2022-03-11, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren

Gärningsmannen borde snarare haft en vapenväska till revolvern snarare än en handledsväska.
Vilket såklart YN's vittnesmål ger minst lika mycket stöd för.

Vilken scenario och typ av GM springer runt med en vapenväska? Har ingen koll på hur en sån ser ut. Ett proffs skulle inte göra det eller?

Citat:
Vem som sett en gubbkeps är frågan? "Kepsliknande" från LJ och Herrhatt/Sherlockholmes-mössa från Delsborn? Det sistnämna är svårt att få till gubbkeps.

Man kan ställa sig 2 frågor när det gäller huvudbonaden och förhållande till SE.

1. Vad är rimligast? Att de som observerat mössa missar att det sticker ut nått från huvudet.

Eller att de som observerat nått som sticker ut från huvudet inte sett nått alls som sticker ut.

2. Vilken huvudbonad GM Stig bar mordkvällen borde inte vara exakt det han redovisar utan nått snarliknande. Detta då kläderna skulle innehålla spår vilket han borde vara medveten om.

Trevlig helg

🤓
Citera
2022-03-11, 16:54
Medlem
Alltså tänkt vad mycket lidande och påfrestningar denna utredningen har kostat flera personer och anhöriga under alla dessa år! Alla som misstänkt, sen släppts, CP, Skandiamannen, mfl. alla anhöriga som hörts etc... lägg ner.
Citera
2022-03-11, 16:58
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Vilken scenario och typ av GM springer runt med en vapenväska? Har ingen koll på hur en sån ser ut. Ett proffs skulle inte göra det eller?
Scenariot där YN's uppgifter stämmer bättre och där det då är en väska som också rymmer en revolver.
Min poäng är att visa att det inte alls är så säkra uppgifter som man vill göra gällande när man pekar ut SE som GM.

Citat:
Man kan ställa sig 2 frågor när det gäller huvudbonaden och förhållande till SE.

1. Vad är rimligast? Att de som observerat mössa missar att det sticker ut nått från huvudet.

Eller att de som observerat nått som sticker ut från huvudet inte sett nått alls som sticker ut.

2. Vilken huvudbonad GM Stig bar mordkvällen borde inte vara exakt det han redovisar utan nått snarliknande. Detta då kläderna skulle innehålla spår vilket han borde vara medveten om.

Trevlig helg

🤓

Punkt nummer 1 går så klart inte att svara på.
Människor är olika.. och så har vi detta med vinklar och avstånd vilket då ändå ger än bättre täckning och möjligen då att tillförlitligheten i uppgiften stärks? Mössa eller barhuvad som är i majoritet.

Gällande 2. så är det självfallet bara spekulationer, men givet att han exponerat sig för väktarna så bör han ha haft begränsade möjligheter att (våga) ljuga om sin klädsel.
Det vi vet, som inte han visste var ju att väktarna inte riktigt var överens och mindes han klädsel från denna kväll. Chansning och tur igen av SE som GM?!

Trevlig helg!
Senast redigerad av MOPspanaren 2022-03-11 kl. 17:44.
Citera
2022-03-11, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Fast har inte Bemps förslag lika mycket backning i materialet som att SE är GM?

Det är inte rimligt att någon som beter sig fegt eller passivt vid en historisk händelse sen överdriver sin roll?

Ibland när jag läser dina inlägg så ger du ett alternativ till varför Engström gjorde si eller gjorde så...

Jag är helt säker på att dom flesta som misstänker Engström förstår dessa alternativ o att Engström kan vara oskyldig.....

Min känsla är att du ändå är lite kittlad av fenomenet Engström o att en del saker finner du märkliga...

Om vi hade skalat ner allt lite grann..

Det finns signalement som träffar Engström...

Engström har troligen ljugit eller överdrivet en del saker på brottsplatsen...

Engström är inte riktigt bekräftad på brottsplatsen...

Det är helt enkelt lite kittlande att tänka att Engström faktiskt kom undan..
Citera
2022-03-11, 17:13
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Som du ser den 25 april så är det precis i den kronologin som Palmes identitet blir känd, för vissa.
Nyheten hade inte alls spridits på platsen... Stefan Glantz som utfört mun-mot-mun-metoden fick först dagen efter reda på vem det var som var skjuten.

"kort efter ambulansen kom" är din tolkning
där du direkt drar slutsatsen om att det inte kan stämma och att vissa inte var på platsen.

Ja, det kan du ha rätt i:

Ambulanskillen som var först fram säger i en intervju 1996 att identiteten uppdagades för honom och föraren när de höll på att lasta in båren. Ambulansföraren styrker detta i en intervju 2021.

Ungefär 2:58 in: https://www.youtube.com/watch?v=W-1UZRxBi74

Cirka 7:20 och framåt: https://www.youtube.com/watch?v=Hy6JYBcMYfE

Men om man läser protokollet med IW tycks en identifiering ha skett innan ambulansen dök upp:

"När IW återvände till folksamlingen så stod GS cirka en halv meter från en liggande mans huvud. [...] IW befann sig bredvid GS. GS frågade; vem är det. En kvinna lösgjorde sig ur folksamlingen och skrek 'det är Palme', IW tittade då på kvinnan och hon upprepade 'Olof Palme, statsministern'."

(Här kan man dra sig till minnes det SE säger i brevet till Anér, att han stod mellan GS och kroppen. Detta medan de båda poliserna stod kvar vid bilen. Har du sett något om huruvida det här stämmer?)

Då kan man undra om det är poliserna som "minns fel". Även HJ styrker ambulanspersonalens version:

"F: I vilket läge fick du reda på att det var OP?

HJ: Ja när ena polismannen eller om det var ambulansmannen som frågade henne vad han hette och då skrek hon någonting att [...] Då gick jag fram och tittade, då såg jag att det var han, men inte innan inte, och det var ingen som visste om det innan heller, varken polis eller ambulans eller nån."

Enligt HJ var detta fem minuter efter att polisen tog upp förföljandet. Antar att ambulansen ifråga är den andra, som dök upp cirka 23:27. Så identifieringen sker i så fall runt 23:27-23:28 när ambulanspersonalen håller på att lasta upp båren.

Hur som helst verkar Skandiamannen inte närvarande i det här skeendet, att döma av följande:

SE enligt HO: "det var någon som sagt att det var OP men det trodde han inte [...]".

SE, den 25:e april 1986:

"Och radioprogrammet bryts tio minuter över ett så då först var jag säker på vem personen ifråga var."

Det måste ha gått i slow motion därinne på Tunnelgatan. Trots att han är som ett kvicksilver i TV-inslaget.

Fast i versionen den 6:e april, 1986, är han plötsligt med i matchen:

"Det var ett ointresse [från polisens håll] hela tiden ända fram tills att ambulansen strax efteråt kom och man fick veta vem personen var."
Senast redigerad av Dalulven 2022-03-11 kl. 17:16.
Citera
2022-03-11, 17:35
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, det kan du ha rätt i:

Ambulanskillen som var först fram säger i en intervju 1996 att identiteten uppdagades för honom och föraren när de höll på att lasta in båren. Ambulansföraren styrker detta i en intervju 2021.

Ungefär 2:58 in: https://www.youtube.com/watch?v=W-1UZRxBi74

Cirka 7:20 och framåt: https://www.youtube.com/watch?v=Hy6JYBcMYfE

Men om man läser protokollet med IW tycks en identifiering ha skett innan ambulansen dök upp:

"När IW återvände till folksamlingen så stod GS cirka en halv meter från en liggande mans huvud. [...] IW befann sig bredvid GS. GS frågade; vem är det. En kvinna lösgjorde sig ur folksamlingen och skrek 'det är Palme', IW tittade då på kvinnan och hon upprepade 'Olof Palme, statsministern'."

(Här kan man dra sig till minnes det SE säger i brevet till Anér, att han stod mellan GS och kroppen. Detta medan de båda poliserna stod kvar vid bilen. Har du sett något om huruvida det här stämmer?)

Då kan man undra om det är poliserna som "minns fel". Även HJ styrker ambulanspersonalens version:

"F: I vilket läge fick du reda på att det var OP?

HJ: Ja när ena polismannen eller om det var ambulansmannen som frågade henne vad han hette och då skrek hon någonting att [...] Då gick jag fram och tittade, då såg jag att det var han, men inte innan inte, och det var ingen som visste om det innan heller, varken polis eller ambulans eller nån."

Enligt HJ var detta fem minuter efter att polisen tog upp förföljandet. Antar att ambulansen ifråga är den andra, som dök upp cirka 23:27. Så identifieringen sker i så fall runt 23:27-23:28 när ambulanspersonalen håller på att lasta upp båren.

Hur som helst verkar Skandiamannen inte närvarande i det här skeendet, att döma av följande:

SE enligt HO: "det var någon som sagt att det var OP men det trodde han inte [...]".

SE, den 25:e april 1986:

"Och radioprogrammet bryts tio minuter över ett så då först var jag säker på vem personen ifråga var."

Det måste ha gått i slow motion därinne på Tunnelgatan. Trots att han är som ett kvicksilver i TV-inslaget.

Fast i versionen den 6:e april, 1986, är han plötsligt med i matchen:

"Det var ett ointresse [från polisens håll] hela tiden ända fram tills att ambulansen strax efteråt kom och man fick veta vem personen var."

Ja, några egna tolkningar men annars är det just fakta du tar upp.

Språngmarschens tid har nu plötsligt blivit en snackis sedan de enögda granskarna i podden kommenterat det Lampers tagit upp. Jag håller inte med någon där.

23:28 är väl den mest fasta tiden vi har där för ambulansen. D.v.s. då de åkte mot Sabb.
Vi har väl även Sabbatsbergsambulansens uttid på 23:24?
När de väl kom är svårt att veta.

Jag kan tänka mig att SE varit borta i max 1:30-2:00 om han sprungit efter.
Att han väl tillbaka kanske ser Palme bäras in på bår efter någon minut istället för direkt, är förstås inget som kan tillåtas här när hans uppgifter bedöms.

Nej hur ska man som förespråkare för teorin kunna tolka uppgifterna från sin tänkta gärningsman i detta? Klart han ljuger..
Citera
2022-03-11, 18:41
Medlem
Citat:
Ja, några egna tolkningar men annars är det just fakta du tar upp.

Språngmarschens tid har nu plötsligt blivit en snackis sedan de enögda granskarna i podden kommenterat det Lampers tagit upp. Jag håller inte med någon där.

23:28 är väl den mest fasta tiden vi har där för ambulansen. D.v.s. då de åkte mot Sabb.
Vi har väl även Sabbatsbergsambulansens uttid på 23:24?
När de väl kom är svårt att veta.

Jag kan tänka mig att SE varit borta i max 1:30-2:00 om han sprungit efter.
Att han väl tillbaka kanske ser Palme bäras in på bår efter någon minut istället för direkt, är förstås inget som kan tillåtas här när hans uppgifter bedöms.

Nej hur ska man som förespråkare för teorin kunna tolka uppgifterna från sin tänkta gärningsman i detta? Klart han ljuger..

Det är snarare syftet bakom lögnerna...

Om det skulle komma fram att t.ex hela språngmarschen är en lögn så har jag mkt svårt att tro att han la till denna lögn för att få uppmärksamhet..

Det blir en väldigt konstig lögn om bara förtjänsten är att få uppmärksamhet..

Om däremot lögnen är för att dölja o försöka få alibi i en desperat handling så köper jag lögnen...
Citera
2022-03-11, 19:22
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Det är snarare syftet bakom lögnerna...

Om det skulle komma fram att t.ex hela språngmarschen är en lögn så har jag mkt svårt att tro att han la till denna lögn för att få uppmärksamhet..

Det blir en väldigt konstig lögn om bara förtjänsten är att få uppmärksamhet..

Om däremot lögnen är för att dölja o försöka få alibi i en desperat handling så köper jag lögnen...

Klart du köper den lögnen då.
Men ja, det är väl så den bör förklaras.

Jag tror likt Leif Ljungqvist att uppmärksamheten är något som drar lite, men mot bakgrund av helheten och andra uppgifter så ser inte jag att det är speciellt många lögner.
Senast redigerad av MOPspanaren 2022-03-11 kl. 19:25.
Citera
2022-03-11, 19:49
Medlem
Citat:
Klart du köper den lögnen då.
Men ja, det är väl så den bör förklaras.

Jag tror likt Leif Ljungqvist att uppmärksamheten är något som drar lite, men mot bakgrund av helheten och andra uppgifter så ser inte jag att det är speciellt många lögner.

Kom o tänka på en väldigt intressant sak ang Språngmarschen..

Många menar att detta är en lögn även dom som tror att Engström är oskyldig!

Problemet är ju att Språngmarschen är en mkt central del i hans berättelse...

Om Språngmarschen är en lögn så skulle han alltså inte heller lämna viktigt medd till polisen om Blå Täckjacka för det kunde han isåfall göra till dom som stod där....

Om Språngmarschen är en lögn så är ju Engström varandes på brottsplatsen o ser Ambublansen o komma o allt annat..

Om Språngmarschen är en lögn så är det troligen en lögn att när han återkommer från språngmarschen överhör vittnet ...

Kan man verkligen plocka bort Språngmarschen även om Engström är oskyldig?
Citera
2022-03-11, 20:02
Medlem
Citat:
Var en i en facebookgrupp som påtalade fylla på SE.

Jag har tänkt olika alternativ när det gäller AB onykterhet. 1-2 promille kanske. Minst 1. Och oavsett exakt nivå tycks han ha minnesluckor.

När det gäller GM Stig så kan man tänka sig en viss nivå av onykterhet som kan göra en person mer impulsiv.

Men när det gäller Vittnet-Stig tycker jag det inte pratas om hans promillehalt.

Kan hans berättelse motsättningar ha sin grund att han var lite eller mycket full? Kan det vara minnesluckor han fyller ut och att det är han onykterhet han vill dölja?

Var det onykterhet som väktarna uppfattade som osammanhängande.

Likväl kan GM Stig haft minnesluckor pga av onykterhet.

I allmänhet när man värderar vittnen kanske man borde tydligare markera och belysa deras onykterhet.

Ja, asså AB var definitivt ganska bra berusad. Han hade suttit på after work i minst 5 timmar och hans berättelse innehåller ju påtagliga luckor när det gäller minuterna innan skotten. Han fru uppfattar honom som full när han kommer hem. Det gör att hans uppgifter inte är speciellt tillförlitliga.

När det gäller SE som GM så kan även måttlig alkoholkonsumtion påverkar ens beteende väldigt mycket, men det är ju väldigt individuellt. Det har även stor betydelse hur ofta man dricker - en person som t.ex. druckit flera dagar i rad blir gradvis alltmer omdömeslös trots att promillehalten vid varje fylla är densamma.

Om SE var så pass berusad att han hade svårigheter att orientera sig och fick minnesluckor så är det märkligt att väktarna inte säger någonting om det. De satt ju och pratade med honom ganska länge efter sin återkomst till Skandia. Jag tycker att man märker om en person är endast lätt berusad, särskilt om man känner personen och själv är spiknykter.

Sedan blir hans träffsäkra observation av LJ än mer svårförklarlig om han var så berusad att han har minnesluckor av vad som hände senare.
Senast redigerad av BleakHouse 2022-03-11 kl. 20:22.
Citera
2022-03-11, 20:10
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Om Språngmarschen är en lögn så skulle han alltså inte heller lämna viktigt medd till polisen om Blå Täckjacka för det kunde han isåfall göra till dom som stod där....

Om Språngmarschen är en lögn så är ju Engström varandes på brottsplatsen o ser Ambublansen o komma o allt annat..

Om Språngmarschen är en lögn så är det troligen en lögn att när han återkommer från språngmarschen överhör vittnet ...

Förstår vad du menar/vill mena. Att allt står och faller med språngmarschen.
I berättelsen är det ju en kronologi där språngmarschen tar upp en del ... väl tillbaka så har vi just överhörningen av vittnet, ambulans på plats, identiteten på Palme blir känd.
(Lite som Dalulven varit inne på i sin kronologi)

Tycker det är rimligt det du tänker. Kanske är det just så. Svårt att veta.
Citera
2022-03-11, 20:22
Medlem
csvenss avatar
Citat:

Håller med dig, språngmarschen är central. Det finns fyra orsaker i materialet till den och det att går inte att få ihop att han missat både ambulansens ankomst och poliserna i gränden.

Visst kan han ljuga om sin ankomst till mordplatsen, att han hjälpt till med framstupa, att han haft samtal med LP, språngmarschen, supervittnet och att han blivit nekad att lämna uppgifter och ändå vara oskyldig. Det är möjligt. Min åsikt är att han ljuger om allt detta oavsett och den åsikten stöds av materialet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in