2022-03-16, 13:06
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Hos mig räcker ett paket ca 2v för 2 personer. Då dricks det i snitt 3koppar /dag så för enkelhetens skull säger jag en frp = 30koppar !
ca 70 kronor per paket ger väl då 35 kronor i veckan. I sammhanget, enligt mig iaf, en struntsumma.
Tack för svar.
Citera
2022-03-16, 15:15
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Fråga ifrån en korkad människa. Hur många koppar går det på ett paket? Fattar att kopp är ett relativt begrepp, men försök få fram en siffra så man har något att jämföra med.

Ser att du fått svar från andra redan, men mitt svar är att det är olika..
Beror helt på vilken sorts kaffe det är och hur starkt jag vill ha det för tillfället, så för mig är det svårt att svara på ..

Men kör jag Zoega Skånerost och slår på 6 koppar (vilket är vad min vanliga frukost består av, kaffe och inget annat), så tar jag ca 5-5 1/2 kaffemått i moccamastern ☕️.
Citera
2022-03-16, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hydrol
Kul, hur exakt fastar du? Schema?

On topic
Även jag går tankarna över att gå på kaloriunderskott och välja bort vissa matvanor som direkt konsekvens av att matpriserna höjs, men jag har också väntat på en anledning att få tummen ur.

Har en del mat jag behöver äta som jag plockade upp i samband med pandemin med så..

hej om du ska börja med fasta så börja snällt. dvs. 16h fasta, äta under 8h. efter ett tag kan du välja om du själv vill gå över till att äta under mindre tidsfönster. ett tag åt jag bara två gånger om dagen inom ett span av 3 timmar (litet mål före träning, stort mål efter träning) och det funkar bra. tar en vecka eller så innan man är inne i rutinen men det går snabbt. Om man sen märker så många fördelar vet jag inte, men det sägs ju att det är väldigt nyttigt så jag tutar vidare på samma spår än idag.

ont så märks ju prishöjningen främst på dyrare varor typ kött osv. jag handlar mest burkmat och massa eldorado/ica basic så jag kommer ändå undan (jävla tur det då jag har 7k i månaden som ska räcka till ALLT). bara flanar som handlar dyrt och kravmärkt och annan skit. jag fnissar gott åt dem, men vill de bränna sina löner på billån, onödigt dyr mat och en fet onödig tv så är det upp till dem.

puss puss
Citera
2022-03-16, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Först sa du att de inte växer. Nu säger du att de inte växer som de vill. Och i länken står det:

I det område jag handlar, har det öppnat 3 st Lidel.

https://www.gp.se/ekonomi/utbrett-missn%C3%B6je-mot-ica-bland-handlarna-f%C3%B6rlorar-i-priskriget-1.55121614

Och Lidel lär roffa åt sig ännu större marknadsandelar framöver när folk får dåligt med pengar.

Diskussionen handlade om de kunde utmana ICA. ICAs marknadsandelar minskar inte. Det lilla Lidl eventuellt tar tar de från övriga och ICAs dominans ät helt ohotad. Ingen byter ICA mot Lidl. Snarare Willys mot Lidl
Citera
2022-03-16, 16:18
Medlem
löls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henrikss
Min gissning är girighet hos producenter och återförsäljare. Det är krig och man kan höja priset i tillverkningskedjan med 20%. Sedan höjer återförsäljaren med 20%. Vips kraftig ökning för konsumenten, allt maskerat och skyllt på någon annan.

Du har rätt i det du säger.
Började redan under pandemin.
Då var det komponentbrist man skyllde på.. Samtidigt som techbolagen tjänade mer pengar än aldrig förr.
Därefter började fraktbolagen slå nya rekord.
Samtliga företag skyllde då på pandemin att det blev dyrare för oss konsumenter medan företagen tjänade mer LOL
Väldigt många företag som haft rekord år 2020 och 2021.
Citera
2022-03-16, 16:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Visst. Men det är skillnad på att ha koll på omvärlden via t.ex. Democracy Now! och att gå all in foliehatt och t.ex. koppla allt till en enda konspiration a la The Great Reset.

Som bajssprutan uttryckte det tidigare i tråden:

Du har sett igenom skiten. Skitbra, good for you. Vad gör du åt saken? Inser du att vi alla är ett och försöker hjälpa dina medmänniskor? Eller är det offerkoftan på, vi kallas för en massa saker, buhu.

Jag vet alltså att makthavarna ljuger. Ibland är de själva bara obildade men känner på sig att skitsamma om det de påstår inte stämmer alls. Då riskerar de själva inte ett skit. Makthavarna påstår att "svensk ekonomi är god, tillväxt råder i stort sett varje år och inflationen är ganska låg". Allt är lögner utav helvete. Och värdegrunden Alla Människors Lika är genomfalsk. Men djävlar den ska ingen sticka opp och ifrågasätta.

Vad jag ska göra åt saken när jag vet det här? Jag vet inte. Jag kan ju inte gärna gå ut på gatan och slå ned lokal-politiker jag känner igen. Eller hur? Jag kan heller inte slå ned Trump- och Putinhatande vaccinerade*3-bekanta. Men jag kan förstås säga åt dem att flera av dem förstört Sverige. Men sedan då?

Vi är definitivt inte ett. Makthavarna är lögnare och opportunister. Flertalet är genomkorrupta. Hur i helvete hjälper dessa några andra än sig själva? De är parasiter och det är inget fel med att påpeka vilka de suger ut.

Vem fan är du själv förresten? En medlöpardjävel? Buhu. Det är djävligt allvarliga saker det här, när folk får sparken. Inte för att de gjort ett dåligt jobb men för att ha chansat för mycket och sedan brutalt fått lämna. Jag ser ju själv hur chefer betett sig och hur snabbt det gått från att vara inne till att vara ute. Utbildningar åt helvete och från arbete till att vara halvt isolerade. Och det kostar stora pengar och medför lidande. Du verkar djävlar i mig inte ha kontakt med den här sidan av verkligheten.

Ber moderator ursäkt för OT men detta är ett viktigt svar.
Senast redigerad av MagnusBengtsen 2022-03-16 kl. 16:36.
Citera
2022-03-16, 16:30
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Ser att du fått svar från andra redan, men mitt svar är att det är olika..
Beror helt på vilken sorts kaffe det är och hur starkt jag vill ha det för tillfället, så för mig är det svårt att svara på ..

Men kör jag Zoega Skånerost och slår på 6 koppar (vilket är vad min vanliga frukost består av, kaffe och inget annat), så tar jag ca 5-5 1/2 kaffemått i moccamastern ☕️.

Ha ha du är som min fru. Hon sätter på en halv bryggare bara till sig själv varje morgon och smäller i sig den för att magen ska fungera. Till det äter hon ostmackor. Jag har helt andra metoder att få fart på magen eftersom jag inte tål mer en enstaka kopp kaffe.

Dyrt blir det sedan äter hon en annan dyr vara tomater.

När svenska rotfrukter blir mogna i augusti kommer de antagligen vara relativt billiga. Skaffa en jordkällare och bunkra upp för hela nästa vinter.
Citera
2022-03-16, 16:37
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Du har rätt i det du säger.
Började redan under pandemin.
Då var det komponentbrist man skyllde på.. Samtidigt som techbolagen tjänade mer pengar än aldrig förr.
Därefter började fraktbolagen slå nya rekord.
Samtliga företag skyllde då på pandemin att det blev dyrare för oss konsumenter medan företagen tjänade mer LOL
Väldigt många företag som haft rekord år 2020 och 2021.

Så fungerar marknaden (juden skulle några säga) de gör pengar när det är brist. Priset överstiger vad varorna kostat dem hos leverantören med flera 100%. Tills varorna blir liggande och börjar ruttna.

Under nödåren på 1930 talet då folket svalt grävde man ner lager av ruttnade mat i skydd av mörkret. Skulle kunna hända igen. Det ända som krävs är en girig kapitalist.
Citera
2022-03-16, 16:37
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Jag vet alltså att makthavarna ljuger. Ibland är de själva bara obildade men känner på sig att skitsamma om det de påstår inte stämmer alls. Då riskerar de själva inte ett skit. Makthavarna påstår att "svensk ekonomi är god, tillväxt råder i stort sett varje år och inflationen är ganska låg". Allt är lögner utav helvete. Och värdegrunden Alla Människors Lika är genomfalsk. Men djävlar den ska ingen sticka opp och ifrågasätta.

Vad jag ska göra åt saken när jag vet det här? Jag vet inte. Jag kan ju inte gärna gå ut på gatan och slå ned lokal-politiker jag känner igen. Eller hur? Jag kan heller inte slå ned Trump- och Putinhatande vaccinerade*3-bekanta. Men jag kan förstås säga åt dem att flera av dem förstört Sverige. Men sedan då?

Vi är definitivt inte ett. Makthavarna är lögnare och opportunister. Flertalet är genomkorrupta. Hur i helvete hjälper dessa några andra än sig själva? De är parasiter och det är inget fel med att påpeka vilka de suger ut.

Vem fan är du själv förresten? En medlöpardjävel? Buhu. Det är djävligt allvarliga saker det här, när folk får sparken. Inte för att de gjort ett dåligt jobb men för att ha chansat för mycket och sedan brutalt fått lämna. Jag ser ju själv hur chefer betett sig och hur snabbt det gått från att vara inne till att vara ute. Utbildningar åt helvete och från arbete till att vara halvt isolerade. Och det kostar stora pengar och medför lidande. Du verkar djävlar i mig inte ha kontakt med den här sidan av verkligheten.

Ber moderator ursäkt för OT men detta är ett viktigt svar.
Jag är en anarkist av Chomsky-typ, på glid åt Zerzan. Bland mina grabbar finns Ivan Illich och Slavoj Žižek.

Vi på vänsterkanten analyserar en del. Och vi inkluderar alla, inklusive oss själva i analysen. I am one for universality som Žižek säger. Du är korrekt i din kritik av den neoliberala globala kapitalismen. Men du går åt höger när du borde gå åt vänster i min mening. Man kan välja att samarbeta med folk som sitter i samma båt och inte låta makten köra sitt divide and conquer.
Senast redigerad av BackToHegel 2022-03-16 kl. 16:48.
Citera
2022-03-16, 17:36
Bannlyst
Fortsätter att ställa mig frågande vart denna prischockhöjning är någonstans!

Visserligen har jag det förspänt med 6 livsmedelsbutiker inom en diameter på 1km.

Ett axplock ur veckans erbjudande:

Gurka 2st: 12 kr
20 pack ägg: 20 kr
Tortillabröd 8st: 5 kr
Svensk blandfärs 1 kg: 49 kr
havregryn 800 gr: 2st 20 kr
Trekantsknäcke 200 gr: 3 för 20 kr
Olika smaker Kvarg 1kg: 25 kr
Ost Edamer 2,5 kg: 29 kr/kg
Våffelmix: gratis på ica

Vad rusar erat blodtryck upp över? Handlar ni alla på bensinmacken?
Citera
2022-03-16, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Fortsätter att ställa mig frågande vart denna prischockhöjning är någonstans!

Visserligen har jag det förspänt med 6 livsmedelsbutiker inom en diameter på 1km.

Ett axplock ur veckans erbjudande:

Gurka 2st: 12 kr
20 pack ägg: 20 kr
Tortillabröd 8st: 5 kr
Svensk blandfärs 1 kg: 49 kr
havregryn 800 gr: 2st 20 kr
Trekantsknäcke 200 gr: 3 för 20 kr
Olika smaker Kvarg 1kg: 25 kr
Ost Edamer 2,5 kg: 29 kr/kg
Våffelmix: gratis på ica

Vad rusar erat blodtryck upp över? Handlar ni alla på bensinmacken?
Vissa av oss bor på landsbygden och tex bara Ica Nära att tillgå, där kostar tex en gurka 19 kr, 20 ägg runt 40 kr osv, lever man då tex också på existensminimum, då går det inte runt hur man än gör...
Citera
2022-03-16, 19:20
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Diskussionen handlade om de kunde utmana ICA. ICAs marknadsandelar minskar inte. Det lilla Lidl eventuellt tar tar de från övriga och ICAs dominans ät helt ohotad. Ingen byter ICA mot Lidl. Snarare Willys mot Lidl
Du är en sådan människa som skall ha rätt när du har fel va?

Såhär står det i artikeln:
Citat:
– Vi tappar hela tiden till lågpris. Det är dags för Ica att agera.
Så ja, de utmanar ICA, ICA ligger illa till. ICA:s marknadsandel minskar, står i texten. ICA minskar.

https://www.dn.se/ekonomi/lidl-tar-mark-av-jattarna-finns-potential-for-hundra-butiker-till/
Enligt ovan artikel så sparkade ICA-handlarna sin VD för att de tappade till lågpris. Men enligt dig så tappar de inte, utan går väl bättre. Bagdad flanders kanske?

Och det var innan inflationen tog fart. När inflationen kommer tuta på, så får ICA ytterligare tapp.

Och snälla, ge dig. Alla kan läsa och se länkarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in