2022-03-15, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nej, jag började vackla innan det, men handstilen är mycket intressant, ja. Experten jämförde stilnivå 1 med stilnivå 1. Men det finns prov som visar att Skandiamannens lägre nivåer är väldigt olik kalligrafin.

De anteckningar som finns har annat radavstånd, annan lutning, m.m. Ser inte ut som samma skribent.

Dessvärre är det mesta från 60-talet, och en hel del har säkerligen hänt i hans handstil sedan dess.

Experten var väl dessutom inte svensk, och kanske inte helt bevandrad i svensk skrivstilstradition?

Så jag skulle gärna se en jämförelse mellan Skandiamannens stilnivå 3 eller 4 med Norrtäljebreven, för att helt utesluta att det är han som har skrivit dem. För egen del ser jag en hel del likheter.

Men det som behövs är nog ett längre avsnitt anteckningar, än det som hittills framkommit.

Det skulle även kunna gå att detektera stilistiska likheter. Det vill säga i sättet att formulera sig.

Du menar att experter aldrig har haft fel förr? Hur gick det med Tegnell och munskydden, till exempel?

Professorer och experter i all ära. Är de så mycket att lita på?

Så ja, Norrtälje- och Mariehamn-spåret lever! Du kan tacka mig senare.

Se där: Lösningen. Ett ord som du fruktar.

DNA friskriver Skandiamannen, men du tänker att radavstånden tyder på att det kanske är han ändå.

Filter-stilen.
Citera
2022-03-15, 18:20
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Dessa tre bilar står ju inte för rött ljus utan kört mer upp längs trottoaren...

Det är relativt många som samlas snabbt vid brottsplatsen inom 30sek...

Nu är det tillräckligt många vittne som beskriver en högljud Lisbeth som springer fram o tillbaka samt skriker o är hysterisk...

Du får ju tänka på att detta pågår ju när Engström är på väg på Sveavägen rakt framför honom...

Även om du menar på att det finns en möjlighet att Engström inte ser eller hör något från det så är det osannolikt...

Det troliga är att han ljuger om sin berättelse samt även ljuger om sin språngmarsch in I gränden...

Då är ju frågan ...Hur kan han isåfall vara så kall att ljuga i förhör o rätten ?

En sak att överdriva för vänner o bekanta o skrävla lite för arbetskamrater...

En sista sak är ju att om han ljuger om sin berättelse varför vad det då så viktigt att ringa polisen på morgonen? Då är han ju inget vittne överhuvudtaget...plus på väg mot Idre...

Tycker du själv att det är sannolikt av Engström som går mot brottsplatsen utan att se eller höra något ?

Ja de står i högra körfältet precis som bilar som står för rött ljus. Eller som parkerade bilar.

Relativt långa framme efter 30 sekunder? Nja. 7 kanske.

Vulka beskriver LP så mellan sekund 5 och 40?

Nej, det är inte osannolikt att tänka att ett par personer som springer 10 m, några andra som går och tre bilar som svänger i en korsning avviker från normal stadsbild en lönefredag.

Varför får han inte ringa polisen bara för att han överdriver sin roll? Han kan som sagt ha trott att han var framme vid Palme efter fem sekunder. Om du kommer fram till en knivhuggen person, har det då gått fem sekunder eller 40?
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-03-15 kl. 18:48.
Citera
2022-03-15, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ja de står i högra körfältet precis som bilar som står för rött ljus. Eller som parkerade bilar.

Relativt långa framme efter 30 sekunder? Nja. 7 kanske.

Vulka beskriver LP så mellan sekund 5 och 40?

Nej, det är inte osannolikt att tänka att ett par personer som springer 10 m, några andra som går och tre bilar som svänger i en korsning avviker från normal stadsbild en lönefredag.

Varför får han inte ringa polisen bara för att han överdriver sin roll? Han kan som sagt ha trott att han var framme vid Palme efter fem sekunder. Om du kommer fram till en knivhuggen person, har det då gått dem sekunder eller 40?

Du vet inte hur det höres eller syntes på vägen från Skandia till brottsplatsen...

Du menar att det mest sannolika är att alltså att det inte märktes eller syntes något speciellt trots att han var 10m ifrån ? För 10m ifrån måste han ju varit någongång

Sen har alla vittnen beskrivit Lisbeth som okontaktbar o hysterisk men då är det inte speciellt sannolikt att Engström pratar signalement med henne ...
Citera
2022-03-15, 18:48
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Du vet inte hur det höres eller syntes på vägen från Skandia till brottsplatsen...

Du menar att det mest sannolika är att alltså att det inte märktes eller syntes något speciellt trots att han var 10m ifrån ? För 10m ifrån måste han ju varit någongång
Jag vet att jag oftast i city har människor på gatan, nån springer, nån står, bilar svänger, stannar, kör.

Det står 7-8 Pers vid tunnelbanenedgången, är det anmärkningsvärt?

Och när han säger att han nästan snubblade över Palme tolkar du det som att han nästan snubblar på Palme? Du tolkar det inte som att han ser det när han är 5-10m bort? Så som man brukar använda uttrycket "nästan snubbla på"?
Citera
2022-03-15, 18:51
Medlem
Citat:
Jag vet att jag oftast i city har människor på gatan, nån springer, nån står, bilar svänger, stannar, kör.

Det står 7-8 Pers vid tunnelbanenedgången, är det anmärkningsvärt?

Och när han säger att han nästan snubblade över Palme tolkar du det som att han nästan snubblar på Palme? Du tolkar det inte som att han ser det när han är 5-10m bort? Så som man brukar använda uttrycket "nästan snubbla på"?

Som sagt du hade kanske ändrat helt uppfattning om du gått den sträckan 1986 o allt hade spelats upp som det var...

Det kanske inte hade spelat någon roll då du kanske bara hade sagt att : Jaha då ljög Engström om när han kom ut !
Citera
2022-03-15, 18:57
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Som sagt du hade kanske ändrat helt uppfattning om du gått den sträckan 1986 o allt hade spelats upp som det var...

Det kanske inte hade spelat någon roll då du kanske bara hade sagt att : Jaha då ljög Engström om när han kom ut !

Men du kommer aldrig kunna påvisa ett kaos, för det var inget kaos. Du formar ett kaos i ditt huvud för du ser det som en enorm händelse.

Vad många halmgubbar du bekämpar
Citera
2022-03-15, 18:58
Medlem
[quote=Dalulven|79513016]Har varit intresserad av att se "Mordet på Orientexpressen" i många år. Långt innan jag blev engagerad i den här tråden. För egen del jämför jag dock hellre fallet med "De misstänkta" (1995). Keyser Söze! Gangstern som trollar utredningen med utgångspunkt i slumpmässiga nyhetsklipp.

Det här var en kritik som jag länge hade mot KP, TP & Co, att scenariot var som i en Hollywood-film.

Visst! Detta är ingen pusseldeckare där en av de närvarande måste ha gjort det. Men nu har det framträtt, åtminstone för mig, att signalementet är likt SE, som väktarna beskriver honom, från "Tensonmannen" vid La Carterie och till när LJ ser en person störta förbi på Tunnelgatan.

Sedan finns det luddigheter i hans berättelse: Kommunikationen med LP och hur han beskrev henne ("behärskat chockad"), hur han assisterade vid livräddningen (knästående vid kroppen i tre minuter), hur han inte kunde se någon av de poliser som sprang in på Tunnelgatan, o.s.v.

Som Anér skulle ha undrat: Var du ens där, SE?

För egen del tror jag att han var där i tid för att kunna observera LJ, kl. 23:22:XX, och betrakta AB, ungefär en 6-8 minuter senare.

Då kan man undra vad som hände i den tidsluckan. Satt han och chillade någonstans? Höll han sig i bakgrunden? Sprang han runt kvarteret?

För att inte tala om efterspelet, där han i förhör och i media försiktigt distanserar sig från väktarnas beskrivning av hans klädsel. Där han glömmer bort att han pratade med väktarna. Där han hävdar att han kom 5-6 sekunder efter händelsen, när det i själva verket måste ha varit minst 20 (AH och SG var på plats). Och, förstås, där han påstår att någon såg honom springa in i gränden en 3-4 minuter efter skotten.

Varvid denne, en 7-8 minuter efter skotten, beskrev Skandiamannens signalement för en polis, trots att "den efterlyste" stod alldeles intill.

Jo, det är klart att man ska vara noggrann som journalist och forskare, att inte göra om "vi" till "jag". Men det finns tyvärr inget som tyder på att SE stod knästående vid kroppen i tre minuter för att assistera vid livräddningen. Eller finns det?

Är det inte dags att släppa sargen, fimpa din älskade professor, och läsa materialet med egna ögon?[/QUOTE

Funderat på en liten detalj men som är sjukt viktig ..!

Enligt dom flesta vittnen var inte Lisbeth kontaktbar o helt hysterisk...

Är det möjligt att Engström fick signalement från Lisbeth trots att hon aldrig bekräftat detta senare ?

Om denna lilla detaljen om Lisbeth info till Engström om blå Täckjacka är en lögn så blir det en kronologisk mkt märklig lögn...

För då ska ju inte Engström springa efter polisen o lämna detta viktiga signalement !!

Inte heller vilja ringa dagen efter o berätta att det kanske skett en förväxling...

Hur troligt är det att Lisbeth o Engström pratade signalement på GM med varann ?
Citera
2022-03-15, 19:00
Medlem
Efter att ha sett mordplatsen med egna ögon har jag svårt att se att SE skulle befinna sig centralt bland vittnena. Bör vara nästan omöjligt att missa honom. Vilket alla verkar ha gjort.
Citera
2022-03-15, 19:01
Medlem
Citat:
Men du kommer aldrig kunna påvisa ett kaos, för det var inget kaos. Du formar ett kaos i ditt huvud för du ser det som en enorm händelse.

Vad är kaos i dina ögon ?

Bara jag har hört förhör med vittne så har jag skapat mig en bild..

Människor är i rörelse...

Olof blöder från munnen kraftigt o folk gör upplivningsförsök...

Folk larmar ambulans o polis..

Lisbeth är hysterisk o folk försöker lugna henne..

Den bilden har jag av situationen o jag tror den både märks o synts tydligt o speciellt från Skandia till brottsplatsen...
Citera
2022-03-15, 19:09
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blutobluto
Jag läser: ”jag vågar inte ta del av andras argument för jag är så investerad i en åsikt nu”.

Jag läser: ”jag vänder på hela den västliga, rättstraditionen att det inte handlar om att bevisa sin oskuld utan precis tvärtom”.

Jag läser, till min stora förvåning: ”jo, visst kör Filter-journalisten en fuling men Skandiamannen ljuger säkert ändå”.

Ridå.

1. Vilket eller vilka argument är det som du refererar till?

Att hänvisa till ethos i form av diverse professorer och att gå till hätska personangrepp är inte mycket till argumentation.

2. Min åsikt är att det befintliga materialet hade räckt för att kalla Skandiamannen till ännu ett förhör, och genomföra en husrannsakan. Det verkar som om utredningen kom fram till samma sak.

Om det hade påträffats något då som hade räckt för att fälla SE är svårt att säga, men inte omöjligt.

Kanske hade man kunnat konstatera att han faktiskt var ett vittne istället, och alla blir nöjda och glada.

3. Har varken läst Filtergängets artiklar eller någon av TP:s utgåvor av boken om Skandiamannen.

Däremot verkar de i en rörelse från PH, till Anér, till Proletären, och diverse foruminlägg long ago, o.s.v.

Nej, min åsikt kom jag fram till genom att under ett par års tid försöka hitta något som säkrar honom som ett vittne, i enlighet med sin berättelse, och varande på platsen, kl. 23:21:XX till cirka 23:35-40.

Inget hundraprocentigt har hittills påträffats. Ridån har således gått upp för nästa akt.

P.S. Det finns tågresenärer som hör utropet i högtalaren på stationen, går förbi ett par-tre TV-skärmar med anvisning om tåg, tid och spår, tittar på den stora displayen vid perrongen, läser skylten på utsidan av tåget, där slutdestinationen står, hör tågvärden ropa ut vart de ska i högtalarsystemet ombord ... Ändå visar det sig att resenären har klivit på fel tåg. Känner du igen dig?
Citera
2022-03-15, 19:10
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Har varit intresserad av att se "Mordet på Orientexpressen" i många år. Långt innan jag blev engagerad i den här tråden. För egen del jämför jag dock hellre fallet med "De misstänkta" (1995). Keyser Söze! Gangstern som trollar utredningen med utgångspunkt i slumpmässiga nyhetsklipp.

Det här var en kritik som jag länge hade mot KP, TP & Co, att scenariot var som i en Hollywood-film.

Visst! Detta är ingen pusseldeckare där en av de närvarande måste ha gjort det. Men nu har det framträtt, åtminstone för mig, att signalementet är likt SE, som väktarna beskriver honom, från "Tensonmannen" vid La Carterie och till när LJ ser en person störta förbi på Tunnelgatan.

Sedan finns det luddigheter i hans berättelse: Kommunikationen med LP och hur han beskrev henne ("behärskat chockad"), hur han assisterade vid livräddningen (knästående vid kroppen i tre minuter), hur han inte kunde se någon av de poliser som sprang in på Tunnelgatan, o.s.v.

Som Anér skulle ha undrat: Var du ens där, SE?

För egen del tror jag att han var där i tid för att kunna observera LJ, kl. 23:22:XX, och betrakta AB, ungefär en 6-8 minuter senare.

Då kan man undra vad som hände i den tidsluckan. Satt han och chillade någonstans? Höll han sig i bakgrunden? Sprang han runt kvarteret?

För att inte tala om efterspelet, där han i förhör och i media försiktigt distanserar sig från väktarnas beskrivning av hans klädsel. Där han glömmer bort att han pratade med väktarna. Där han hävdar att han kom 5-6 sekunder efter händelsen, när det i själva verket måste ha varit minst 20 (AH och SG var på plats). Och, förstås, där han påstår att någon såg honom springa in i gränden en 3-4 minuter efter skotten.

Varvid denne, en 7-8 minuter efter skotten, beskrev Skandiamannens signalement för en polis, trots att "den efterlyste" stod alldeles intill.

Jo, det är klart att man ska vara noggrann som journalist och forskare, att inte göra om "vi" till "jag". Men det finns tyvärr inget som tyder på att SE stod knästående vid kroppen i tre minuter för att assistera vid livräddningen. Eller finns det?

Är det inte dags att släppa sargen, fimpa din älskade professor, och läsa materialet med egna ögon?

Funderat på en liten detalj men som är sjukt viktig ..!

Enligt dom flesta vittnen var inte Lisbeth kontaktbar o helt hysterisk...

Är det möjligt att Engström fick signalement från Lisbeth trots att hon aldrig bekräftat detta senare ?

Om denna lilla detaljen om Lisbeth info till Engström om blå Täckjacka är en lögn så blir det en kronologisk mkt märklig lögn...

För då ska ju inte Engström springa efter polisen o lämna detta viktiga signalement !!

Inte heller vilja ringa dagen efter o berätta att det kanske skett en förväxling...

Hur troligt är det att Lisbeth o Engström pratade signalement på GM med varann ?

Man kan ju faktiskt tänka sig att vittnet SE under morgonen, när det står klart att mördaren inte fångats in, börjar tänka att personen han såg i gränden kanske var mördaren trots allt. Och för att ge tyngd åt sin egen observation säger han att Lisbet sagt samma.

Plötsligt finns det en möjlighet bli hela landets hjälte.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-03-15 kl. 19:30.
Citera
2022-03-15, 19:15
Medlem
Citat:

En annan fråga ...

Om det "skottet" som Engström hör när han kollar klockan inte är det riktiga skottet så borde det alltså vara ca 35 sek efter att Palme skjuts !

Så när vittnen just bevittnat en avrättning o håller på att larma o göra upplivningsförsök så kommer alltså denna avgasknall ?

Borde folk på platsen inte bli jävligt rädda o tror att det skjuts igen då ?

Sen finns väl ljudupptagning så avgasknallen hörs där eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in