2022-03-11, 12:28
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stortrollet
Visst är det så, det är det jag menar med att dem är sent ute. Man skulle ha börjat höja lite smått redan förra året när det blev uppenbart att inflationen inte var övergående. Istället har FED låtit inflationen skena iväg alldeles för långt.. 8% är ju som vi vet ganska mycket mer än 2

De har dessutom fortsatt med stödköpen
(inkl ECB)
Citera
2022-03-11, 13:09
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pooke
Du har så rätt.

Många av dessa arabländer är väldigt stora importörer. Egypten är faktiskt världens största importör. Vi kan redan nu stryka Ukrainska produktionen mer eller mindre, de står för 7% av världsexporten av vete. Ny arabisk vår som effekt?

Här är lite statistik på import/export av vete:
https://oec.world/en/profile/hs92/wheat

Vad Ryssland kommer göra vet bara Putin, men indikationerna säger att de behåller mycket av sitt vete i landet. Redan nu har de förbjudit export till sitt närområde, så frågan är om resten av världen ens får något i år? Tänk på att Ryssland är världens största veteexportör och står för ca 18%. Vidare kommer vi nog få problem med konstgödsel från Vitryssland och Ryssland globalt, så oavsett lär skördarna bli mindre i år på många grödor. Det gäller alltså inte bara vete. Det här klippet ger bra DD om vad som skulle kunna hända, ca 30 minuter långt, de pratar inte bara vete. Vetet är bara en lite del av klippet runt 8:18 pratar de det. Har dock för mig att experten de intervjuar säger 4x vete till hösten och att produktionen går ner 25% utan konstgödsel. Citera mig inte på det, jag kan ha fel. Länk för den som vill se intervjun: https://www.youtube.com/watch?v=Bq75Av59-YU

Lägg på brutna transportleder, höga energipriser och inflation. Fartyg kan inte ens kan gå in i Svarta havet just nu eftersom försäkringsbolagen inte täcker det området efter det sänkta estniska fartyget för ett tag sedan. Frågan är hur mycket av detta som redan är fullt prissatt? Är vi sena på tåget?

Jag kan inte ris så bra, vet bara att det filippinska riset är dyrare än det importerade när man är där. Man kanske bör äga ris också? Om folk väljer bort vete pga pris sticker ju andra grödor.

Det har inte funnits ris att köpa i min stad på ett par veckor. Vanligt ris alltså, inte boil-in bag och basmati och allt vad det heter

Rejält fall i Tenn idag, ner till 43. Jag tror fortfarande inte att vi sett toppen i tenn. Det kommer nog vara studsande upp och ner några veckor för att ta ny fart. Kurvan på tenn har varit stadigt stigande, det var endast förra veckan som det blev en snabb stegring.
Senast redigerad av brolinlever 2022-03-11 kl. 13:17.
Citera
2022-03-11, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Det har inte funnits ris att köpa i min stad på ett par veckor. Vanligt ris alltså, inte boil-in bag och basmati och allt vad det heter

Stört att det inte finns, men jag känner igen mig, skulle köpa in varor till en riktig engelsk frukost idag, och typ den viktigaste råvaran, bönor i tomatsås var slut dock tror jag att det är pga alla preppers som bunkrar upp inför "Rysslands invasion av Sverige". De preppar typ som att kriget redan är här. Oavsett vad man tycker om svensk prepping och Ryssland så är nog inte tomma hyllor en omöjlighet i framtiden. Eller får vi fulla hyllor pga för höga priser?

Jag menade dock mer att äga ris, vete, majs osv hos någon mäklare. Men det kanske är en god idé att äga lite fysiskt också, om det nu är som du säger, slut i butik i ett par veckor. Jag gissar dock med röven att det är pga prepping/bunkring av ängsliga individer.

Förövrigt väldigt svår marknad nu, ska man ligga likvid eller all in på råvaror? Eller 50/50? Eller 33/33/33 med en tredjedel aktier? Nu kom nyheten att Kreml öppnar för samtal med Zilensky och Bitcoin stack 1k usd på 1 minut typ. Ingen nyhet om att "nu blir det fred" osv, bara en nyhet om att samtal eventuellt skulle kunna anordnas mellan ledarna. Och läser man det finstilta vill de även att Ukraina typ ger upp innan samtalen. På den nyheten stack allt upp medan råvaror dumpade.

Jag tror man får zooma ut, inse att inflationen är här, råvaror kommer gå upp imo. Men vill man optimera kan det kanske vara bra att ligga likvid med några procent? Man kan ju nästan trejda nyheterna?
Senast redigerad av Pooke 2022-03-11 kl. 13:23.
Citera
2022-03-11, 13:23
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Stört att det inte finns, men jag känner igen mig, skulle köpa in varor till en riktig engelsk frukost idag, och typ den viktigaste råvaran, bönor i tomatsås var slut dock tror jag att det är pga alla preppers som bunkrar upp inför "Rysslands invasion av Sverige". De preppar typ som att kriget redan är här. Oavsett vad man tycker om svensk prepping och Ryssland så är nog inte tomma hyllor en omöjlighet i framtiden. Eller får vi fulla hyllor pga för höga priser?

Jag menade dock mer att äga ris, vete, majs osv hos någon mäklare. Men det kanske är en god idé att äga lite fysiskt också, om det nu är som du säger, slut i butik i ett par veckor. Jag gissar dock med röven att det är pga prepping/bunkring av ängsliga individer.

Förövrigt väldigt svår marknad nu, ska man ligga likvid eller all in på råvaror? Eller 50/50? Eller 33/33/33 med en tredjedel aktier? Nu kom nyheten att Kreml öppnar för samtal med Zilensky och Bitcoin stack 1k usd på 1 minut typ. Ingen nyhet om att "nu blir det fred" osv, bara en nyhet om att samtal eventuellt skulle kunna anordnas mellan ledarna. Och läser man det finstilta vill de även att Ukraina ger upp innan samtalen. På den nyheten stack allt upp medan råvaror dumpade.

Jag tror man får zooma ut, inse att inflationen är här, råvaror kommer gå upp imo. Men vill man optimera kan det kanske vara bra att ligga likvid med några procent? Man kan ju nästan trejda nyheterna?

Jodå, jag förstod att du menade på marknaden. Men att det är slut i affärerna kan vara en tell att det är brist någonstans. Eller är det som du säger att folk bunkrat, även om jag inte tror på det i min stad.
Citera
2022-03-11, 13:26
Medlem
Citat:
Jodå, jag förstod att du menade på marknaden. Men att det är slut i affärerna kan vara en tell att det är brist någonstans. Eller är det som du säger att folk bunkrat, även om jag inte tror på det i min stad.

Okej, då förstår vi varandra. Sorry om jag missförstod. Ja, jag vet inte vad det kan bero på, prepping, brutna transportleder eller en kombination? Skulle gissa på en kombination.
Citera
2022-03-11, 14:04
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:

Förövrigt väldigt svår marknad nu, ska man ligga likvid eller all in på råvaror? Eller 50/50? Eller 33/33/33 med en tredjedel aktier? Nu kom nyheten att Kreml öppnar för samtal med Zilensky och Bitcoin stack 1k usd på 1 minut typ. Ingen nyhet om att "nu blir det fred" osv, bara en nyhet om att samtal eventuellt skulle kunna anordnas mellan ledarna. Och läser man det finstilta vill de även att Ukraina typ ger upp innan samtalen. På den nyheten stack allt upp medan råvaror dumpade.

Biden är på turne efter olja hos världens tveksamma regimer, men får kalla handen. Ryssarna snackar skit såklart. Maskirovka som för ett par dagar sedan när de målade upp en bild inför samtal att de minsann inte vill ockupera Ukraina medan de på marken bygger upp och utför ny offensiv inkl civila bombningar. Så, yes ang inflationen.
Citera
2022-03-11, 14:11
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Biden är på turne efter olja hos världens tveksamma regimer, men får kalla handen. Ryssarna snackar skit såklart. Maskirovka som för ett par dagar sedan när de målade upp en bild inför samtal att de minsann inte vill ockupera Ukraina medan de på marken bygger upp och utför ny offensiv inkl civila bombningar. Så, yes ang inflationen.

Att gemene man kom in köpte på en tillfällig topp och nu säljer snabbt som attan i råvaror är det säkraste tecknet på att råvarubolag kommer ta ny fart inom kort.

Jag har svårt att begripa hur man hinner tjäna pengar när man hoppar mellan sektorer hela tiden. De måste vara oerhört påläst i alla olika forum/plattformar. Själv har jag nog svårt att hänga med i de få sektorer jag investerar i, Old man river har svårt att hänga med i nya tider

Angående kriget: Ryssland arbetar nu med att förbjuda Instagram och Whatsapp, skriver journalisten Polina Ivanova, som arbetar på Financial Times, på Twitter.

Låter inte som någon som är på väg att avsluta ett krig precis, snarare någon som planerar att eskalera grymheterna och vill begränsa nyhets/opinions-spridning
Senast redigerad av brolinlever 2022-03-11 kl. 14:14.
Citera
2022-03-11, 14:16
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Att gemene man kom in köpte på en tillfällig topp och nu säljer snabbt som attan i råvaror är det säkraste tecknet på att råvarubolag kommer ta ny fart inom kort.

Jag har svårt att begripa hur man hinner tjäna pengar när man hoppar mellan sektorer hela tiden. De måste vara oerhört påläst i alla olika forum/plattformar. Själv har jag nog svårt att hänga med i de få sektorer jag investerar i, Old man river har svårt att hänga med i nya tider

Tror en hel del av ökningar vi ser dessa dagar är på låg volym, maskintrading av algoritmer som går på det tekniska. Själv leker jag med Bulls/Bears, nya Bears i OMX och DAX inköpta idag. Får vi se...

Edit: Har dock en inställning att jag inte fattar så mycket vad som pågår nu, så ligger 60% likvid. Eller säg såhär, för osäkert.
Senast redigerad av MrLevaLivet 2022-03-11 kl. 14:31.
Citera
2022-03-11, 16:48
Medlem
bajssprutans avatar
Enligt opexteorin borde peaken ha vart i onsdags. Men gällande uranet rörde sig spoten upp vilket gör att aktierna ska upp, opex eller ej. Jag sitter kvar som vanligt i uranet.

Annars sitter jag med cirka 25% cash, lite röd dag idag räddas av att jag köpte en minischlong på oatly i onsdags när jag såg en tråd här på forumet om nån jeppe som hackat deras datorer. Plus att det är blaj.
Citera
2022-03-11, 17:18
Medlem
Naturgasturkens avatar
CGG, faller på rapporten förra torsdagen, nu en vecka senare upp 27% sedan rapporten.
Tidewater rapporterar och köper en konkurrent, nu upp 24% på en vecka.

Oljepriset får gärna stabiliseras runt den här nivån eller något lägre. CAPEX in till oljeservice kommer rusa om bara oljepriset stabiliserar sig på en hög nivå, om det sedan är 90 USD eller 110 USD är inte så viktigt, bra det är stabilt och inte så mycket högre än nuvarnade nivå. Väntar nu på beslut från USA att starta licensrundan i USGOM.
Citera
2022-03-11, 23:11
Medlem
brolinlevers avatar
Varför går råvaror ner?
inflationen är sinnessjukt hög, jänkarna pressar pengar som om det inte finns någon morgondag. Det känns som det är något mysko med den här nedgången. Påverkar OPEX råvaror också?

Bajsis du svarade inte på min förra fråga, är du tjejsur eller missade du den? Jag antar att du inte såg den, och nu har jag glömt den. Men svara på ovanstående om inte någon annan har koll och kan hjälpa till
Citera
2022-03-11, 23:49
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Varför går råvaror ner?
inflationen är sinnessjukt hög, jänkarna pressar pengar som om det inte finns någon morgondag. Det känns som det är något mysko med den här nedgången. Påverkar OPEX råvaror också?

Bajsis du svarade inte på min förra fråga, är du tjejsur eller missade du den? Jag antar att du inte såg den, och nu har jag glömt den. Men svara på ovanstående om inte någon annan har koll och kan hjälpa till
Jag antar att det är en så kallad blow-off-top. Allt har rusat ett tag och nu hämtar det luft. Traders som kom in sist blir shortade och spelet fortsätter. Opex kanske påverkar indirekt, via calls på diverse råvaru-etfer.
Jag har inte efterforskat det närmre, men ska kolla upp.

Det kan dock vara så att folk börjar ana recession runt hörnet också, gäller att vara vaken nu.
Oljepriset ställer till det för övriga ekonomin. Men om det stabiliserar sig här ska det nog rulla på ett tag till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in