Citat:
Ursprungligen postat av
boldogg
Vetenskaplig metod.
1. Bevisa solens rörelser över Antarktis.
2. Bevisa hur solens rörelser bevisar att jorden är rund.
Igen, använd vetenskaplig metod.
Det börjar ju bli lite tradigt. Ok jag väljer den vetenskapliga metoden empiri.
"Empiri är datainsamling genom vetenskapliga undersökningar av verkligheten, exempelvis experiment, samt observation och därav erhållna sinnesintryck och gjorda erfarenheter"
1. Jag åkte båt från Sydamerika i sydlig riktning. Kom till en stor landmassa och från denna landmassa såg jag midnattssol. Min observation bekräftar 10000-tals liknade observationer gjorda innan mig. Midnattssol vid Antarktis är därmed empiriskt bevisat.
2. Mänskligheten har noterat och loggat solens upp och nedgång i hundratals år på ett oräkneligt stort antal platser på jorden. När man mappar datapunkter mot en geometriskt form finner man att det finns bara en geometrisk form som passar med det empiriska datat. En sfär och att solen måste vara "långt bort". Solens rörelser har då använts för att bevisa jordens form empiriskt.
not 1: Det räcker med två datapunkter från södra halvklotet för att visa att jorden inte kan vara platt.
not 2: Det faktum att solens upp/nedgång kan ske söder om ens latitud även om man befinner sig söder om stenbockens vändkretskrets omöjliggör en platt jord med lokal sol.