2022-03-16, 18:38
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
JÅS ser då ingen som går bakom makarna P, förutom AB som sedan hoppade in i porten.

Men SE kan ha befunnit sig en liten bit längre bort, förstås.

De som är vid kroppen är troligen SG, AH, KJ och ett par av SG:s vänner.

SE påstår att han befann sig knästående invid kroppen fram till dess att piketen kom rusande. Under 2-3 minuter, alltså.

Har hört det med en vaktmästare från Skandia många gånger, men inte lyckats hitta det.

Menar du det här avsnittet: "jag tittade bara upp den gången när jag såg henne [LP] och sen så tittade jag upp, det var någon som började rycka i benen eller någonting"? Var framgår det att den som rycker i benen är Skandiamannen? AH såg endast armarna på personen.

Citat:
Ursprungligen postat av Blutobluto
Om du läser hela mitt inlägg så slipper du kasta bort livet på trams som att Skandiamannen varit på olika platser samtidigt, har två helt olika fruar och minst en ”funkisdotter”.

Skandiamannen är en erkänt skicklig grafiker och populär på sin arbetsplats.

Han är gift, bor i en fin villa i Täby och ingen har någonsin hört honom säga ett ont ord om Palme.

Han saknar all tillgång till vapen och han står med hundra procents säkerhet och småpratar med väktare på Skandia när mördaren väljer ut mordplatsen.

Tiden för utstämplingen är så avgörande att åklagaren iskallt ljuger om den.

Skandiamannens berättelse om vad som händer på mordplatsen är faktaspäckad.

Redan tidigt vet han bevisligen betydligt mer än vad som framkommit i media.

Thomas Pettersson tvingas ljuga och Krister Petersson förtiger fakta.

Han säger i Aftenposten att han var delaktig - ”vi” inte ”jag” som Filter ljuger om - i de första försöken att rädda statsministerns liv.

Han vet hur kroppen flyttades. Han bekräftas som närvarade av huvudvittnen som ”en vaktmästare från Skandia” efteråt.

Hitta en ny hobby.

Citat:
Har du tänkt på att om Thomas Petersson ljuger om vad Skandiamannen sagt i Aftenposten så kanske du inte ska läsa hans illa skrivs alster som bibeln?

Har varken läst den första eller andra utgåvan av TP:s bok. Kom fram till min nuvarande position genom att läsa förhören av vittnen och andra primärkällor. Men bra att han uppmärksammade Skandiamannen.

Ja, SE är en man som väcker sympati, och han besatt flera goda färdigheter och ett stort engagemang.

Människor kan dock, helt ovetandes av andra, ha mörka sidor. Även om de har bil, villa och fru.

Han håller inte inne med sitt kunnande om vapen i förhören och i samtal med andra, vilket PH tidigt uppmärksammade. Hans berättelse stämmer på flera punkter inte med vad som utspelade sig på platsen, vilket Anér tidigt lyfte fram. Tiden för utstämpling kan ge honom mellan 90 till 150 sekunder att utföra dådet.

Slutligen, du som anklagar TP för bristande vetenskaplig precision, kan du besvara frågan:

Var någonstans framgår det att den som rycker i benen är Skandiamannen?

Du skriver att: "Han bekräftas som närvarade av huvudvittnen som 'en vaktmästare från Skandia' efteråt." Detta har jag inte lyckats hitta. Går det att få en eller flera källhänvisningar för detta?

P.S. Denna gåta är en kul hobby bland många andra. Då finns det garanterat hundratals mer hopplösa teorier, utan något konkret att gå på över huvud taget. Vad är din teori om vad som hände?
Citera
2022-03-16, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vi vet inte om han tog sitt liv.

Den alkoholism han led av 1986 blev helt enkelt värre. Precis som för hundratusentals andra svenskar som inte mördat Palme.

Fast man dricker ofta för man flyr problem eller att man mår psykiskt dåligt...

Spelar ingen roll att han drack redan mkt innan 1986 det ger bara bilden av en trasig människa inombords
Citera
2022-03-16, 22:46
Medlem
Citat:

Du avslutar allt med en härskarteknik. Trevligt.

Vilken härskarteknik är det? Är det fel att jag försöker få till ett bättre diskussions/debattklimat?

Citat:
Jag skulle hävda att KP ljuger om utstämplingen. Finns ingen annan förklaring när han vägrar uttala sig.
Där har du fel då det är din tolkning. Det kan vara ett misstag. Vilket av dom det är, är en spekulation.

Citat:
Finns inget i materialet som stöder att han pratade med väktarna och sen stämplade ut.
Där delar du 99 % av alla intresserades kunskap. Och jag tycker det är det enda sakliga felet jag har hört om.

Citat:
Och de faktagranskade väl powerpointen? Så det lutar åt en samlad lögn.
med tanke på alla misstag Polisen gjort. Är det förvånande att 1 misstag finns med där då ? Ett fel bevisar inte att allt annat är fel. Underlag för att granska? Absolut. Har det kommit fram nått mer ? Nej.

Citat:
Jag har en kompis på bank. Har jag tillgång till 100 miljoner då?

Liknelsen är inte hållbar då en bank har större säkerhetssystem än en villa i Täby.

Det är inte vapenfrågan som gör SE misstänkt. Det är inte styrkan i indicierna.

När tror du han kliver ut på Sveavägen ?
Citera
2022-03-17, 04:08
Medlem
Citat:
Du avslutar allt med en härskarteknik. Trevligt.

Jag skulle hävda att KP ljuger om utstämplingen. Finns ingen annan förklaring när han vägrar uttala sig.

Finns inget i materialet som stöder att han pratade med väktarna och sen stämplade ut.

Och de faktagranskade väl powerpointen? Så det lutar åt en samlad lögn.

Jag har en kompis på bank. Har jag tillgång till 100 miljoner då?

Så fort någon kritiserar dig så anklagar du dem för "härskarteknik" men kan inte specifiera vad.

Om någon t.ex. menar att SE stämplade 23:19 så kallar du en sådan slutsats "sjuk" läste jag tidigare i tråden. Trots att både polisen och personalen på Skandia fastslagit att han stämplade ut 23:19. Du har massa teorier om att de har fel, men du har inget stöd för din teori. Återkommande tema bland foliehattarna på forumet.
Senast redigerad av BleakHouse 2022-03-17 kl. 04:15.
Citera
2022-03-17, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse
Så fort någon kritiserar dig så anklagar du dem för "härskarteknik" men kan inte specifiera vad.

Om någon t.ex. menar att SE stämplade 23:19 så kallar du en sådan slutsats "sjuk" läste jag tidigare i tråden. Trots att både polisen och personalen på Skandia fastslagit att han stämplade ut 23:19. Du har massa teorier om att de har fel, men du har inget stöd för din teori. Återkommande tema bland foliehattarna på forumet.

Samma märkliga resonemang när jag tar upp att om Engström är sen till brottsplatsen så borde Engström både se o höra saker ....

Tänk dig själv att du går fram 60m till en brottsplatsen då en person just blivit avrättad o minst 10personer springer fram o en hysterisk Lisbeth skriker...

Detta borde ju vara Engström visuella bild när han promenerar framåt om han är sen till brottsplatsen om han är framme ca 40-50sek efter skotten...

Men då menar SE förnekarna att det är sannolikt att man inte märker något?
Citera
2022-03-17, 06:31
Medlem
23.25 in i vittnesförhöret beskrivs ”Grandmannen”.

Bortsett från att Skandiamannen är på sitt arbete för tillfället så är det inte mycket som stämmer på honom:

https://youtu.be/Ckab7PMw_00
Citera
2022-03-17, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Var har du fått den informationen ifrån?

Jag har läst på, mer än en bok, till skillnad från många av er med bara en skrift som källa.

Gift? Täby? Vad har det för relevans? GM kan inte bott i Täby eller varit gift?

Åklagaren påstod lögnaktigt att Skandiamannen umgicks i Palmefientliga kretsar. Inget tyder på att Skandiamannen hyste agg mot socialdemokratin, Palme eller några andra medmänniskor.

Han levde ett lyckat och harmonisk liv, långt ifrån alla tänkbara gärningsmannaprofiler.

Inte scenariot jag tror på men Vapenhandlaren hade vapen och kontakter. Så det stämmer inte det du skriver.

Påståendet, det lösa, att Skandiamannen hade tillgång till grannens arsenal är tillbakavisat av alla med närmare insyn i saken.

100 % säkerhet. Låter som du sitter på sanningen. Låter mer som en sektmedlem argumenterar.

Åklagaren ”kom runt” utstämplingstiden genom att ljuga eller vara oinsatt på tjänstefelsnivå.

Vi pålästa vet sanningen om alibit.

Den enda bristen jag hittat från nedläggningen.

Men sen drar du en slutsats som du inte har stöd för.

Att han ljuger. Det vet inte du. Kan likväl vara okunskap. Sluta skriv dina tolkningar som sanningar.

Jaha och ? Vad har det för relevans?

Om han var på joggingtur runt kvarteret (efter att ha mördat Palme utan vapen och motiv innan han kom ut på Sveavägen) så kan kan inte veta det han bevisligen vet om vad som sker på mordplatsen.

Vad är det betydligt mera han vet och när?

Vad har du för belägg för detta?

Och konsekvensen av detta blir?

Kan du vara vänlig och svara utan härskartekniker.

Tyvärr så kan jag inte svara på trams utan härskartekniker 😀

Se ovan.
Citera
2022-03-17, 07:01
Medlem
Citat:
Hon säger väl han drack whisky på jobbet. Det är alkoholism i min bok.

Om han tog en virre efter slutfört arbete, innan hemfärd, någon fredag så är det långt ifrån bevisad alkoholism i min bok.

Om han regelbundet drack whisky på arbetstid så tror jag inte att han varken klarat av arbetet eller fått vara kvar särskilt länge.

Är du säker på att frun påstår att Skandiamannen brukade kröka på sitt arbete under mitten av 1980-talet?

Du har väl en riktig källa och lutar dig inte mot T Pettersson/Filter nu?
Citera
2022-03-17, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse

Det fetade. Du blandar ihop skribenter (det är ”hos” som ständigt blir butthurt).

Resten:

Alla är nog överens om att Skandiamannen stämplar ut mellan 23.19.00 och 23.19.59.

Åklagaren ljuger bevisligen om att Skandiamannen talade med vakten innan han stämplade ut.

Foliehattarna har läst en bok som en SEkt läser bibeln.

Trevlig dag!
Citera
2022-03-17, 08:38
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Fast man dricker ofta för man flyr problem eller att man mår psykiskt dåligt...

Spelar ingen roll att han drack redan mkt innan 1986 det ger bara bilden av en trasig människa inombords
Krister Petersson sa på pressträffen "... frågan är vad det var som fick vagnen att stjälpa". Det var säkert flera komponenter varav drickandet var en, motflyt på jobbet, ett inneboende Palmehat och dennes politik, umgänget i Palmefientliga kretsar, typ militärer (som hårt kritiserade och attackerade OP i samband med jakten på obefintliga(?) ryska ubåtar) etc etc.
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-03-17 kl. 08:41.
Citera
2022-03-17, 09:36
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Krister Petersson sa på pressträffen "... frågan är vad det var som fick vagnen att stjälpa". Det var säkert flera komponenter varav drickandet var en, motflyt på jobbet, ett inneboende Palmehat och dennes politik, umgänget i Palmefientliga kretsar, typ militärer (som hårt kritiserade och attackerade OP i samband med jakten på obefintliga(?) ryska ubåtar) etc etc.

Nej detta var inget KP sa under presskonferensen.
Citera
2022-03-17, 09:43
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
”Har varken läst den första eller andra utgåvan av TP:s bok. Kom fram till min nuvarande position genom att läsa förhören av vittnen och andra primärkällor. Men bra att han uppmärksammade Skandiamannen.”

Det är för mig en gåta hur man frivilligt kan sålla bort och blunda för så mycket fakta och bara bestämma sig för att utpekandet av en oskyldig man är LÖSNINGEN.

Du som pratar om att blunda för fakta och ändå bestämma sig, kan du besvara frågan:

Var någonstans framgår det att den som rycker OP i benen är Skandiamannen?

Du skriver att: "Han bekräftas som närvarade av huvudvittnen som 'en vaktmästare från Skandia' efteråt." Detta har jag inte lyckats hitta.

Går det att få en eller flera källhänvisningar för detta?
Senast redigerad av Dalulven 2022-03-17 kl. 09:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in