Citat:
Ursprungligen postat av
Cymbaltazzz
Ja vi som inte är ryssofober vill bara veta vad som egentligen utspelar sig och varför. Hela bilden. Och det är väldigt tydligt att usa har sin agenda, det ser man ju på MSM, vad de väljer att visa, hur de vinklar det och vad de utelämnar. Men folk börjar vakna, de som ser alternativa medier. Vilket gör den andra sidan arg och desperat, det ser man ju på alla troll här. Det var likadant i ljugmedia med hetsen mot Donald Trump och Covid. De rapporterar sånt som passar in i den globala agendan såklart, ingen idé att ens fortsätta följa lögnerna i MSM.
Serbien stöttar ryssarna, och de polska kommentarerna skriver förvånansvärt att många polacker stöttar Ryssland.

Nej, nej nej. Helt fel analys.
Det är ingen som håller på att vakna. Det här är svenskar och vanliga människor som sitter hemma och efter typ 15 år av propaganda instinktivt lystrar till alla nyheter som pekar ut ryssar som förövare.
Och detta eftersom deras inre strategier är lagade på det sättet. De klarar inte av att se ryssarna på något annat sätt än förövare.
Alltså, jag själv jobbar väldigt mycket med psykologi och jag förstår att det krävs väldigt mycket arbete, genom flera år, för att regelmässigt kunna se sig själv utifrån och så kunna bedömma sina egna åsikter. Det är fan tufft och kräver mycket av en människa.
Svenskarna i gemen är lätt-groomade offer, precis som vi sett tidigare i historien.
Jag kan säga att här i Norge så ser vi på NRK diskussioner om att vi bara ser "en del av saken" och det är samma sak när jag ser på dansk media. Man prövar nyansera det hela.
Det är inte så enkelt som att ryssarna är jävulen och ukrainarna är the good guys. Det är faktiskt inte så enkelt.
Men tydligen så är gemene svensk så väldigt enkel att när en stor kris sker, så blir man känslomässigt påverkad. Och när man blir känslomässigt påverkad så minskar förmågan till abstraktion, kalla det mentalisering. Det är då enklare att säga att någon är ond och god, än att se att någon är dålig och någon har fan inte varit helt bra.
Men som helhet är det jävligt trist och sorgligt just för att detta berättar för mig vilket öde som Sverige kommer att ha. Det är inget snack om det och jag har haft rätt sedan år 2000.
Det finns inga lösningar på sveriges problem.