2022-03-16, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Ändå bunkrar kineserna resväskorna fulla med allsköns urkmat när de åker till Australien (gränsbevakarna tv)

Ja, för lokalinvånarna så är de vana att äta skit, processerat skit. Men jag som svensk nöjer mig bara med hög kvalitativa råvaror och då blir det JÄVLIGT dyrt här jf med Sverige, tyvärr.
Citera
2022-03-16, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Du köper inte oxfilé för 300,- i Sverige. För 300 får du entrecote, rostas osv. Oxfilén ligger på ca 499 eller om det var 599,-

Nu var det några år sedan jag bodde i Sverige men har priserna stigit så mycket? När jag sist bodde i Sverige var det fläskfile för 79 SEK (svensk), oxfile runt 300 SEK, entrecote typ 180 SEK. Brukade klara mig på 3000 SEK/månad och kunna äta riktigt bra på den tiden.
Citera
2022-03-16, 04:16
Medlem
BengtsforsBoiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Rubrik i dagens SvD.
Nu undrar vän av ordning vart mellanskillnaden tar vägen?
I vems fick hamnar slanten, när jag får betala det dubbla priset i butiken för en vara?

Jag vet att frågan är väldigt förenklat ställd, men principen är rätt intressant.
Om det blir sämre tillgång till en vara, skulle det då inte kunna stanna vid att det blir tomt på butikshyllan?
Varför ska priset gå upp innan det blir tomt?
Vem är det som behöver stoppa mer pengar i sin ficka?
Ni här på FB som har examen i nationalekonomi och eller har fått Nobels ekonomipris kan kanske vänta med att svara.

För min del spelar det ingen roll om skitmaten chockhöjs då jag nyligen börjat med hardcore fasting. Det finns mycket skräp att bli av med som man samlat på sig så jag kan hålla ut under mycket lång tid.
Citera
2022-03-16, 04:17
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Egna VM finns redan i alla kategorier och de kommer behöva höja priserna lika mycket.

9 av 10 vill inte köpa Eldoradotandkräm eller ICA basic tvål. Att ha dessa hemma signalerar att man är på ruinens brant.

Mad tanke på bränslepriserna, samt högre livsmedelpriser så är nog en del redan där.
Citera
2022-03-16, 04:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Nej, bara att konspirationsteorin är onödig. Arbetare slår sig ihop i fackföreningar och liknande och diskuterar kring sina gemensamma intressen. Självklart gör eliten samma sak. Det är inget konstigt med det och det har alltid varit så. Se t.ex. The Crisis of Democracy av the Trilateral Commission 1975.
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Crisis_of_Democracy

Det finns en politisk strid och den är inte begränsad till svensk partipolitik. Självklart finns det en vilja från eliten att "kontrollera oss". Problemet med att skapa en konspirationsteori runt det hela är att man istället för att gå med i striden och vakna upp politiskt eller vad man ska kalla det, så grötar man ner sig i det konspiratoriska. Det blir som en sekt ungefär och man ser sig som en av de utvalda som har fattat hur det ligger till, ser sig som lite bättre än den dumma massan.

Fackföreningarna är ju systemlojala och många gånger regimlojala. De fungerar ju inte som det är tänkt. Demokrati fungerar heller inte som det är meningen att den ska göra.

Visst är det dock så att vi som ifrågasätter och inte sväljer lögnerna fattar hur det ligger till, mer än vad massan fortfarande gör iallafall. Se exemplet Ottawa. Kolla hur knapphändig informationen genom svensk massmedia var. De flesta svenskar vet inte om att det förekom en stor folklig protest i Ottawa och det i ett par veckors tid. Polisvåldet som följde rapporterades det inte ett enda skit om. Så vi är sektmedlemmar? Foliehattar, högerextremister, rasister och terrorister brukar vi också få stå ut med att kallas för. Lämpligt, för då är det lätt att avskeda.

TV kallas ju för dumburk av en anledning. Och budskapet är detsamma på "nyhetsflödet" på telefonerna. Massorna styrs och hetsas av det där och det är ett stort problem avseende efterlevnaden av mänskliga rättigheter här i Sverige. Men visst, en konsekvens är att man tycker man är lite mer upplyst. Men man är ju upplyst. Det fanns en tid när jag trodde på officiell statistik. Sedan började jag se genom skiten. Definitioner stämmer inte överens med verkligheten. Åtminstone inte när det gäller saker som inflation och tillväxt.
Citera
2022-03-16, 04:38
Medlem
hydrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtsforsBois
För min del spelar det ingen roll om skitmaten chockhöjs då jag nyligen börjat med hardcore fasting. Det finns mycket skräp att bli av med som man samlat på sig så jag kan hålla ut under mycket lång tid.

Kul, hur exakt fastar du? Schema?

On topic
Även jag går tankarna över att gå på kaloriunderskott och välja bort vissa matvanor som direkt konsekvens av att matpriserna höjs, men jag har också väntat på en anledning att få tummen ur.

Har en del mat jag behöver äta som jag plockade upp i samband med pandemin med så..
Citera
2022-03-16, 04:50
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Fackföreningarna är ju systemlojala och många gånger regimlojala. De fungerar ju inte som det är tänkt. Demokrati fungerar heller inte som det är meningen att den ska göra.

Visst är det dock så att vi som ifrågasätter och inte sväljer lögnerna fattar hur det ligger till, mer än vad massan fortfarande gör iallafall. Se exemplet Ottawa. Kolla hur knapphändig informationen genom svensk massmedia var. De flesta svenskar vet inte om att det förekom en stor folklig protest i Ottawa och det i ett par veckors tid. Polisvåldet som följde rapporterades det inte ett enda skit om. Så vi är sektmedlemmar? Foliehattar, högerextremister, rasister och terrorister brukar vi också få stå ut med att kallas för. Lämpligt, för då är det lätt att avskeda.

TV kallas ju för dumburk av en anledning. Och budskapet är detsamma på "nyhetsflödet" på telefonerna. Massorna styrs och hetsas av det där och det är ett stort problem avseende efterlevnaden av mänskliga rättigheter här i Sverige. Men visst, en konsekvens är att man tycker man är lite mer upplyst. Men man är ju upplyst. Det fanns en tid när jag trodde på officiell statistik. Sedan började jag se genom skiten. Definitioner stämmer inte överens med verkligheten. Åtminstone inte när det gäller saker som inflation och tillväxt.
Visst. Men det är skillnad på att ha koll på omvärlden via t.ex. Democracy Now! och att gå all in foliehatt och t.ex. koppla allt till en enda konspiration a la The Great Reset.

Som bajssprutan uttryckte det tidigare i tråden:
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Konspirationsteorier uppstår när dumma individer söker enkla svar på komplexa frågor.

Du har sett igenom skiten. Skitbra, good for you. Vad gör du åt saken? Inser du att vi alla är ett och försöker hjälpa dina medmänniskor? Eller är det offerkoftan på, vi kallas för en massa saker, buhu.
Citera
2022-03-16, 04:56
Medlem
allseeingeyees avatar
Bara börja ladda på kyckling filé o oxfilé gratis ner i väskan som vanligt då
Citera
2022-03-16, 04:56
Medlem
MissDecibellas avatar
Något som vi som jobbar i butik får extremt mycket skit för just nu är prisökningen på kaffe .
Varje dag är det nån arg pensionär som skäller ner oss i skorna för att ”vi” höjt priset på det.

Att det blivit snordyrt håller jag själv med om, är storkonsument av Zoegas skånerost, men just nu kostar ett pkt en halv njure så har fått minska ner på kaffesörplandet ..

På lokala Hemköp kostar billigaste kaffet (deras eget märke) just nu 48.95:- , det brukar ”normalt” kosta runt 29:-..
Och ett pkt skånerost i samma butik går loss på ofattbara 74:- .
Citera
2022-03-16, 06:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Henrikss
Min gissning är girighet hos producenter och återförsäljare. Det är krig och man kan höja priset i tillverkningskedjan med 20%. Sedan höjer återförsäljaren med 20%. Vips kraftig ökning för konsumenten, allt maskerat och skyllt på någon annan.

På grund av vilket krig? Ukraina? Du menar ett land i utkanten av Europa som varit bankrutt sedan 2014 och endast exporterar nominella kvoterade mängder spannmål till EU? Hur har du lyckats missa att priserna ökat konstant sedan pandemin?

Anledningen är att genierna nere i EU först förbjöd långtidskontrakt på rysk gas vilket ledde till en industriell inflation på 30%. Därefter införde samma genier sanktioner mot Ryssland vilket ledde till en ännu större begränsning av råmaterial. Ryssland står helt förvånad över hur man kan vara så korkad och USA skrattar av lycka över att kapitalet strömmar in från EU till USA.

Här har du ett tips från coachen: ta dina sparpengar och köp en liten jordplätt någonstans och börja odla potatis. Framtiden kommer vara bensinpriser på 40-50 kr/litern, inflation på minst 30% med brist på varor i butikerna tillsammans med massarbetslöshet. Det pågående inbördeskriget kommer fortsätta och eskalera.

Det kommer bli mycket värre innan det blir bättre.
Senast redigerad av GillJung 2022-03-16 kl. 06:13.
Citera
2022-03-16, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Hurru, kom igen nu..
https://www.avanza.se/placera/telegram/2021/01/25/lidl-lidl-siktar-pa-10-procent-marknadsandel-i-sverige-potential-att-oppna-ytterligare-100-butiker.h tml

Lidl ökar. Är du ICA handlare i någon form av psykologisk storm?

Lidl växer inte alls som de vill eller som i andra länder. Att de kommer upp i 5-6% stör inte ICA ett smack.
Citera
2022-03-16, 06:54
Medlem
Farmanbar, vår energiminister höjde dieselpriset 3 kr, en viktig signal menade han. Signalen kommer inte bara ge Sverige fler elbilar, som var hans enfaldiga avsikt. Den tillsammans med kriget kommer ge Sverige en historisk inflation. Dieseln innehåller nu tall, samtidigt som ny lag införts där det är förbjudet fälla skog om man inte inventerar småfåglar som bor där först, och nej det är inte första april idag. Vad allt detta kommer leda till, ja höjda matpriser är väl bara början.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in