2022-03-11, 13:09
Medlem
Kragoms avatar
Har alltid varit beredd eftersom vi bor långt ute på landet och har det man behöver från egen gårdsodling och produktion.

Minns när man gick i skolan hur stadsborna gärna hånade för att man var en lantis, men det är sånt jag kan känna lite karma över idag.
Citera
2022-03-11, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Vad spelar det för roll? Rysslands militär är mycket mer avancerad och kommer att ta över Sverige väldigt fort.

Du har inte följt utvecklingen i Ukraina där ryssarna förlorar enorma mängder krigsmaterial och soldater på bara två veckor och värre lär det bli ju längre kriget pågår?

Sverige är ännu svårare att invadera då de måste frakta över precis allt över ett hav.

Nej, Ryssland kommer inte kunna vinna ett krig mot Sverige.

Däremot har de massförstörelsevapen och kan förinta Sverige, men det är en annan femma.
Citera
2022-03-11, 13:13
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Absolut men nu har dock försvaret kommit ut och sagt att en attack mot Sverige är att vänta.

Nej, vart har du källan till att svenska försvaret säger att en rysk attack är att vänta?

Det är inte uteslutet, har jag läst. En viss skillnad från det du säger,
Citera
2022-03-11, 13:14
Medlem
Om att preppa.

Alltid vettigt att ha vad man behöver för åtminstone en vecka framåt. Speciellt att kunna klara sig utan el.

Elbristen är nog ett större problem idag än ett krig.

Så det planerar jag utifrån. Att jag inte har tillgång till el.

Att ha extra dricksvatten och extra mat hemma är standard. Inte så kul behöva jaga det direkt när det uppstår problem ens för bara några timmar.
Citera
2022-03-11, 13:15
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Nej, givetvis inte. Varför skulle jag göra det?

Källa på det?

I övrigt har jag som 12hoppihagen varit med förr och noterat hur Svensson får ångest och krisar gång på gång på gång. Är det inte millenniebuggen så är det miljökatastrof eller terrorangrepp eller kinesisk snuva eller svininfluensa osv osv osv. Jag tror på krig när ryssen står med sin stridsvagn utanför mitt hus. Inte förr.

Folk borde seriöst lugna ner sig en aning. Folk borde framförallt sluta läsa nyheterna. Sker det något viktigt får man reda på det ändå, utan att behöva knarka nyheter 24/7. Att lämna sociala medier kan också vara en god idé. Människor behöver inte Twitter och Instagram, framförallt inte om man inte kan hantera det och sålla i alarmismen. Man måste förstå att det är många krafter som tjänar på att just du är så rädd som möjligt. Därför ser nyhetsförmedlingen och myndighetsalarmismen ut som den gör.

Du har en del bra poänger här, Lazy-Boy...

Innan var det COVID-19 24/7, nu är det Putlers krig 24/7
Citera
2022-03-11, 13:23
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Du har en del bra poänger här, Lazy-Boy...

Innan var det COVID-19 24/7, nu är det Putlers krig 24/7
Och samma människor gapar i högan sky om att bunkra toapapper och ravioli på burk.
Det verkar som att en del verkligen ser fram emot katastrofen. Eller också är det så att världen har börjat tassa in i trygga filterbubblan Sverige och att en del människor därför inte kan hantera detta utan får ångest när de plötsligt inte tror sig kunna förutsäga morgondagen längre. Och då tar det sig uttryck i närmast religiösa säkerhetstvångstankar och alarmism. Munskydd, säkerhetsbälten, cykelhjälmar, jodtabletter och fulltankade bilar lastade med pass och extrakalsonger.

Det är så fånigt alltihopa.
Citera
2022-03-11, 13:27
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Du har inte följt utvecklingen i Ukraina där ryssarna förlorar enorma mängder krigsmaterial och soldater på bara två veckor och värre lär det bli ju längre kriget pågår?

Sverige är ännu svårare att invadera då de måste frakta över precis allt över ett hav.

Nej, Ryssland kommer inte kunna vinna ett krig mot Sverige.

Däremot har de massförstörelsevapen och kan förinta Sverige, men det är en annan femma.
Högmod. Sverige är ett putteland, inse det.

Nä det är inte en annan femma, vi är alla döda på några sekunder om de skulle nyttja sina kärnvapen.
Hellre dör jag så än att tyna bort på ett underbemannat vårdhem.
Citera
2022-03-11, 13:29
Citat:
Och samma människor gapar i högan sky om att bunkra toapapper och ravioli på burk.
Det verkar som att en del verkligen ser fram emot katastrofen. Eller också är det så att världen har börjat tassa in i trygga filterbubblan Sverige och att en del människor därför inte kan hantera detta utan får ångest när de plötsligt inte tror sig kunna förutsäga morgondagen längre. Och då tar det sig uttryck i närmast religiösa säkerhetstvångstankar och alarmism. Munskydd, säkerhetsbälten, cykelhjälmar, jodtabletter och fulltankade bilar lastade med pass och extrakalsonger.

Ja, nu kommer ju äntligen ryssen.

Folk har blivit galna, vilket iof. sig är begripligt efter all psyops de utsätts för.
Citera
2022-03-11, 13:40
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Ja, nu kommer ju äntligen ryssen.

Folk har blivit galna, vilket iof. sig är begripligt efter all psyops de utsätts för.
Bäst är att inte umgås och diskutera för mycket med folk i allmänhet ute i köttrymden. Det ger ingenting. Folk har, som du säger, blivit galna. Det finns ingen rim och reson längre, de hoppar vilt från digerdöd till kärnvapenkrig och ser inte att varenda vansinnig domedagsprofetia de kommit med tidigare har uteblivit. Coviden försvann mer eller mindre över en natt och med den munskydden och armbågshälsningarna. Nu ska vi alla tryckas ihop i skyddsrum istället, tätt packade, för nu kommer kärnvapenraketen vilken dag som helst.
Citera
2022-03-11, 13:41
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:

Du verkar lugnare än de flesta.

Om vi tar en skala på 1-10, hur stor tror du att risken för krig i Sverige är inom den närmaste perioden givet spänningen mellan Ryssland och Väst?
Citera
2022-03-11, 13:45
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Du verkar lugnare än de flesta.

Om vi tar en skala på 1-10, hur stor tror du att risken för krig i Sverige är inom den närmaste perioden givet spänningen mellan Ryssland och Väst?
0,5 av 10.

Det är alltså inte uteslutet men heller inte sannolikt. Nu rullar det här på i ett par år, med successivt stegrande galenskap och sedan kommer något nytt att hetsa upp sig över. Varför inte den där kometen som planterades i folks medvetanden i och med Netflixrullen Dont look up som alla tittade på i vintras? Nu är folk plötsligt medvetna om "hotet från rymden" också, så nästa stora stolleprov kan mycket väl bli att folk bygger kometbunkrar i källaren.
Citera
2022-03-11, 13:45
Medlem
ja det är klart man är beredd, har allt ifrån hazmant till gasmask med bla kemfilter och klarar radioaktivitet, kollat flyktvägar bunkrar / skyddsrum
samt en "Bugout-bag" ingen "bugin-bag" då jag inte planerar att stanna om det skulle vara så, det som satt käppar i hjulen är passet, Fullt överallt går inte få en tid till att förnya passet för än juli. har inte fått min solcellsladdare än till radio och telefon

“Prepare for the worst, hope for the best”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in