2022-03-15, 01:22
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Ögnade nyss också förbi nån blänkare i twitterfeeden angående ryska styrkornas förlorade kontroll över Mariupol. Intressant om det stämmer.
Jag har sett många rapporteringar om det.

Mycket som talar för det.

Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Mariupol håller tillbaka Röda Armén fortfarande. Stora förluster för ryssarna det börjar nog kännas nu.

https://twitter.com/antiputler_news/status/1503503831505813504
Citera
2022-03-15, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Svenskarna i gemen är lätt-groomade offer, precis som vi sett tidigare i historien.

Jag kan säga att här i Norge så ser vi på NRK diskussioner om att vi bara ser "en del av saken" och det är samma sak när jag ser på dansk media. Man prövar nyansera det hela.

Är folk i Norge och Danmark mindre hjärntvättade än här?
Citera
2022-03-15, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Ukrainas expresident Porosjenko sa idag till Aktuellt att man hade 1000 döda civila och 1300 stupade soldater. Den första siffran lär om något vara överdriven, den andra underdriven.

Mao. rätt uppenbart att propagandan om att Ryssland har "civila som måltavlor" inte stämmer, och inte heller 10-15.000 stupade ryska soldater.

Propagandan och överdrifterna publiceras - som New York Times erkände - i syfte att gjuta mod i ukrainarna trots att deras läge är utsiktslöst. USA vill dra ut på kriget för att skada Ryssland maximalt och få Putin att se skurkaktig ut. Då kan NATO expandera och det blir kanske regimväxel i Ryssland.

Bra skrivet.
Finns lite hopp trots allt.
Citera
2022-03-15, 01:29
Medlem
GhangBangTanjas avatar
Priset på oljan fortsätter att falla.
Brent futures – the international benchmark – fell 5.1% to settle at $106.90 a barrel, while U.S. West Texas Intermediate (WTI) crude fell 5.8% to settle at $103.01.
Citera
2022-03-15, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
Det går fruktansvärt trögt för Ryssland. Inget händer, det är nog därför de bombar allt mer urskillningslöst, och närmare Polska gränsen också.

Vad är egentligen orsaken till att de börjat rycka fram västerut från Kiev, längs väg E373? Känns inte som det finns någon samlad strategi alls.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4f/2022_Russian_invasion_of_Ukraine.svg
https://liveuamap.com/

Ryssarna är överallt och ingenstans på samma gång. Känns helt okoordinerat.

Du får tänka såhär:

Ukrainarna är fler och har fortifierat sig bra, Ryssarna kan endast bomba sönder städerna alternativt omringa och belägra städerna, det tar längre tid men mindre civila som dör.

Detta är anledningen till varför det tar tid, man har stängt av El:en och vägarna till städerna tills städerna kapitulerar.

Ukraina får mycket vapen från NATO, det är ett av målen man har slagit ut, nära Polen.
Citera
2022-03-15, 01:31
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
Du blandar ihop siffran för hur många som är officiellt dödförklarade och registrerade med antalet faktiska döda. Antalet som faktiskt har dött är givetvis mycket högre än vad som är registrerade dödförklarade.

Ena siffran är vad som är officiellt bekräftat.

Andra siffran är vad rådgivaren till borgmästaren som uttalar sig uppskattar är det antal som dött.

Det finns såklart döda som inte har kunnat ta reda på än. Siffran är en uppskattning från den här rådgivaren till borgmästaren i Mariupol, som uttalar sig i media. Det är möjligt att antalet döda kommer visa sig vara färre.
"More than 2,500 people have been killed, according to official reports from the city authorities. And this is a catastrophe to which the world has not given a proper assessment," Arestovych added.

Visst, det handlar om olika siffror, men likväl kan man inte hävda att "20 000 civila har dött" för att Andryushchenko uppskattar att antalet kan nå 20 000. Inte ens Andryushchenko säger alltså att det skulle vara någon säker siffra. Pravda bör helt enkelt se över sin rubriksättning.

Och ja, det kan ses som en petitess men jag är genuint trött på alla "tvärsäkra" uppgifter som florerar just nu, från alla håll och kanter ska tilläggas, som sedan inte visar sig hålla måttet.
Citera
2022-03-15, 01:34
Medlem
Citat:
Det är ingen som menar att det är neutrala sanningsägare i Moskva.

Men du är precis lika hjärndöd som tyskarna på 30 och 40talet. Dras helt in känslomässigt med otrolig slagsida till det som är påbjudet uppifrån. Jag hoppas du är stolt över dig själv, för du kan verkligen inte fått till något stort själv i ditt liv. Detta är din chans att tillhöra konsensus, få känna till lite grupptillhörighet när du hejjar på väst.

Njut av tiden! För den kommer väldigt sällan till såna som du,

Fri press vs statskontrillerad diktaturpress.

Där var den diskussionen över.
Citera
2022-03-15, 01:36
Medlem
Citat:
Jag tror ryssarna bara kommer bomba och skrota rejält med grejer för att verkligen markera. Till sommar eller till hösten så kommer komikern få ett erbjudande han inte kan säga nej till.

Sedan kommer ryssarna dra sig tillbaka utan att tappa ansiktet.

Det finns inte i planen att införliva ukraina med Ryssland.

Sedan har de sagt från dag 1 att de bara ska rensa ut de nazistiska banderi-terroristerna. Och det är från Putins mun själv, och han har konsekvent stått för det han sagt historiskt.

Hur många nazister finns det i Ukraina? Läste någonstans att Azov endast hade 900 medlemmar.. känns lite väl lite.

Tror att Ryssarna kommer att ta så mycket av Ukraina som möjligt, tiden för diplomati är över.
Juden ignorerade hoten och valde att jävlas med ryssarna. Hoppas andra ledare lär sig från hans misstag.
Citera
2022-03-15, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Jag förstår hur du menar och du har säkert rätt. Men utan tvekan så gör alternativ rapportering så att människor får upp ögonen för vad som egentligen händer. De ryskhatande tomtarna i tråden är hjärntvättade alt betalda men det finns öppetsinnat folk från hela världen som tar till sig alternativ rapportering. Det ser man ju på kommentarerna på just den där kanal med rapportering från fronten, folk skriver från alla världens hörn och tackar för att de äntligen blir visade sanningen som väst inte rapporterat om. Och det är ett steg i rätt riktning.

Och att Macron mfl förnekar det folkmord på rysktalande som pågått sedan 2014, gör det bara ännu mer synligt att väst egentligen bara vill gadda ihop sig mot Ryssland. Ryssland is the bad guy punkt slut. Skamligt utav dessa sk politiker, men så vet vi att det nog inte finns en enda politiker som inte är korrupt. Rysslands styre har utan tvekan många fel (och det har andra nationer med) men här gör de rätt som räddar sina egna i Donbass-området. Skillnaden nu är att Ukraina gör sig själv till ett stort jäkla offer, med mentaliteten om att de skulle vara några hjältar.

Nej nej nej. Det finns inga svenskar som väntar på att "vakna upp"

De som finns vill så gärna tillhöra gruppen med tyngden på sin sida, konsensus. Det är djupt rotat i svensk kultur. Alltså, kalla det vad du vill. Alternativ media underhåller bara de närmast sörjande och det är typ SD + lite av konservativa blocket, men absolut INGEN svensk väntar på att vakna upp mer än 12åringar, eller 18åringar som är lite svaga i huvudet.

Det är inga stora förändringar att vänta i ett konsensussamhälle som Sverige. Svenskarna får vad de vill ha. Svenskarna får vad de förtjänar. Och just nu visar hela Sverige total brist på mentalisering. Och det visar mina värsta farhågor.

Och jag är så tacksam för att slippa bo i Sverige, för jag vet att min levnadskvalitet är stigande, min rikedom och absolut ALLT är stigande medan den vanliga svennen får se sitt land bli ett shitholecountry.

Och för det hatar jag svenskarna. Så de förtjänar faktist alla detta som sker. Och då har den värsta terror eller mordvågen inte ens börjat, den ligger 10 år bort. Fyfan vilket elände de skapar åt sig själva. Det är nästan att jag skäms som svensk, om det inte vore så att vi hade en bra historia. Nästan 90% av manlig befolkning rotades ut under 1700talets krig.

Det MÅSTE SKE IGEN. För att få bort det här jävla vansinnet. Så jag välkomnar svenskens elände. Kör PÅ! Även om det tar 50 år så blir det bättre!
Citera
2022-03-15, 01:37
Medlem
Läste en längre artikel på CNN:s hemsida om Rysslands påstådda begäran om vapenleveranser från Kina.
I artikeln framkommer det att USA är mer eller mindre livrädda för en djupare allians mellan Kina och Ryssland. Tjänstemän från USA:s regering säger själva i artikeln att en sådan allians allvarligt skulle hota den USA-ledda världsdominansen.

Vita huset säger rätt ut att de inte kommer acceptera eller tolerera att något land i världen på något sätt hjälper Ryssland ekonomiskt eller militärt. Händer det så kommer det landet/länderna få betala ett mycket högt pris. De vill inte säga vad de konkret menar.

De kommer särskilt bevaka Kinas handlande gentemot Ryssland mycket nogrannt. Vid ett toppmöte igår i Rom varnade amerikanerna representanter från Kina på ett ganska hotfullt sätt (finns inget annat sätt att tolka det på) att USA under inga omständigheter kommer tolerera att Kina hjälper Ryssland ekonomiskt eller militärt. Gör de det kommer det få möta konsekvenserna som kommer bli mycket hårda. Kinas svar framgick inte av artikeln.

Vilka typer alltså.
Citera
2022-03-15, 01:39
Medlem
GhangBangTanjas avatar
Putin är alldeles själv nu. Kina backar. Då är det bara ett par arabstater och afrikaner kvar. Serberna är kanske sura men lär rätta sig in i ledet om de skall ha någon chans till EU medlemskap på sikt.

Wen-ti Sung, a political scientist at the Australian National University, said he believed the chance that China would supply weapons to Russia was “small”.

“Doing it would be both too late to help the distant war in Ukraine, and would look very bad for Beijing. It’s not worth it,” he said.

However, Sung said the US’s public airing of Russia’s requests – which were still of real concern – also allowed it to pressure Beijing on its civilian trade with Russia, which could include non-military parts and components which could be used in weapons production.

“By flagging the possibility of Chinese providing military aid, Washington actually is laying down talking points to nudge China into limiting ‘civilian trading relationship’ with Russia and semi-joining (however partially) the international economic sanctions against Russia,” Sung said.

“If it works, it will reduce China-Russia trade and further weaken Russia; if it doesn’t, it will help shore up the ‘China is Russia’s enabler’ image, and claim moral high ground for the US vis-a-vis China.”

Professor Steve Tsang, director of the Soas China Institute, said Xi would not want to put China’s economy at risk during a year when his top priority is securing a third term.

“China under Xi will give whatever support it can to help Putin but it will not allow itself to suffer from secondary sanctions as it does so, despite the [agreement] of ‘rock solid’ support and a friendship ‘without limits’,” he said.
Citera
2022-03-15, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Spara det, försökt hålla mig objektiv och mest velat se hur konflikten utvecklas. Så skriver det utan att vara känslomässigt engagerad.

Men har man förlorat lika mycket materiell som krävs för att rusta tyska armén efter dryga 2 veckors strid så ser jag inget annat.

Att ryssarna varit oförberedda är en orsak, att Ukrainarna har oändligt inflöde av vapen är nästa.
Men nu när överraskningsmomentet försvunnit kanske det mest bidragande är underrättelserna och övervakningen av de ryska styrkorna. Allt de gör följs live via satellit, 30 minuter skulle man korta tiden som informationen ska ta för att nå ut till de stridande förbanden i marken!

Kriget är inte mellan Ryssland och Ukraina, för den vinner ryssen.

Det är väst och USA mot Ryssland, den striden vinner han inte varken militärt eller ekonomiskt.
Som jag förstår kör ryssarna 2a-världskrigs-taktik = Kittel, eller keittel. Man omringar fienden, bara rullar runt och sedan när fienden är omringad som köttar man ner allt.

Och det är helt sjukt, för det kostar massa manskap, men det är vad man gör.

Och när jag kollar på kartan så verkar det fungera ganska så bra, man rullar runt, skjuts sönder, men det ryska massanfallet rullar vidare och omringar fienden och sedan slåss ukrainarna ut.

Sjukt kostbar policy, jag kan själv inte fatta hur man kan använda något sådant, men det är precis som att man tänker att tanksen ändå är skrotfärdiga och männen ändå dör av alkoholism om 20 år.

Vi får se hur ditt inlägg åldras.

Jag är mycket säker på att ryssarna fortsätter härja och sedan drar sig tillbaka och utropar att man är färdig med operationen någon gång efter sommaren. Så får vi se hur din analys står sig då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in