2022-03-11, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Förstår vad du menar/vill mena. Att allt står och faller med språngmarschen.
I berättelsen är det ju en kronologi där språngmarschen tar upp en del ... väl tillbaka så har vi just överhörningen av vittnet, ambulans på plats, identiteten på Palme blir känd.
(Lite som Dalulven varit inne på i sin kronologi)

Tycker det är rimligt det du tänker. Kanske är det just så. Svårt att veta.

Exakt du förstod mig korrekt...

T.ex om Engström skulle ljuga om att vara med o vända Palme är en annan typ av lögn o har ingen betydelse för hans berättelse....

Därför menar jag att om Språngmarschen är en lögn så blir ju allt troligen lögner som blir staplade på varann...

Här kommer vi till en viktig sak...

Jag får inte ihop hur han isåfall om han gav sig efter polisen inte ser dom i trappan ?

Du som har bra koll på det mesta men kan det varit så att Engström inte visste att Polisen mötte YN i trappan ?

Så det var en "chansning" med att poliserna gått upp i rök när han kom till Luntmakargatan
Citera
2022-03-11, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Håller med dig, språngmarschen är central. Det finns fyra orsaker i materialet till den och det att går inte att få ihop att han missat både ambulansens ankomst och poliserna i gränden.

Visst kan han ljuga om sin ankomst till mordplatsen, att han hjälpt till med framstupa, att han haft samtal med LP, språngmarschen, supervittnet och att han blivit nekad att lämna uppgifter och ändå vara oskyldig. Det är möjligt. Min åsikt är att han ljuger om allt detta oavsett och den åsikten stöds av materialet.

Eg så tror jag att det är just dessa lögner som 1986 fick dom att kalla honom elefanten o inte bli kallad till rekonstruktionen.....

Men troligen kunde HH inte se honom som GM o det blev Engström lucka ..
Citera
2022-03-11, 20:34
Medlem
Citat:
I berättelsen är det ju en kronologi där språngmarschen tar upp en del ... väl tillbaka så har vi just överhörningen av vittnet, ambulans på plats, identiteten på Palme blir känd.

Tvivlar du aldrig på Engström ?
Citera
2022-03-11, 21:02
Medlem
Citat:

Du o jag har även analyserat lite när Engström kommer till brottsplatsen..

Står han ca 15-20m som han själv påstår när skotten föll borde han vara först på plats...

Då flyttar många bort Engström ordentligt bakåt att han kommer ut ca när skotten föll fast då borde ju Engström se brottsplatsen rakt framför sig o uppenbarligen inte beskriva det som en vanlig fredag....

Även här berättar Engström en historia som inte enligt mig går ihop...
Citera
2022-03-11, 21:06
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Tvivlar du aldrig på Engström ?

Stundtals, men jag vill ju har mer kött på benen, eller mer korrekt måste ha mer kött på benen.
Detta räcker så klart inte alls, tyvärr.
Era kommentarer här ger snarare en motsatt tolkning, där SE ska beskyllas för så många lögner som möjligt...oavsett om de ens har bäring på mordet så är det viktigare att slå ned hans trovärdighet.

SE är väl ett steg i rätt riktning enligt mitt sätt att tolka mordet. En ensam GM och inte någon yrkesmördare som fått betalt.
Det är ett chansartat skott i objektet och ytterligare ett skott som snuddade Lisbeth.
Får man betalt om Palme dör så skulle man inte chansa med 1 skott även om det var välriktat.

Nu har denna teori med SE så klart utökats där alla vill vara med... Staybehind.. "Inte skytten men" o.s.v.
Ingen tar avstånd från någon så länge SE får vara GM..
KP/HM försvaras för allt i världen här..
Det blir lite väl svartvitt, men är väl så det blir i ett forum som detta?
Citera
2022-03-11, 21:16
Medlem
Citat:
Stundtals, men jag vill ju har mer kött på benen, eller mer korrekt måste ha mer kött på benen.
Detta räcker så klart inte alls, tyvärr.
Era kommentarer här ger snarare en motsatt tolkning, där SE ska beskyllas för så många lögner som möjligt...oavsett om de ens har bäring på mordet så är det viktigare att slå ned hans trovärdighet.

SE är väl ett steg i rätt riktning enligt mitt sätt att tolka mordet. En ensam GM och inte någon yrkesmördare som fått betalt.
Det är ett chansartat skott i objektet och ytterligare ett skott som snuddade Lisbeth.
Får man betalt om Palme dör så skulle man inte chansa med 1 skott även om det var välriktat.

Nu har denna teori med SE så klart utökats där alla vill vara med... Staybehind.. "Inte skytten men" o.s.v.
Ingen tar avstånd från någon så länge SE får vara GM..
KP/HM försvaras för allt i världen här..

Jo såklart.

Kanske är det att Engström är roligast att spekulera kring o det blir mkt ordbajs o alla vill försvara sina tankar ...

Jag kan hålla med om svart/vitt ang Engströms lögner...

Sen blir hans lögner också såhär : Är han GM så har han ju inte bara ljugit om 1 sak utan om allt typ
Citera
2022-03-11, 21:40
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Fast lite svartvit är väl ändå världen ibland, och oftast går det med tiden att komma fram till vad som egentligen är sant. Som t.ex. i just den här frågan du ofta återkommer till här, dvs. om det var SE eller inte som sköt Palme. Jag delar författaren Lena Anderssons oro för den här relativismen som sprider sig i samhället, typ "det kan vara så och det kan vara så, och det kan vara alltihop samtidigt" (ca 08:35 in i klippet):
https://youtu.be/m9o6UoiBZlU?t=517

Lena pratar i programmet om den här "gungfly-attityden" som man ofta kan se ute i den offentliga debatten i tidningar och TV (och ibland också här i tråden), och jag håller med henne om att det här är någonting man bör försöka undvika att hamna i.
Senast redigerad av Draifos 2022-03-11 kl. 21:45.
Citera
2022-03-11, 21:48
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Exakt du förstod mig korrekt...

T.ex om Engström skulle ljuga om att vara med o vända Palme är en annan typ av lögn o har ingen betydelse för hans berättelse....

Därför menar jag att om Språngmarschen är en lögn så blir ju allt troligen lögner som blir staplade på varann...
Ja, men hur mycket kan han ljuga egentligen? Varje lögn är en risk..
Många lögner blir det... Har du räknat?

Citat:
Här kommer vi till en viktig sak...

Jag får inte ihop hur han isåfall om han gav sig efter polisen inte ser dom i trappan ?

Du som har bra koll på det mesta men kan det varit så att Engström inte visste att Polisen mötte YN i trappan ?

Så det var en "chansning" med att poliserna gått upp i rök när han kom till Luntmakargatan

Om han springer senare är det inte konstigt att han inte ser poliserna. (1)
Springer han tidigare så är det klart konstigt.(2)

Gällande polisens träff med YN nedanför trappan så är det inget SE alls kan ha haft koll på de närmaste dagarna efter mordet, via media.(Har nu ingen koll på när YN 's möte med polisen blev
känt)
Som vittne har vi ju ingen aning. Vi vet inte när han skulle ha sprungit in, men mot bakgrund av uppgifter eller avsaknad så bör nog YN/AZ kommit till mordplatsen innan.
Citera
2022-03-11, 21:57
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Jo såklart.

Kanske är det att Engström är roligast att spekulera kring o det blir mkt ordbajs o alla vill försvara sina tankar ...

Jag kan hålla med om svart/vitt ang Engströms lögner...

Sen blir hans lögner också såhär : Är han GM så har han ju inte bara ljugit om 1 sak utan om allt typ

Precis så.
Vissa av uppgifterna är ju "direkt alibi" och kan inte vara sanna om han är GM.
Sedan kommer vi till lögnerna som även kan påstås komma från media..

Oavsett ursprung, så när man placerar SE som GM och ser över alla uppgifter så är dom många, lögnerna.
Citera
2022-03-11, 21:58
Medlem
Citat:
Ja, men hur mycket kan han ljuga egentligen? Varje lögn är en risk..
Många lögner blir det... Har du räknat?

Om han springer senare är det inte konstigt att han inte ser poliserna. (1)
Springer han tidigare så är det klart konstigt.(2)

Gällande polisens träff med YN nedanför trappan så är det inget SE alls kan ha haft koll på de närmaste dagarna efter mordet, via media.(Har nu ingen koll på när YN 's möte med polisen blev
känt)
Som vittne har vi ju ingen aning. Vi vet inte när han skulle ha sprungit in, men mot bakgrund av uppgifter eller avsaknad så bör nog YN/AZ kommit till mordplatsen innan.

Jo det blir ju såklart många lögner...

Men en del lögner är ju inte lögner i dess bemärkelse utan sanningar som inte är självupplevt av Engström...
Citera
2022-03-11, 22:06
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Du o jag har även analyserat lite när Engström kommer till brottsplatsen..

Står han ca 15-20m som han själv påstår när skotten föll borde han vara först på plats...

Då flyttar många bort Engström ordentligt bakåt att han kommer ut ca när skotten föll fast då borde ju Engström se brottsplatsen rakt framför sig o uppenbarligen inte beskriva det som en vanlig fredag....

Även här berättar Engström en historia som inte enligt mig går ihop...

Precis.. Den uppfattningen han har här går ju inte ihop med övriga uppgifter. 2 Skott faller, Lisbeth skriker nåt som både AB och LJ hör. Inget av detta uppfattar tydligen SE.
Och det går inte ihop med hans(SEs) vidare uppgift om att det är folk på plats då han kommer fram.

Som uppgifter från alla vittnen. Det går inte ihop alltid.. Se signalementen...
Citera
2022-03-11, 22:14
Medlem
Citat:
Precis.. Den uppfattningen han har här går ju inte ihop med övriga uppgifter. 2 Skott faller, Lisbeth skriker nåt som både AB och LJ hör. Inget av detta uppfattar tydligen SE.
Och det går inte ihop med hans(SEs) vidare uppgift om att det är folk på plats då han kommer fram.

Som uppgifter från alla vittnen. Det går inte ihop alltid.. Se signalementen...

Jag förstår att signalement skiljer sig från olika vittnen..

Men detta är mer en berättelse från Engström inte någon detalj...

1 Om Engström är 15m ifrån skotten så borde han vara klart först eftersom AB står o trycker i foajén..

2 Om Engström är sent ute så borde det vara lite kaos på brottsplatsen o då är det svårt att gå 60m i samma riktning o inte lägga märke till något..

Så det är inte detaljer utan hela berättelsen som är fel...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in