Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
Statistiken sade att det covid i allt väsentligt var ungefär lika farligt som influensan. Kanske lite värre men samma storleksordning. Jag tror inte att någon medicinsk bedömare egentligen gjorde någon annan bedömning utan allt har handlat om politik.
Är Corona-viruset ungefär lika farligt som influensa? Vad baserar du det på? Tittar du enbart på dödsfallen, och struntar i alla andra konsekvenser? Det är ett vanligt trick som virusets vänner använder för att framställa viruset som ofarligt.
Virusets anhängare struntar i alla andra konsekvenser än enbart dödsfall, tills ... man övergår till att betrakta vaccinet. Då blir alla effekter genast intressanta, inklusive eventuella dolda effekter som kan visa sig i framtiden.
Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
Vi skulle aldrig ha bromsat.
Den kommentaren får mig att placera dig i kategorin virus-anhängare.
Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
Vi skulle tittat på hur smittsamt viruset var och insett att alla kommer att få detta förr eller senare. Det går inte att skydda sig.
I början var viruset ganska dåligt på att sprida sig. Genom mutationer har viruset har blivit mer smittsamt med tiden.
Det som hände, var att Folkhälsomyndighetens företrädare överskattade virusets smittsamhet. Dom räknade med att svenska folket snabbt skulle ha uppnått flockimmunitet. Till stor del skulle denna immunitet ha byggts upp osynligt. Folkhälsomyndighetens företrädare hade fel; mycket fel.
Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
Detta beror inte enbart på smittsamheten utan också på att viruset inte är särskilt farligt. De flesta kommer att inse att det inte är en ny Ebola och strunta i eventuella restriktioner. Ungefär som när politiker har på sig sina meningslösa kirurgmasker istället för riktiga masker som kanske skulle fungerat.
Det är samma med Boris Johnssons festande. Han vet att det inte är farligt och är därför inte rädd när han minglar på sitt party. Folk däremot skall skrämmas upp lite eftersom han tror att han tjänar på det politiskt.
Skämtar du? Boris Johnsson fick ju verkligen lära sig faran med viruset. Han blev ju allvarligt sjuk i Covid. Efter att han hade genomgått sjukdom, så behövde han ju inte längre vara rädd för viruset. Men att Boris Johnsson skulle "veta att viruset inte var farligt" har jag inte någon tilltro till.
Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
Att avskaffa karensdagen var ett katastrofalt misstag tror jag. Det knäckte vårdpersonalen betydlgit effektivare än överbelastnigen. Visst om alla är ärliga men det knäcker moralen fullständigt om medarbetare tar en karensdag om man känner sig lite trött och hellre promenerar med hunden. Det har helt klart förekommit i rätt stor omfattning. Även om folk är ärliga så är det många som har lite snuva vintertid utan att man för dens skull är sjuk. Folk som tagit rekommendationerna på allvar och alltid varit hemma om de är lite snuviga har dumpat en massa stress på kollegor. Har lite insyn i ett par verksamheter på grund av bekanta och det är något folk irriterat sig på till den grad att de byter jobb bort från vården.
Självklart har smittskyddsåtgärderna skapat bekymmer för olika verksamheter. Det är någonting man får räkna med, när man har en strategi som går ut på att medvetet låta ett virus spridas genom befolkningen. Ifall man hade fördröjt virusets ankomst, så hade man haft tid att förbereda hur personal-situationen skulle hanteras.
Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
Dessutom omfattas inte timvikarier annat än om de är bokade för ett visst pass. Ringer man efter en vikarie frågar man givetvis om denna kan jobba. Då går det inte att ta en karensdag 10 minuter senare.
Någonting behöver göras för att förebygga sjuknärvaro även bland timvikarier.
Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
Nej, jaghar aldrig underskattat viruset tror jag. Jag har bara inte överskattat möjligheten att skydda sig långsiktigt.
Långsiktigt hade det kanske varit svårt att skydda sig. Men det hade varit värdefullt att skydda sig kortsiktigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
Man får heller inte underskatta konsekvenserna av att försöka bromsa viruset med restriktioner. Effektierna av det har vi ännu inte sett eftersom staterna försökt skydda inkomster genom sedelpressen. Som ett brev på posten får vi nu en skenande inflation att hantera.
Vi har inte facit var detta slutar förrän om flera år. Om ens då eftersom politikerna kommer att göra sitt bästa för att flytta bort fokus mot något annat (typ Putin eller kanske klimatet igen).
Jag är införstådd med att epidemin har gjort stora skador på ekonomin. Jag tänker att man till viss del hade kunnat skona ekonomin genom att agera tidigt, istället för att agera hårt.
Virusets vänner har ju hyllat Anders Tegnell, och framställt honom som en frälsare för ekonomin. Jag vill ifrågasätta den uppfattningen. Jag misstänker att Anders Tegnells strategi är en ekonomisk katastrof.