2022-03-16, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Bevisa din teori att det skiljer i fenomenen på 10m höjd och 100m höjd.
Enda som skiljer som påverkar är horisonten och det är den vi "flyttar framåt" genom att ha en högre antenn i detta fallet. På 2m höjd ser man normalt horisonten ca 5km bort och detta ökar med höjden, precis som för antennen.

Så vill du hänvisa till din teori om att det är så betydande skillnad på 10m och 100m får du påvisa detta.

Förvisso Wiki men formlerna är stötta och blötta många gånger.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Horisont
Nu har jag ju redan länkat till orsaker som rent logiskt borde störa mindre ju högre upp man är. Du däremot hävdar att det är jordens kurva utan att komma med ett endaste bevis för detta. Dessutom påstår du att kurvaturen stör på så låga avstånd som 10-15 km? Det du pratar om är inte ett bevis, utan en (o)kvalificerad gissning.
Citera
2022-03-16, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BritneySpearsLove
Så du tycker att en påhittat måttsats ska utgöra något slags bevis?

Detta är från kids brittanica:

https://kids.britannica.com/kids/article/latitude-and-longitude/353366
Man tycker ju att du borde ha något bättre att komma med än imaginära måttsystem. "Det är ju uppenbart att jorden är rund!" "Finns ju miljoner bevis!" Är detta det bästa du kunde komma med då undrar jag?

Påhittad måttsats? Du kan få definiera enheten för avstånd om du vill.

Men du kommer inte ifrån det faktum att vi vet att kvoten mellan ekvatorns längd och avståndet mellan nordpolen och ekvatorn är 4. Du kommer inte heller ifrån att den kvoten passar på en sfär med inte på en platt yta.

Du har ju verkligen inte tänkt igenom det här speciellt mycket. Geometrin på en platt yta är inte samma som på en sfär, avstånd på en platt yta kommer inte vara samma som på en sfär.

Men prova gärna att förklara. Hur får du ihop avståndet Nordpolen - Ekvatorn med ekvatorns längd?
Citera
2022-03-16, 21:28
Medlem
Citat:
Nu har jag ju redan länkat till orsaker som rent logiskt borde störa mindre ju högre upp man är. Du däremot hävdar att det är jordens kurva utan att komma med ett endaste bevis för detta. Dessutom påstår du att kurvaturen stör på så låga avstånd som 10-15 km? Det du pratar om är inte ett bevis, utan en (o)kvalificerad gissning.

Nädu, byt nu inte tuva här. Du säger rent logiskt men du vet alltså inte. Så innan du bevisat det så finns inte den parametern med.
Jag vet dock svaret på detta men du ska få bevisa din tes 😀
Du kunde alltså inte läsa hur man beräknar den optiska horisonten?
Citera
2022-03-16, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Påhittad måttsats? Du kan få definiera enheten för avstånd om du vill.

Men du kommer inte ifrån det faktum att vi vet att kvoten mellan ekvatorns längd och avståndet mellan nordpolen och ekvatorn är 4. Du kommer inte heller ifrån att den kvoten passar på en sfär med inte på en platt yta.

Hur menar du med att "vi vet"?
Du kommer inte ifrån att du endast babblar om matematiska räkneexempel. Vart är beviset för att jorden är rund? Jag kräver åtminstone samma bevisvärdering som i domstol. Alltså kan dina 3hands indicier inte tillföra så mycket. Att skolboken påstår att ekvatorn är x lång och du sedan gör en formel med det, säger ingenting.

Citat:
Du har ju verkligen inte tänkt igenom det här speciellt mycket. Geometrin på en platt yta är inte samma som på en sfär, avstånd på en platt yta kommer inte vara samma som på en sfär.
Det är nog du som inte tänkt igenom detta...

Citat:
Men prova gärna att förklara. Hur får du ihop avståndet Nordpolen - Ekvatorn med ekvatorns längd?
Hur vet du att dessa avstånd stämmer? Jag tycker det är helt otrolig hur man kan mäta sådana stora avstånd. Använde man måttband? Hur gick den mätningen till? Särskilt på havet??? Då kommer du med "sateliter" eller liknande, så ska vi hålla på diskutera det i timmar med.

Kom igen nu....
Jorden är rund, det är ju helt uppenbart? Kan du vara så snäll och komma med ett bra bevis någon gång? Ska väl inte vara så svårt?? Börjar bli tjatigt...
Citera
2022-03-16, 21:40
Medlem
Citat:
Nädu, byt nu inte tuva här. Du säger rent logiskt men du vet alltså inte. Så innan du bevisat det så finns inte den parametern med.
Jag vet dock svaret på detta men du ska få bevisa din tes 😀
Du kunde alltså inte läsa hur man beräknar den optiska horisonten?
Trodde väl det var du som försökte bevisa att jorden var rund med ditt experiment? Förklarade väl tydligt vad som var logiskt. Nej jag vet inte. Men om:

Citat:
Absorption, att signalen helt enkelt absorberas av luften själv, vattenånga, partiklar eller saker, så att energin (effekten) ur signalen sugs upp av andra saker och blir till värme eller liknande

Är det inte logiskt att det blir mindre absorption ju högre upp man kommer?

Samt:

Citat:
Skingring eller Scattering på engelska, att en signal delas upp i mindre delar när den träffar på partiklar. Det mest väldkända exemplet är hur ljus bildar en regnbåge när det delas upp i sina beståndsdelar av vattendroppar i luften.
Precis som ljus så kan också radiosignaler reflekteras eller studsa mot saker. Det kan vara både bra och dåligt när det gäller radiokommunikation. I grunden gör det inte så mycket att radiovågor studsar och det kan till och med vara bra, men ibland ställer det till det

Är det inte logiskt att det studsar mot mindre saker ju högre upp man kommer?

Jag förstår inte din fråga:
"Du kunde alltså inte läsa hur man beräknar den optiska horisonten?"

Vart ska jag läsa hur man beräknar den optiska horisonten någonstans? Vad innebär det ens?

Men du verkar byta ämne här.....
Du kan alltså inte bevisa att jorden är rund med ditt exempel såsom du påstår? Dåså, då är vi klara här, det var liksom det vi diskuterade. Så håll dig till sakfrågan
Citera
2022-03-16, 21:51
Medlem
Citat:
Trodde väl det var du som försökte bevisa att jorden var rund med ditt experiment? Förklarade väl tydligt vad som var logiskt. Nej jag vet inte. Men om:

Är det inte logiskt att det blir mindre absorption ju högre upp man kommer?

Samt:

Är det inte logiskt att det studsar mot mindre saker ju högre upp man kommer?

Jag förstår inte din fråga:
"Du kunde alltså inte läsa hur man beräknar den optiska horisonten?"

Vart ska jag läsa hur man beräknar den optiska horisonten någonstans? Vad innebär det ens?

Men du verkar byta ämne här.....
Du kan alltså inte bevisa att jorden är rund med ditt exempel såsom du påstår? Dåså, då är vi klara här, det var liksom det vi diskuterade. Så håll dig till sakfrågan

Nä, horisonten i detta fall bevisar inte jordens form men den beror på jordens form.

Så med din logik är det mindre fukt i luften på höjden än vid marken?
Citera
2022-03-16, 21:55
Medlem
Citat:
Nä, horisonten i detta fall bevisar inte jordens form men den beror på jordens form.
Tack det var allt jag behövde veta.
Man kan tro mycket ibland, det är räcker dock inte som bevis. Finns många exempel då man trott saker, för att sedan se att det berodde på något helt annat. Jag som inte kan något om detta hittade ju på första Googles ökningen flera stycken logiska anledningar. Märkligt att kurvaturen inte ens nämns på den sidan. Att dessutom det ska "kurva" till så mycket på 10-15 km att det blir störande är ju helt befängt. Tack för ditt bidrag
Senast redigerad av BritneySpearsLove 2022-03-16 kl. 22:00.
Citera
2022-03-16, 21:55
Medlem
Citat:
Hur vet du att dessa avstånd stämmer? Jag tycker det är helt otrolig hur man kan mäta sådana stora avstånd. Använde man måttband? ...

Så nu har du kommit fram till att vi inte känner till avstånd på jorden? Och att vi därmed inte hittar? Vi har 2022 ingen som helst koll på hur lång ekvatorn är eller hur lång tid det tar att flyga mellan Sydney och Johannesburg?

Citat:
... Kan du vara så snäll och komma med ett bra bevis någon gång? Ska väl inte vara så svårt?? Börjar bli tjatigt...

Vi känner till avstånd och riktmingar på jorden.

Citat:
Vi känner till avstånd och riktningar på jorden?
Tex att det är x antal km Stockholm - Oslo och x antal km Stockholm - New York.

detta ska enligt dig bevisa att jorden är rund?

Ja det stämmer. Om vi känner till avstånd och riktningar så innebär det att vi även känner till jordens form.

Citat:
... "bevisen" för detta blir motbevisade varje gång ....

Du har inte motbevisat att vi hittar på jorden
Citera
2022-03-16, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Så nu har du kommit fram till att vi inte känner till avstånd på jorden? Och att vi därmed inte hittar? Vi har 2022 ingen som helst koll på hur lång ekvatorn är eller hur lång tid det tar att flyga mellan Sydney och Johannesburg?

Vi känner till avstånd och riktmingar på jorden.

Ja det stämmer. Om vi känner till avstånd och riktningar så innebär det att vi även känner till jordens form.

Du har inte motbevisat att vi hittar på jorden
Hitta på jorden fungerar alldeles utmärkt. Det betyder som sagt inte att den är rund. Jag antar att du inte har något bättre att komma med. Tack för ditt bidrag
Citera
2022-03-16, 21:59
Medlem
Citat:
Tack det var allt jag behövde veta.
Man kan tro mycket ibland, det är räcker dock inte som bevisvärdering. Tack för ditt bidrag

Du har fortfarande inte svarat på frågan, vad är det som hindrar signalerna?
Är det fuktigare vid marken eller på höjden?

Du får länken igen
Formlerna där kan du använda för att beräkna horisonten. Ett platt objekt får dessutom ingen horisont, bevisa annars motsatsen på det 😀

Du kan få den här också att roa dig med

http://psyksoc.com/radio/adobe-dokument/Vagutbredningsteori.pdf
Senast redigerad av M18A1-Claymore 2022-03-16 kl. 22:01.
Citera
2022-03-16, 22:03
Medlem
Citat:
Hitta på jorden fungerar alldeles utmärkt. Det betyder som sagt inte att den är rund. Jag antar att du inte har något bättre att komma med. Tack för ditt bidrag

Förklara hur vi kan hitta utan att känna till avstånd och riktning.

Citat:
H... Det betyder som sagt inte att den är rund. ...

Jo det är faktiskt exakt vad det betyder. Om vi hittar mellan Sydney och Perth betyder det att vi känner till riktning och avstånd mellan dessa orter. Det leder i sin tur till att jorden inte kan vara platt.
Senast redigerad av WilleGarvin 2022-03-16 kl. 22:08.
Citera
2022-03-16, 22:07
Medlem
Citat:
Du har fortfarande inte svarat på frågan, vad är det som hindrar signalerna?
Är det fuktigare vid marken eller på höjden?

Du får länken igen
Formlerna där kan du använda för att beräkna horisonten. Ett platt objekt får dessutom ingen horisont, bevisa annars motsatsen på det 😀

Du kan få den här också att roa dig med

http://psyksoc.com/radio/adobe-dokument/Vagutbredningsteori.pdf
Det vet väl inte jag vad som hindrar signalerna?
Du påstår att det är kurvaturen, men kan inte bevisa det. Sedan är inte jag någon radionörd att jag ska hålla på diskutera djupt om radiovågor. Tycker väl det borde finnas bättre bevis för en rund jord än at snacka radiovågor.
Dessa förklaringar duger för mig, som jag dessutom skrivit massor av gånger men du fortsätter att fråga samma fråga:

Absorption, att signalen helt enkelt absorberas av luften själv, vattenånga, partiklar eller saker, så att energin (effekten) ur signalen sugs upp av andra saker och blir till värme eller liknande

Skingring eller Scattering på engelska, att en signal delas upp i mindre delar när den träffar på partiklar. Det mest väldkända exemplet är hur ljus bildar en regnbåge när det delas upp i sina beståndsdelar av vattendroppar i luften.
Precis som ljus så kan också radiosignaler reflekteras eller studsa mot saker. Det kan vara både bra och dåligt när det gäller radiokommunikation. I grunden gör det inte så mycket att radiovågor studsar och det kan till och med vara bra, men ibland ställer det till det

Du återupprepar samma mantra, så tycker vi avslutar debatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in