2022-03-13, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barta88
Sanningen är helt enkelt att de är ett gäng luder allihop

Tyvärr måste jag hålla med dig här.
Citera
2022-03-13, 00:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Ska de komma med rodbåt då?

Dom klipper F21 med s-400 och sen går dom in genom Finland med två brigader.

Sverige och Finland är ointressanta för dom, dom vill åt Nato installationerna som ligger 70 m ner i Norsk bedrock.
Citera
2022-03-13, 00:15
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Om det blir krig mellan NATO och Ryssland tror jag att vi kommer bli involverade, för vi vill ju tydligt själva ha hjälp om Sverige invaderas.

Risken för det är otroligt svår att bedöma, men det kan hända som resultat av misstag, alltså att förband eller flyg börjar skjuta på varandra utan att direkt ha några order om det. Att sätta någon siffra på hur ofta det skulle inträffa i konflikter av det här slaget är kanske meningslöst. Det kan vara en på hundra, eller en gång av två.

Risken ökar om det finns klickar som vill ha ett krig. I den situationen försöker några provocera fram stridshandlingar som får kriget att starta. Givet Rysslands hot är det troligt att Rysslands ledning absolut inte vill ha en sådan konflikt. De känner sig bara i underläge och vill med ord förhindra hjälp till Ukraina.

Vi har inte mycket att oroa oss för i ett eventuellt krig såvida inte Putin blir trött på att leva och nukar omvärlden. Det är bara att kolla på kartan. De har fullt upp med de NATO-länder som är grannar till Ryssland, och från Kaliningrad kommer det inte komma någon invasion. Snarare är det så att Ryssland skulle komma att bli utsparkade därifrån. Förmodligen är det också något de räknar med och de satsar inte väldigt mycket på områdets försvar.

Köningsberg bör Ryssland redan ha återlämnat till Tyskland... så det gör inget om de sparkas ut därifrån...

Som sagt vad ska de komma över med? rodbåt? för av vad jag sett i Ukraina så kommer de bli våldförda redan finska gränsen... och då kommer Sverige ändå att blanda sig i.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av serbiskneger
Sluta med dina syriska kartor. Det duger inte här.
Är det du som bestämmer vad som duger här? Du och sonnenswede som har monopol?

Tycker det mesta ni länkar är skit. Ni länkar samma bild om och om igen på samma döda ryss två veckor i sträck...ja titta en död ryss...i ett krig...
Citera
Medlem
Salcinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomSvenskDude
Tror att kuststäderna i norr kan attackeras, framför allt F21 i Luleå. Klipper dom starka militärfästen där så går dom rakt in i Norge och bombar bort Nato installationerna som finns där.

Om Ryssarna får det extrasvårt i Ukraina så kommer Putler börja svinga all over.

Putin har inte en chans att bedriva ett flerfronts krig. Finland har 300 000 soldater plus 600 000 k reserver med desto modernare materiell än Ukraina. Det han kan göra är orsaka förödelse med sitt flygvapen och långdistansrobotar men att gå in med marktrupper i Finland och Sverige vore vansinne. Kan de inte ens lyckas logistiskt med perfekta förutsättningar i ett grannland så är det omöjligt för dem att lösa den komplexa logistiken som hade krävts för marktrupper i Sverige och Finland.
Citera
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Jag är väl den jag är...

Jag tror vi kommer bli attackerade av ryssarna inom 15 dygn.

Hur då? Med vad? Hur skall de överleva mot AMRAAM, Patriot och STRV122?
Citera
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
USA har hållit en låg profil i detta. Överraskande låg. Man kommer inte att gå in. Man tillhandahåller inte ens dom 28 MIG-29-planen men sänder in defensiva vapen. Endast Boris Johnson har visat lite stake med ett mera uttalat stöd.
Ukraina har inte sina bästa trupper utanför Donbass men bedriver ett slugt krig och slår där motståndaren är svagast. Man kommer att pressa fram mot Donbass i ett senare skede.

Men detta är min bedömning. Brittiska militärer som studerar kartorna anser också att Ryssland kört fast och därför väntar turning point.

Lyssnar man på kommentatorerna från väst, så är de väldigt fokuserade på Kiev, alltså hur Rysslands förväntade erövring av huvudstaden går. Den stora ryska operationen att omringa trupperna i syd-väst, nämns knappt. Det är minst 50 000 soldater, det kan var dubbelt så många, som är i en prekär situation. Förbindelselinjerna är nästan helt avskurna och attacker sker hela tiden, det finns uppgifter om att de omringade stridskrafterna kluvits i två delar av ryssarna. Slug krigföring? Ja möjligen. Men då utifrån de resurser de har att tillgå. Det finns ju ingen möjlighet att driva ut ryssarna, möjligen att tillfoga övermakten nålstick.
Citera
2022-03-13, 00:16
Medlem
serbisknegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
Är det du som bestämmer vad som duger här? Du och sonnenswede som har monopol?

Tycker det mesta ni länkar är skit. Ni länkar samma bild om och om igen på samma döda ryss två veckor i sträck...ja titta en död ryss...i ett krig...
Fakta värderar jag mer en än karta från arabien tyvärr.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwensson

Ryssland behåller bara de områden i öst där ryssarna bor. Vad ska de ha resten till?

.

Det betyder att Putin hatar ryssarna i Ukraina för de vill inte alls bli en del av Ryssland.
Hans plan är då att masstortera dem.
Citera
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Dom klipper F21 med s-400 och sen går dom in genom Finland med två brigader.

Sverige och Finland är ointressanta för dom, dom vill åt Nato installationerna som ligger 70 m ner i Norsk bedrock.

Nej de gör de inte... Finska gränsen mot Ryssland är inget man bara "kliver" rakt igenom... de fick ryssarna lära sig redan på 40talet och nu är det änjävligare där.
Citera
2022-03-13, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av serbiskneger
Nej.

Jodå och tillsammans med Syrierna kommer de våldta och döda kvinnorna till medlemmarna i AZOV
Citera
2022-03-13, 00:17
Medlem
Termos99s avatar
Under krigets 17:de dag har Ukraina kommit med nya uppgifter gällande döda soldater och omkring 13 000 personer har evakuerats via humanitära korridorer. Putin har även samtalat med Macron och Scholtz som kräver vapenvila.

https://www.svt.se/nyheter/kriget-i-ukraina-dag-17
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in