöver man inte ha nån vettig förklaring till varför han återvänder till Skandia, du lyckas liksom andra inte heller ge nån. Vi vet att han kom tillbaka dit och får gilla läget. Den bästa av alla genomusla förklaringar får gälla.

Men han tar sig dit och måste i och med det höra av sig till polisen. Från det att han försvunnit bort över Brunkebergsåsen och över resten av våren är inga av hans utspel kring mordet det minsta begripliga om han utförde det.
Citera
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Skandiamannen går från jobbet efter ett 13-15 timmarspass.

Detta tycks ointressant i SEkten, att Skandiamannen/mördaren, satt och pulade med grafisk design under en och en halv arbetsdag för att kunna ta skidsemester med gott samvete.

Jag skulle vilja vända på din oförskämdhet: hur jävla dum i huvudet är man om man tror att en utarbetad gubbe - halvfull enligt byskvallret - av en slump kutar på en person som ingen kan vittna om har väckt några starka känslor hos honom och gubben plötsligt drar fram en puffra ingen någonsin känt till att han haft och mördar.

För att sedan kämpa för att synas i media och låtsas vara ett senkommet vittne…;0)

Du skulle kunna, om du var intelligent nog, kunna jämföra med vad du la märke till på din senaste promenad från ditt boende.

Det är en bra invändning. Samtidigt vet vi inte exakt vad han gjorde i sitt låsta arbetsrum.

Han satt uppenbarligen och pulade under kvällstid minst en gång i veckan, enligt PH:s undersökning.

Hur går det med ditt oerhörda och nitiska vetenskapliga arbete med att ta fram en sidhänvisning på när "vaktmästaren från Skandia" nämns i en primärkälla?

Hur kunde Skandiamannen ta fel på KJ och AH, när det gäller den person som han såg utföra livräddning?

Har du inget annat att komma med än förolämpningar?
Citera
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Det är väl inte som jag tror. Engström säger att personen inte fanns där när mordet skedde och att han tror beskrivningen avser honom. Ingen som ser honom springa därifrån kan få för sig att det är mördaren.

Men igen då. Det här är Engströms berättelse.
Ja, men eftersom det ÄR hans berättelse så kanske vi ska anta att om SE själv säger "flyende mördare" så menar han "GM" ?

SE själv säger ju att "personen beskriver en flyende mördare" och du skrev att "SE inte ens har någon anledning att tro att personen beskriver GM" ...

De två sakerna går inte ihop ...

Jag kan inte koka ned det mer än så - det kanske till och med ett barn kan förstå - som du nyss skrev ...
Citera
2022-03-17, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Svar: Ja.

Han säger det rakt ut. Du kan lyssna på kassettbandet om du vill: "Just då så har det kommit fram en person för att till den här unga polisen lämna ett vittnesmål på en flyende mördare som han precis strax innan har sett.[...]". Strax innan, det är ju när SE kutat på Tunnelgatan ...

Ljudinspelningen av det här förhöret finns, till exempel, på Ekevis YouTube-kanal.

Vad blir nästa teori? Att Skandiamannen misstolkat och felciterat sig själv?

Ja, faktiskt. Han motsäger sig själv. Det här är en person han menar kommit sent till platsen och som han menar beskriver honom. Personen kan då inte gärna beskriva en flyende mördare. Eller hur menar du att det här skulle gå ihop. Jagade mördaren poliserna?
Citera
2022-03-17, 22:54
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jag är rädd att ”vaktmästare från Skandia” är något Hage yttrat utanför det rättsliga protokollet, så att säga. Det är oklart hur och var. Möjligen i en intervju eller i sin bok.

Att hon upplevt att någon oidentifierad person hjälpt till exakt på det sätt som Skandiamannen beskriver är dock klarlagt.

Ni som tror stenhårt på att det skulle ha någon betydelse för skuldfrågan vilka Hage kan identifiera på mordplatsen efter mordet kan ansluta er till Dalulvens teorin att det var precis som i ”Mordet på Orientexpresen”.

Det är din felaktiga tolkning. Min teori är som sagt att fallet är mer likt filmen "De misstänkta" (1995).

Det vill säga, att gärningsmannen plockade sin (delvis) påhittade berättelse från artiklar och annat.

Draifos länkade till själva den omskakande upplösningen. Men se gärna hela filmen, om ni missat den. Om ni är millennials som herr "Bortom Pluto" så var detta en stilbildande twist, som mycket därefter kom att efterhärma. Till slut blev det en klyscha.

Men detta (eller SE?) är alltså Originalet.

Även om Hitchcock och andra säkert hade andra, mindre kända, häpnadsväckande upplösningar ...
Senast redigerad av Dalulven 2022-03-17 kl. 23:16.
Citera
2022-03-17, 23:01
Medlem
Citat:
Tror man att Engström sköt Palme behöver man inte ha nån vettig förklaring till varför han återvänder till Skandia, du lyckas liksom andra inte heller ge nån. Vi vet att han kom tillbaka dit och får gilla läget. Den bästa av alla genomusla förklaringar får gälla.

Men han tar sig dit och måste i och med det höra av sig till polisen. Från det att han försvunnit bort över Brunkebergsåsen och över resten av våren är inga av hans utspel kring mordet det minsta begripliga om han utförde det.

Då måste jag fråga ...

Ljuger han enligt dig som vittne ?
Citera
2022-03-17, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Vad har du för mandat att sortera in människor i olika nedvärderande grupper?

1) Du har aldrig genomfört något vetenskapligt arbete.

2) Du har ingen examen i något vetenskapligt ämne.

Jo, jag hittade avsnittet som du refererar till utan din hjälp. AH: "jag tittade bara upp den gången när jag såg henne [LP] och sen så tittade jag upp, det var någon som började rycka i benen eller någonting, i OP:s ben och då sa jag det att han låg så bra som han låg [...] men då tittade jag bara på armarna liksom att vad håller du på med och sen så fortsatte jag."

Detta uttalande av AH menar du visar att Skandiamannens berättelse i "Aftenposten", den 3:e mars, är korrekt. (Intervjun är gjord den 2:a mars?) Vad säger då SE i denna tidning?

"Sammen med den 17 år gamle AH og en annen ung mann fikk de snudd OP over på siden.
AH satte i gang med hjertemassasje, mens den unge mannen provde med kunstig åndedrett.
- Vi kjente pulsslag, men han var ikke ved bevisshet, forteller SE."

På vilket sätt bevisar detta att Skandiamannen var där, knästående invid kroppen i 2-3 minuter? Hade inte de här detaljerna, om HLR och puls, redan framkommit i media när intervjun i "Aftenposten" gick av stapeln?

Det här avsnittet är annars intressant:

"Da jeg kom tillbake, spurte AH om jeg gjenkjente OP."

I förhöret den 25:e april, 1986, pekar SE ut E20 (KJ) som flickan som utför livräddning vid kroppen, och som senare säger till honom att det är OP som blivit skjuten ("flickan som jag hade till vänster om mig i ursprungsskedet"). SE ger till och med ett signalement på "AH": "en ung flicka, ljushårig [...] söt".

Om han nu spenderade 2-3 minuter invid kroppen, och hjälpte till med livräddning, sidolägen, o.s.v.

Hur kommer det sig att han inte kunde peka ut AH vid fotovisningen och beskriva henne på rätt sätt?

P.S. Det är ju glädjande att du äntligen har hittat "vaktmästaren från Skandia" som många länge har letat efter.

Är det i texterna från tingsrätten, eller hovrätten, som du gjorde detta fynd? Sidhänvisning, tack!

Men lite väl många år senare, kan man tycka. När Skandiamannen redan var "inarbetad" som vittne.

Kan du inte lokalisera "Kameruns avbytarbänk" av bara farten, medan du ändå håller på?

Mina akademiska meriter är med garanti vida överlägsna dina.

Du blandar bort korten - försöker i alla fall - avseende Aftenposten.

Det viktiga här är att Thomas Pettersson medvetet felciterar tidningen för att misstänkliggöra Skandiamannen.

Jag har ännu inte sett någon förklaring eller ursäkt. Mörkt.

Skandiamannen kanske fanns med i periferin bara, men han vet alldeles för mycket om vad som hände på Sveavägen efter mordet för att ens bli intressant för en normalintelligent och ärlig journalist eller åklagare.
Citera
2022-03-17, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Ja, men eftersom det ÄR hans berättelse så kanske vi ska anta att om SE själv säger "flyende mördare" så menar han "GM" ?

SE själv säger ju att "personen beskriver en flyende mördare" och du skrev att "SE inte ens har någon anledning att tro att personen beskriver GM" ...

De två sakerna går inte ihop ...

Jag kan inte koka ned det mer än så - det kanske till och med ett barn kan förstå - som du nyss skrev ...

Återigen. Det här utspelar sig helt i Engströms egen berättelse. Det finns inget annat att stämma av mot än det han själv redogör för. Ska vi tro på den måste vi ta den som den är. Om Engström har lösgjort sig ur folksamlingen bestående av vittnen, poliser och nyfikna och sprungit in i gränden kan ingen som får syn på honom tro att det är gärningsmannen och lämna ett signalement på honom i tron att det avser gärningsmannen. Inte ens om Engström själv påstår att det gäller en flyende mördare. Ska vi gå på hans historia så är han inte förväxlad med gärningsmannen. Polisen misstar lämnade uppgifter för att avse gärningsmannen. Det är skillnad!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in