Citat:
Ursprungligen postat av
M18A1-Claymore
Nädu, byt nu inte tuva här. Du säger rent logiskt men du vet alltså inte. Så innan du bevisat det så finns inte den parametern med.
Jag vet dock svaret på detta men du ska få bevisa din tes 😀
Du kunde alltså inte läsa hur man beräknar den optiska horisonten?
Trodde väl det var du som försökte bevisa att jorden var rund med ditt experiment? Förklarade väl tydligt vad som var logiskt. Nej jag vet inte. Men om:
Citat:
Absorption, att signalen helt enkelt absorberas av luften själv, vattenånga, partiklar eller saker, så att energin (effekten) ur signalen sugs upp av andra saker och blir till värme eller liknande
Är det inte logiskt att det blir mindre absorption ju högre upp man kommer?
Samt:
Citat:
Skingring eller Scattering på engelska, att en signal delas upp i mindre delar när den träffar på partiklar. Det mest väldkända exemplet är hur ljus bildar en regnbåge när det delas upp i sina beståndsdelar av vattendroppar i luften.
Precis som ljus så kan också radiosignaler reflekteras eller studsa mot saker. Det kan vara både bra och dåligt när det gäller radiokommunikation. I grunden gör det inte så mycket att radiovågor studsar och det kan till och med vara bra, men ibland ställer det till det
Är det inte logiskt att det studsar mot mindre saker ju högre upp man kommer?
Jag förstår inte din fråga:
"Du kunde alltså inte läsa hur man beräknar den optiska horisonten?"
Vart ska jag läsa hur man beräknar den optiska horisonten någonstans? Vad innebär det ens?
Men du verkar byta ämne här.....
Du kan alltså inte bevisa att jorden är rund med ditt exempel såsom du påstår? Dåså, då är vi klara här, det var liksom det vi diskuterade. Så håll dig till sakfrågan