Citat:
Ursprungligen postat av
brolinlever
Det har inte funnits ris att köpa i min stad på ett par veckor. Vanligt ris alltså, inte boil-in bag och basmati och allt vad det heter
Stört att det inte finns, men jag känner igen mig, skulle köpa in varor till en riktig engelsk frukost idag, och typ den viktigaste råvaran, bönor i tomatsås var slut

dock tror jag att det är pga alla preppers som bunkrar upp inför "Rysslands invasion av Sverige". De preppar typ som att kriget redan är här. Oavsett vad man tycker om svensk prepping och Ryssland så är nog inte tomma hyllor en omöjlighet i framtiden. Eller får vi fulla hyllor pga för höga priser?
Jag menade dock mer att äga ris, vete, majs osv hos någon mäklare. Men det kanske är en god idé att äga lite fysiskt också, om det nu är som du säger, slut i butik i ett par veckor. Jag gissar dock med röven att det är pga prepping/bunkring av ängsliga individer.
Förövrigt väldigt svår marknad nu, ska man ligga likvid eller all in på råvaror? Eller 50/50? Eller 33/33/33 med en tredjedel aktier? Nu kom nyheten att Kreml öppnar för samtal med Zilensky och Bitcoin stack 1k usd på 1 minut typ. Ingen nyhet om att "nu blir det fred" osv, bara en nyhet om att samtal eventuellt skulle kunna anordnas mellan ledarna. Och läser man det finstilta vill de även att Ukraina typ ger upp innan samtalen. På den nyheten stack allt upp medan råvaror dumpade.
Jag tror man får zooma ut, inse att inflationen är här, råvaror kommer gå upp imo. Men vill man optimera kan det kanske vara bra att ligga likvid med några procent? Man kan ju nästan trejda nyheterna?