Jag är glad att vi verkligen fått igång diskussionen i denna tråd!

Det glädjer mig att till och med några av de förintelseortodoxa börjat ifrågasätta sina egna förutfattade meningar.
Men till er som argumenterat för att alla kremeringstekniker och hela nordamerikanska kremeringsförbundet, Gusens byggnadskontor, krematorieföreståndaren Ivan Lagacé och alla andra har fel och att deras ugnar i själva verket hade kunnat kremera några hundratusen människor istället för de 2000-3000 som deras tegel är certifierat för, skulle ni kunna komma med några källor som specifikt styrker era påståenden om att man helt i onödan byter sitt tegel och gör serviceunderhåll på ugnarna? Observera till exempel att tegelcertifieringen gällde
per ugnsöppning och att man i Birkenaus totalt 46 ugnsöppningar hade kunnat kremera ett teoretiskt antal på 92 000 lik innan teglet av nödvändighet behövde bytas i alla anläggningar. Enligt Robert Jan van Pelt så kremerades t.ex. 500 000 människor enbart i
Krema II, vilket hade inneburit hela 16 (!) tegelbyten. Observera även att det faktiskt uppstod sprickbildningar i flera anläggningar i Auschwitz och att man genomförde serviceunderhåll pga. detta. I februari 1944 skickade t.ex. lägerförvaltningen en förfrågan till
ZBL om att skicka "20 säckar Monolit, 200 vanliga och 200 kilformade eldfasta tegelbrickor för reparationer i krematoriet". 9:e upptäcktes sprickor i skorstenen och firman Koehler kallades in för att genomföra reparationer. Och så vidare.
Föreställningen att man på allvar kunde kremera hundratusentals lik i Auschwitz-krematorierna, framförallt i
Krema II och III, är alltså fullständigt ohållbar i sken av de tekniska omständigheterna. Men jag är glad att diskussionen fortskrider och att argumenten flödar. Lite mer källor och motargument hade dock varit kul att se.
Kämpa på!