Citat:
Ursprungligen postat av
GoggeGogelius
Det får vi (= The Royal We) verkligen hoppas...

Emedan en "JÄTTELIK RÄNTECHOCK" (AB-rubrik) skulle innebära att realräntan går från (officiella siffror) - 4 till - 3,5... (givet ej acc inflation).
Vi ser på forat (inte du Backis) men jag gissar 90-talister (eller 80-talister, för de kan formulera sig ganska bra, ivf i skrift, vilket är det enda jag kan bedöma) tror att dagens tillstånd är ett normaltillstånd... under 50-60-talen var realräntan 1-3 procent POSITIV.... ...de fattar inte att det vi ser ser nu är en jättelik anomali. Och ohållbar.
Sam: Exakt så där lät det på 80-talet... "folk kommer inte behövas"... De stora produktivitetsvinsterna ur IT och automatisering redan gjorda på 90- och 00-talet. Var är arbetslösheten högst, agrara Syditalien eller det IT-täta Norr? (retorisk fråga). Arbetskraftsbristen skriande i den ekonomi med flest robotar per capita; Japan. V.SB. ...
Jag är gammal nog att minnas 80-talet. Og en av mina första arbetsplatser innan IT slog igenom. Det var ett drygt 25 manna företag innom utveckling o försäljning. 1 receptionist, 1 vaktmästare, 2 sekreterare, 2 assistenter (juniorer), samt en ekonomiavdelning med 2 personer. På det en VD som bara var just VD. Idag har få små företag receptionist, vaktmästare, sekreterare, assistenter eller så stor ekonomiavdelning.
Receptionist o vaktmästare var dessutom att räkna som enklare jobb. Sekreterare krävde i stort bara att personen behärskade språk, gramatik o etikett.
Allt färre arbetar i Sverige o försörjer allt fler. Kravet på utbildning o förmåga att ta till sig nya kunskaper är högt om man ska vara gångbar på arbetsmarknaden.