2022-03-11, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Om ölplattan var köpt i Tyskland sk "smuggelöl" så har du begått ett brott.
Det är olagligt att köpa oskattad öl.

Det är höga böter på det eftersom man lurar staten på skatt.

När de säger att du inte är misstänkt för brott är det nödvändigtvis inte sant.
För du kan komma att bli misstänkt efter förhöret.

Så lyssna nu jävligt noga.

Du har inget minne alls av det polisen frågar dig om.

Det är inte olagligt eller straffbart att tappa minnet.

5 år är lång tid så beklaga bara att du inte minns vad du gjorde eller vem du träffat.

Håll dig kall och svara så fåordig som möjligt. ; kommer inte ihåg, det minns jag inte, så länge sen så det har jag glömt.

Började tänka i dom här banorna också då jag läste om personer som fått betala höga böter när dom köpt smuggelsprit och att det kanske skulle hända mig också om jag erkänner det. Vill dock inte heller hamna i situationen där jag begår mened. Sa ju i förhör för några år sedan att jag trodde att jag kan ha köpt ett flak öl, kommer jag isåfall kunna ändra på den historien nu?
Citera
2022-03-11, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Om ölplattan var köpt i Tyskland sk "smuggelöl" så har du begått ett brott.
Det är olagligt att köpa oskattad öl.

Det är höga böter på det eftersom man lurar staten på skatt.

När de säger att du inte är misstänkt för brott är det nödvändigtvis inte sant.
För du kan komma att bli misstänkt efter förhöret.

Så lyssna nu jävligt noga.

Du har inget minne alls av det polisen frågar dig om.

Det är inte olagligt eller straffbart att tappa minnet.

5 år är lång tid så beklaga bara att du inte minns vad du gjorde eller vem du träffat.

Håll dig kall och svara så fåordig som möjligt. ; kommer inte ihåg, det minns jag inte, så länge sen så det har jag glömt.

Borde jag försöka kontakta en advokat för att hjälpa mig i denna fråga?
Citera
2022-03-11, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Du behöver inte säga ett skit. Du har inte gjort något olagligt. Det är inte straffbart att köpa alkohol fast man inte har åldern inne.

Skulle jag kunna åka dit om jag köpt när jag hade åldern inne också? Skulle jag kunna bli åtalad för det längre fram eller om jag råkar försäga mig? Kan jag erkänna att jag köpt alkohol innan jag var 18 svart för att det inte är ett brott?
Citera
2022-03-11, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bouncingwiththat44
TS är inte misstänkt.

Men borde inte jag bli misstänkt om det kommer fram att jag köpt alkohol när jag är över 18? Tänker att jag är medbrottsling på något sätt då och blir tvungen att betala böter och får en prick i registret.
Citera
2022-03-11, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YeahLikeWhoa
Du kan vara lugn, de är efter honom inte dig. Var normal, säg att det är sånt man gör i ungdomen och det är det. eller så säger du ingenting bara att du inte minns, var luddig det är ju länge sen.

Hur fungerar det här som? Är dom som är vittnen fri från konsekvenser? Tänker att det säkert är folk över 18 som har köpt alkohol som också ska vittna. Om dom erkänner, blir dom då också skyldiga och får en prick i registret. Innebär det isåfall att jag måste hålla käften om allt som hände efter jag fyllde 18? Känner mig sjukt förvirrad.
Citera
2022-03-11, 15:19
Medlem
Du är tvungen att gå på förhör. Går du inte kommer du garanterat få böter. Detta framgår av RB (rättegångsbalken). Med detta sagt fins det ingen skyldighet för dig att säga ett ord. Du borde kontakta utredaren och säga att ni kan ta det över telefon istället, så slipper du ev resekostnader. Du är straffmyndig när du fyller 15, du kommer inte få en prick om du köpt alkohol av en langare, möjligtvis kommer du få ett samtal från soc.
Citera
2022-03-11, 15:21
Medlem
Känner mig så jävla dum atm. Borde bara hållt käften i förhöret. Även om jag är vittne kommer väl jag också åka dit på något sätt om det kan bevisas att jag köpt alkohol svart efter jag fyllt 18?
Citera
2022-03-11, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Du är tvungen att gå på förhör. Går du inte kommer du garanterat få böter. Detta framgår av RB (rättegångsbalken). Med detta sagt fins det ingen skyldighet för dig att säga ett ord. Du borde kontakta utredaren och säga att ni kan ta det över telefon istället, så slipper du ev resekostnader. Du är straffmyndig när du fyller 15, du kommer inte få en prick om du köpt alkohol av en langare, möjligtvis kommer du få ett samtal från soc.

Så om jag säger att jag köpt alkohol så kommer av en langare så kommer jag få betala böter? Det är som sagt en lång tid sedan jag gjorde detta och tror inte soc är aktuellt längre.
Citera
2022-03-11, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArreAnd21
Så om jag säger att jag köpt alkohol så kommer av en langare så kommer jag få betala böter? Det är som sagt en lång tid sedan jag gjorde detta och tror inte soc är aktuellt längre.

Nej. Du ska inte säga ett knyst, om du vill säga något ska du säga att du inte hade någon aning om att det var smuggelgods, med tanke på lagen om straff för smuggling.
Citera
2022-03-11, 15:32
Medlem
Citat:

Finns det någon fördel att det separat med utredaren? Spelar det någon roll om jag köpt alkoholen när jag var 17 eller 18 eller ses båda som straffmyndig. Alltså om jag erkänner att jag har köpt alkohol, kommer jag åka dit då i vilket fall som helst?
Citera
2022-03-11, 15:32
Medlem
Citat:
Nej. Du ska inte säga ett knyst, om du vill säga något ska du säga att du inte hade någon aning om att det var smuggelgods, med tanke på lagen om straff för smuggling.

Spelar det någon roll här om min ålder var 17 eller 18? Kommer jag bli åtalad då för ett nytt brott eller blir vi båda straffade om jag säger att jag köpt alkohol?
Citera
2022-03-11, 15:36
Medlem
Min taktik täntke jag var att erkänna att jag köpt alkohol när jag var under 18 för det inte är brottsligt? Och sen säga att jag känner igen gärningsmannens namn och jag tror att jag köpt alkohol av honom men inte är säker.

Kommer detta leda till något problem? Detta är som sagt 6 år sedan så Soc borde väl inte vara relevant längre. Kommer jag få betala böter och dömmas till något brott om jag säger så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in