Citat:
Ursprungligen postat av
LillBurtan
Det är inte 18000 döda AV Corona.. det är alltid hemsk när någon dör men som sagt.. det är INTE 18000 som dött AV Corona..
Undrar hur många det är som dör som är vaccinerade? Och då menar jag inte den falska statistiken från FHM utan jag menar att jag undrar hur många som dött i Corona statistiken har tagit minst 1 spruta…DVS HAR TAGIT MINST EN SPRUTA!
För mig som inte bor i Sverige så är det lite Alice i Underlandet när man läser inlägg som dessa, där folk ifrågasätter om vaccinen är effektiva.
Naturligtvis går det inte att titta på Sverige för att bedöma detta. I princip varenda person i Sverige är antingen vaccinerad och/eller har immunitet från tidigare smitta.
Det du måste titta på är ju befolkningar där det inte har funnits immunitet från vaccination eller tidigare smitta.
Dessvärre har Hong Kong blivit ett exemlel på detta.
För 2 månader sedan hade vi totalt 300 döda i pandemin (i ett "land" med nästan samma befolkning som Sverige). På bara några veckor har vi lagt till nästan 5000 dödsfall. Det dör 300 personer i covid om dagen. 9 av 10 ovaccinerade. Bårhusen är fulla och det står kylcontainrar utanför sjukhusen med kroppar staplade.
Anledningen? Väldigt låg vaccinationsgrad bland den äldre befolkningen (runt 20% av folk 80år och äldre i början av året). Av någon anledning fick just denna grupp för sig att det kan vara farligt med vaccin, och inte värt att ta risken.
Om någon fått för sig att Omicron är "mild" , tänk om. Den är mild för personer som är vaccinerade, inte för folk som saknar tidigare immunitet.