Citat:
Ursprungligen postat av
Enydrion
Det finns ju städer i Donetsk där 90% är rysktalande, så det är ju inte som om de är jämnt utspridda över hela Ukraina som du antyder...
Jag vet inte om jag antydde något särskilt mer än att det finns många rysktalande i Ukraina. Givetvis skiljer sig andelen ryssar åt mellan städer som Lviv, som aldrig varit ryskt och inte blev sovjetiskt förrän 1944, och Donetsk, som grundades i slutet av 1800-talet som en rysk kolgruvestad.
Om något var väl min poäng att även om det bor många rysktalande i Donetsk och Luhansk så har dessa båda provinser varit ukrainska i hundra år och deras rysktalande befolkning har inte haft några problem med att försvara Ukraina militärt (de flesta av dem) eller rösta för ukrainsk självständighet 1991 (återigen de flesta av dem).
Citat:
Ursprungligen postat av
Frimans
"I modern tid" ??
Finns det överhuvudtaget något som talar för att en nation skall bomba sönder en annan ?
Det finns en osmaklig röd tråd i västvärldens (USAs) agerande sedan 70 år (din moderna tid).
Termer som "rent generellt" och "allt för långt",,tyder mer på att du inte vill se.
Detta handlar om oskyldiga människor som offras och inte om att "dribbla och bortförklara"....
Vad är så svårt att se och förstå ??
Jag förstår inte ett jota av vad du pratar om. Vem har talat för att en nation ska bomba sönder en annan? Inte jag i alla fall (åtminstone inte i den här tråden).