2022-03-13, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
... det har varit mycket gynnsamt för den platta jordens sak. ...

Det är ju faktiskt lite nytt och spännande och det vore kul om du utveklade lite.

Hur värderar du vad som är "gynnsamt för den platta jordens sak" och exakt vad är "saken" eller agendan med "platt" om man så vill?

En aproach är ju att se det rent kunskapsmässigt. Och där måste vi väl ändå vara överens om att ni plattisar står er slätt. Ni har ju liksom inte ens lyckats förklara det mest grundläggande som hur jorden ser ut. Ni befinner er rent kunskapsmässigt i något slags lala-land där ni inte ens har koll på något så grundläggande som kartor eller var i helvete Australien finns. Vi är nog rörande överens om att rent kunskapsmässigt befinner sig plattisar typ på stenåldern.

Men jag antar att du med gynnsamt för den platta jordens sak menar någon slags spirituellt medvetende? Något slags religiöst uppvaknade? Eller något annat flum? Må så vara men det påverkar faktiskt inte jordens form. Din personliga åsikt om att du är i centrum för en skapelse gör inte jorden platt.

Men för att spinna vidare på dina existiella grublerier: Vad har varit gynsamt och hur kvantifierar du gynsamheten? Utveckla hur den här tråden har varit "gynsam för saken"
Senast redigerad av WilleGarvin 2022-03-13 kl. 22:23.
Citera
2022-03-14, 00:05
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Vilket bara ett påstående från dig. Det vore rimligt att få se kurvan någon gång!

Det är inget påstående. Det är obestridliga fakta. Solen kan aldrig gå ner under horisonten på en platt jord. Solen är för högt upp och jorden är för liten. Du ser jordens kurvatur varje gång solen går ner. Ingen plattjordare har någonsin lyckats förklara fenomenet natt och dag. Din världsbild är ett totalt misslyckande.
Citera
2022-03-14, 00:16
Medlem
Citat:
Jag har inte sett midnattssol på Antarktis. Vilket av ditt och mitt anekdotiska bevis gäller?

Mitt bevis ippenbarligen. Du antar att det är anekdotiskt men jag kan bevisa att jag varit där och sett midnattssol på fler än ett sätt.

Du har en blogg som bara är en enda ordsallad om ett par youtubevideos. Bloggen har noll bevisvärde. Tvärtom är den full av felaktigheter.

För att inte framstå som total fejk bör du definiera kriterier för vad du anser vara ett bevis, och sen kan vi mäta våra bevis efter samma måttstock. Ser fram emot ditt svar.
Citera
2022-03-14, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dannelius
Marinno utanför Wawa, 750m långa och 15-20m höga vallar på båda sidorna, 750m har ägaren tagit bort träd i skogen till en smal korridor.
https://ibb.co/sbNn2TK

Marinno utanför wawa? Vilken världsdel pratar vi här?

Här har du en skytt som demonstrerar corriolis vid skytte på långa avstånd:

https://youtu.be/jX7dcl_ERNs

Tycker hans demonstration säger allt.

Man gör motsvarande kompensation inom artilleriet.

Det är en dokumenterad effekt. Att inte känna till den eller att inte förstå den gör inte att den försvinner.
Citera
2022-03-14, 03:15
Medlem
Citat:
Ett påstående utan bevis.

Vet ej, men ett exempel skulle vara för att hävda att jorden är rund.

Auktoritetsargument.

Du menar alltså att samtliga befälhavare ljuger om sin navigering?
Du menar också att vi inte känner till avstånd på jorden?

Du får gärna förklara igen varför det behövs projektioner om jorden är platt.
Svårt att ge dig bevis när du bara tror på sagor och inte ens kan erkänna att vi känner till avstånd på jorden och har gjort väldigt länge.

Vill du vi ska upprepa det som sagts tidigare i tråden eller kan du bläddra tillbaka och läsa själv? Finns gott om information som visar på jordens form där. Skulle vara intressant att se din uträkning på avståndet mellan nordpolen och ekvatorn och omkretsen och hur det stämmer med din platta jord.
Antar att du gick så pass länge i skolan att du har de kunskaperna med dig då att det inte blir för svårt?
Citera
2022-03-14, 03:33
Medlem
Citat:
Vilket bara ett påstående från dig. Det vore rimligt att få se kurvan någon gång!

Du kan få följa med mig upp i luften då kommer du se många fenomen som du kommer få svårt att förklara på en platt jord. Vi kan även prova navigera enligt platt jord så kan du se om vi kommer fram dit vi ska. Du navigerar och jag flyger eftersom jag lever på en sfärisk jord så kan jag inte navigera på en platt jord 😀

Radiovågor(VHF) rör sig i en rak linje vilket du kommer märka av tydligt i luften. Så medans vi flyger kan du förklara varför mina radiosignaler inte kan nå andra sidan jorden vilket de hade kunnat om jorden varit platt. Vi kan helt säkert ha riktigt skoj med din navigering på platt jord och är du inte rädd för nödlandning så kan du få beräkna bränsle för sträckan så flyger vi tills motorn stannar om vi inte är framme vid målet. Eftersom det skiljer sig ganska lite på kortare sträckor så får du räkna med att vara med mig i ett flygplan ett par timmar. Kan det väl vara värt för att bevisa din tes lite handgripligen?
Citera
2022-03-14, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Det är ju faktiskt lite nytt och spännande och det vore kul om du utveklade lite.

Hur värderar du vad som är "gynnsamt för den platta jordens sak" och exakt vad är "saken" eller agendan med "platt" om man så vill?

En aproach är ju att se det rent kunskapsmässigt. Och där måste vi väl ändå vara överens om att ni plattisar står er slätt. Ni har ju liksom inte ens lyckats förklara det mest grundläggande som hur jorden ser ut. Ni befinner er rent kunskapsmässigt i något slags lala-land där ni inte ens har koll på något så grundläggande som kartor eller var i helvete Australien finns. Vi är nog rörande överens om att rent kunskapsmässigt befinner sig plattisar typ på stenåldern.

Men jag antar att du med gynnsamt för den platta jordens sak menar någon slags spirituellt medvetende? Något slags religiöst uppvaknade? Eller något annat flum? Må så vara men det påverkar faktiskt inte jordens form. Din personliga åsikt om att du är i centrum för en skapelse gör inte jorden platt.

Men för att spinna vidare på dina existiella grublerier: Vad har varit gynsamt och hur kvantifierar du gynsamheten? Utveckla hur den här tråden har varit "gynsam för saken"
Att exponera lögner är alltid gynnsamt. Att exponera lögnen om den runda jorden är gynnsamt för individen, då det förhoppningsvis leder till frihet.

Men vad är gynnsamt? Jag är inte centrum för skapelsen, Gud är centrum för skapelsen. Gud är skapelsen, allt är Gud. Den platta jorden får dem flesta att inse att Gud är närvarande och delaktig i individens liv, om denne vill det.

Fördelarna blir att individen kan kontrollera sig egen verklighet, sin egen vardag. Individen blir således oberoende av vad Putin, judarna eller frimurarna gör. Individen blir räddad. Räddad från sig själv.

Detta står med övertydlighet att läsa i en känd bok, det står också att läsa att de flesta av människorna inte kommer att hitta vägen. Jag misstänker att du inte kommer att bli räddad från dig själv. Jag misstänker att det är just så skapelsen är.

Jag skriver här för att hjälpa de som vill hitta vägen. Du hjälper mig att uppmärksamma 'saken'.

Tack!
Citera
2022-03-14, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scientific-method
Mitt bevis ippenbarligen. Du antar att det är anekdotiskt men jag kan bevisa att jag varit där och sett midnattssol på fler än ett sätt.

Du har en blogg som bara är en enda ordsallad om ett par youtubevideos. Bloggen har noll bevisvärde. Tvärtom är den full av felaktigheter.

För att inte framstå som total fejk bör du definiera kriterier för vad du anser vara ett bevis, och sen kan vi mäta våra bevis efter samma måttstock. Ser fram emot ditt svar.
Det fetade: vänligen presentera beviset så är saken ur världen.
Citera
2022-03-14, 08:51
Medlem
Citat:
Det fetade: vänligen presentera beviset så är saken ur världen.

Gladeligen!! Definiera först dina kriterier för vad som är ett godkänt bevis. Jag tillåter ingen dubbla måttstockar.
Citera
2022-03-14, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Du menar alltså att samtliga befälhavare ljuger om sin navigering?
Du menar också att vi inte känner till avstånd på jorden?
Vänligen presentera undersökningen med samtliga befälhavare du refererar till!

Citat:
Du får gärna förklara igen varför det behövs projektioner om jorden är platt.
Svårt att ge dig bevis när du bara tror på sagor och inte ens kan erkänna att vi känner till avstånd på jorden och har gjort väldigt länge.
Om man vill hävda att jorden är rund kan ju inte kartan man använder föreställa en platt jord. Är du kognitivt utmanad?

Citat:
Vill du vi ska upprepa det som sagts tidigare i tråden eller kan du bläddra tillbaka och läsa själv? Finns gott om information som visar på jordens form där. Skulle vara intressant att se din uträkning på avståndet mellan nordpolen och ekvatorn och omkretsen och hur det stämmer med din platta jord.
Antar att du gick så pass länge i skolan att du har de kunskaperna med dig då att det inte blir för svårt?
Det fetade: Skulle vara intressant att veta varifrån du fick radien till ditt räkneexempel!
Citera
2022-03-14, 09:12
Medlem
Citat:
Du skulle ju kunna använda ditt användarnamn som ledstjärna. Enkelt.

Spela inte dum nu. Det finns tusentals sätt att bevisa jordens form och alla visar att jorden är ett klot.

DU har förkastat alla dessa bevis och därför måste du definiera vilka kriterier som skall vara uppfyllda för att du skall godta beviset.
Citera
2022-03-14, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Jag har faktiskt lärt mig lite om vad dessa plattjordsguruer hävdar, och deras argument går igen och igen i plattjordsmiljöerna. Kanske är du ett undantag, eftersom du inte vågar föra ett enda argument.
Och här går dina argument igen.

Citat:
Du är uppenbarligen helt oförmögen att förstå att mina argument just handlar om jordens beskaffenhet. Det är väldigt konstigt, men det förklarar det mesta.

Ett exempel på hur dina argument går igen och igen. Allas argument gör det.

Citat:
Du ser den påstådda kurvan när en båt gradvis försvinner bakom horisonten. Du kommer aldrig se det på något annat sätt. Jorden är för stor för det, och du är helt oförmögen att förstå det heller.

Man ser ingen kurva i det fenomenet. Man ser en rak horisont och ett objekt som försvinner nedför horisonten, inget runt är observerbart. Man ser en effekt, varvid du påstår att det beror på en kurva.
Ett påstående helt utan bevis.

Citat:
Det finns en verklig värld där ute. Du bör se den direkt och inte bara via videor. Prova en gång om det inte redan är för sent.

I exemplet ovan illustrerar du hur jag gör just det. Jag ser ingen kurva för att ingen kurva är synlig.
Det är du som tittar för mycket på Dubay och grabbarna.

Citat:
Jag försökte starta en diskussion där du förklarar var du tycker att jag har fel, men som vanligt kom du inte med ett enda argument.

Du vill ha en diskussion där du får mig att godta att en rak horisont i själva verket är en kurva, samtidigt som du säger att jag aldrig kommer att kunna se kurvan. Du förstår såklart logiken i mitt argument men du vill inte, du är känslomässigt kopplad till den runda jorden.

Du tror på den runda jorden, vilket lustigt nog är det just vad konspirationens kärna är. Att hindra dig att tro på det osedda. Att hindra dig från att kontrollera din egen verklighet genom att använda din födslorätt om tron på det osedda emot dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in