2022-03-12, 22:29
Medlem
Danneliuss avatar
FCoriolis = -2 m (w x vr)? Bara trams att prickskyttar beräknar den, ser dagligen skott på 1500m gå rakt på mål (utan vind), på 1000m bör det enligt formeln närma sig 8cm? Ägaren av skytteklubben är en fd Grom sniper/medic som skjuter med en AR 10, ej säker här. Något stämmer inte...
Citera
2022-03-12, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dannelius
FCoriolis = -2 m (w x vr)? Bara trams att prickskyttar beräknar den, ser dagligen skott på 1500m gå rakt på mål (utan vind), på 1000m bör det enligt formeln närma sig 8cm? Ägaren av skytteklubben är en fd Grom sniper/medic som skjuter med en AR 10, ej säker här. Något stämmer inte...

Vilket klubb har en 1500m bana?
Citera
2022-03-12, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Jag förstår. Du menar att detta fenomen talar för att jordytan är rund. Det gör det inte, det visar på solens rörelser.

Du har blivit lärd att solens rörelser och andra himlakroppar bestämmer jordytans beskaffenhet. Du vänder dig hela tiden bort från jordytan för att bestämma dess form. Tycker du inte det är märkligt hur du aldrig kan fastställa att jordytan är rund utan att observera annat än just jordytan?

Förutom då att jordens form varit känd i några tusentals år. Absolut inga kända avstånd fungerar på en platt jord. Avståndet från nordpolen till ekvatorn är känt och ekvatorns omkrets är känd, hur får du ihop dessa på en platt jord?
Om jorden är platt, varför behöver vi projektioner av den? Dessutom olika beroende på hur vi ska navigera med mera.
Om jorden var platt skulle närmsta vägen mellan två punkter vara ett rakt streck på kartan viket det inte är, det är en storcirkel som är närmsta vägen. Du kan fråga vilken befälhavare på båt eller flyg, anser du dem har fel får du gärna visa på varför de har fel. Tänk då på att storcirkel eller loxodrom inte skiljer sig mycket på korta avstånd utan det är över större avstånd man definitivt märker skillnaden.
Citera
2022-03-12, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dannelius

Blev lite nyfiken här, när kan man skjuta 1500m utan vindpåverkan?
Ändå skjutit mycket långdistans i mina dagar och har aldrig varit med om en vindstilla dag.
Skottet utan påverkan av vind snurrar ju med jorden därav att du inte ser den effekten. Kraftens bevarande gäller ju även projekt lesson sagt.

Men jag blev mycket intresserad av en vindfri 1500m bana.
Citera
2022-03-12, 23:17
Medlem
Citat:
Solens rörelse bevisar inte jordens form. ...

Nej men de funkar utmärkt för att falsifiera felaktiga hypoteser. Vi kan t.ex genom att observera solen avfärda tesen om att jorden är platt.

Citat:
...Jordens påstådda runda yta har aldrig observerats.

Eeeeh, jo. Miljontals gånger. Dagligen och om och om igen.
Citera
2022-03-13, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Ändå skjutit mycket långdistans i mina dagar och har aldrig varit med om en vindstilla dag.
Skottet utan påverkan av vind snurrar ju med jorden därav att du inte ser den effekten. Kraftens bevarande gäller ju även projekt lesson sagt.

Projektiler som sagt, ibland är auto correction inte så bra 😀
Citera
2022-03-13, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nej men de funkar utmärkt för att falsifiera felaktiga hypoteser. Vi kan t.ex genom att observera solen avfärda tesen om att jorden är platt.

Eeeeh, jo. Miljontals gånger. Dagligen och om och om igen.
Är midnattsolen också falsk vad säger du om det boldogg
Citera
2022-03-13, 15:33
Medlem
Danneliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scientific-method
Vilket klubb har en 1500m bana?
Marinno utanför Wawa, 750m långa och 15-20m höga vallar på båda sidorna, 750m har ägaren tagit bort träd i skogen till en smal korridor.
https://ibb.co/sbNn2TK
Senast redigerad av Dannelius 2022-03-13 kl. 15:39.
Citera
2022-03-13, 15:35
Medlem
Danneliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore

(FB) Flat Earth--Jorden är platt
Citera
2022-03-13, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Neivel? Är det magi at det 300 000 kryssningspassagerare har observerat passar perfekt med att jorden är rund, men inte alls med en platt jord, (om den nu är som du och dina överordnade påstår). Det samma gäller flygtider på södra halvklotet. De passar perfekt med de avstånd vi känner till på en rund jord, men om jorden är som Eric Dubay och Jeranism och Rob Skiba och David Weiss och et antal andre bedragare påstår, skulle flygplanen få slut på bränsle långt innan de kom fram.

När tänker du inse att de du följer blint är en samling ligister som livnär sig på att ljuga, och som aldrig tänker ta en kryssning till Antarktis eller ett flyg från Sydney till Santiago. Kan du föreställa dig varför?
Självklart levererar du enbart påstående men inga bevis, dina argument består enbart av attacker på personer.

Om du har bevis för den runda jorden så presenterar du dem, men det sker inte. Istället är din reaktion känslomässig vilket är intressant i sig, och en frågeställning du kanske borde ägna dig åt.

Frågan om huruvida jorden är platt eller rund handlar i första om känslor och hur någon styr andra människors känslor. Det är poängen med den runda jorden, att styra över dina känslor.
Citera
2022-03-13, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Jo. Bekant med Blue Marble?
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Den_bl%C3%A5_p%C3%A4rlan
Jag är bekant med den. Bilden är tagen på en påstådd plats vars existens inte kan bevisas. Bilden kan således vara falsk eller sann.
Citera
2022-03-13, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scientific-method
Jag har sett midnattssol på Antarktis. Den såg äkta ut.
Jag har inte sett midnattssol på Antarktis. Vilket av ditt och mitt anekdotiska bevis gäller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in