2022-03-14, 23:03
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikeakatalog
Kaffe smakar rumpa.
Inte på ett bra sätt.

Synd att cola är så jävla gott, svårare att sluta med
Jag skiftar olika märken för att det ska vara got. Rumpa har jag aldrig, och kommer aldrig smakat på.
Citera
2022-03-14, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
När man läser sådant här...du låter som en obildad kommunist. Om du fick skulle du med andra röda banditer plundra affärer. Brukar du snatta? Du låter som en snattare.

Du har dock rätt i att producenterna är klämda. Men har handlarna "absurda marginaler"? Även efter att löner till anställda har betalats?

Arbetade för en livsmedelsproducent så längre ned i kedjan. Det var svettigt redan innan energi-bommen, dels konkurrensen med alla egna varumärken, långa avtal på prislistor mot butiker och grossister och saker som hände i världen text svininfluensa i Kina som drev upp priset på råvaran och har genererat prishöjningar man först nu börjar få igenom.
Endel produkter till text ica tillverkas på ren förlust bara för att man ska få igenom andra affärer med dem.

Det kan inte vara rimligt att text ICA plockar ut 15-20% i marginal när producenten knappt har 1% på varan. Så ser det ut i dem flesta hyllor. Det är ingen slump att de flesta handlare är miljonärer.

Kan låta som kommunistiska åsikter, men handlarna och grossisterna har alldeles för stora marginaler.
Senast redigerad av skn88 2022-03-14 kl. 23:13.
Citera
2022-03-14, 23:11
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Samtidigt har det hittills varit så att produktivitetshöjningar i sig inte hotat arbetskraftsefterfrågan - bara fundamentalt ändrat den. Men visst... kan vara ett skifte nu iom att tekniken är så extrem - kan för lite om AI, ska jag erkänna.

Datorerna gjord många människors jobb lättare. AI kommer göra/gör många människors jobb.

Likaså nästa generations automatisering. Människor kan bara konkurrera på pris o kreativitet.

Det nya federal samhällets kast är:

1. Den procent som äger.

2. De få procent som utvecklar, skapar nytt eller de som utövar den politiska o juridiska makten.

3. De få som sköter maskinerna. Eller producerar det som inte maskinerna än klarar av.

4. Övriga är konsumenter som tär på jordens resurser.

Grupp 4 är likaså en källa till otrygghet, oro o problem för övriga grupper. Speciellt om de blir så hungriga att de svälter.

Mat kommer framöver bli en allt viktigare resurs o maktfaktor.
Citera
2022-03-14, 23:12
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backwardation
Notera att Calmfors med flera snabbt är inne och kritiserar stödpaketen för de höga råvaru- och livsmedelspriserna för att de kan trigga igång ett ”riskfyllt beteende”. Att RB i nuläget är den största aktören som förvränger priset på risk och risktagande är det däremot aldrig någon ekonom som vågar kritisera. Men jag klagar inte ändå.

Edit: penningpolitik som enligt skolboken ska ha störst inverkan på vår ekonomi är det alltså få som kommenterar. Tvärtom går man på finanspolitik som åtminstone i teorin ska vara verkningslös.

Det är underligt... ack ja... Calmis... nu är inte detta skvallerforat, men en favorit är när han kallade till sig IT-nissen och utbrast att "det han skrev bara försvann"... Han visste inte att han skapade filer i Word (fick ju alltid rubriknamnet)....

Den mannen är alltså kårens Champion... tungviktaren med "koll på läget".

Den förda politiken har ju gynnat de själva - varför bita den hand som kanske inte föder dig men som åtm placerar dottern i innerstaden?
Citera
2022-03-14, 23:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ikeakatalog
Kaffe smakar rumpa.
Inte på ett bra sätt.

Synd att cola är så jävla gott, svårare att sluta med

Menar du coca-cola eller kokain?

Det senare är är tufft för plånboken.

Däremot går coca-cola, pepsi m.m. Hitta till kanonpris.

Dollar store säljer ofta läsk för 10:00 kr exkl. pant, förra veckan hade ”min” city gross 5 st 1,5L coca-cola, fanta eller Sprite för 40:00 kr exkl. pant!

Denna vecka har Willys 2 st pepsi eller trocadero på 1,5L för 25:00 kr exkl.pant!

Fantastiskt pris, och när ett sådant fantastiskt pris dyker upp så är det ändå gången jag hamstringshandlar, idioterna kan få jaga bullens pilsnerkorv och ärtsoppa, jag jagar klipp på läskedryck!

Läskedryck och snus har för stort livskvalitévärde för att ges upp, något ska man ha som sätter guldkant på tillvaron!
Citera
2022-03-14, 23:15
Medlem
KognitivDissonanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Det stora problemet är inte att det blir prishöjningar utan att det helt enkelt blir brist på mat så det inte finns någon att köpa. Allt för många bönder lägger ner sin produktion för att det inte går ihop ekonomiskt.
Mycket av kvävet som är en förutsättning för att få bra skördar importeras från Ryssland, eller tillverkas av rysk naturgas. Dom flesta lantbrukare har handlat på sig så det räcker detta året, men nästa år blir det svårt om det fortsätter såhär. Ukraina står för en stor del av världens veteexport och deras vete ligger i hamnen i Odessa.
Detta gör att spannmålspriserna ökar och då stiger även foderpriserna till djuren.
Dieselpriserna gör att det även blir svårt för ekologiska odlare eftersom marken kräver mer bearbetning i form av plöjning och harvning och då går det år diesel. Det krävs även gödsel från djur eftersom handelsgödsel inte är tillåtet och det går inte ihop ekonomiskt för många nu att ha djur.
Så det krävs att regeringen tar tag i frågan, annars ser det jävligt dystert ut.
Det är global kommunism som är problemet. När den globala kommunismen kapat marknaden kommer man tvinga folk till ransoner, allt för att "driva igenom sin agenda", som egentligen är misslyckade tankar av skrumpna hjärnor. Även oljan kommer antagligen tvingas neråt av bankerna och globohomomaffian. Men det har inget med marknaden att göra. Vi har ingen fri marknad. Sedan när oljan inte borras fram för att oljan är för billig för att tjäna pengar på, så får inte bönderna någon olja för att det är ransonerat (går inte att få tag på), och då får inte folket sina matvaror (för att dessa inte går att tillgå). Kommunism kort och gott, Svenskarna har röstat för detta. Snart kommer ransoneringarna av absolut allt - mat, el, bensin, uppvärmning allt.
Citera
2022-03-14, 23:21
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Nu får du lugna dig med kaozteorierna. Det kommer inte bli svält i Sverige. Såvida inte världen drabbas av en supervulkan, det kan jag hålla med om.

Risken är liten. Men sjunker den globala livsmedelsproduktionen så kommer det bli problem.
1. Först höjda priset.
2. Sedan brist på mat.
3. Sedan svält.

Redan höjda priser på mat kan skapa politisk o social oro om botten på samhällspyramiden blir allt för fattiga o hungriga.
Citera
2022-03-14, 23:23
Medlem
Anti-WOGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Risken är liten. Men sjunker den globala livsmedelsproduktionen så kommer det bli problem.
1. Först höjda priset.
2. Sedan brist på mat.
3. Sedan svält.

Redan höjda priser på mat kan skapa politisk o social oro om botten på samhällspyramiden blir allt för fattiga o hungriga.
Inte bland svenskarna, dom knyter näven i fickan och jobbar på som vanligt.
Citera
2022-03-15, 00:04
Medlem
369Qs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-WOG
Inte bland svenskarna, dom knyter näven i fickan och jobbar på som vanligt.

Det kommer bli svårt den här gången. Njut nu. Lugnet innan stormen. Läser du något om att Drottning Elisabeth är död eller att börsen kraschar nästa vecka är det bara några dagar innan de drar ingång.
Citera
2022-03-15, 00:34
Medlem
Running_mans avatar
Läge att banta nu! Vi kommer inte att ha råd att köpa allt vi köpte 2021.

"Tack Putin för att jag tappade 15kg under 2022-2023."
Citera
2022-03-15, 00:39
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 369Q
Det kommer bli svårt den här gången. Njut nu. Lugnet innan stormen. Läser du något om att Drottning Elisabeth är död eller att börsen kraschar nästa vecka är det bara några dagar innan de drar ingång.
Börsen har redan kraschat min vän, den bör snart vända uppåt igen. Vad är det som ska dra igång?
Citera
2022-03-15, 00:41
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Läge att banta nu! Vi kommer inte att ha råd att köpa allt vi köpte 2021.

"Tack Putin för att jag tappade 15kg under 2022-2023."
Inget ont som inte för någonting gott med sig. Skämt åsido så tror jag att detta magplask till invasion kommer avbrytas inom kort. Med lite tur hinner de ukrainska bönderna så sina åkrar innan det blir för sent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in