Citat:
Ursprungligen postat av
Blutobluto
Jag tycker att det är magiskt att en juridikprofessor och expert på bevisvärdering, i ”Palmemordspodden”, talar klokt och lättfattligt om att Krister Petersson utgångspunkt för det senaste fiaskot är som något plockat ur en bok av Agatha Christie.
Samma dag skriver den för tillfället mest energiske förespråkaren för Kristers knasigheter, du alltså, om hur mycket du tycker om en film som bygger på en av Agatha Christies böcker.
Jag blir nästan religiös.
Har du förresten några tankar om att journalisten T Pettersson förvanskar Skandiamannens tidiga uttalanden i Aftenposten?
Skandiamannen säger ”vi” i tidningsintervjun, som att han är en av dem i gruppen som vidtar åtgärder, men Petersson återger Skandiamannens citat genomgående med ”jag”.
Det är tjänstefel av en journalist.
Någon borde kontrollera om Filters stjärna har ljugit ännu mer i sina texter.
Töntiga teorier vimlar det av, men är Filters wizkid en totalt samvetslös bedragare?
Har varit intresserad av att se "Mordet på Orientexpressen" i många år. Långt innan jag blev engagerad i den här tråden. För egen del jämför jag dock hellre fallet med "De misstänkta" (1995). Keyser Söze! Gangstern som trollar utredningen med utgångspunkt i slumpmässiga nyhetsklipp.
Det här var en kritik som jag länge hade mot KP, TP & Co, att scenariot var som i en Hollywood-film.
Visst! Detta är ingen pusseldeckare där en av de närvarande måste ha gjort det. Men nu har det framträtt, åtminstone för mig, att signalementet är likt SE, som väktarna beskriver honom, från "Tensonmannen" vid La Carterie och till när LJ ser en person störta förbi på Tunnelgatan.
Sedan finns det luddigheter i hans berättelse: Kommunikationen med LP och hur han beskrev henne ("behärskat chockad"), hur han assisterade vid livräddningen (knästående vid kroppen i tre minuter), hur han inte kunde se någon av de poliser som sprang in på Tunnelgatan, o.s.v.
Som Anér skulle ha undrat: Var du ens där, SE?
För egen del tror jag att han var där i tid för att kunna observera LJ, kl. 23:22:XX, och betrakta AB, ungefär en 6-8 minuter senare.
Då kan man undra vad som hände i den tidsluckan. Satt han och chillade någonstans? Höll han sig i bakgrunden? Sprang han runt kvarteret?
För att inte tala om efterspelet, där han i förhör och i media försiktigt distanserar sig från väktarnas beskrivning av hans klädsel. Där han glömmer bort att han pratade med väktarna. Där han hävdar att han kom 5-6 sekunder efter händelsen, när det i själva verket måste ha varit minst 20 (AH och SG var på plats). Och, förstås, där han påstår att någon såg honom springa in i gränden en 3-4 minuter efter skotten.
Varvid denne, en 7-8 minuter efter skotten, beskrev Skandiamannens signalement för en polis, trots att "den efterlyste" stod alldeles intill.
Jo, det är klart att man ska vara noggrann som journalist och forskare, att inte göra om "vi" till "jag". Men det finns tyvärr inget som tyder på att SE stod knästående vid kroppen i tre minuter för att assistera vid livräddningen. Eller finns det?
Är det inte dags att släppa sargen, fimpa din älskade professor, och läsa materialet med egna ögon?