2021-06-08, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AztecCrystal
På sjätte sidan, första meningen i summeringen av "Derivation and Definition of a Linear Aircraft Model" från NASA:s hemsida så läser jag " "this report documents the derivation and definition of a linear aircraft model for a rigid aircraft of constant mass flying overa flat, nonrotating earth".

Dokumentet har ingenting med navigering att göra. Dokumentet beskriver hur man kan aproximera flygplanets rörelser i xyz-led. Dokumentet beskriver inte hur man hittar från A till B.

Du verkar inte riktigt förstå frågeställningen. En platt jord och en sfärsik jord ser inte lika ut, avstånd och riktningar mellan olika punkter kan inte vara lika på en platt jord respektive en sfärisk jord.

Vi hittar på jorden. Det innebär att vi känner till avstånd och riktningar på jorden. Och de avstånd och riktningar vi vet är korrekta stämmer bara överens med en sfärisk jord, avstånden/riktningarna går inte att passa in på en platt jord.

Vidare så använder vi oss av kartor som bygger på en sfärisk modell (WGS84) och med hjälp av dessa kartor hittar vi på jorden. Vi vet alltså att den sfäriska modellen WGS84 ger en på metern när korrekt bild av jorden.
Citera
2021-06-08, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin

Vi hittar på jorden. Det innebär att vi känner till avstånd och riktningar på jorden. Och de avstånd och riktningar vi vet är korrekta stämmer bara överens med en sfärisk jord, avstånden/riktningarna går inte att passa in på en platt jord.

Vidare så använder vi oss av kartor som bygger på en sfärisk modell (WGS84) och med hjälp av dessa kartor hittar vi på jorden. Vi vet alltså att den sfäriska modellen WGS84 ger en på metern när korrekt bild av jorden.

Detta tycker jag är det tydligaste och mest lättförstådda beviset för att Jorden är en sfär.
Det är helt omöjligt att förklara hur Jorden kan vara platt när kartorna på en sfärisk jord bevisligen stämmer överens med verkligheten.

Att argumentera för att jorden är platt trots att man är medveten om detta är ta mig fan inget annat än sinnessjukt.
Citera
2021-06-08, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tremendously
Hahah...tror jag varit här och yrat om att jorden var platt förut. Jag hade fel. No shit.

MARKEN I VÄRLDEN VI LEVER I ÄR YTAN PÅ ETT KLOT!

Intressant, jag är mycket nyfiken på dels hur och varför du till att börja med fick för dig att jorden var platt och dels vad som fick dig att ändra uppfattning.
Citera
2021-06-08, 21:17
Medlem
Spakarns avatar
Citat:
På sjätte sidan, första meningen i summeringen av "Derivation and Definition of a Linear Aircraft Model" från NASA:s hemsida så läser jag " "this report documents the derivation and definition of a linear aircraft model for a rigid aircraft of constant mass flying over a flat, nonrotating earth".

Ok, med andra ord har du inte läst rapporten / förstår inte innehållet eller syftet?
Det där har ingenting med navigering att göra, och ännu mindre ett "bevis" för jordens form.

Det är bara en förenkling av de aerodynamiska/fysiska formlerna där jordens form/rotation i sammanhanget har försumbar effekt och skulle ge onödigt långa formler för att påvisa det man framför i rapporten.

Nåt jag inte förstår:
När Nasa skriver något som man enbart med bristfälliga flyg/fysik-kunskaper skulle kunna missförstå som ett bevis för en platt jord, så ska man tro på Nasa...?
Men precis allt annat de säger som visar på rund jord är lögn...?

Ser du inte hur konstigt det blir...?
Citera
2021-06-08, 21:21
Medlem
Tremendouslys avatar
Citat:
Intressant, jag är mycket nyfiken på dels hur och varför du till att börja med fick för dig att jorden var platt och dels vad som fick dig att ändra uppfattning.

1. Jag vet inte riktigt om jag trodde att den var platt egentligen. Jag var öppen för att den skulle kunna vara platt snarare. Som alla andra trillar in på den niten gissar jag. Propagandan. NASA-bluffar.

2. Jag insåg att det är någon form av ledd operation med många avlönade bull shit talkers...tröttnade på "Kolla NASA är fejk - jorden måst vara platt..."-mentaliteten som alla idioter på nätet kör med. På dem låter det typ som att det var NASA som formade världen.

3. NASA är fake, men jorden är ett klot.

typ det är min inställning.
Citera
2021-06-08, 21:32
Medlem
Citat:
1. Jag vet inte riktigt om jag trodde att den var platt egentligen. Jag var öppen för att den skulle kunna vara platt snarare. Som alla andra trillar in på den niten gissar jag. Propagandan. NASA-bluffar.

2. Jag insåg att det är någon form av ledd operation med många avlönade bull shit talkers...tröttnade på "Kolla NASA är fejk - jorden måst vara platt..."-mentaliteten som alla idioter på nätet kör med. På dem låter det typ som att det var NASA som formade världen.

Du har stött på kontrollerad opposition så som Flat Earth Society eller Eric Dubay och hans nätverk. Vi lever inte på ett klot som spinner 1700 km/h runt sin axel och roterar runt solen som färdas 108 000 km/h i ett oändligt expanderande vakuum.
Citera
2021-06-08, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyktertLiv
Detta tycker jag är det tydligaste och mest lättförstådda beviset för att Jorden är en sfär.
Det är helt omöjligt att förklara hur Jorden kan vara platt när kartorna på en sfärisk jord bevisligen stämmer överens med verkligheten.

Att argumentera för att jorden är platt trots att man är medveten om detta är ta mig fan inget annat än sinnessjukt.

Jag tror inte den typiske plattjordaren har tänkt så långt, pga konfirmeringsbias väljer de att bortse från det mest självklara bevisen. De väljer i stället att fokusera på rätt meninglösa och tvetydiga observationer som t.ex hur långt man kan se som egentligen inte säger ett skit om jordens form. Att du ibland kan se längre än den geografiska horisonten kan ju med lätthet förklaras med refraktion och hägringar.
Citera
2021-06-08, 21:42
Medlem
Citat:
... Vi lever inte på ett klot som spinner 1700 km/h runt sin axel och roterar runt solen som färdas 108 000 km/h i ett oändligt expanderande vakuum.

Varför inte? Du kan ju inte tala om en enda sak som talar emot det. Noll. Nada. Zilch.

Vidare kan du inte ställa upp en hypotes som är troligare, du kan inte ens ställa upp en hypotes som inte direkt blir falsifierad.
Citera
2021-06-08, 21:59
Medlem
Citat:

Så du har inte gjort någon egen analys av vad som talar för FE respektive SE? Utan vad som övertygade dig var egentligen en annan konspirationsteori om att FE är en psyops för att dölja en tredje konspirationsteori om att typ månlandningarna är fejk?

Ja där ser man. Måste vara jobbigt med alla dessa konspirationsteorier och inte veta varken ut eller in.
Citera
2021-06-08, 22:15
Bannlyst
Citat:
Du har stött på kontrollerad opposition så som Flat Earth Society eller Eric Dubay och hans nätverk. Vi lever inte på ett klot som spinner 1700 km/h runt sin axel och roterar runt solen som färdas 108 000 km/h i ett oändligt expanderande vakuum.
På vilken grund kallar du eric kontrollerad opposition?
Citera
2021-06-08, 22:37
Medlem
Tremendouslys avatar
Citat:
Så du har inte gjort någon egen analys av vad som talar för FE respektive SE? Utan vad som övertygade dig var egentligen en annan konspirationsteori om att FE är en psyops för att dölja en tredje konspirationsteori om att typ månlandningarna är fejk?

Ja där ser man. Måste vara jobbigt med alla dessa konspirationsteorier och inte veta varken ut eller in.

Du gör antaganden om mig. Sluta upp med det är du snäll. Det beror på hur du menar analys. Hjärnan analyserar allt hela tiden. Jag har inte skrivit en faktabok om saken, nej. Nej, handlar inte om månlandningarna enligt mig. Månlandningarna har förvisso aldrig hänt. Men det är en helt annan diskussion som jag inte har lust att ta med dig. Enligt mig är FE en fälla att lura in folk i för att busenkelt kunna göra halmgubbar av dem och tokstolleförklara dem kring allt annat som de påstår som kanske är sant. Inte exakt så kanske, men något i den stilen.

Måste vara jobbigt att vara du som sitter och försöker redovisa hur andra fungerar och tänker. Måste gå åt en himla tid alltså. Man får ju hoppas att du inte är så i det verkliga livet.
Citera
2021-06-08, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baravanligtvatten
På vilken grund kallar du eric kontrollerad opposition?

https://christianflatearthministry.org/2016/10/14/eric-dubay-exposed/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in