• 1
  • 2
2022-03-11, 10:57
Medlem
Hej

För 3 år sedan blev jag kallad till polisförhör för att jag 2017 köpt alkohol av en langare. Eller polisen visade ett sms där jag frågade om man kunde köpa. Dom sa att jag inte var misstänkt för något brott men att dom ville sätta dit alkhollangaren. Jag sa att jag inte kommer ihåg så mycket men att jag trodde det handlade om att jag köpt ett flak öl av denna langare. Har köpt av denna kille ett enstaka par gånger mellan åldern 16-18 tror jag. Har även åkt svarttaxi med denna snubbe tror jag, senast för typ ett år en. Kan finnas sparade konversationer i messenger men vet inte om polisen kommer ha tillgång till dom.

Mot min stora förvåning vart jag nu kallad till förhör. Jag vill helst slippa allt detta men förstår att det iprincip är omöjligt. Jag vill inte åka dit för något själv, och mardrömmen skulle vara att jag får en prick i registret och typ dagsböter för att jag köpt alkohol eller begår mened. Brotten jag gjorde att köpa smuggelalkohol borde väl ändå va preskriberat om det hände 2017? Jag tror framförallt dom är ute efter att jag höra att jag köpte alkohol när jag var under 18 eftersom att det är ett värre brott av langaren? Vill helst inte vittna mot han jag köpte av heller men antar att jag inte har något val. Vad borde jag tänka på och hur ska jag bete mig i förhör?
Citera
2022-03-11, 11:02
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Du kan vara lugn, de är efter honom inte dig. Var normal, säg att det är sånt man gör i ungdomen och det är det. eller så säger du ingenting bara att du inte minns, var luddig det är ju länge sen.
Citera
2022-03-11, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YeahLikeWhoa
Du kan vara lugn, de är efter honom inte dig. Var normal, säg att det är sånt man gör i ungdomen och det är det. eller så säger du ingenting bara att du inte minns, var luddig det är ju länge sen.

Tack! Ja jag tänker det också. Jag har ju liksom inte memorerat vad jag köpte för karta öl för 5 år sedan. Dessutom har jag ju köpt av andra langare också. Får väl säga att jag tror att jag köpt av honom men inte är 100% säker. Det är ju trots allt 5-6 år sedan
Citera
2022-03-11, 11:25
Medlem
Du har inte gjort något olagligt, ta det lugnt.

Personligen hade jag sagt att jag inte minns något av händelserna, hade inte känts schyst att sätta dit någon man köpt lite bärs av. Att säga sig inte minnas något är inte grund för mened.
Citera
2022-03-11, 11:28
Medlem
Ganonitos avatar
Du behöver inte säga ett skit. Du har inte gjort något olagligt. Det är inte straffbart att köpa alkohol fast man inte har åldern inne.
Citera
2022-03-11, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArreAnd21
Får väl säga att jag tror att jag köpt av honom men inte är 100% säker. Det är ju trots allt 5-6 år sedan

Du får själv avgöra ifall det är värt att vara osjyst mot den här snubben eller inte. Du riskerar ingenting genom att bara säga att du omöjligt kan minnas något så långt bak i tiden.
Citera
2022-03-11, 11:45
Medlem
funktioners avatar
Bara fortsätt säga att du inte minns något. Det är polisens uppgift att bevisa dig skyldig.
Citera
2022-03-11, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av funktioner
Bara fortsätt säga att du inte minns något. Det är polisens uppgift att bevisa dig skyldig.

TS är inte misstänkt.
Citera
2022-03-11, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArreAnd21
Hej

För 3 år sedan blev jag kallad till polisförhör för att jag 2017 köpt alkohol av en langare. Eller polisen visade ett sms där jag frågade om man kunde köpa. Dom sa att jag inte var misstänkt för något brott men att dom ville sätta dit alkhollangaren. Jag sa att jag inte kommer ihåg så mycket men att jag trodde det handlade om att jag köpt ett flak öl av denna langare. Har köpt av denna kille ett enstaka par gånger mellan åldern 16-18 tror jag. Har även åkt svarttaxi med denna snubbe tror jag, senast för typ ett år en. Kan finnas sparade konversationer i messenger men vet inte om polisen kommer ha tillgång till dom.

Mot min stora förvåning vart jag nu kallad till förhör. Jag vill helst slippa allt detta men förstår att det iprincip är omöjligt. Jag vill inte åka dit för något själv, och mardrömmen skulle vara att jag får en prick i registret och typ dagsböter för att jag köpt alkohol eller begår mened. Brotten jag gjorde att köpa smuggelalkohol borde väl ändå va preskriberat om det hände 2017? Jag tror framförallt dom är ute efter att jag höra att jag köpte alkohol när jag var under 18 eftersom att det är ett värre brott av langaren? Vill helst inte vittna mot han jag köpte av heller men antar att jag inte har något val. Vad borde jag tänka på och hur ska jag bete mig i förhör?

vill du vara taskig så snacka vill du vara schyst till den som fixa sprit till dig när du var ung säg att du inte minns. det du gjort är inte straffbart
Citera
2022-03-11, 12:52
Medlem
goofers avatar
Om ölplattan var köpt i Tyskland sk "smuggelöl" så har du begått ett brott.
Det är olagligt att köpa oskattad öl.

Det är höga böter på det eftersom man lurar staten på skatt.

När de säger att du inte är misstänkt för brott är det nödvändigtvis inte sant.
För du kan komma att bli misstänkt efter förhöret.

Så lyssna nu jävligt noga.

Du har inget minne alls av det polisen frågar dig om.

Det är inte olagligt eller straffbart att tappa minnet.

5 år är lång tid så beklaga bara att du inte minns vad du gjorde eller vem du träffat.

Håll dig kall och svara så fåordig som möjligt. ; kommer inte ihåg, det minns jag inte, så länge sen så det har jag glömt.
Citera
2022-03-11, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer

5 år är lång tid så beklaga bara att du inte minns vad du gjorde eller vem du träffat.

Håll dig kall och svara så fåordig som möjligt. ; kommer inte ihåg, det minns jag inte, så länge sen så det har jag glömt.

Är detta sant? Känns ju otroligt fånigt att polisen skulle sätta dit mig för att jag köpte en karta öl för 5/6 år sedan? Borde inte det var preskriberat? Skulle dom väcka åtal mot det?
Citera
2022-03-11, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer

Är det även olagligt att köpa från Tyskland när man är 17? Kan jag inte spela på det att jag erkänner att jag köpte när jag var 17?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in