2022-03-14, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scientific-method
Spela inte dum nu. Det finns tusentals sätt att bevisa jordens form och alla visar att jorden är ett klot.

DU har förkastat alla dessa bevis och därför måste du definiera vilka kriterier som skall vara uppfyllda för att du skall godta beviset.
Spela inte dum du Herr Vetenskaplig Metod. Använd vetenskaplig metod för att bevisa solens rörelse. När du gjort bevisar du Herr Vetenskaplig Metod varför solens rörelser bevisar att jorden är rund som du påstår! Inget av de argument som presenterats någonsin har bevisat att jorden är rund. Inget, någonsin.

Anledningen till att du måste fastställa villkor innan du presenterar ditt argument är för att tillfredsställa dina egna känslor om att jorden är rund. Du är inte intresserad av sanningen, du söker bekräftelse.
Jag skulle föreslå Star Trek för att stilla ditt religiösa behov.
Citera
2022-03-14, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Spela inte dum du Herr Vetenskaplig Metod. Använd vetenskaplig metod för att bevisa solens rörelse. När du gjort bevisar du Herr Vetenskaplig Metod varför solens rörelser bevisar att jorden är rund som du påstår! Inget av de argument som presenterats någonsin har bevisat att jorden är rund. Inget, någonsin.

Anledningen till att du måste fastställa villkor innan du presenterar ditt argument är för att tillfredsställa dina egna känslor om att jorden är rund. Du är inte intresserad av sanningen, du söker bekräftelse.
Jag skulle föreslå Star Trek för att stilla ditt religiösa behov.

Nu kom ordsalladen. Många ord men inget innehåll.

Varför är det så svårt för dig att vara öppen med vilka krav du har på ett bevis?
Citera
2022-03-14, 11:01
Medlem
Citat:
Och här går dina argument igen.
Ett exempel på hur dina argument går igen och igen. Allas argument gör det.
Jag anser att när man deltar i en diskussion måste man först sätta sig in i motpartens argument och sedan komma med motargument. Jag bruker inte tid på dessa killar längre, och jag kom så småningom fram till att de inte är så dumma som man kan tro. De tjänar pengar på detta, samtidigt som de är väldigt angelägna om att dra in Gud i argumentationen. Det är nästan det äckligaste.

Citat:
Man ser ingen kurva i det fenomenet. Man ser en rak horisont och ett objekt som försvinner nedför horisonten, inget runt är observerbart. Man ser en effekt, varvid du påstår att det beror på en kurva.
Ett påstående helt utan bevis.

I exemplet ovan illustrerar du hur jag gör just det. Jag ser ingen kurva för att ingen kurva är synlig.
Det är du som tittar för mycket på Dubay och grabbarna.
Om det enda som kan övertyga dig är att du ska kunna se ut över havet och med egna ögon se att horisonten kröker sig, så är det här ett hopplöst projekt. Föreställ dig att du är i en båt långt ute på havet. Då är horisonten låt oss säga 5 km ifrån dig, och den är lika långt bort oavsett vart du vänder dig. Hur ska man kunna se en båge på den? Horisonten är lika långt från dig överallt. Så det enda sättet du kan se kurvan är att den lutar bort från dig i siktriktningen. Se bara på Pontchartrain-bron! Där ser man kurvan ganska tydligt, men jag antar att du kallar det fejk som alla andra som inte vill möta sanningen.

Citat:
Du vill ha en diskussion där du får mig att godta att en rak horisont i själva verket är en kurva, samtidigt som du säger att jag aldrig kommer att kunna se kurvan. Du förstår såklart logiken i mitt argument men du vill inte, du är känslomässigt kopplad till den runda jorden.

Du tror på den runda jorden, vilket lustigt nog är det just vad konspirationens kärna är. Att hindra dig att tro på det osedda. Att hindra dig från att kontrollera din egen verklighet genom att använda din födslorätt om tron på det osedda emot dig.
Var för sig är de tre spörsmålen jag frågat kanske inte ett definitivt bevis på att jorden är rund, men de är åtminstone ett obestridligt bevis på att den åtminstone inte är platt! Att alla turister i Antarktis ser att det är ljust dygnet runt är omöjligt att få hålla med om att solen står på motsatt sida av jorden. Tillsammans är de tre argumenten ett bevis på att jorden är rund. Jag har letat efter motargument på nätet utan att få svar, och det var därför jag frågade dig, men du försöker inte ens.
Citera
2022-03-14, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scientific-method
Nu kom ordsalladen. Många ord men inget innehåll.

Varför är det så svårt för dig att vara öppen med vilka krav du har på ett bevis?
Vetenskaplig metod.

1. Bevisa solens rörelser över Antarktis.
2. Bevisa hur solens rörelser bevisar att jorden är rund.

Igen, använd vetenskaplig metod.
Citera
2022-03-14, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Jag anser att när man deltar i en diskussion måste man först sätta sig in i motpartens argument och sedan komma med motargument. Jag bruker inte tid på dessa killar längre, och jag kom så småningom fram till att de inte är så dumma som man kan tro. De tjänar pengar på detta, samtidigt som de är väldigt angelägna om att dra in Gud i argumentationen. Det är nästan det äckligaste.
Låter rimligt.

Citat:
Om det enda som kan övertyga dig är att du ska kunna se ut över havet och med egna ögon se att horisonten kröker sig, så är det här ett hopplöst projekt. Föreställ dig att du är i en båt långt ute på havet. Då är horisonten låt oss säga 5 km ifrån dig, och den är lika långt bort oavsett vart du vänder dig. Hur ska man kunna se en båge på den? Horisonten är lika långt från dig överallt. Så det enda sättet du kan se kurvan är att den lutar bort från dig i siktriktningen. Se bara på Pontchartrain-bron! Där ser man kurvan ganska tydligt, men jag antar att du kallar det fejk som alla andra som inte vill möta sanningen.

Här är Ponchatrain med kurva.
https://duckduckgo.com/?q=ponchatrain+flat+earth&t=opera&iax=images&ia=im ages&iai=https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FkADO7nkt -rk%2Fmaxresdefault.jpg

Här är Ponchatrain utan kurva.
https://duckduckgo.com/?q=ponchatrain+&t=opera&iar=images&iax=images&ia=i mages

Jag förstår att den med kurva gäller för dig. Är den utan kurva som föreställer samma sak fejk?

Citat:
Var för sig är de tre spörsmålen jag frågat kanske inte ett definitivt bevis på att jorden är rund, men de är åtminstone ett obestridligt bevis på att den åtminstone inte är platt! Att alla turister i Antarktis ser att det är ljust dygnet runt är omöjligt att få hålla med om att solen står på motsatt sida av jorden. Tillsammans är de tre argumenten ett bevis på att jorden är rund. Jag har letat efter motargument på nätet utan att få svar, och det var därför jag frågade dig, men du försöker inte ens.

Om dina tre bevis ensamt inte kan utgöra ett bevis för att jorden är rund så kan de inte göra det tillsammans, helt ologiskt, det kallas indicier. Du har fått svar, du har däremot inte fått svaret du ville för att stilla din oro. Det är därför du är här, det är därför du ger Dubay views på youtube.
Citera
2022-03-14, 17:25
Medlem
Citat:
Vetenskaplig metod.

1. Bevisa solens rörelser över Antarktis.
2. Bevisa hur solens rörelser bevisar att jorden är rund.

Igen, använd vetenskaplig metod.

Det börjar ju bli lite tradigt. Ok jag väljer den vetenskapliga metoden empiri.

"Empiri är datainsamling genom vetenskapliga undersökningar av verkligheten, exempelvis experiment, samt observation och därav erhållna sinnesintryck och gjorda erfarenheter"

1. Jag åkte båt från Sydamerika i sydlig riktning. Kom till en stor landmassa och från denna landmassa såg jag midnattssol. Min observation bekräftar 10000-tals liknade observationer gjorda innan mig. Midnattssol vid Antarktis är därmed empiriskt bevisat.

2. Mänskligheten har noterat och loggat solens upp och nedgång i hundratals år på ett oräkneligt stort antal platser på jorden. När man mappar datapunkter mot en geometriskt form finner man att det finns bara en geometrisk form som passar med det empiriska datat. En sfär och att solen måste vara "långt bort". Solens rörelser har då använts för att bevisa jordens form empiriskt.

not 1: Det räcker med två datapunkter från södra halvklotet för att visa att jorden inte kan vara platt.

not 2: Det faktum att solens upp/nedgång kan ske söder om ens latitud även om man befinner sig söder om stenbockens vändkretskrets omöjliggör en platt jord med lokal sol.
Citera
2022-03-14, 17:41
Medlem
Citat:
Här är Ponchatrain med kurva.
https://duckduckgo.com/?q=ponchatrain+flat+earth&t=opera&iax=images&ia=im ages&iai=https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FkADO7nkt -rk%2Fmaxresdefault.jpg

Här är Ponchatrain utan kurva.
https://duckduckgo.com/?q=ponchatrain+&t=opera&iar=images&iax=images&ia=i mages

Jag förstår att den med kurva gäller för dig. Är den utan kurva som föreställer samma sak fejk?

Den utan kurvan är inte feik, men den föreställer inte samma sak. Den med kurvan är tagen med ett kraftfullt teleobjektiv, medan den andra är tagen med vidvinkel. Hade han som tog den utan kurva använt ett teleobjektiv och riktat det mot slutet av bron, så hade vi sett kurvan på den bilden också. Kan du något om fotografering?

Citat:
Om dina tre bevis ensamt inte kan utgöra ett bevis för att jorden är rund så kan de inte göra det tillsammans, helt ologiskt, det kallas indicier. Du har fått svar, du har däremot inte fått svaret du ville för att stilla din oro. Det är därför du är här, det är därför du ger Dubay views på youtube.

De enda svar jag har fått från dig är att det jag säger är påståande och inte bevis. Tycker du att det är tillräckligt bra? Jag undrar fortfarande vad som är fel med det du kallar påståenden, men du har inget svar.

Varför tror du att jorden är platt? Jag har bara sett två svar från dig:
1. Du ser ingen kurva
2. Du har sett en video där någon hävdar att en timelapse från Antarktis är feik.

OK. För dig är det uppenbarligen tillräckligt med bevis, och då bortser du från absolut allt annat.
Citera
2022-03-14, 18:41
Medlem
Citat:
Att exponera lögner är alltid gynnsamt. Att exponera lögnen om den runda jorden är gynnsamt för individen, då det förhoppningsvis leder till frihet.

Så du tror att jag skulle bli "fri" om jag bara börjar tro att jorden är platt? På vilket sätt skulle min frihet öka bara för att jag helt plötsligt inte tror att båtar försvinner ned under horisonten?

Citat:
... Fördelarna blir att individen kan kontrollera sig egen verklighet, sin egen vardag. Individen blir således oberoende av vad Putin, judarna eller frimurarna gör. ....

På vilket sätt kan jag kontrollera min egen vardag annorlunda bara för att jag tror jorden är platt? Försvinner banklånen då och all mat blir gratis? Och hur i helsike kan jag bli oberoende av Putin bara för att jag tror jorden är platt?

Personligen är jag övertygad om att Putin inte skulle bry sig nämnvärt om jag började tro att jorden är platt, han skulle nog fortsätta kriga oavsett. Och maten skulle kosta lika mycket.
Citera
2022-03-14, 19:18
Medlem
Citat:
Den utan kurvan är inte feik, men den föreställer inte samma sak. Den med kurvan är tagen med ett kraftfullt teleobjektiv, medan den andra är tagen med vidvinkel. Hade han som tog den utan kurva använt ett teleobjektiv och riktat det mot slutet av bron, så hade vi sett kurvan på den bilden också. Kan du något om fotografering?
Detta bevisar med andra ord att det är kameran som står för båda effekter. Du väljer självklart den runda därför den passar ditt känslotillstånd. Pinsamt!

Det fetade: auktoritetsargument. Kom med nåt nytt!

Citat:
De enda svar jag har fått från dig är att det jag säger är påståande och inte bevis. Tycker du att det är tillräckligt bra? Jag undrar fortfarande vad som är fel med det du kallar påståenden, men du har inget svar.

Varför tror du att jorden är platt? Jag har bara sett två svar från dig:
1. Du ser ingen kurva
2. Du har sett en video där någon hävdar att en timelapse från Antarktis är feik.

OK. För dig är det uppenbarligen tillräckligt med bevis, och då bortser du från absolut allt annat.

Jag tror jorden är platt därför att den ser platt ut. Jag är inte ute efter att bevisa att jorden är platt.

Du har bara effekter som du påstår beror på en kurva, det är allt.
Citera
2022-03-14, 19:34
Medlem
Börjar du svamla effekter nu hur var det med fotografiet blue marble taget 1972 från inflygning från jorden till månen med distansen 29000 km och taget med hasselbladskamera.

Varför tar du inte och gör nåt vettigt och tar ett fotografi på den platta jorden själv och fixar nåt bevis för att jorden är platt.
Tala om att svamla effekter boldogg
Senast redigerad av Eagle5555 2022-03-14 kl. 19:42.
Citera
2022-03-14, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Så du tror att jag skulle bli "fri" om jag bara börjar tro att jorden är platt? På vilket sätt skulle min frihet öka bara för att jag helt plötsligt inte tror att båtar försvinner ned under horisonten?

På vilket sätt kan jag kontrollera min egen vardag annorlunda bara för att jag tror jorden är platt? Försvinner banklånen då och all mat blir gratis? Och hur i helsike kan jag bli oberoende av Putin bara för att jag tror jorden är platt?

Personligen är jag övertygad om att Putin inte skulle bry sig nämnvärt om jag började tro att jorden är platt, han skulle nog fortsätta kriga oavsett. Och maten skulle kosta lika mycket.
Det skulle ju såklart krävas mer än bara din övertygelse om jordens beskaffenhet, men jo problemen du listar försvinner. Det är vägen. Konspirationen om den runda jorden är skapad för att hindra just detta, eller att möjliggöra individen att hitta vägen. Jag vet inte vilket.
Citera
2022-03-14, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle5555
Börjar du svamla effekter nu hur var det med fotografiet blue marble taget 1972 från månen med distansen 29000 km och taget med hasselbladskamera.

Varför tar du inte och gör nåt vettigt och tar ett fotografi på den platta jorden själv och fixar nåt bevis för att jorden är platt.
Tala om att svamla effekter boldogg
Fotografiet påstås vara taget på en plats vars existens inte kan bevisas. Det är således inget bevis för hur jorden ser ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in