2022-03-12, 08:53
Medlem
Om jag vill hitta den synonym som står närmast i betydelse till ordet "handfallen", finns det någon bra källa för det då? Alla sidor online, som jag sett, listar ju bara synonymerna utan någon till synes ordning i hur nära i betydelse de har med ordet i fråga.

Den här sidan:https://www.typkanske.se/synonym/handfallen säger att "handfallen betyder förbryllad". Men jag anser att de två orden ofta har väldigt olika betydelse.
Citera
2022-03-12, 09:00
Avslutad
Är slɔ̂tːˌskuːɡɛn ett korrekt uttal av Slottsskogen? Enligt engelska wikisidan om Slottsskogen. Ser fel ut, med tanke på u:et.
Citera
2022-03-12, 09:22
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Är slɔ̂tːˌskuːɡɛn ett korrekt uttal av Slottsskogen? Enligt engelska wikisidan om Slottsskogen. Ser fel ut, med tanke på u:et.

Wikipedia anger uttal med IPA (the International Phonetic Alphabet), som använder [u] för att beteckna vokalen i bl.a. svenska skog. Vilket tecken skulle du ha satt där i stället?

Om det finns något i transkriptionen som det råder delade meningar om är det längden på [u].
Citera
2022-03-12, 09:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
Wikipedia anger uttal med IPA (the International Phonetic Alphabet), som använder [u] för att beteckna vokalen i bl.a. svenska skog. Vilket tecken skulle du ha satt där i stället?

Om det finns något i transkriptionen som det råder delade meningar om är det längden på [u].

Visste inte u var ett tecken trodde det var en bokstav.
Citera
2022-03-12, 10:36
Medlem
Skriver man:

Jag har svårt att se att det ska bli soligt imorgon

eller

Jag har svårt och se att det ska bli soligt imorgon
Citera
2022-03-12, 10:54
Medlem
BrotherXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankAbagnale
Skriver man:

Jag har svårt att se att det ska bli soligt imorgon

eller

Jag har svårt och se att det ska bli soligt imorgon
Att se.

Sammanblandningen kommer sig av talspråkets ”å”, ”Jag har svårt å se att”.

I talspråk används ”å” som substitut för ”och” samt ”att”.
Citera
2022-03-12, 11:04
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Visste inte u var ett tecken trodde det var en bokstav.

Bokstäver är tecken. Nybörjarkurs i IPA finns här:
https://www.internationalphoneticassociation.org/IPAcharts/inter_chart_2018/IPA_2018.html
Citera
2022-03-12, 18:20
Medlem
FingradSpillras avatar
Uttala neurotisk!?

Hur uttalar ni ordet neurotisk. Det satte sig på min hjärna idag och jag kan inte släppa det. Nu vet jag inte längre hur jag själv uttalar det längre. Är det som det stavas? Eller nevrotisk? Med v. Hjälp att ställa det till rätta i min jävla hjärna.
Citera
2022-03-12, 18:26
Medlem
Hegamons avatar
nevrotisk
samma som
nevroleptika
Citera
2022-03-12, 18:30
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FingradSpillra
Hur uttalar ni ordet neurotisk. Det satte sig på min hjärna idag och jag kan inte släppa det. Nu vet jag inte längre hur jag själv uttalar det längre. Är det som det stavas? Eller nevrotisk? Med v. Hjälp att ställa det till rätta i min jävla hjärna.
Jag minns under folkomröstningen om Euron.
Då sa en som var expert i TV att Euro ska uttalas Evro.
Sedan åkte jag utomlands och gick och rättade alla, det var i Sydamerika, att säga evro då jag vet då jag bor i Europa.
Så min närma omgivning började såklart säga Evro.

Svaret är nevrotisk och att det kan bli fel om man säger fel.
Citera
2022-03-12, 18:30
Medlem
Citat:
Hjälp att ställa det till rätta i min jävla hjärna.
Här kan du lyssna på uttalet: https://sv.forvo.com/word/neurotisk/
Citera
2022-03-12, 18:32
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Uttal: [nevr'å:tisk]
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in