2022-03-14, 21:46
Medlem
Adiaphorouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Kvinnan med civilkurage heter Marina Ovsyannikova. Enligt The Guardian har hon sagt att hon skäms över sitt jobb på Channel One samt att hennes pappa är från Ukraina.
Ingen namnlös hjälte med andra ord.
Citera
2022-03-14, 21:47
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Något har slagit helt slint innanför pannbenen på stridsledningen. Eller så är man chockad av det hårda motståndet.

Tydligen har Putin rensat bort så mycket av alla med anlag för kritiskt tänkande att verklighetsuppfattningen i Rysslands ledning försvann någon gång runt 2015. Från och med då ungefär så började man riskera fängelsestraff om man ifrågasatte propagandan inom Kremlin och militären. Rullar man fram ett par år till 2018 så finns det helt enkelt inga såna individer kvar.
Citera
2022-03-14, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Fantastisk film på en ukrainska BTR4 in action i mauripol. Vet inte om ni sett dem. Men inte knepigt ryssen dör i drivor när ukrainsk trupp fullständigt äger dem med lätt pansar. T72BVM och BMP totalt ägda.

https://twitter.com/i/status/1503357465701855235
Ett tydligt exempel på hur viktigt det är att ha fordon med bra sikt för både förare och skytt.
Speciellt i strid på korta avstånd.
Citera
2022-03-14, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Hur stora förluster har Ryssland egentligen. Är det 12000 döda och ännu mer sårade och tillfånga tagna? Jag undrar om inte Ukraina närmar sig 30 eller 40% av styrkorna utslagna och när de kommer över 60% kommer det snabbt ticka uppåt…

Det är ju otroliga siffror i förluster, måste säkert få 100 fordon om dagen utslagna.
Citera
2022-03-14, 21:49
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
40 000 tillverkade Javelin, hittar inte siffror på Nlaw, men såg Storbritannien hade beställt 20 000 i sin första beställning. Ukraina fick 17000 av dessa första veckan, du är inne på 3:e veckan snart. Efter det gick USA och Storbritannien ut med att man inte ska informera hur mycket man skickar in framöver.

Nej, Ukraina fick inte 17000 NLAW. Det är den totala mängden MANPADS av alla typer från alla länder.

Är väl omöjligt att säga hur mycket man kan producera men jag antar att det nu är en extremt efterfrågad produkt runt om i världen.
Citera
2022-03-14, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Hur stora förluster har Ryssland egentligen. Är det 12000 döda och ännu mer sårade och tillfånga tagna? Jag undrar om inte Ukraina närmar sig 30 eller 40% av styrkorna utslagna och när de kommer över 60% kommer det snabbt ticka uppåt…
Ryssarna har lite att ta in då Ukraina tagit död på ca 14000 ryssar i inbördeskriget...
Citera
2022-03-14, 21:50
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Det är ju otroliga siffror i förluster, måste säkert få 100 fordon om dagen utslagna.
Maggans granatgevär håller konflikten igång.
Citera
2022-03-14, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Nej, Ukraina fick inte 17000 NLAW. Det är den totala mängden MANPADS av alla typer från alla länder.

Är väl omöjligt att säga hur mycket man kan producera men jag antar att det nu är en extremt efterfrågad produkt runt om i världen.

Jag förstod det som Nlaw och Javelin, oavsett vilket så är det första veckan. Vi kan ju se resultatet och vilken skillnad det har inneburit.
Citera
Medlem
slutaletas avatar
Frågan är hur Ukraina utvecklas på sikt om Ryssland drar sig tillbaka. Ukraina, Europas mest korrupta länder med vapen precis överallt.m Just nu flödar pengar och vapen in.
Citera
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BroderDonut
Att inte vilja se hela sanningen är oseriöst. Om man som jag har tittat på dokumentärer och videor från båda hållen (fascisterna och separatisterna) så är det uppenbart vilken sida som medvetet skjuter civila. Från fascisternas dokumentärer så spelar de förvånade över varför invånarna är rädda för dem och skyller på propaganda. Från separatisternas dokumentärer så förklarar civilbefolkningen öppet att fascisterna skjuter och bombar dem, medan separatisterna inte äns skjuter tillbaka när fascisterna bombar från positioner bland bebyggelse.

Ja, vi har set en mängd kroppar i svarta sopsäckar begravas i Mariupol, men bilderna visat inte hur de har dött. Media i väst har ljugit om situationen i Mariupol och har bara gett Azov-styrkan version av vad som har skett där. Azov-styrkan hävdar att de inte kunde tillåta de civila att lämna staden för att den ryska militären inte håller avtalade vapenvilor. Detta är naturligtvis en lögn, då den ryska armen och separatisterna (som har familj och vänner i staden) har allt att vinna på att evakuera de civila. Den ryska armen har börjat att gå in i staden och evakuerar civila under pågående strider.

Ryssland hävdar nu att Ukrainska armen har avrättat civila i Donbassområdet. Om det har avrättats civila i Donbass, så är det mer i linje med ukrainas truppers agerande i området under konflikten som har pågått över 7 år.

Det där är rent trams. Jag har vänner som tjänstgjort tidigare i Azov innan det vart krav på medborgarskap. Ryska trupper gör allt för att inte civil ska kunna evakuera de minerar vägarna ut de beskjutet bussar och civila bilar. Artilleri beskjutning riktas mot allt och alla tom egna trupper. Ryssen skickar in våg efter våg av fordon och trupp i mauripol knappt någon kommer tillbaka levande enligt ryska ljudupptagningar. 700 ryska soldater skickas in varje dag och de flesta dödas eller skadas vad det verkar enligt avlyssnade rysk mobiltelefontrafik.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror det är en rysk reporter som kommit dit senare för det fanns bilder för flera dagar sedan på den döde. Ryska reportrarna åker runt med ryska trupperna som de amerikanska gjorde i Irak ("Embedded"). Så de blir ju lite efter de vanliga mobilfilmerna/bilderna som ukrainska civila och militärer tar.

Det är inte ett svenskt, andra håller med. De svenska är tjockare och har som kransar i båda ändar. Jag tror detta är den vanliga "sovjetiska" typen som både ryssar och ukrainare verkar använda. När de överger bilar ser man dem ofta övergivna från båda sidor så de kanske inte ses som lika bra som andra typer?

Jag tycker det är svårt ibland att se skillnad på uniformerna (Det verkar de själva tycka så de har ju ofta vita eller röda band om de är ryssar eller gula eller blå band om de är ukrainare), men denna ser rysk ut. Den är mer grönaktig och den ukrainska är mer gul/ljusbrun-aktig.
Jag har också försökt kolla runt på nätet efter mitt senaste inlägg om hur de olika uniformerna ser ut. Vet inte vilket land reportern är ifrån för både Belarus och Ryssland är taggade. Men det är väl skitsamma. Går det bara att avfyra en gång från sådana pansarskott? Om den döde var smart (och hämndlysten) så borde han ha avfyrat vapnet mot dem som kedjade fast honom.

FYI Här kan ni som är intresserade av vapen se vilka leksaker som ukrainarna lämnat efter sig i Donbass.
Anti Tank "Javelin" Missile Found Near School In Ukraine
https://www.youtube.com/watch?v=5UgI-sqwq6c

USA's and UK's "lethal aid" To Ukraine captured by DPR and Russian forces. SMAW-D & NLAW
https://www.youtube.com/watch?v=Pk201KFPXJM

Russia - Ukraine War: In The Trenches Of Newly Captured Ukrainian Positions
https://www.youtube.com/watch?v=vI7itB8g5s8
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2022-03-14 kl. 22:01.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har också hört dessa uppgifter att 100% av tillgängliga trupper just nu är inne i Ukraina. Man har fyllt på efter hand men jag ser ingen vettig plan.

Detta krig håller inte för Ryssland.

Något har slagit helt slint innanför pannbenen på stridsledningen. Eller så är man chockad av det hårda motståndet.

Ukraina vinner!

Frågan är om hur länge till Putin accepterar att hans styrkor sakta mals ned i ett mekaniserat krig så här?
Känns som man numera provar sig fram och just nu skjuter mer långdistans ihop med attacker på civil infrastruktur. Det får ju malandet av styrkor att bromsas in, men lik förbannat fortsätter hans röda armé förintas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in