2022-03-11, 07:57
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Och denna riktiga person måste isåfall vara AD(även om han ine beskriver SE på pricken men ändå tillräckligt bra för att SE ska bli orolig ).

Så jag tolkar det också, om du skippar ordet "orolig" och ersätter med "angelägen om att rätta ett felaktigt signalement". Lisbeth måste ju ha sett korrekt och det stämde ju inte med det SE överhörde.
Citera
2022-03-11, 09:25
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
NU är det så att SE antyder redan till både väktare Henry O och Anna Lisa G om att det tog tid innan man visste vem den skjutne var. Något som SE sedan vidhåller i sin kronologi.
Till Bergström dagen efter och sedan i egna förhör.

Det är det ena, det andra är påståendet om vad Delsborn sagt i radio.
https://drive.google.com/file/d/10pJnuHElFTkFrkNtI_bIBYrhWQXAqSLG/view?usp=sharing

----
Som GM vet han ju direkt vem den skjutne var .... men han begår inte misstaget att avslöja sig i samtalet med väktarna. (Likväl som alla felaktigheter i media)
På något sätt vet han redan då att det skulle ta tid innan identiteten blev känd, eller ännu en märklig chansning som gick hem? Varför ljuga om detta?
Ja han verkligen "antyder" att det tog tid innan man visste att det var OP som var skjuten. Det var tydligen en "man" som upplyst honom om det så småningom.

Här berättar AD om att det tog flera minuter innan man visste att det var OP som var skjuten. Mördaren var en man i långrock ca 180 lång. Två unga "flicker" och en man var först på plats, ingen herre i långrock nämns bortsett från den som förvann in mot gränden.

https://sverigesradio.se/artikel/6374033
(AD berättar efter drygt 2 min)
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-03-11 kl. 09:57.
Citera
2022-03-11, 10:12
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja han verkligen "antyder" att det tog tid innan man visste att det var OP som var skjuten. Det var tydligen en "man" som upplyst honom om det så småningom.

Här berättar AD om att det tog flera minuter innan man visste att det var OP som var skjuten. Mördaren var en man i långrock ca 180 lång. Två unga "flicker" och en man var först på plats, ingen herre i långrock nämns bortsett från den som förvann in mot gränden.

AH Expressen 1 mars sid 9

Jag såg först inte vem mannen och kvinnan var. Då såg jag att det var LP. Hon var chockad och sade: -Det är min man, ser Ni inte vem det är?

Här berättar AH mer utförligt (22.45)

https://sverigesradio.se/artikel/6374038
Citera
2022-03-11, 10:17
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Tack för källa! Jag hade tydligen endast första delen av Delsborns intervju.

Gällande övriga uppgifterna så är frågan vad alla menar med "först på plats". I detta skede är även Glantz kamrater någonstans.... eller är denna "man" som AD nämner egentligen SE?
Bengt Palm anser sig också vara "en av de första", som ett annat exempel.
Citera
2022-03-11, 10:28
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Tack för källa! Jag hade tydligen endast första delen av Delsborns intervju.

Gällande övriga uppgifterna så är frågan vad alla menar med "först på plats". I detta skede är även Glantz kamrater någonstans.... eller är denna "man" som AD nämner egentligen SE?
Bengt Palm anser sig också vara "en av de första", som ett annat exempel.
Det är inte så intressant vem som var först på plats, intressantare är tycker jag vem som lämnade platsen först. Enligt AD en man i långrock, ca 180 lång.

Jag tror att vi kan stänga fallet i likhet med KP och ta upp det om något nytt framkommer.
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-03-11 kl. 10:33.
Citera
2022-03-11, 10:41
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Det är inte så intressant vem som var först på plats, intressantare är tycker jag vem som lämnade platsen först. Enligt AD en man i långrock, ca 180 lång.

Jag tror att vi kan stänga fallet i likhet med KP och ta upp det om något nytt framkommer.

Det var du som tog upp vilka som enligt Delsborn var först på plats....

Ja, då är det ju inte alls konstigt att tänka sig att SE kunde känt sig förväxlad om Delsborn stod och berättade dessa detaljer för Windén.
Citera
2022-03-11, 10:54
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Det var du som tog upp vilka som enligt Delsborn var först på plats....

Ja, då är det ju inte alls konstigt att tänka sig att SE kunde känt sig förväxlad om Delsborn stod och berättade dessa detaljer för Windén.
Ja eller att signalementet behövde förväxlas, speciellt som Holmér vid presskonferensen vid 12-tiden började snacka om en keps också. Cirka180 lång, långrock och keps, "det hade ju jag" säger SE den 1 mars. Klart det började brännas och behövde bortförklaras. Detta kompletterade han vid förhör drygt en vecka senare med stålbågade glasögon och handlovsväska, nu hade ju även dess attribut blivit kända för "allmänheten" och behövde bortförklaras via ett påhittat Supervittne.

Senast redigerad av MrBarnaby 2022-03-11 kl. 11:01.
Citera
2022-03-11, 11:24
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ja eller att signalementet behövde förväxlas, speciellt som Holmér vid presskonferensen vid 12-tiden började snacka om en keps också. Cirka180 lång, långrock och keps, "det hade ju jag" säger SE den 1 mars. Klart det började brännas och behövde bortförklaras. Detta kompletterade han vid förhör drygt en vecka senare med stålbågade glasögon och handlovsväska, nu hade ju även dess attribut blivit kända för "allmänheten" och behövde bortförklaras via ett påhittat Supervittne.

Läser man förhör som man läser böcker så landar man lätt i slutsatser som Supervittnen och lögnhalsar. Vittnet kan mycket väl vara Delsborn.
Tar man av skygglapparna så blir det som tidigare påpekats märkligt med Lisbeth samtalet och att hon mot all förmodan då skulle misstagit hans mörka rock för en "mörkblå täckjacka", vad än tidningar och TV än basunerade ut mellan alla felaktiga uppgifter.
Senast redigerad av MOPspanaren 2022-03-11 kl. 11:28.
Citera
2022-03-11, 11:55
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Tar man av skygglapparna så blir det som tidigare påpekats märkligt med Lisbeth samtalet och att hon mot all förmodan då skulle misstagit hans mörka rock för en "mörkblå täckjacka", vad än tidningar och TV än basunerade ut mellan alla felaktiga uppgifter.
Jag tror att Lisbeth blandar ihop två personer, ungefär som Nicola F verkar ha gjort. Nicola F mötte en man (troligen gärningsmannen) som gick strax bakom makarna Palme. Sedan efter skotten, när Nicola F vänder sig om mot mordplatsen, ser han Anders B i blå täckjacka hoppa in och gömma sig i ingången till Dekorima. Eftersom gärningsmannen nu redan hade hunnit ta sig runt hörnet in på Tunnelgatan så är han osynlig för Nicola F, som nu drar den felaktiga slutsatsen att mannen i blå täckjacka måste vara mannen han just hade mött.

På ett liknande sätt kan Lisbeth direkt efter skotten först ha kollat bakåt, och då sett Anders B i blå täckjacka. Hon tror väl då att det är han som har skjutit. Sedan riktar hon uppmärksamheten mot den liggande Olof en stund, och nästa gång hon tittar upp kan hon inte längre se Anders B, eftersom han nu har gömt sig. Så tittar hon in i gränden, och ser då en flyende man stanna till och vända sig om och sedan springa vidare. Lisbeth drar då den felaktiga slutsatsen att mannen hon ser springa i gränden måste vara den hon strax innan har sett i blå täckjacka.

Det skulle alltså kunna vara så att både Lisbeth och Nicola F har fått sina minnesbilder av gärningsmannen färgade av Anders B:s täckjacka.
Senast redigerad av Draifos 2022-03-11 kl. 12:14.
Citera
2022-03-11, 12:06
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tror att Lisbeth blandar ihop två personer, ungefär som Nicola F verkar ha gjort. Nicola F mötte en man (troligen gärningsmannen) som gick strax bakom makarna Palme. Sedan efter skotten, när Nicola F vänder sig om mot mordplatsen, så ser han Anders B i blå täckjacka hoppa in och gömma sig i ingången till Dekorima. Eftersom gärningsmannen nu redan hade hunnit ta sig runt hörnet in på Tunnelgatan så är han osynlig för Nicola F, som nu drar den felaktiga slutsatsen att mannen i blå täckjacka måste ha varit mannen han just hade mött.

På ett liknande sätt kan Lisbeth direkt efter skotten först ha kollat bakåt, och då sett Anders B i blå täckjacka. Hon tror väl då att det är han som har skjutit. Sedan riktar hon uppmärksamheten mot den liggande Olof en stund, och nästa gång hon tittar upp kan hon inte längre se Anders B, eftersom han nu har gömt sig. Så tittar hon in i gränden, och ser då en flyende man stanna till och vända sig om och sedan springa vidare. Lisbeth drar då den felaktiga slutsatsen att mannen hon ser springa i gränden måste vara den hon strax innan har sett i blå täckjacka.

Det är svårt att frigöra sig från tanken att det är en man i något långt rockliknande som sprungit iväg från mordplatsen direkt efter skotten. Som dessutom haft en huvudbonad och en liten väska i storleken av en handledsväska.

Som du säger borde LP tämligen ögonblickligen fokuserat på sin man.
Senast redigerad av csvens 2022-03-11 kl. 12:09.
Citera
2022-03-11, 12:45
Medlem
Citat:
Läser man förhör som man läser böcker så landar man lätt i slutsatser som Supervittnen och lögnhalsar. Vittnet kan mycket väl vara Delsborn.

GM sprang från Anders Delsborn sen förbi Lars Jeppsson vid barackerna...Sen passererar GM också YN uppe på David Bagaresgata...

Alla dessa vittne beskriver ju eg samma person med små skillnader...

Är det inte Engström dom eg beskriver när du visuellt ser hela brottsplatsen o alla människor ?
Citera
2022-03-11, 13:07
Medlem
Tankar och synpunkter på det här Youtubeklippet.

Stig Engströms observationer och påhitt från mordplatsen
https://www.youtube.com/watch?v=tuPvU-BDQI4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in