2022-03-15, 19:17
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blutobluto
DNA friskriver Skandiamannen, men du tänker att radavstånden tyder på att det kanske är han ändå.

Filter-stilen.

Satt DNA på baksidan av frimärket? Har tyvärr inte hunnit läsa analysen än.

Ja, då friskriver DNA-analysen honom från att ha satt på frimärket. Klang och jubel i folie-land!

Men som tidigare har sagts: Brevskrivaren kan ha bett expediten på postkontoret att klistra frimärken på ett antal blanka, oanvända kuvert. Det finns ett antal andra tänkbara scenarion till DNA-fyndet.
Citera
2022-03-15, 19:17
Medlem
[quote=enough-is-enough|79519568]
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020

Man kan ju faktiskt tänka sig att vittnet SE under morgonen, när det står klart att mördaren inte fångats in, börjar tänka att personen han såg i gränden kanske var mördaren trots allt. Och för att ge tyngd åt sin egen observation säger han att Lisbet sagt samma.

Plötsligt finns det en möjlighet bli hela landets hjälte.

Jo men han måste väl ändå fått info av Lisbeth annars är det en sjukt lögn o heller inget syfte med att springa efter några poliser om han inte fått info...
Citera
2022-03-15, 19:25
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Vad är kaos i dina ögon ?

Bara jag har hört förhör med vittne så har jag skapat mig en bild..

Människor är i rörelse...

Olof blöder från munnen kraftigt o folk gör upplivningsförsök...

Folk larmar ambulans o polis..

Lisbeth är hysterisk o folk försöker lugna henne..

Den bilden har jag av situationen o jag tror den både märks o synts tydligt o speciellt från Skandia till brottsplatsen...

Människor rör sig på Sveavägen varje dag.

Ja folk larmade polis. Sittandes i sina bilar pratandes i radio. Det är ju inte så att det skriks rakt ut "Det är mord på Sveavägen".

Så SE ska se blod i munnen på håll? Två personer gör upplivningsförsök. Det mesta tyder på att 3-5 personer står mellan dessa två och Skandia.

Lisbet skriker "nej vad gör du" sen verkar ju hon ägna tid åt Olof. SG är först fram, AH och KJ är kanske framme 20 sekunder efter skotten. På AH och KJ låter det som att Lisbet är med dom i början. De nämner ett skrik efter 15-20 kompressioner, det bör vara efter ungefär en minut. Däremellan verkar Lisbet upptagen med att försöka få stopp på AH och tröstas av KJ. Jag ser inga tecken på skrik eller flaxande spring hos Lisbet sekund 5 till 40.
Citera
2022-03-15, 19:26
Medlem
Dalulvens avatar
[quote=enough-is-enough|79519568]
Citat:

Man kan ju faktiskt tänka sig att vittnet SE under morgonen, när det står klart att mördaren inte fångats in, börjar tänka att personen han såg i gränden kanske var mördaren trots allt. Och för att ge tyngd åt sin egen observation säger han att Lisbet sagt samma.

Plötsligt finns det en möjlighet bli hela landets hjälte.

Ja, någon slags ryktbarhet var han uppenbarligen ute efter.

Även brevskrivaren från Norrtälje såg sig som hela landets hjälte:

1) "Sverges folk kan vara glada att [...]"
2) "han [OP] arbetade för Sveriges undergång hoppas att det blir bättre nu"
3)"[han] var en fara för Sverige"

Det finns många självutnämnda hjältar i vår herres hage.
Citera
2022-03-15, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Människor rör sig på Sveavägen varje dag.

Ja folk larmade polis. Sittandes i sina bilar pratandes i radio. Det är ju inte så att det skriks rakt ut "Det är mord på Sveavägen".

Så SE ska se blod i munnen på håll? Två personer gör upplivningsförsök. Det mesta tyder på att 3-5 personer står mellan dessa två och Skandia.

Lisbet skriker "nej vad gör du" sen verkar ju hon ägna tid åt Olof. SG är först fram, AH och KJ är kanske framme 20 sekunder efter skotten. På AH och KJ låter det som att Lisbet är med dom i början. De nämner ett skrik efter 15-20 kompressioner, det bör vara efter ungefär en minut. Däremellan verkar Lisbet upptagen med att försöka få stopp på AH och tröstas av KJ. Jag ser inga tecken på skrik eller flaxande spring hos Lisbet sekund 5 till 40.

Fast nu har ju flera vittnen beskrivit hennes som hon sprang fram o tillbaka o var hysterisk...

Så du menar att hon var hysterisk o mkt högljud 1-5 sek o sen 41-90 sek..

Det är inte troligt enligt mig..
Citera
2022-03-15, 19:43
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
En annan fråga ...

Om det "skottet" som Engström hör när han kollar klockan inte är det riktiga skottet så borde det alltså vara ca 35 sek efter att Palme skjuts !

Så när vittnen just bevittnat en avrättning o håller på att larma o göra upplivningsförsök så kommer alltså denna avgasknall ?

Borde folk på platsen inte bli jävligt rädda o tror att det skjuts igen då ?

Sen finns väl ljudupptagning så avgasknallen hörs där eller?

Vem har sagt att det måste vara en avgasknall? Kan ju vara en smäll från en gammal bildörr nära SE. Kan ju också vara ren inbillning i efterhand för att det kändes som han var framme så nära inpå händelsen.

Varför skulle det finnas med på band? Jag skulle tro LAC-bandet börjar spelas in nån minut efter mordet.
Citera
2022-03-15, 19:45
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Satt DNA på baksidan av frimärket? Har tyvärr inte hunnit läsa analysen än.

Ja, då friskriver DNA-analysen honom från att ha satt på frimärket. Klang och jubel i folie-land!

Men som tidigare har sagts: Brevskrivaren kan ha bett expediten på postkontoret att klistra frimärken på ett antal blanka, oanvända kuvert. Det finns ett antal andra tänkbara scenarion till DNA-fyndet.

Fast nu är det ju inte så att man bara kan få DNA från frimärken.
Citera
2022-03-15, 19:50
Medlem
Citat:
Vem har sagt att det måste vara en avgasknall? Kan ju vara en smäll från en gammal bildörr nära SE. Kan ju också vara ren inbillning i efterhand för att det kändes som han var framme så nära inpå händelsen.

Varför skulle det finnas med på band? Jag skulle tro LAC-bandet börjar spelas in nån minut efter mordet.

En bildörr som går igen ?

Lisbeth är inte hysterisk o springer fram o tillbaka just mellan 5-40sek..

Lisbeth som enligt alla är okontaktbar pratar plötsligt signalement på GM med Engström...

Okej...
Citera
2022-03-15, 19:52
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

Ja, någon slags ryktbarhet var han uppenbarligen ute efter.

Även brevskrivaren från Norrtälje såg sig som hela landets hjälte:

1) "Sverges folk kan vara glada att [...]"
2) "han [OP] arbetade för Sveriges undergång hoppas att det blir bättre nu"
3)"[han] var en fara för Sverige"

Det finns många självutnämnda hjältar i vår herres hage.

Ännu ett cirkelresonemang.

Finns inget som knyter SE till breven. DNA nej. Handstilsanalys nej. Geografisk position nej.

Jag tror PU skulle kunna knyta DNA genom att försöka hitta någon lämplig brevskrivare i Norrtälje. För jag tycker det är ganska uppenbart att det är postat av någon som bor i Norrtälje.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-03-15 kl. 19:59.
Citera
2022-03-15, 19:55
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Fast nu har ju flera vittnen beskrivit hennes som hon sprang fram o tillbaka o var hysterisk...

Så du menar att hon var hysterisk o mkt högljud 1-5 sek o sen 41-90 sek..

Det är inte troligt enligt mig..

Tycker inte man ser någon större hysteri första minuten. Hon ska ju först landa i situationen. Detta flaxande runt tolkar jag som att det sker när KJ börjar trösta henne efter nån minut. Dvs när hon plockas bort från Olof så bär det av ut i vägen.
Citera
2022-03-15, 19:59
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
En bildörr som går igen ?

Lisbeth är inte hysterisk o springer fram o tillbaka just mellan 5-40sek..

Lisbeth som enligt alla är okontaktbar pratar plötsligt signalement på GM med Engström...

Okej...

Du säger ju Lisbet börjar röra sig runt på mordplatsen. Ja efter någon minut så. Hon är runt till flera personer och säger ett par olika saker verkar det som. Tänk om hon då är nära SE och nämner "han sprang i blå jacka".

Ja en bildörr. En 70-tals bildörr som stängs av tex JA. SE som noterar det långt bort i medvetandet.
Citera
2022-03-15, 20:14
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ännu ett cirkelresonemang.

Finns inget som knyter SE till breven. DNA nej. Handstilsanalys nej. Geografisk position nej.

Jag tror PU skulle kunna knyta DNA genom att försöka hitta någon lämplig brevskrivare i Norrtälje. För jag tycker det är ganska uppenbart att det är postat av någon som bor i Norrtälje.

Skönt att Skandiamannen har åtminstone en skyddsängel här i tråden!

Du ser inget suspekt i hans agerande och beskrivningar över huvud taget?

Den geografiska positionen är knappast omöjlig, och någon handstilsanalys värd namnet är inte gjord än, såvitt jag vet. DNA är kanske inte så lätt att hitta efter så här lång tid ...

På vilket sätt är det uppenbart att brevskrivaren bor i Norrtälje?

Håller dock med om att det hade varit intressant att se om DNA pekar mot någon eller något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in