2022-03-17, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
I morgon kommer vi att ha passerat 18 000 döda... Det är rätt hemskt.

Jag undrar förresten hur det kommer att bli nu med de ukrainska flyktingarna. Vaccinationsgraden är ju väldigt låg där. Om de ska tränga ihop sig på asylboenden och även i privata hem, så kan smittspridningen få en nytändning. Jag tycker att man borde kunna begära av dem som inte är vaccinerade, att de tar sprutan på en gång, och sitter i karantän i alla fall några dagar. Precis som man gör med djur från Ukraina som inte är rabiesvaccinerade: de får komma in i Sverige, men de ska ha sprutan på en gång, och sedan sitta i karantän tills de garanterat är rabiesfria. (Vet inte om samma gäller valpsjuka och annat.)

Din människosyn är vidrig! Vaccinet hjälper inte mot smitta och dessutom kan många av dom ha immunitet efter genomgående sjukdom! Vaccinet kan även ge biverkningar! Hur kan du begära det av människor på flykt? Ta vaccinet själv istället och låt andra få bestämma över sin kropp!
Citera
2022-03-17, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Dödsfallen fortsätter att ligga på samma höga nivå som sedan början av februari.

Det är kanske svårt att göra någonting åt dödsfallen nu. Men vi behöver ställa oss frågan: Har vi någon nytta av den immunitet som erhölls genom att låta viruset härja tidigare under epidemin? Får vi någon belöning för att vi offrade livet på gamla och sköra svenskar? Eller står vi utan belöning för alla svenskar som vi lät offra i epidemins början?
Att många gamla och sköra dig i början beror mycket på att dom blev felbehandlade..
Citera
2022-03-17, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du framstår som en riktig tönt. Du vägrar att lyssna på vetenskapen och du har bestämt dig för att vaccinet är farligare än sjukdomen, trots att ALLA data pekar på absoluta motsatsen.
Det är ju för fan du som är en tönt som hittar på en massa lögner om Corona och påstår att man bara är immun i några veckor..mycket data pekar på att vaccinet är farligare än sjukdomen men du har ju svårt att läsa tydligen.. att du inte märker att det tystas ner och censureras visar bara vilken naiv fjant du är!
Citera
2022-03-17, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det tycker jag låter som en bra ide, inte minst för de själva.
Har även funderat på det här med vistelse i skyddsrum när bomberna rasar. Låter som det kan bli rena smitthärden. Inte kul att tillbringa mycket tid i ett rum med 1000 andra när smittan rasar.
Men du är ju vaccinerad.. så du borde vara trygg.. hjälper inte vaccinet? Att Ukraina har låg vaccinationstäckning beror på att dom har tackat nej! Hade dom velat haft vaccinet hade dom redan tagit det!
Citera
2022-03-17, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Av mig fetat.

Jag vet att du vill att detta ska vara sant för du skriver det ofta, utan något som styrker det. Men tyvärr är det bara intalning från din sida.

Medelåldern för avlidna i covid är 82 år. I alla fall var det det i maj 2021. FoHM brukade presentera medelåldern på avlidna under pandemin i sin veckorapport. Man har slutat med detta så det kan ju ha ändrat sig något.
Medelåldern för
dödsfallen är 82 år över hela pandemin
https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2021/covid-19-veckorapport-2021-vecka-23-final2.pdf

Nu för tiden skriver man så här i veckorapporterna.
Medelåldern för dödsfallen
vecka 4–7 var 79 år bland ovaccinerade och 83 år bland vaccinerade.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2022/covid-19-veckorapport-2022-vecka-9.pdf

Nu har ju medellivslängden minskat ganska mycket under pandemin. Men innan pandemin 2019 hade vi i Sverige en medellivslängd på 83 år.

Här kan du se hur medellivslängden ändrats. Vi har haft en lång period meden ökande medellivslängd. Denna trend bröts 2020, då vi för första gången på länge hade en minskad medellivslängd.
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/medellivslangd-i-sverige/

Vi ser alltså att medelåldern för avlidna i covid är lite lägre en medellivslängden i Sverige, detta har föranlät att medellivslängden minskade för 2020. Få se hur det kommer att se ut för 2021. Hoppningsvis ingen minskning och i år kanske det kommer att öka igen, vem vet.

Schyst om du kunde tänka dig sluta ljuga upprepat i tråden.

Ingen människa är odödlig.. någon gång måste medellivslängden minska.. kanske hade den gjort det ändå? Även om ingen pandemi kom…

Sedan är det ju ingen hemlighet att folkhälsomyndigheten klassar vaccinerade som ovaccinerade så att lita på deras siffror är väl lite naivt… hur många av dom ovaccinerade är egentligen HELT ovaccinerade? Om vi inte vet det kan vi inte veta medellivslängden på dom döda…
Citera
2022-03-17, 09:32
Medlem
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35148837/

Studie visar att spikproteinet finns kvar i kroppens lymfkörtlar 8 veckor efter vaccination.. vaccinet gör att cellerna bildar spikprotein..

Spruttillverkarna hade hoppats på högst 2-3 dagar..
Citera
2022-03-17, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
I morgon kommer vi att ha passerat 18 000 döda... Det är rätt hemskt.

Jag undrar förresten hur det kommer att bli nu med de ukrainska flyktingarna. Vaccinationsgraden är ju väldigt låg där. Om de ska tränga ihop sig på asylboenden och även i privata hem, så kan smittspridningen få en nytändning. Jag tycker att man borde kunna begära av dem som inte är vaccinerade, att de tar sprutan på en gång, och sitter i karantän i alla fall några dagar. Precis som man gör med djur från Ukraina som inte är rabiesvaccinerade: de får komma in i Sverige, men de ska ha sprutan på en gång, och sedan sitta i karantän tills de garanterat är rabiesfria. (Vet inte om samma gäller valpsjuka och annat.)

Det är inte 18000 döda AV Corona.. det är alltid hemsk när någon dör men som sagt.. det är INTE 18000 som dött AV Corona..

Undrar hur många det är som dör som är vaccinerade? Och då menar jag inte den falska statistiken från FHM utan jag menar att jag undrar hur många som dött i Corona statistiken har tagit minst 1 spruta…DVS HAR TAGIT MINST EN SPRUTA!
Citera
2022-03-17, 09:42
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillBurtan
Ingen människa är odödlig.. någon gång måste medellivslängden minska.. kanske hade den gjort det ändå? Även om ingen pandemi kom…
Svårt att tro det då vi nästan haft en hundra årig trend av ökande livslängd som bröts 2020. Man får vara bra naiv om ma inte kopplar det till pandemin.
Första gången sedan 1968
Medellivslängden i Sverige har ökat stadigt de senaste 100 åren och det är första gången på länge som trenden går åt andra hållet, enligt rapporten.

–  Under efterkrigstiden har vi inte sett någon lika tydlig nedgång som vi ser nu 2020. Senast var 1968, då var det en ovanligt stark influensavåg, den så kallade Hongkong-influensan, men det var en mindre nedgång än den vi ser 2020, säger Martin Kolk.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/overdodligheten

Citat:
Sedan är det ju ingen hemlighet att folkhälsomyndigheten klassar vaccinerade som ovaccinerade så att lita på deras siffror är väl lite naivt… hur många av dom ovaccinerade är egentligen HELT ovaccinerade? Om vi inte vet det kan vi inte veta medellivslängden på dom döda…
Vem litar på fohm? Kan någon göra det efter det här, att folk ens gjorde det efter svininfluensan är ett mirakel. Men däremot presenterar fohm även statistik som inte är joxad. T.ex medelåldern på samtliga avlidna oavsett vaccinationsstatus, vilket man gjorde fram till relativt nyligen. Troligtvis så har inte medelåldern på avlidna ändrats så mycket, då de flesta avled innan de började dela upp det på ovaccinerade och vaccinerade.

Faktum kvarstår medelåldern på avlidna är lägre en medellivslängden i Sverige. Sedan att en del inte klarar av att ta till sig det och måste vrida på sanningen är en annan sak. Men bör man inte säga till när medlemmar uppenbart ljuger för sig själva i tråden? Skillnaden på medelåldern på avlidna och medellivslängden är ju inte jätte stor. Förstår inte varför det skulle vara så hemskt att klara av att se det.
Citera
2022-03-17, 10:06
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Det är inte 18000 döda AV Corona.. det är alltid hemsk när någon dör men som sagt.. det är INTE 18000 som dött AV Corona..

Undrar hur många det är som dör som är vaccinerade? Och då menar jag inte den falska statistiken från FHM utan jag menar att jag undrar hur många som dött i Corona statistiken har tagit minst 1 spruta…DVS HAR TAGIT MINST EN SPRUTA!
Enligt socialstyrelsen så har det avlidit 16 054 personer som har covid som underliggande dödsorsak enligt deras dödsorsaksintyg. Den siffran kan vi väl enas om då?
Siffran gäller avlidna som inkommit till dem fram till den 14 mars 2022.
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/

Förut hade fohm rapporter om genombrottsinfektioner. Jag kan inte hitta de längre, verkar som de plockat bort dem. Det var synd för jag tror att de skulle kunnat svara på din fråga annars. I de tidigare varianterna bland de äldsta grupperna så halverades chansen att dö om man var relativt ny vaccinerad om jag inte minns fel. Men det kommer ju också innebära en risk att ständigt vaccinera sig. Så frågan är om det ens är lön för dem. Min mamma är vaccin skadad, tror inte det funkar riktigt att trycka in doser lika stora som man skulle ge stora män på över hundra kg, var tredje månad i sköra och i bland även nätta äldre personer utan att det kommer få konsekvenser. Min mamma är dok inte skör, i alla fall inte innan hon vaccinerade sig. Hon var en krut tant. Men hon är och har alltid varit liten och nätt under 60 kg. Sama doser fick hon som man skulle gett en 100kg man, vem kan bli förvånad över att det inte funkade?
Senast redigerad av virvelbagg 2022-03-17 kl. 10:14.
Citera
2022-03-17, 10:32
Medlem
Citat:

För mig som inte bor i Sverige så är det lite Alice i Underlandet när man läser inlägg som dessa, där folk ifrågasätter om vaccinen är effektiva.

Naturligtvis går det inte att titta på Sverige för att bedöma detta. I princip varenda person i Sverige är antingen vaccinerad och/eller har immunitet från tidigare smitta.

Det du måste titta på är ju befolkningar där det inte har funnits immunitet från vaccination eller tidigare smitta.

Dessvärre har Hong Kong blivit ett exemlel på detta.

För 2 månader sedan hade vi totalt 300 döda i pandemin (i ett "land" med nästan samma befolkning som Sverige). På bara några veckor har vi lagt till nästan 5000 dödsfall. Det dör 300 personer i covid om dagen. 9 av 10 ovaccinerade. Bårhusen är fulla och det står kylcontainrar utanför sjukhusen med kroppar staplade.

Anledningen? Väldigt låg vaccinationsgrad bland den äldre befolkningen (runt 20% av folk 80år och äldre i början av året). Av någon anledning fick just denna grupp för sig att det kan vara farligt med vaccin, och inte värt att ta risken.

Om någon fått för sig att Omicron är "mild" , tänk om. Den är mild för personer som är vaccinerade, inte för folk som saknar tidigare immunitet.
Citera
2022-03-17, 10:42
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Din människosyn är vidrig! Vaccinet hjälper inte mot smitta och dessutom kan många av dom ha immunitet efter genomgående sjukdom! Vaccinet kan även ge biverkningar! Hur kan du begära det av människor på flykt? Ta vaccinet själv istället och låt andra få bestämma över sin kropp!

Jag håller inte med. När folk kommer med mössan i handen, så måste man kunna ställa upp vissa villkor. Det borde vi ha gjort för länge sedan (men då avseende andra saker än vaccin). T.ex. att flyktingarna eller "flyktingarna" (dom från Mellanöstern och Afrika var ju inte riktiga flyktingar) inte hade fått lov att klumpa ihop sig på samma ställen i landet, vilket motverkade integrationen.
Citera
2022-03-17, 10:44
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:

Om de bara har tagit en spruta, så har de ju inte fullgott skydd. Då kan de fortfarande ha dött AV corona. Två sprutor ger inte heller fullgott skydd längre, om det gått mer än åtta månader sedan den andra sprutan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in