2022-03-13, 11:57
  #241
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xlxerox
Ställ inte en fråga du redan vet svaret på, Lavrov följer maskirovka.
Jag vet inte svaret, därför frågar jag. Det är viktigt att vi diskuterar detta så att vi blir klokare, och får större förståelse för rådande situation.
Citera
2022-03-13, 12:05
  #242
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteAntiVaxxer
Jag vet inte svaret, därför frågar jag. Det är viktigt att vi diskuterar detta så att vi blir klokare, och får större förståelse för rådande situation.

Maskirovka, ok, det innebär att inte berätta sanningen för någon.

Orden från Lavrov behöver inte bevisas, utgå från att det är lögn.
Citera
2022-03-13, 12:07
  #243
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xlxerox
Maskirovka, ok, det innebär att inte berätta sanningen för någon.

Orden från Lavrov behöver inte bevisas, utgå från att det är lögn.
Dåligt svar! Dålig diskussion!
Citera
2022-03-13, 12:12
  #244
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteAntiVaxxer
Dåligt svar! Dålig diskussion!

För att du inte kan föra en diskussion betyder inte att den är dålig, endast du är dålig.
Citera
2022-03-13, 12:13
  #245
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Håller helt med om det jag fetade. Bra sagt!
En skillnad verkar vara att Mearsheimer känner till bakgrunden till konflikten, fakta helt enkelt. Medan våra journalister verkar ha hamnat i någon slags masspsykos.

Min fetstil ovan.

Om du tittar i diverse trådar som rör Ryssland agerande just nu så ser du att detta inte bara gäller journalisterna. propagandan som nu spottas ut var/är en väl förberedd operation av CIA/MI6. Och naturligtvis så är det många som sväljer allt med hull och hår.
Citera
2022-03-13, 12:16
  #246
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xlxerox
Maskirovka, ok, det innebär att inte berätta sanningen för någon.

Orden från Lavrov behöver inte bevisas, utgå från att det är lögn.
Du verkar inte känna till Lavrov alls. Jag känner till honom från tidigare förhandlingar med USA och han har verkligen imponerat på mig. Han är lugn, saklig och klok.

Jag tror att det här är det främsta skälet till att USA vill strypa information från Ryssland, både Putin och Lavrov är resonabla personer och de visar en ärlighet som vi inte är vana vid i Väst. Våra politiker säger en massa vackra saker, men de gör något helt annat. Ryssland klagar ofta på hyckleriet i Väst.
Citera
2022-03-13, 12:28
  #247
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av temptedmania
Min fetstil ovan.

Om du tittar i diverse trådar som rör Ryssland agerande just nu så ser du att detta inte bara gäller journalisterna. propagandan som nu spottas ut var/är en väl förberedd operation av CIA/MI6. Och naturligtvis så är det många som sväljer allt med hull och hår.
Ja, den här oerhörda offensiven mot Ryssland visar ju alla tecken på att vara mycket noga planerad. Jag tror att det var i Oliver Stones film jag såg att USAs underrättelsetjänst har varit involverad i Ukraina sedan långt före statskuppen 2014.
Citera
2022-03-13, 12:42
  #248
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceyifam2
Så är det ju. Sanktioner, eller blockad, mot Ryssland kommer att påverka världen mycket. Priserna på ovanstående kommer att stiga, mycket. (om inte USA klämmer åt Saudiarabien gällande olja)

Men vilka kommer att påverkas mest negativt? De ekonomiska skillnaderna kommer att göra att vi i Sverige (och andra OECD-länder) kan köpa oss råvarorna ändå. De utgör inte majoriteten av tillverkade varors priser, här. Men i fattigare länder kommer det att bli drygt om världsmarknadspriser på grundläggande mat och gödsel drivs upp rejält. På sikt kan det såklart innebära att bönder överlag kan få mer betalt för sina varor, men i år kommer de flesta inte att kunna skala upp produktionen.

Angående herr professor så kan man tycka att "väst" agerande angående Ukraina, som givetvis var väldigt långt från att kunna kvala in i EU eller Nato, var okunnigt, naivt, fel, men Rysslands agerande är ändå helt tokfel.

Mycket hänger på Kina, om de vill köpa billigt från Ryssland kan Ryssland ta sanktioner mycket bättre än annars, givetvis. På några års sikt kommer världen att vara mindre beroende av Ryssland, som kommer att göra sig själva mindre relevanta.

Den snabbaste lösningen är om Ryssland snabbt väljer en annan ledare och lyckas lägga all skuld på Putin.

Det fetstilta.

Fast vi i väst tycker ju egentligen inte att agerandet i sig är tokfel.

Titta bara på vad USA gör/har gjort. Har vi tyckt det varit tokfel och infört liknande sanktioner mot dem? Nä det har vi ju inte så därför tycker vi inte att agerandet är fel egentligen.
Citera
2022-03-13, 12:46
  #249
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luriflaxfluxflax
Stänger NATO luftrummet och flyger in några A-10or och F-35 plan så är kriget över jävligt fort.

De ryska marktrupperna suger piss och blir slaktade som råttor.

Gå du tillbaka och spela COD och lämna rummet för de vuxna tack
Citera
2022-03-13, 12:47
  #250
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Jag är tillräckligt gammal för att ha vaga minnen av när NATO samövade med den ryska flottan. När Putin först kom till makten så verkar det ha förekommit trevare om medlemskap i EU. En verklig avspänning var på väg.

Men det är oklart när exakt som relationerna började försämras, men som det verkar så var Putins nedslag på oligarkerna kanske en anledning.

Japp Putin sparkade ut alla judeoligarker som agerade som de gör i andra länder, där de infiltrerar hela regeringen och snor åt sig all politisk såväl som ekonomisk makt via korruption. De judaroligarker som fick stanna fick lova att aldrig blanda sig i politiken, utan bara fokusera på sina egna företag.

På så vis förlorade juden all egentlig makt och kontroll över Ryssland, utan några utsikter att klättra tillbaka, vilket gjorde khazarjudenätverket förbannat för de har ju tänkt ta över hela världen med denna plan enligt protokollen av Zion. Enda möjligheten att få med Ryssland var nu med våld, men där har Putin sina kärnvapen som hotar dem så nu sitter de på pottan och försöker därför med sanktioner, i ett desperat försök som bara kommer leda till att Ryssland blir fritt från västerländsk kontroll helt när de bytt system och knutit nya avtal i öst. Ryssland har hjärnkraften att skapa nya system, vilket de redan gjort BTW. Därför är det enda logiska att heja på Ryssland, om man inte är jude eller idiot.

Mearshimer har en annan bra föreläsning jag såg nyligen "Den judiska lobbyn"/"The jewish lobby" se den!
__________________
Senast redigerad av NeoVain 2022-03-13 kl. 12:59.
Citera
2022-03-13, 12:54
  #251
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Du verkar inte känna till Lavrov alls. Jag känner till honom från tidigare förhandlingar med USA och han har verkligen imponerat på mig. Han är lugn, saklig och klok.

Jag tror att det här är det främsta skälet till att USA vill strypa information från Ryssland, både Putin och Lavrov är resonabla personer och de visar en ärlighet som vi inte är vana vid i Väst. Våra politiker säger en massa vackra saker, men de gör något helt annat. Ryssland klagar ofta på hyckleriet i Väst.

Mearsheimer om lögner i internationell politik - Why Leaders Lie

Nu är det här en tråd om Johan Mearsheimer och hans syn på internationell politik. Men han har faktiskt gjort en studie av fenomenet lögner i politik. Här är en föreläsning i ämnet från 2011:

https://www.youtube.com/watch?v=VPe5f5dcrGE

Det verkar som om han var banbrytande även inom detta område. Hans slutsats är att internationella politiker faktiskt väldigt sällan ljuger. När de ljuger så är det för sina egna befolkningar. Han kategorisering av olika typer av lögner är också intressant.

Nedan en indisk betraktelse över informationskriget som ställer frågan om varför big tech och USAs regering nästan helt dominerar nyhetsrapporteringen från kriget i Ukraina.

EDIT: Missade det matnyttiga med länkar märkte jag.

Detta indiska inslag från en större indisk medieaktör (WION) som beskriver samarbetet mellan big tech och Imperiets statsapparat kan vara av betydelse för att tolka även det pågående kriget om berättelsen om hur det går i kriget där Ryssland angripit Ukraina.

Deras korta presentation av inslaget:

Citat:
First, it influenced elections. Now Big Tech is directing the course of conflicts. It's pushing the western narrative & suppressing Russia's. Platforms have become battlefields, data has been weaponised. Palki Sharma Upadhyay exposes the West's monopoly on information flow.


https://www.youtube.com/watch?v=s4Kttb1WaJE

Inslaget är kort men föredömligt informativt och berör sådana frågor som hur lukrativa avtal slutits mellan statsapparaten och olika företag i Silicon Valley.

Jag kan tillägga att om man tittar på media från Asien så får man en betydligt mörkare bild av hur kriget i Ukraina går. Enligt deras media som faktiskt har folk på plats med äkta krigskorrespondenter så verkar den ukrainska armén vara på stadig reträtt - till skillnad för hur vi får konflikten presenterad för oss genom media här i väst. Det är helt enkelt konfliktrapportering som den brukade se ut innan USAs media bredde ut sig i Europa.
__________________
Senast redigerad av Ottokar 2022-03-13 kl. 13:03.
Citera
2022-03-13, 12:59
  #252
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Japp Putin sparkade ut alla judeoligarker som agerade som de gör i andra länder, där de infiltrerar hela regeringen och snor åt sig all politisk såväl som ekonomisk makt via korruption. De judar som fick stanna fick lov att aldrig blanda sig i politiken, utan bara fokusera på sina egna företag.

På så vis förlorade juden all egentlig makt och kontroll över Ryssland, utan några utsikter att klättra tillbaka, vilket gjorde khazarjudenätverket förbannat för de har ju tänkt ta över hela världen med denna plan enligt protokollen av Zion. Enda möjligheten att få med Ryssland var nu med våld, men där har Putin sina kärnvapen som hotar dem så nu sitter de på pottan och försöker därför med sanktioner, i ett desperat försök som bara kommer leda till att Ryssland blir fritt från västerländsk kontroll helt när de bytt system och knutit nya avtal i öst. Ryssland har hjärnkraften att skapa nya system, vilket de redan gjort BTW. Därför är det enda logiska att heja på Ryssland, om man inte är jude eller idiot.

Mearshimer har en annan bra föreläsning jag såg nyligen "Den judiska lobbyn"/"The jewish lobby" se den!

Jag har sett den men föredrar att kalla den samma sak som Mersheimer, alltså den israeliska lobbyn eftersom den inte bara består av judar utan är en allians av olika organisationer mm. Även kristna fundamentalister. Många enskilda judar sympatiserar alltså inte heller med lobbyn och bryr sig inte speciellt mycket om Israel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in