Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-03-11, 01:41
Medlem
Palmemordet EP 44 Samtalet (10 mars 2022)
Citat:
En person som åkte till mordplatsen en kort tid efter mordet, ser inga polisbilar eller tv-team eller reportrar där. Avspärrningen kan uppfattas ha lämnats helt obevakad. Blodpölen beskrivs och kan uppfattas vara mindre, än vad som sedan syns på bilder. Varför sågs inga polisbilar och vad kan tänkas ha varit skälet för polisen att lämna en brottsplats obevakad, om så skedde?
https://www.youtube.com/watch?v=62RDOlsB2cw

I samtalet bland annat:
"Person x", den anonymiserade personen: Är det Palme man har skjutit?
Palmes bror: Ja, vadå. Vad menar du?
Palmes bror: Vet du vem jag är?
Den intervjuade: Nej, jag vet inte vem du är.
Palmes bror: Jag är Palmes bror.
Den intervjuade: Okej
Palmes bror: Det är min bror som blivit skjuten här!
/.../
Den intervjuade i klippet har anonymiserats av det anonyma Youtubekontot Matte (anonym anonymiserar...). Intervjupersonen, kallad "person x", hörs med förvrängd röst.

Vem är den intervjuade mannen?
Senast redigerad av Schadler 2022-03-11 kl. 01:44.
Citera
2022-03-11, 01:46
Medlem
p.norths avatar
Tror det är någon som driver eller hitta på. Låter som någon dialekt hudik/söderhamn
Citat:
Ursprungligen postat av Schadler
Palmemordet EP 44 Samtalet (10 mars 2022)https://www.youtube.com/watch?v=62RDOlsB2cw

I samtalet bland annat:
Den intervjuade "person x" i klippet till Matte: Är det Palme man har skjutit?
/.../
Den intervjuade i klippet har anonymiserats av det anonyma Youtubekontot Matte (anonym anonymiserar...). Intervjupersonen, kallad "person x", hörs med förvrängd röst.

Citera
2022-03-11, 07:39
Citat:
Palmemordet EP 44 Samtalet (10 mars 2022)https://www.youtube.com/watch?v=62RDOlsB2cw

I samtalet bland annat:
/.../

Palmes bror berättar hur han fick reda på mordet.Palme ska även ha en halvbror, Sture Gunnarsson.
Vem av dem var det som var på plats
Vi fantiserar brett om en familjekonspiration där Palmes systers man baddar Lisbet på Sabb.
Vi har Mattes videoklipp där det i en tidning skriver att Mårten i själva verket gick med ända fram
Så nu en av Olofs bröder på mordplatsen? när kom han dit och i vilket syfte?
Mördaren har tidigare sagt likna Ted Gärdestad som liknade en av bröderna Palme, tror det var Joachim som också ringer brodern
https://youtu.be/rsxfK73-U00?t=230
Lägg märke till Claes Palmes missförstånd eller försöker han dölja något här https://youtu.be/rsxfK73-U00?t=380 -Vad är dina första tankar? Jag kan inte säga att jag hade några vettiga tankar- Vad det skulle berott på? Att han var död? Jojo men att han var skjuten Claes kliar sig i ansiktet som man gör när man ljuger eller döljer något eller? vad tror ni?
Min tanke claes sa död för enligt manuset så skulle palme va död sen ångrade ha sig o sa nej jag visste inte men man hade anledning att misstänka
Min avatar sammanfattar Holmers roll i utredningen. Han blev placerad där för att han visade 1975 att han med finess gärna ljög för att skydda säpo och sossarna att kablarna hade legat emot och det var därför man råkade avlyssna möjliga illegalister på sjukhuset. Som klippt och skuren ges han stafettpinnen till Palmeutredningen och återigen skydda Säpo och sossarna. Media är med i blåsningen av svenska folket och så har man lyft fram morelius som står i nedförsbacke att beskriva hur mördaren gick upp bakom Palme tog tag i hans rygg o sköt distinkt. När det i själva verket var de närmre vittnena Hage hotad för vad hon såg av militär, delsborn Björkman som sammanfattningsvis beskrev det som så att man gick och hade trevligt man stannade och stod i en ring o pratade och mördaren sköt 2 skott i Palmes mage/bröst. Det var små rökpuffar och Lisbet sa det lät som de kom en bit ifrån. Polisen placerade ut kulorna. Man var inte tagen på sängen som det står beskrivet om mordnatten nej man visste vad som hänt och hade planerat detta.
Så vilka är det som har makten att redigera Lacbanden innan de ges över till polisen och vilka har möjlighet att ge direktiv hur media ska beskriva mordet?
Andra saker som ger vatten på kvarnen är
skavlanframträdnandet
Lisbet får hjälp att peka ut christer pettersson som LL menar var den som sköt
Vg får besök av en polis som smetar krut på hans jacka
Samma polis som tar bort de 3 flyende männen från klarabergsgatan
Holmer känner eller är släkt eller hans tjej bor granne med med vikarien på skandia Kohut
man byter in folk till lac, till ambulansen, skickar upp söderpiketen att parkera om en bil i mördarens flyktväg
Holmer är själv på sveavägen
man ser till att ha en övning dä'r man ska likvidera palme o samtidigt en säpo cosi van tutte men ingen har sett någonting av varandra
holmers narkotikaspan han tidigare var chef för ses i området minst 3 av dem
vi har lägenheten med ö o g de känner holmer
vi har första jounalisterna som sitter o väntar på bohemia? o blir första media på plats
Är allt slump?I Hedbergs bok står det att Jutterström på svt tyckt upp Plam är död 6 timmar innan mordet. På sabb får man in för 2300 att en man blivit skottskadad och efter 5 min dyker Palme upp på bår. Obducenten kallsvettas och reser sig upp när han får frågan om Olof verkligen sköts bakifrån.
Senast redigerad av jajagvinner 2022-03-11 kl. 08:34.
Citera
2022-03-11, 08:50
Medlem
Gothuss avatar
'denazifiering'
Är det något som KGB och Israel sysslade med i Sverige 1985?
Citera
2022-03-11, 08:55
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

I samtalet bland annat:
/.../

Det kvittar nog, men inget av det han nämner går ihop ö.h.t.
Personen ska ha fått reda på mordet i princip när det hände av en kompis, vilket det blir om han skulle ha åkt från Kista och varit på plats 20-30 min efter mordet.... i Taxi... men nu kommer han upp på Tunnelbanans gröna linje... genom den avstängda Tunnelbaneuppgången.

Vilka tror på detta?
Citera
2022-03-11, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Personen ska ha fått reda på mordet i princip när det hände av en kompis, vilket det blir om han skulle ha åkt från Kista och varit på plats 20-30 min efter mordet.... i Taxi... men nu kommer han upp på Tunnelbanans gröna linje... genom den avstängda Tunnelbaneuppgången.

Vilka tror på detta?
Det finns människor som har ett behov av bekräftelse även om det har hänt för 36 år sedan.
Att han har pratat med OP bror på mordplatsen ,precis när det har hänt ,är så fantasifullt så hälften är nog finns det någon som köper detta?
Minnet börjar klarna efter alla dessa år......
Matte söker en maka och vips dök kakan upp!
Det här är inget att lägga energi på....fake.

Jag vet inte vem denna Matte är vad han har för syfte med sina filmer på Y-tube .Det generar väl inga större summor i fickan vad jag förstår.
Såna här figurer komma dyka upp med jämna mellanrum.
Citera
2022-03-11, 19:30
Medlem
Citat:

Vilka tror på detta?

Finns bara ett ord för det "matte" pysslar med. Desinformation. Med enda syftet att förvirra och göra MOP till en fantastisk Q-anon konspiration som drar med dumskallar och boomers på SWebbTV.
Citera
2022-03-11, 20:12
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ddDDddDDddDD
Finns bara ett ord för det "matte" pysslar med. Desinformation. Med enda syftet att förvirra och göra MOP till en fantastisk Q-anon konspiration som drar med dumskallar och boomers på SWebbTV.

Ja, jag säger inte emot.
Hans senaste video med person X visar tydligt att han själv inte har någon som helst koll.
Tråkigt att det rör till det för riktiga sanningssökare.
Citera
2022-03-11, 22:49
Medlem
Citat:
Jag har ett vittne som går ut ifrån tunnelbanan 23.25 - och han ser ingenting tvärsöver hela gatan.
Ovan sagt av youtubern Matte för ca 2 timmar sedan i det fortsatta samtalet med "person X".
Person X, som säger sig ha varit vid mordplatsen, svarar Matte med "Nej, det är ju sant".

Person X säger sig alltså ha varit på mordplatsen kort tid efter mordtiden. Han hävdar att det då inte var några poliser vid mordplatsen.
Citat:
Jag var på plats, jag vet, det var inga poliser där.

Palmemordet EP 45 Samtal med person X ..fortsättningen
https://www.youtube.com/watch?v=-LI8prnb8QU

Nåt som inte stämmer här.
Citera
2022-03-11, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Tror det är någon som driver eller hitta på. Låter som någon dialekt hudik/söderhamn
Troligen/inte osannolikt. Dialekten därifrån eller en bit norröver de kommunerna. Märkvärdigt att man inte hört detta mordplats-vittne tidigare! Lite märkligt att ett YT-konto 36 år efter mordet får kontakt med ett piggt och tillmötesgående MOP-platsvittne...
Citat:
Ursprungligen postat av jajagvinner
Palmes bror berättar hur han fick reda på mordet.Palme ska även ha en halvbror, Sture Gunnarsson.
Vem av dem var det som var på plats
Claes Palme, enligt Mattes intervju med person X, det nämns i del 2-intervjun från idag.
Citat:
Är allt slump?I Hedbergs bok står det att Jutterström på svt tyckt upp Plam är död 6 timmar innan mordet. På sabb får man in för 2300 att en man blivit skottskadad och efter 5 min dyker Palme upp på bår. Obducenten kallsvettas och reser sig upp när han får frågan om Olof verkligen sköts bakifrån.
Mycket info på en gång där (spoilern). Allt - apropå din fråga - är sannolikt ingen slump.
Citat:

Vilka tror på detta?
T.o.m. tidigare än 20-30 min, tycker mig ha hört 15-20 min i nån av de två intervjudelarna... Att tro på det som sägs av person X är svårt.
Citera
2022-03-12, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag har nu läst Axbergers bok. Det är en detaljerad och välformulerad genomgång av hela utredningen. Axberger tar som regel inte ställning men antyder ibland vad han tycker.

Utom på en punkt. Jag har nog aldrig läst en värre sågning av någonting än den Axberger gör av KP:s insats. Måste läsas. Jag kan inte citera allt här.

Sen får myndigheternas sätt att sköta utredningen som helhet en rejäl känga också. Men den kängan har de fått så många gånger av oss och andra så där är de nog numera immuna.

En tidigare ledamot av Granskningskomissionen sågar KP:s utredning. Granskningskommissionen gjorde såklart bra saker, men missade olyckligtvis den enda personen som var och är intressant i utredningen. En person som var på mordplatsen när Palme sköts, såg ut exakt som mördaren, och ljög sig igenom utredningen, såg ett vittne som bara mördaren kunnat se osv. Man hade såklart fått fast Engström om polisen haft vett nog att göra en större avspärrning och systematiskt utrett/häktat misstänkta personer som befunnit sig inom det avspärrade området. Istället babblar Axberner om att mordet inte löstes för att "GM inte lämnade några spår". Ja du Axberger.... det fanns inga spår eftersom polisen själv saboterade möjligheterna att införskaffa detta. Bra jobbat Axberger och du är verkligen den rätta personen att granska din egna misslyckanden. Axbergers fantasier syftar endast till att rädda sitt eget skinn och är så pinsamma så det inte är inte klokt.

De enda personerna i utredningen som bedrivit ett bra och till och med utomordentligt arbete är KP och hans team. Han förklarade den tidigare utredningen och kommissionens misslyckanden. Han förklarade att det inte längre gick att ansamla bevis mot den misstänkte 34 år efter dådet. Han följde lagen som säger att åklagaren är skyldig att lägga ner utredningen om den misstänkte är död.
Senast redigerad av BleakHouse 2022-03-12 kl. 03:01.
Citera
2022-03-12, 07:22
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse
En tidigare ledamot av Granskningskomissionen sågar KP:s utredning. Granskningskommissionen gjorde såklart bra saker, men missade olyckligtvis den enda personen som var och är intressant i utredningen. En person som var på mordplatsen när Palme sköts, såg ut exakt som mördaren, och ljög sig igenom utredningen, såg ett vittne som bara mördaren kunnat se osv. Man hade såklart fått fast Engström om polisen haft vett nog att göra en större avspärrning och systematiskt utrett/häktat misstänkta personer som befunnit sig inom det avspärrade området. Istället babblar Axberner om att mordet inte löstes för att "GM inte lämnade några spår". Ja du Axberger.... det fanns inga spår eftersom polisen själv saboterade möjligheterna att införskaffa detta. Bra jobbat Axberger och du är verkligen den rätta personen att granska din egna misslyckanden. Axbergers fantasier syftar endast till att rädda sitt eget skinn och är så pinsamma så det inte är inte klokt.

De enda personerna i utredningen som bedrivit ett bra och till och med utomordentligt arbete är KP och hans team. Han förklarade den tidigare utredningen och kommissionens misslyckanden. Han förklarade att det inte längre gick att ansamla bevis mot den misstänkte 34 år efter dådet. Han följde lagen som säger att åklagaren är skyldig att lägga ner utredningen om den misstänkte är död.

Utpekandet av Engström har beskrivits som en juridisk manipulation som var
möjlig eftersom utredningen lades ner och att en prövning av utpekandet
därmed inte kunde ske. Den mycket svaga bevisning som fanns mot
Engström skulle snabbt ha avfärdats vid en normal granskning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in