2022-03-10, 21:10
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Inte till 100% men man har en ganska bra aning om vilken effekt man fått i UK om man inte infört den lockdown som man inte införde i Sverige. Man har dessutom använt just Sverige som jämförelse. Jag tycker du skall läsa den forskning som jag länkat till. Där framgår hur man gjort.
Nä jag har bättre saker för mig än att traggla mig igenom dina länkar. Du får ta upp det du tycker är värt att ta upp i dina inlägg.

Grejen är att man inte kan veta hur lite man vet om hur det skulle ha utvecklat sig om man gjort nåt annat än det man gjorde. Woolhouse tar t ex upp att skolstängning förmodligen hade liten effekt eftersom Sars-Cov2 i så liten utsträckning drabbar barn. Så var er skolstängning verkligen nödvändig? Den forskning han presenterar stöder uppfattningen att skolor inte borde ha stängts. Läs boken! Där står allt.

Du hävdar alltså att det finns forskning som tyder på motsatsen? Ska jag tro mer på dig än på han? Mer på den forskning du länkar till än den han redogör för?
Senast redigerad av outoftheblue 2022-03-10 kl. 21:12.
Citera
2022-03-10, 21:32
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nä jag har bättre saker för mig än att traggla mig igenom dina länkar. Du får ta upp det du tycker är värt att ta upp i dina inlägg.
Du har tidigare förklarat att du inte är redo att sätta dig in i den forskning du diskuterar. Det är olyckligt, Minst sagt.

Citat:
Grejen är att man inte kan veta hur lite man vet om hur det skulle ha utvecklat sig om man gjort nåt annat än det man gjorde.
Det är det man vet. Och det hade insett om du läst forskningen. Men det blir svårt att sätta sig i något man vägrar acceptera och i synnerhet om man inte vill läsa det man diskuterar.

Citat:
Woolhouse tar t ex upp att skolstängning förmodligen hade liten effekt eftersom Sars-Cov2 i så liten utsträckning drabbar barn. Så var er skolstängning verkligen nödvändig? Den forskning han presenterar stöder uppfattningen att skolor inte borde ha stängts. Läs boken! Där står allt.
Han presenterar ingen forskning. Det gör däremot de personer jag länkade till.

Citat:
Du hävdar alltså att det finns forskning som tyder på motsatsen? Ska jag tro mer på dig än på han? Mer på den forskning du länkar till än den han redogör för?
Han redogör inte för någon forskning. Du behöver inte tro på något, jag redogör bara för vad forskningen kommit fram till i ämnet. I motsats till Woolhouse som redogör för åsikter.
Citera
2022-03-10, 22:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag känner inte till någon sådan forsking beträffande Omikron-varianten. Jag uppfattade inte att inlägget som jag svarade på handlade specifikt om Omikron. Inläggets skribent beskrev sitt agerande under hela epidemins förlopp, och därför uppfattade jag att inlägget handlade om Corona-viruset generellt.

Jamen visst och jag anklagade inte heller dig, men har en ärlig undran om det kanske är så att de långvariga symtomen faktiskt inte är så vanliga nu med den, som det verkar, mildare varianten som cirkulerar i samhället just nu.

Min teori är att ju mer lik de andra förkylnings-corona-virusen som covid blir, desto mindre risk för allvarligare och längre förlopp för personer som inte tillhör riskgrupp. Man hör inte heller talas om långtidscovid på samma sätt. Jag tror inte att det är kopplat till vaccinen utan snarare till omikron.
Citera
2022-03-10, 22:32
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Statistiken sade att det covid i allt väsentligt var ungefär lika farligt som influensan. Kanske lite värre men samma storleksordning. Jag tror inte att någon medicinsk bedömare egentligen gjorde någon annan bedömning utan allt har handlat om politik.

Är Corona-viruset ungefär lika farligt som influensa? Vad baserar du det på? Tittar du enbart på dödsfallen, och struntar i alla andra konsekvenser? Det är ett vanligt trick som virusets vänner använder för att framställa viruset som ofarligt.

Virusets anhängare struntar i alla andra konsekvenser än enbart dödsfall, tills ... man övergår till att betrakta vaccinet. Då blir alla effekter genast intressanta, inklusive eventuella dolda effekter som kan visa sig i framtiden.

Citat:
Vi skulle aldrig ha bromsat.

Den kommentaren får mig att placera dig i kategorin virus-anhängare.

Citat:
Vi skulle tittat på hur smittsamt viruset var och insett att alla kommer att få detta förr eller senare. Det går inte att skydda sig.

I början var viruset ganska dåligt på att sprida sig. Genom mutationer har viruset har blivit mer smittsamt med tiden.

Det som hände, var att Folkhälsomyndighetens företrädare överskattade virusets smittsamhet. Dom räknade med att svenska folket snabbt skulle ha uppnått flockimmunitet. Till stor del skulle denna immunitet ha byggts upp osynligt. Folkhälsomyndighetens företrädare hade fel; mycket fel.

Citat:
Detta beror inte enbart på smittsamheten utan också på att viruset inte är särskilt farligt. De flesta kommer att inse att det inte är en ny Ebola och strunta i eventuella restriktioner. Ungefär som när politiker har på sig sina meningslösa kirurgmasker istället för riktiga masker som kanske skulle fungerat.

Det är samma med Boris Johnssons festande. Han vet att det inte är farligt och är därför inte rädd när han minglar på sitt party. Folk däremot skall skrämmas upp lite eftersom han tror att han tjänar på det politiskt.

Skämtar du? Boris Johnsson fick ju verkligen lära sig faran med viruset. Han blev ju allvarligt sjuk i Covid. Efter att han hade genomgått sjukdom, så behövde han ju inte längre vara rädd för viruset. Men att Boris Johnsson skulle "veta att viruset inte var farligt" har jag inte någon tilltro till.

Citat:
Att avskaffa karensdagen var ett katastrofalt misstag tror jag. Det knäckte vårdpersonalen betydlgit effektivare än överbelastnigen. Visst om alla är ärliga men det knäcker moralen fullständigt om medarbetare tar en karensdag om man känner sig lite trött och hellre promenerar med hunden. Det har helt klart förekommit i rätt stor omfattning. Även om folk är ärliga så är det många som har lite snuva vintertid utan att man för dens skull är sjuk. Folk som tagit rekommendationerna på allvar och alltid varit hemma om de är lite snuviga har dumpat en massa stress på kollegor. Har lite insyn i ett par verksamheter på grund av bekanta och det är något folk irriterat sig på till den grad att de byter jobb bort från vården.

Självklart har smittskyddsåtgärderna skapat bekymmer för olika verksamheter. Det är någonting man får räkna med, när man har en strategi som går ut på att medvetet låta ett virus spridas genom befolkningen. Ifall man hade fördröjt virusets ankomst, så hade man haft tid att förbereda hur personal-situationen skulle hanteras.

Citat:
Dessutom omfattas inte timvikarier annat än om de är bokade för ett visst pass. Ringer man efter en vikarie frågar man givetvis om denna kan jobba. Då går det inte att ta en karensdag 10 minuter senare.

Någonting behöver göras för att förebygga sjuknärvaro även bland timvikarier.

Citat:
Nej, jaghar aldrig underskattat viruset tror jag. Jag har bara inte överskattat möjligheten att skydda sig långsiktigt.

Långsiktigt hade det kanske varit svårt att skydda sig. Men det hade varit värdefullt att skydda sig kortsiktigt.

Citat:
Man får heller inte underskatta konsekvenserna av att försöka bromsa viruset med restriktioner. Effektierna av det har vi ännu inte sett eftersom staterna försökt skydda inkomster genom sedelpressen. Som ett brev på posten får vi nu en skenande inflation att hantera.

Vi har inte facit var detta slutar förrän om flera år. Om ens då eftersom politikerna kommer att göra sitt bästa för att flytta bort fokus mot något annat (typ Putin eller kanske klimatet igen).

Jag är införstådd med att epidemin har gjort stora skador på ekonomin. Jag tänker att man till viss del hade kunnat skona ekonomin genom att agera tidigt, istället för att agera hårt.

Virusets vänner har ju hyllat Anders Tegnell, och framställt honom som en frälsare för ekonomin. Jag vill ifrågasätta den uppfattningen. Jag misstänker att Anders Tegnells strategi är en ekonomisk katastrof.
Citera
2022-03-10, 22:45
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Du har tidigare förklarat att du inte är redo att sätta dig in i den forskning du diskuterar. Det är olyckligt, Minst sagt.

Det är det man vet. Och det hade insett om du läst forskningen. Men det blir svårt att sätta sig i något man vägrar acceptera och i synnerhet om man inte vill läsa det man diskuterar.
Du dikterar inte vad jag diskuterar, inte heller vilket underlag jag väljer att hänvisa till.

Citat:
Han presenterar ingen forskning. Det gör däremot de personer jag länkade till.

Han redogör inte för någon forskning. Du behöver inte tro på något, jag redogör bara för vad forskningen kommit fram till i ämnet. I motsats till Woolhouse som redogör för åsikter.
Du misstar dig. Läs boken!

Börjat kännas meningslöst fortsätta käbbla om vem som är bäst. Siffrorna talar sitt tydliga språk, ni har fler döda och i nuläget fler på sjukhus.
Citera
2022-03-10, 23:06
Medlem
arne99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arne99
Governor DeSantis roundtable with physicians nationwide exposing the Covid19 malfeasance
https://www.bitchute.com/video/8AsnwZfZWrEb/
With Physicians, who in turn represent tens of thousands of physicians and medical experts around the globe, Governor DeSantis hosts a roundtable that may one day look like the massive assembly of expert witnesses gathered for prosecutions of Vaccine Stakeholders.

Lite intressant i ämnet.

Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Haha..."With Physicians, who in turn represent tens of thousands of physicians and medical experts around the globe"...?

Snarare representanter för en samling foliehattar utan minsta på fötterna. Hur FAN kan man uttrycka sig på det viset och förvänta sig att folk inte skrattar ihjäl sig? Skulle uppriktigt sagt gissa att det står tiotusentals läkare och vetenskapsmän på kö för ge honom en fet smäll. Och han påstår sig vara någon form av talesman för vetenskapen? Vilken jävla pannbiff...

DeSantis är väl dessutom samma antivaxxarpatrask som visade sig på styva linan genom att förnedra och förolämpa de studenter i Florida som beslutat sig för att försöka hjälpa till att minska smittspridningen genom att använda munskydd och kalla dem för fula saker? Jag tror det. Herregud... hur någon kan ha förtroende för en liknande idiot övergår mitt förstånd, men du är nöjd, förstår jag?

https://www.forbes.com/sites/brucelee/2022/03/03/florida-governor-desantis-scolds-students-for-wearing-face-masks-to-prevent-covid-19/
De inlägg som du går igång på ser jag personligen mest numera som "missa inte att ta del av informationen som är målet för din attack", vad det nu än må vara.

Edit,
Se själva "maskincidenten", som du nämner,
https://rumble.com/vwx4g1-desantis-confronts-brainwashed-students-tucker-carlson-tonight-3-3-22.html

-

(FB) Vi är inte en Dr. utan 17000, Besegra mandaten - Eventet hölls I Washington DC 23/1.

Finns det nu några "massvaccinera alla med plikt" event stöttat av tusentals läkare måntro?
Senast redigerad av arne99 2022-03-10 kl. 23:30. Anledning: Länk och text om maskincidenten, salt ytterligare en länk.
Citera
2022-03-11, 02:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Regeringen anställer inte en 65-åring som ny GD. De flesta i den åldern går antingen i pension eller tar andra uppdrag. Går i Gieseckes spår med WHO.

Stefan Ingves är 68 år, men jag förstår att Anders Tegnell aldrig var aktuell som GD.
Citera
2022-03-11, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Dr Been går igenom världens största studie om Ivermectin. De har jämfört dödstal för de som behandlats med Ivermectin jämfört med de som fick Remdesivir och kommit fram till 70% mindre förekomst av döda för gruppen som fick Ivermectin jämfört med Remdesivir! p-värde var 0.0001.
https://www.youtube.com/watch?v=cydulCIfHDs
Studien är tillbakadragen pga. felaktigheter. Dr Been förklarar. Han har också tagit bort sin ursprungliga video. Felen de gjorde var att jämföra yngre personer som inte var inlagda på sjukhus med äldre som var inlagda på sjukhus (det var de som i huvudsak fick Remdesivir). De hade inte heller tagit hänsyn till vaccinationstatus. Olika stora grupper. Riktigt dålig studie med andra ord.
https://www.youtube.com/watch?v=V00mT5YoZxQ
Senast redigerad av fabbe2 2022-03-11 kl. 04:20.
Citera
2022-03-11, 05:31
Medlem
Delta-Omikron variant bekräftad, WHO har den under observation. Varianten har observerats i bl.a. USA, Frankrike, Storbritannien och Nederländerna.
In a Wednesday media briefing, WHO COVID-19 technical lead Dr. Maria Van Kerkhove said of Deltacron, "We have not seen any change in the epidemiology with this recombinant. We haven't seen any change in severity. But there are many studies that are underway."
https://people.com/health/deltacron-covid-variant-combination-delta-omicron-coronavirus/
Citera
2022-03-11, 05:36
Medlem
Det här verkar inte bra. Vissa forskare varnade för neurologiska effekter redan tidigt i pandemin.
Even Mild Cases of COVID Can Cause Brain Damage and Shrinkage, Study Finds
Those who had COVID-19 had significantly more brain tissue loss and shrinkage, the researchers found. People typically lose around 0.2-0.3% of gray matter each year with normal aging, and those who had COVID-19 were losing far more, up to 2%. They also lost more overall brain volume and had higher amounts of tissue damage.

The damage was equivalent to at least an extra year of aging, Gwenaëlle Douaud, an associate professor at the Nuffield Department of Clinical Neurosciences at Oxford and the paper's lead author, told NBC News.

"It is brain damage, but it is possible that it is reversible," she said. "But it is still relatively scary because it was in mildly infected people."
https://people.com/health/even-mild-cases-of-covid-can-cause-brain-damage-and-shrinkage-study-finds/
Citera
2022-03-11, 05:47
Medlem
Smittspridningen vänder upp igen i Storbrittanien, Finland, Schweiz, Nerländerna mfl.

Senaste siffrorna från Our World in Data 2022-03-09. Länder med mer än 5.0 miljoner invånare och mer än 100 fall per dag och miljon invånare SAMT en ökning per vecka större än 25 procent.

fall antal fall per dag och miljon innevånare
ökn procent ökning av antal fall på 7 dagar
fall_t totalt antal fall per miljon invånare
död_t totalt antal döda per miljon invånare

Kod:
              land  fall  ökn  fall_t  död_t
nr                                          
1        Hong Kong  5439  138   72983    379
2      South Korea  4309   45  107974    188
3      Netherlands  3372   51  407953   1265
4      Switzerland  2255   29  345194   1516
5          Vietnam  1580   97   51360    418
6          Oceania  1102   36   93348    188
7          Finland   981   26  126713    463
8   United Kingdom   685   29  284857   2384
9      El Salvador   107   33   23987    627
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-12-25..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Co lor+by+test+positivity=false&country=FIN~GBR~NLD~C HE
Citera
2022-03-11, 06:05
Medlem
Fler rapporter om nervskador.
Nerve Damage May Contribute to Long COVID Symptoms
Prolonged, often disabling, small-fiber neuropathy in long COVID may be caused by a defective immune response, a small longitudinal study suggested.

Peripheral neuropathy was identified in 59% of 17 people with long COVID (16 of whom had mild cases of SARS-CoV-2 infection), reported Anne Louise Oaklander, MD, PhD, of Massachusetts General Hospital in Boston, and co-authors in Neurology: Neuroimmunology & Neuroinflammation.
https://www.medpagetoday.com/neurology/generalneurology/97470
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in