2022-03-11, 22:17
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jo det blir ju såklart många lögner...

Men en del lögner är ju inte lögner i dess bemärkelse utan sanningar som inte är självupplevt av Engström...

Förstår vad du menar... men jag vill bestämt hävda att mediauppgifterna de första dygnen var allt annat än sanningar.

Har du studerat?
Palme sköts med 2 skott i bröstet
2 gärningsmän
Sonen Mårten Palme var där.
Almsäter och Ekman "såg mordet"
2 flickor hjälpte till med upplivningsförsök
Gärningsmannen hade mörk rock/täckjacka, brun skinnjacka, mörkblå. Mössa, mörkhårig, keps.

O.s.v.
Klart SE som GM vet att det var 1 skott i ryggen, men märker samtidigt hur mycket fel tidningarna hade..
Börjat berätta om Almsäter och Ekman... ex.
Stora bilder i SvD, SE's tidning!
Tänk att SE inte gjorde några felsteg alls i denna media-bonanza..

Ledsen, men ni vill göra en tunn teori så mycket bättre än vad den är.
Citera
2022-03-11, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Förstår vad du menar... men jag vill bestämt hävda att mediauppgifterna de första dygnen var allt annat än sanningar.

Har du studerat?
Palme sköts med 2 skott i bröstet
2 gärningsmän
Sonen Mårten Palme var där.
Almsäter och Ekman "såg mordet"
2 flickor hjälpte till med upplivningsförsök
Gärningsmannen hade mörk rock/täckjacka, brun skinnjacka, mörkblå. Mössa, mörkhårig, keps.

O.s.v.
Klart SE som GM vet att det var 1 skott i ryggen, men märker samtidigt hur mycket fel tidningarna hade..
Börjat berätta om Almsäter och Ekman... ex.
Stora bilder i SvD, SE's tidning!
Tänk att SE inte gjorde några felsteg alls i denna media-bonanza..

Ledsen, men ni vill göra en tunn teori så mycket bättre än vad den är.

Ja jag kan erkänna att det är såklart för tunt...

Jag ska ge dig en komplimang faktiskt..

Om du jobbat som förhörsledare 1986 o kallat in Engström så hade han inte haft en chans om han börjat svamla eller ljugit...
Citera
2022-03-11, 22:22
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Jag förstår att signalement skiljer sig från olika vittnen..

Men detta är mer en berättelse från Engström inte någon detalj...

1 Om Engström är 15m ifrån skotten så borde han vara klart först eftersom AB står o trycker i foajén..

2 Om Engström är sent ute så borde det vara lite kaos på brottsplatsen o då är det svårt att gå 60m i samma riktning o inte lägga märke till något..

Så det är inte detaljer utan hela berättelsen som är fel...

1 är ju enligt mig felaktig utifrån SE's övriga uppgifter.
2 är din tolkning av situationen som inte ens var där. "Borde vara kaos"? Vad är kaos? Och vad för uppgifter ger stöd för det?
Citera
2022-03-11, 22:23
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ja jag kan erkänna att det är såklart för tunt...

Jag ska ge dig en komplimang faktiskt..

Om du jobbat som förhörsledare 1986 o kallat in Engström så hade han inte haft en chans om han börjat svamla eller ljugit...

Tack! Och du ska så klart också ha en komplimang för bra tankar, frågor och samtalsklimat!
Citera
2022-03-11, 22:24
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Diskutera ditt trams med någon annan istället!
Jag är väl mer inne på standardteorin (typ Lars Larsson, Thomas Pettersson och Krister Petersson). Men kan du inte avslöja nu hur du själv tror att det här gick till. Hur tänker du dig t.ex. att mördaren var klädd, från vilket håll kom han och vart tog han sedan vägen?
Senast redigerad av Draifos 2022-03-11 kl. 22:32.
Citera
2022-03-11, 22:28
Medlem
Citat:
1 är ju enligt mig felaktig utifrån SE's övriga uppgifter.
2 är din tolkning av situationen som inte ens var där. "Borde vara kaos"? Vad är kaos? Och vad för uppgifter ger stöd för det?

Tja okej då...

Har svårt att tro att han kan gå 60m o inte höja blicken av vad som faktiskt utspelar sig...

Låt säg att han kommer ut sek 1 ..

Vad händer på brottsplatsen mellan sek 1- 50sek när Engström inte märker något ?

Hysterisk Lisbeth skriker ...
Bilar vänder o gör U-sväng
Hage o väninnan öppnar bil dörrar o springer mot Olof..
Glantz samma sak...

Detta händer alltså ca 20m ifrån Engström som utan att märka något vill se vad klockan är så han tittar sig lite omkring o går till det ljusaste stället o kollar klockan !!

Är detta rimligt ?
Citera
2022-03-11, 22:29
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Jo det blir ju såklart många lögner...

Men en del lögner är ju inte lögner i dess bemärkelse utan sanningar som inte är självupplevt av Engström...

Precis. Att OP legat i framstupa, SG gjort konstgjord andning, AH hjärtmassage och kände pulsen, att ambulansen kom ungefär en minut efter polisen, att GS bil kommer först, följt av en piketbuss, poliser springer in i gränden, att det fanns en vit taxibil, att LP uttalat sig om signalement i form an mörk täckjacka, att LJ var synlig på Tunnelgatan mm är ju saker som inte är lögner.

Dessa uppgifter rör sig tidsmässigt mestadels runt 23.22.15-23.24.15 och är mycket väl beskrivna i media. Det som händer före verkar ju SE inte ha en susning om. Det som händer efter den tiden är inte så utförligt beskrivet av SE.
Citera
2022-03-11, 22:37
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ja, några egna tolkningar men annars är det just fakta du tar upp.

Språngmarschens tid har nu plötsligt blivit en snackis sedan de enögda granskarna i podden kommenterat det Lampers tagit upp. Jag håller inte med någon där.

23:28 är väl den mest fasta tiden vi har där för ambulansen. D.v.s. då de åkte mot Sabb.
Vi har väl även Sabbatsbergsambulansens uttid på 23:24?
När de väl kom är svårt att veta.

Jag kan tänka mig att SE varit borta i max 1:30-2:00 om han sprungit efter.
Att han väl tillbaka kanske ser Palme bäras in på bår efter någon minut istället för direkt, är förstås inget som kan tillåtas här när hans uppgifter bedöms.

Nej hur ska man som förespråkare för teorin kunna tolka uppgifterna från sin tänkta gärningsman i detta? Klart han ljuger..

KL, den i personalen som gick över från den larmade ambulansen, sa att de var framme kl. 23:28.

Föraren i den ambulansen hävdar att de var på plats cirka 23:27.

Hur räknar du när du kommer fram till en och en halv eller två minuter? Hej, Matematik Plus?

Om poliserna började springa runt kl. 23:25 så blir det ungefär tre minuter. Men trots all denna tid inne på Tunnelgatan så lyckades inte SE uppfatta något av det som hände inom synhåll.

Reciterade han Tennyson bakom barackerna?

P.S. Han nämner i ett förhör att han kom tillbaka lagom för att se hur OP lastades in i ambulansen.

Om så är fallet hade han goda möjligheter att snappa upp det som sades om offrets identitet.
Senast redigerad av Dalulven 2022-03-11 kl. 22:43.
Citera
2022-03-11, 23:27
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ja, men hur mycket kan han ljuga egentligen? Varje lögn är en risk..
Många lögner blir det... Har du räknat?

Om han springer senare är det inte konstigt att han inte ser poliserna. (1)
Springer han tidigare så är det klart konstigt.(2)

Gällande polisens träff med YN nedanför trappan så är det inget SE alls kan ha haft koll på de närmaste dagarna efter mordet, via media.(Har nu ingen koll på när YN 's möte med polisen blev
känt)
Som vittne har vi ju ingen aning. Vi vet inte när han skulle ha sprungit in, men mot bakgrund av uppgifter eller avsaknad så bör nog YN/AZ kommit till mordplatsen innan.

Det ser inte ut som att han väntade alltför länge, enligt egen utsago:

11:e mars, 1986:

"När SE sade däråt och poliserna sprang iväg så började SE själv springa efter poliserna för att tala om att det gällde en person med mörkblå täckjacka [...]"

25:e april, 1986:

"När de polismännen har hunnit ungefär i höjd med barackerna och nästan ända fram till Luntmakargatan så slår det mig att jag borde ju ha ropat någonting om den mörkblåa täckjackan. [...] Eftersom jag är rätt så snabb på att springa så beslutar jag mig för att försöka springa ifatt de här polismännen."
Citera
2022-03-11, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

"När SE sade däråt och poliserna sprang iväg så började SE själv springa efter poliserna för att tala om att det gällde en person med mörkblå täckjacka [...]"

"När de polismännen har hunnit ungefär i höjd med barackerna och nästan ända fram till Luntmakargatan så slår det mig att jag borde ju ha ropat någonting om den mörkblåa täckjackan. [...] Eftersom jag är rätt så snabb på att springa så beslutar jag mig för att försöka springa ifatt de här polismännen."

Frågan är då ...

Kanske Engström inte snappat upp att Poliserna träffade YN i trappan så hans version att poliserna gått upp i rök blir mkt vattnig o tunn😄
Citera
2022-03-12, 00:04
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

När poliserna kommer fram till trappfoten träffade och pratade de med YN ca 5-10 sek. Att springa uppför trappen tog nog ca 20 sek minst.

Engström borde sprungit från mordplatsen till Luntmakargatan på ca 15 sek.

Polis Gedda såg att ambulansen påbörjade inbackning i samband med att han startade sin löpning.

När YN kom fram till mordplatsen efter att ha skilts från poliserna, hade OP en syrgasmask över ansikten och då måste ambulansen varit på plats ett tag.

Ambulansen måste sålunda ha kommit i mycket nära anslutning till när poliserna gav sig av in i gränden.

Hur man får in SE mellan ambulansen och polisen och hur han missat båda, samt att han rusade förbi YN liknades mannen på DBG i full fart utan att hon reagerat kan man ju fundera på?

Lägger man på att det finns fyra versioner av orsaken till språngmarschen så är det lätt att betvivla den.
Senast redigerad av csvens 2022-03-12 kl. 00:12.
Citera
2022-03-12, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
När poliserna kommer fram till trappfoten träffade och pratade de med YN ca 5-10 sek. Att springa uppför trappen tog nog ca 20 sek minst.

Engström borde sprungit från mordplatsen till Luntmakargatan på ca 15 sek.

Polis Gedda såg att ambulansen påbörjade inbackning i samband med att han startade sin löpning.

När YN kom fram till mordplatsen efter att ha skilts från poliserna, hade OP en syrgasmask över ansikten och då måste ambulansen varit på plats ett tag.

Ambulansen måste sålunda ha kommit i mycket nära anslutning till när poliserna gav sig av in i gränden.

Hur man får in SE mellan ambulansen och polisen och hur han missat båda, samt att han rusade förbi YN liknades mannen på DBG i full fart utan att hon reagerat kan man ju fundera på?

Lägger man på att det finns fyra versioner av orsaken till språngmarschen så är det lätt att betvivla den.

Som jag skrivit innan så om språngmarschen är lögn vilket många även som håller Engström oskyldig tror så vad blir då kvar ?

Hela hans händelsekedja bygger ju på att han sprungit o missat ambulansen eller velat lämna vittnesmål om blå Täckjacka....Även när han berättar att efter han sprungit överhör "supervittnet" osv osv...

Kan man bevisa att Engström omöjligt sprungit efter polisen så är man ett steg på rätt väg...

Att han inte stod o kollade på klockan 15m ifrån när skotten kom är alla överens om är omöjligt...

Vad exakt blir kvar ?

Jo några påstående om vad Lisbeth sagt...Hjälpt till med att vända Palme...o sett LJ...

3 saker som kan vara lite gissning o lite läst i media...

Vi kommer inte längre än såhär men vi vill ha mer...haha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in