Citat:
Ursprungligen postat av
M18A1-Claymore
Räkna ut när du får en visuell (optisk) horisont på 10m höjd så ser du att den kommer ca 11km ut, alltså kommer inte mina radiosignaler gå längre än omkring 15km i bästa fall.
Eftersom min begränsning här är 320km så är 250km långt bort och 15km väldigt kort.
Vad stoppar då signalerna från att nå mottagaren? De skulle ju kunna färdas rakt fram till mottagaren vid detta experiment.
Detta kan utföras över lång tid utan att mottagare och sändare kommer ha en pålitlig kommunikation. Det kommer antagligen komma strösignaler när atmosfären är gynnsam för detta. Men vad är det som gör att större delen av tiden att de inte har kommunikation? Vad är detta mystiska hinder? Sätter jag antennerna högre så kommer de se varandra och därmed kunna kommunicera med varandra.
Om detta har att göra med det du vill förklara det med skulle inte höjden hjälpa för vi har samma atmosfär emellan sändare och mottagare.
Är det inte logiskt med mindre hinder ju högre upp man är? Jag antar att du självklart använder dig av exakt samma sändare och mottagare i i båda fallen. Nu vet jag inte om detta stämmer, men eftersom det du säger det så utgår vi ifrån det.
Är det inte logiskt med mindre:
Citat:
Absorption, att signalen helt enkelt absorberas av luften själv, vattenånga, partiklar eller saker, så att energin (effekten) ur signalen sugs upp av andra saker och blir till värme eller liknande
Samt:
Citat:
Skingring eller Scattering på engelska, att en signal delas upp i mindre delar när den träffar på partiklar. Det mest väldkända exemplet är hur ljus bildar en regnbåge när det delas upp i sina beståndsdelar av vattendroppar i luften.
Precis som ljus så kan också radiosignaler reflekteras eller studsa mot saker. Det kan vara både bra och dåligt när det gäller radiokommunikation. I grunden gör det inte så mycket att radiovågor studsar och det kan till och med vara bra, men ibland ställer det till det
Btw, du pratar om relativt minimala avstånd (10-15km) är det verkligen tillräckligt mycket kurvatur på den sträckan för att sabotera radiosignalen? Låter ju helt befängt rent ut sagt. Självklart kan man inte mäta kurvatur på så pass korta avstånd, isåfall hade denna rörelse varit avslöjad för längesen!