Citat:
Ursprungligen postat av
Bossard
Intressant!
Jag tycker dock att om man passerar 1 000 000 om året så är man knappt medelklass längre. Tacky/nyrika finns det dock gott om.
Att det finns rika svennebananer visste man ju men för mig är Svensson inte samma sak som varken tacky eller medelklass (även om många Svenssons är just medelklass samt TM).
Är det folkligheten eller bedrägligheten du ser som tacky i ditt exempel?
Jag ser som sagt TM som människor som har mindervärdeskomplex och vill signalera välstånd som överträffar deras faktiska ekonomi.
Det existerar en viss begreppsförvirring vad TM egentligen innebär, absolut. Det finns nog inga rätt eller fel här, men många skulle nog hävda att de som grupp representerar den krets eller klick i samhället som på franska etiketteras som "petit bourgeois" eller småborgare/kälkborgare på svenska, dvs en slags lägre medelklass. Det är denna grupp som Nietzsche älskade att driva med på 1800-talet genom att håna dess "slavmoral" etc, och det är denna grupp som Voltaire drev med på 1700-talet. Helt ärligt så har nog folk skrattat åt kälkborgarna sedan urminnes tider. Just deras osäkra ställning/status i vakuumet mellan proletariatet och det högre borgarskapet skapar evinnerliga möjligheter till "tacky" beteenden, och de måste konsekvent hävda sin identitet kontra "prolerna" för att inte riskera bli degraderade i status. Jag ser inga givna beröringspunkter mellan petit bourgeois och den klassen av "nyrika" som du talar om, dock. Många småborgare som jag är bekant med har varit det i generationer.
För att ta ett brutalt tacky exempel på ett veritabelt TM: Pelle, 30, med halvfattiga småborgare som föräldrar, outbildad, startade två små kaffeställen häromåret. På hans Linkedin-sida så har han skrivit följande om sig själv i profilen: CEO på Pelle xx Group, haha. Detta, att kalla sina små bolag med typ tre anställda totalt för "Group" och att göra sig till "CEO" för bolagen som på sin höjd omsätter ngn miljon om året är typiskt för denna klicken av folk. De saknar följande: 1) Kulturellt kapital 2) Nedärvt ekonomiskt kapital men överkompenserar brutalt genom att försöka besitta "socialt kapital" till max och bygga en (ofta falsk) image framsprugna ur grandiosa, storslagna feberfantasier. Tacky medelklass är mer ofta småföretagaren som driver ditt lokala cafe än handläggaren som du förhoppningsvis aldrig träffar på AF eller socialkontoret. Anställt tjänstefolk som drar in 30-45k/mnd är gråa och trista kontorsråttor som inte ser ngn poäng i att sälja sig själv på samma sätt som Pelle i exemplet ovan.
Från Wikipedia om småborgarna: "Petite bourgeoisie also petty bourgeoisie, is a French term (sometimes derogatory) referring to a social class composed of semi-autonomous peasantry and small-scale merchants whose politico-economic ideological stance in times of socioeconomic stability is determined by reflecting that of a haute ("high") bourgeoisie with which the petite bourgeoisie seeks to identify itself and whose bourgeois morality it strives to imitate."