Citat:
Bra analys av Dan Josefsson av förhörsledarnas reaktion i podden. Sven Å Christianson har ju fått mycket berättigad kritik för sina teorier om bortträngda minnen men i Ingrid Harryssons och Anders Forsmans fall stämmer det. Naturligtvis har de känt tvivel under åren när de jämfört Rolf Sandbergs "stenklara" berättelse med sina egna upplevelser av förhören, det var "fragment", "jag vill inte kalla det för ett erkännande" och så vidare. Sedan när de blir konfronterade med förhören så faller allt inför öppen ridå. Det verkar som de hade totalt glömt bort hur det gick till, det vill säga att de hade "skedmatat" (GW-citat) bröderna med information för att få någon slags berättelse, men inte ens då blev det någon berättelse som var i närheten av att vara "stenklar". Däremot var Rolf Sandbergs egen berättelse stenklar, han eller någon i hans närhet kanske var med och strypte Kevin.
Jag har inte läst brödernas bok men detta kan man räkna ut bara genom att läsa vad SÅC, eller om något var Lambertz(?) själv lagt upp på sin sida.
Många fantiserar ihop sagor om drakar, prinsessor mm, tillsammans med barnen när de nattar sina små barn. Ibland har själva barnet en roll i sagan. Jag gjorde det när mina var små. Men inte ringde jag till polisen och sa att "nu har min 4-åring berättat att hon dödat en drake med ett svärd. Förhör henne!"
Sen undrar jag varför bröderna ibland klumpas ihop: "de har gjort det! Iallafall någon av dem. Iallafall har de nog sett något". Ingen kan väl vara skyldig för att ens bror gjort något? Eller för att ha sett något?
Nu verkar det vara ytterst osannolikt någon av dem gjort det och knappast sett det heller. Känns inte så rättssäkert när allt baseras på att någon får en magkänsla och en annan en "feeling". Sedan gör man allt för att pressa fram erkännanden som passar med denna "feeling".
RS utsagor har ju ändrats genom åren framgår när man söker på gamla artiklar. Han ghar sagt att "alla" ljuger Dottevik. Men en som ljugit är ju han själv. Allt detta kan inte vara sant samtidigt:
- Det var en lek som spårade ut. (Något om att de skulle låtsas fiska?)
- Det var ingen lek som spårade ut. (andemeningen att det handlade om ondska)
- Det är uteslutet att fler skulle varit med och hjälpt till. Isåfall hade det kommit fram nu.
- Lille R orkade nog inte. De är mycket möjligt de fick hjälp av en vuxen.
Jag lyssnade på en podd där DJ intervjuas. Intressant tycker jag. Enligt DJ är det inte bara vid de tillfällen som nämns i dokumentären som förhörsledarna ger barnen detaljerad information innan de vill ha svar, utan med all information om fallet. Podden säker nämnts i tråden men denna:
https://m.soundcloud.com/gr-vpodden/avsnitt-13-dan-josefsson-om-fallet-kevin-varfor-poliserna-sa-ja-och-varfor-han-vevar-sa-hart
Många fantiserar ihop sagor om drakar, prinsessor mm, tillsammans med barnen när de nattar sina små barn. Ibland har själva barnet en roll i sagan. Jag gjorde det när mina var små. Men inte ringde jag till polisen och sa att "nu har min 4-åring berättat att hon dödat en drake med ett svärd. Förhör henne!"
Sen undrar jag varför bröderna ibland klumpas ihop: "de har gjort det! Iallafall någon av dem. Iallafall har de nog sett något". Ingen kan väl vara skyldig för att ens bror gjort något? Eller för att ha sett något?
Nu verkar det vara ytterst osannolikt någon av dem gjort det och knappast sett det heller. Känns inte så rättssäkert när allt baseras på att någon får en magkänsla och en annan en "feeling". Sedan gör man allt för att pressa fram erkännanden som passar med denna "feeling".
RS utsagor har ju ändrats genom åren framgår när man söker på gamla artiklar. Han ghar sagt att "alla" ljuger Dottevik. Men en som ljugit är ju han själv. Allt detta kan inte vara sant samtidigt:
- Det var en lek som spårade ut. (Något om att de skulle låtsas fiska?)
- Det var ingen lek som spårade ut. (andemeningen att det handlade om ondska)
- Det är uteslutet att fler skulle varit med och hjälpt till. Isåfall hade det kommit fram nu.
- Lille R orkade nog inte. De är mycket möjligt de fick hjälp av en vuxen.
Jag lyssnade på en podd där DJ intervjuas. Intressant tycker jag. Enligt DJ är det inte bara vid de tillfällen som nämns i dokumentären som förhörsledarna ger barnen detaljerad information innan de vill ha svar, utan med all information om fallet. Podden säker nämnts i tråden men denna:
https://m.soundcloud.com/gr-vpodden/avsnitt-13-dan-josefsson-om-fallet-kevin-varfor-poliserna-sa-ja-och-varfor-han-vevar-sa-hart
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-03-13 kl. 09:53.
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-03-13 kl. 09:53.