2022-03-13, 20:18
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Jag är bekant med den. Bilden är tagen på en påstådd plats vars existens inte kan bevisas. Bilden kan således vara falsk eller sann.

Nej tvärtom. Bilden är naturligtvis evidens för både jordens form och att platsen den är tagen på existerar.
Citera
2022-03-13, 20:20
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Solens rörelse bevisar inte jordens form.

Jo det gör den. Varje gång solen försvinner ner under horisonten vid solnedgång bevisar den att jorden omöjligt kan vara platt.
Citera
2022-03-13, 20:22
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dannelius
FCoriolis = -2 m (w x vr)? Bara trams att prickskyttar beräknar den, ser dagligen skott på 1500m gå rakt på mål (utan vind), på 1000m bör det enligt formeln närma sig 8cm? Ägaren av skytteklubben är en fd Grom sniper/medic som skjuter med en AR 10, ej säker här. Något stämmer inte...

Är banan orienterad syd/norr eller öst/väst?
Citera
2022-03-13, 21:00
Medlem
Citat:
Självklart levererar du enbart påstående men inga bevis, dina argument består enbart av attacker på personer.
Självklart attackerar jag människor som tjänar pengar på att ljuga för naiva själar. Du bör också försöka lära dig saker istället för att acceptera alla lögner de berättar för dig.

Citat:
Om du har bevis för den runda jorden så presenterar du dem, men det sker inte. Istället är din reaktion känslomässig vilket är intressant i sig, och en frågeställning du kanske borde ägna dig åt.
Jag har lagt fram tre bevis. Kan du berätta för mig vad som är fel med bevisen? De är helt konkreta och då kan det inte vara svårt för dig att förklara varför du tror att det bara är påståenden och inte bevis.

Citat:
Frågan om huruvida jorden är platt eller rund handlar i första om känslor och hur någon styr andra människors känslor. Det är poängen med den runda jorden, att styra över dina känslor.
Frågan om jordens form har inget med känslor att göra, utan är istället väldigt specifik. Kan du försöka vara lite specifik och berätta t.ex. hur det är möjligt att det är ljust dygnet runt i januari på Antarktis när solen enligt dig står på motsatt sida av den platta jorden minst halva dygnet.
Det senare är ett påstående av Davis Weiss och andra plattjordsguruer. Är påståendet korrekt eller felaktigt? Om det är korrekt, vad är det då som är fel med mitt bevis?
Citera
2022-03-13, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nej tvärtom. Bilden är naturligtvis evidens för både jordens form och att platsen den är tagen på existerar.
Vilket dåligt argument! Bland det sämsta jag har hört, kanske det sämsta.

Men du har rätt, platsen existerar, i din fantasi. Du lade naturligtvis krokben på dig själv och presenterade inga bevis, utan bara one liners i vanlig ordning. Men du är naturligtvis intressant ur ett antropologiskt perspektiv, vilket jag tackar ödmjukast för.
Citera
2022-03-13, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Jo det gör den. Varje gång solen försvinner ner under horisonten vid solnedgång bevisar den att jorden omöjligt kan vara platt.
Vilket bara ett påstående från dig. Det vore rimligt att få se kurvan någon gång!
Citera
2022-03-13, 21:25
Medlem
Citat:
... Om du har bevis för den runda jorden så presenterar du dem ...

Bevisen är presenterade om och om igen. In absurdum. Sida upp och sida ner och argument efter argument.

Så här kan vi hålla på i tusen år till men det för ju knappast diskussionen framåt. Några ideer om hur vi kan gå vidare? Ska vi återigen tragla igenom bevisen ett efter ett eller har du något nytt att komma med?
Citera
2022-03-13, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Självklart attackerar jag människor som tjänar pengar på att ljuga för naiva själar. Du bör också försöka lära dig saker istället för att acceptera alla lögner de berättar för dig.
Jag tror du lyssnar mer på Dubay, Jeranism och David Weiss än vad jag gör.

Notera också hur många gånger du drar upp deras namn och därmed driver deras agenda.

Citat:
Jag har lagt fram tre bevis. Kan du berätta för mig vad som är fel med bevisen? De är helt konkreta och då kan det inte vara svårt för dig att förklara varför du tror att det bara är påståenden och inte bevis.
Dina argument handlar inte om jordens beskaffenhet, de handlar om himlen, 300000 turister och flygrutter. De visar ingenting om jordens påstått böjda yta. Du undviker hela tiden att visa upp den påstådda kurvan.

Citat:
Frågan om jordens form har inget med känslor att göra, utan är istället väldigt specifik. Kan du försöka vara lite specifik och berätta t.ex. hur det är möjligt att det är ljust dygnet runt i januari på Antarktis när solen enligt dig står på motsatt sida av den platta jorden minst halva dygnet.
Det senare är ett påstående av Davis Weiss och andra plattjordsguruer. Är påståendet korrekt eller felaktigt? Om det är korrekt, vad är det då som är fel med mitt bevis?

Och där droppade du David Weiss namn igen. Som jag har sagt förut, jag vet inte vad som sker med solens rörelser på Antarktis. Allt jag vet är att det förekommer videor där påstådd midnattssol på Antarktis fejkas.
Citera
2022-03-13, 21:45
Medlem
Citat:
... Det vore rimligt att få se kurvan någon gång!

Varför tycker du det är rimligt? Jag tycker det är högst osannolikt att du någonsin kommer att se en kurva. Att du upplever jorden som platt har framgått och det är inte troligt att du kommer förändra dig. Jag är helt övertygad om att du kommer se platt oavsett vad någon visar dig.

Sedan kan man ju undra vad i hela världen det har med trådens ämne att göra. Att du inte ser kurvor är en trivial anekdotisk berättelse som få bryr sig om.
Citera
2022-03-13, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Bevisen är presenterade om och om igen. In absurdum. Sida upp och sida ner och argument efter argument.

Så här kan vi hålla på i tusen år till men det för ju knappast diskussionen framåt. Några ideer om hur vi kan gå vidare? Ska vi återigen tragla igenom bevisen ett efter ett eller har du något nytt att komma med?
Det är du och dina meningsfränder som håller liv i tråden, i ditt fall långt mer än ett decennium.
Jag tackar ödmjukast för din insats för den platta jorden.

Att gå vidare till ett avslut vore inte för min del fördelaktigt för då förlorar tråden sitt underhållningsvärde och intresset för platt jord falnar. Jag skulle därför uppskatta om du och dina kamrater gjorde precis som ni gjort det senaste decenniet, det har varit mycket gynnsamt för den platta jordens sak.

Trots att jag skriver detta kommer du och dina kamrater att fortsätta er kamp att få tyst på plattjordare, för ni kan inte låta bli. Det är helt och hållet känslomässigt för er.

Igen, tack för din insats!
Citera
2022-03-13, 21:57
Medlem
Citat:
J.... Du undviker hela tiden att visa upp den påstådda kurvan...

Det ligger nog i betraktarens ögon och du är helt enkelt inte mottaglig. Kurvan är påvisad miljarder gånger men du är intre riktigt med på banan.

Att du inte kan se kurvan betyder inte att den inte existerar eller att ingen har visat upp den. Det betyder bara att du är har svårt att begripa.
Citera
2022-03-13, 22:09
Medlem
Citat:
Jag tror du lyssnar mer på Dubay, Jeranism och David Weiss än vad jag gör.
Notera också hur många gånger du drar upp deras namn och därmed driver deras agenda.
Jag har faktiskt lärt mig lite om vad dessa plattjordsguruer hävdar, och deras argument går igen och igen i plattjordsmiljöerna. Kanske är du ett undantag, eftersom du inte vågar föra ett enda argument.

Citat:
Dina argument handlar inte om jordens beskaffenhet, de handlar om himlen, 300000 turister och flygrutter. De visar ingenting om jordens påstått böjda yta.

Du är uppenbarligen helt oförmögen att förstå att mina argument just handlar om jordens beskaffenhet. Det är väldigt konstigt, men det förklarar det mesta.

Citat:
Du undviker hela tiden att visa upp den påstådda kurvan.
Du ser den påstådda kurvan när en båt gradvis försvinner bakom horisonten. Du kommer aldrig se det på något annat sätt. Jorden är för stor för det, och du är helt oförmögen att förstå det heller.

Citat:
Och där droppade du David Weiss namn igen. Som jag har sagt förut, jag vet inte vad som sker med solens rörelser på Antarktis. Allt jag vet är att det förekommer videor där påstådd midnattssol på Antarktis fejkas.
Det finns en verklig värld där ute. Du bör se den direkt och inte bara via videor. Prova en gång om det inte redan är för sent.

Jag försökte starta en diskussion där du förklarar var du tycker att jag har fel, men som vanligt kom du inte med ett enda argument.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in