Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
Du verkar inte känna till Lavrov alls. Jag känner till honom från tidigare förhandlingar med USA och han har verkligen imponerat på mig. Han är lugn, saklig och klok.
Jag tror att det här är det främsta skälet till att USA vill strypa information från Ryssland, både Putin och Lavrov är resonabla personer och de visar en ärlighet som vi inte är vana vid i Väst. Våra politiker säger en massa vackra saker, men de gör något helt annat. Ryssland klagar ofta på hyckleriet i Väst.
Mearsheimer om lögner i internationell politik - Why Leaders Lie
Nu är det här en tråd om Johan Mearsheimer och hans syn på internationell politik. Men han har faktiskt gjort en studie av fenomenet lögner i politik. Här är en föreläsning i ämnet från 2011:
https://www.youtube.com/watch?v=VPe5f5dcrGE
Det verkar som om han var banbrytande även inom detta område. Hans slutsats är att internationella politiker faktiskt väldigt sällan ljuger. När de ljuger så är det för sina egna befolkningar. Han kategorisering av olika typer av lögner är också intressant.
Nedan en indisk betraktelse över informationskriget som ställer frågan om varför big tech och USAs regering nästan helt dominerar nyhetsrapporteringen från kriget i Ukraina.
EDIT: Missade det matnyttiga med länkar märkte jag.
Detta indiska inslag från en större indisk medieaktör (WION) som beskriver samarbetet mellan big tech och Imperiets statsapparat kan vara av betydelse för att tolka även det pågående kriget om berättelsen om hur det går i kriget där Ryssland angripit Ukraina.
Deras korta presentation av inslaget:
Citat:
First, it influenced elections. Now Big Tech is directing the course of conflicts. It's pushing the western narrative & suppressing Russia's. Platforms have become battlefields, data has been weaponised. Palki Sharma Upadhyay exposes the West's monopoly on information flow.
https://www.youtube.com/watch?v=s4Kttb1WaJE
Inslaget är kort men föredömligt informativt och berör sådana frågor som hur lukrativa avtal slutits mellan statsapparaten och olika företag i Silicon Valley.
Jag kan tillägga att om man tittar på media från Asien så får man en betydligt mörkare bild av hur kriget i Ukraina går. Enligt deras media som faktiskt har folk på plats med äkta krigskorrespondenter så verkar den ukrainska armén vara på stadig reträtt - till skillnad för hur vi får konflikten presenterad för oss genom media här i väst. Det är helt enkelt konfliktrapportering som den brukade se ut innan USAs media bredde ut sig i Europa.