Citat:
Det var precis det jag gjorde. Jag citerade och refererade till det som var relevant för diskussionen och så lämnade jag en länk. Ett råd är att du slutar påstå att forskare "gissat" om du inte ens läst forskningen ifråga.Nej jag behöver inte läsa något papper alls. Kan du inte citera och eller referera vad du anser vara relevant för diskussionen så lämnar du pappret utanför diskussionen. Jag läser (i bästa fall) dina inlägg, inte din reading list. Det är väl så ett diskussionsforum bör fungera?
Citat:
Det är ingen som tror något. I synnerhet inte jag. Det är forskningen som visar att så är fallet.
Citat:
Det menar jag står i relation till de förutsättningar som rådde i Sverige. Ni hade fram till i Oktober 2021 mycket högre antal smittade än UK räknat per capita. Ni hade helt enkelt tur att den dominerande varianten i Sverige inte var samma variant som i UK, Italien och Belgien. Däremot hade Sverige enkelt kunnat hålla ned dödstalen ytterligare och hamnat på samma nivåer som t.ex. Norge, där man haft exakt samma virusvariant som i Sverige och har snarlika sociala och demografiska förutsättningar, genom att införa mer restriktiva åtgärder. Sveriges hantering har dessutom analyserats av Coronakommissionen och det råder inget tvivel om att de tycker Sverige har skött det hela bedrövligt och att man tycker att Sverige borde gjort som t.ex. UK. Det är bara att läsa slutbetänkandet.
Citat:
Med facit i hand är jag övertygad om att folk inte på något vis blivit lidande av att inte få grilla på stranden under en månad eller två. Att alla inte mår bra av att t.ex. få sitt sociala umgänge begränsat är självklart, men nu diskuterade vi huruvida lockdown begränsar smittspridningen Och det gör den naturligtvis.Utan att behöva betala samma höga pris i restriktioner och det mänskliga lidande och försämrad livskvalitet det innebär. En förklaring kan vara att många faktiskt gör säkert självmant utan myndighetstvång. Massor av människor är ansvarskännande och vidtar rimliga åtgärder som fungerar för deras livssituation. Och det räcker långt att många gör det även om inte alla gör det.
Din argumentation är minst sagt förvirrad. Du verkar mena att "lockdown begränsade inte smittspridningen eftersom folk blev upprörda när de inte fick grilla på stranden och det resulterade i försämrad livskvalité".
Citat:
Tydligen inte alla, i synnerhet inte de personer som hade grillfest med kompisarna på stranden när myndigheterna kämpade med att begränsa smittspridningen och försökte undvika att människor dog i onödan.Men myndigheterna tycks ha en förkärlek att infantilisera sina medborgare som vore de en oregerlig skock dagisungar som behöver tydliga regler och konstant övervakning. När de i själva verket är vuxna och i många fall ansvarskännande personer som tänker både på att skydda sig själva och inte utsätta andra för risk, med for dem rimliga åtgärder.
Citat:
Ni klarade er inte alls bättre. Ni hade betydligt högre smittspridning än UK ända fram till Oktober 2021. Om UK hade agerat som Sverige hade sjukvården antagligen kollapsat redan våren 2020. Att Sverige har färre antal döda per capita (inte speciellt många, skall tilläggas) beror sannolikt på mindre antal kraftigt överviktiga, färre antal svarta personer i befolkningen men framför allt på att den dominerande virusvarianten var en helt annan än den i t.ex. UK, Belgien, Italien och Spanien. När någon i UK förlorar jobbet för att de tagit bilen och åkt till ett fritidshus någon mil bort undrar man om det verkligen hade någon som helst betydelse för smittspridningen, förutsatt att de handlade innan de åkte och inte behövde beblanda sig med lokslbefolkningen när de kom fram. I Sverige fick man göra så, och vi klarade oss bättre. (Exemplet är f ö från Skottland.)
Att det avled färre personer i Sverige har ju ingenting med Sveriges hantering av pandemin att göra. Hanteringen av pandemin och smittspridningen mäter man endast i antal smittade, inget annat. Och i det avseendet var Sverige nästan sämst i hela världen i Augusti 2020 och Sverige hade betydligt fler smittade än UK fram till Oktober 2021 och Alfa dök upp. Hade Sverige gjort mer för att minska antalet smittade hade antalet döda också minskat. Jag tycker du skall läsa Coronoakommissionens slutbetänkande, där är det väldigt tydligt vad Sverige inte gjorde. Och också vad de borde gjort.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2022-03-09 kl. 16:01.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2022-03-09 kl. 16:01.

De flesta i den åldern går antingen i pension eller tar andra uppdrag. Går i Gieseckes spår med WHO.