2022-03-11, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sigmarsson
De vill bara prata om konsumtion och ytligheter. Det är så de manifesterar sin klasstillhörighet. Kommer det frågor om resor, matlagning (vin!), bostadsmarknaden och inredning på tal, då tänder de liksom till och ger sig hän diskussionen.

Glider diskussionen istället över i något som handlar om aktuella händelser i samhället eller politiska idéer så blir de genast mer obekväma om inte alla närvarande tycker likadant. De blir inte vitaliserade av diskussioner, eftersom de inte är intellektuella. Kultur/humaniora kan de ingenting om och därför klarar de överhuvudtaget inte av att diskutera det på ett avslappnat vis eller förhålla sig till det på ett nyfiket sätt.

Huvudet på spiken.. Avskyr såna människor!
Citera
2022-03-12, 06:43
Medlem
Att ha husnumret skrivet med text på husfasaden, t ex sextiotvå

Bevisar ännu mer att personerna som bor där bor i en bubbla där alla pratar svenska. Finns många bud som inte kan läsa svensk text
Citera
2022-03-12, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whitetommywright
Det mest TM jag någonsin varit med om är nog dom här 900-kronors-kepsarna.
Man skulle kunna tro WT men sett dom på många från Askim, Billdal och liknande.

https://johnhatter.com/the-caps/
Citera
2022-03-12, 17:42
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten

Bevisar ännu mer att personerna som bor där bor i en bubbla där alla pratar svenska. Finns många bud som inte kan läsa svensk text
Det är vare sig mitt problem eller mitt fel. I det här landet förväntas man kunna språket. Och om man jobbar med leveranser så bör man ju kunna sluta sig till vilket nummer som är rätt, genom att kolla huset bredvid.

Men såna tankar är ju uppenbarligen för komplicerade för svenskar också.
Citera
2022-03-12, 17:43
Medlem
Citat:

Förra veckan gick jag förbi ett hus som hade ”sjutton84” skrivet stort på fasaden. Spydde lite.
Citera
2022-03-16, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det är vare sig mitt problem eller mitt fel. I det här landet förväntas man kunna språket. Och om man jobbar med leveranser så bör man ju kunna sluta sig till vilket nummer som är rätt, genom att kolla huset bredvid.

Lever du på medeltiden eller? Om en utbytesstudent kommer hit för att läsa en Master och jobbar extra som bud vid sidan av förväntar jag mig inte att den personen ska vara intresserad av att lära sig svenska. Din logik funkar väl så länge som huset brevid inte har skrivit sjuttiosju med
Citera
2022-03-16, 11:00
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Lever du på medeltiden eller? Om en utbytesstudent kommer hit för att läsa en Master och jobbar extra som bud vid sidan av förväntar jag mig inte att den personen ska vara intresserad av att lära sig svenska. Din logik funkar väl så länge som huset brevid inte har skrivit sjuttiosju med
Så en utbytesstudent klarar inte av att logiskt förstå att om det står 1799 på huset till vänstert och 1801 till höger, så betyder nog "Artonhundra" 1800?
Citera
2022-03-16, 11:22
Moderator
Trixtons avatar
Citat:

Det är väl endast de som bor i huset som rimligen kan ha ett intresse av hur tydligt adressen anges. Är man intresserad av att brevbärare, räddningstjänst och andra enkelt skall hitta till rätt hus så har man lämpligen tydlig skyltning som anger husnummer, och bryr man sig inte om sådant så kan man sätta upp sådana där fåniga bokstäver i stället.

Jag vet inte om det är ett medelklassfenomen, skulle snarare tro att det är vanligast i socialgrupp 3, men något problem kan jag inte se med det. Låt folk göra som de vill med sina hus. Man måste ju inte ha någon märkning alls om man inte vill.
Citera
2022-03-17, 10:47
Medlem
Krupniks avatar
Hur är det med TM och jobb? Känner igen flera av dem nämnda beteende främst bland mellanchefsjobb och kontorsråttor och annat skrivbordskruffs, men kan även arbetare som t.ex elektriker, rörläggare, montör osv vara TM? Finns många arbetarjobb som enkelt drar in över 40K i månaden och vet väldigt få med arbetarjobb som drar in under 25 alltså ligger dem flesta minst på genomsnittslön minst. Eller tillhör dem sin egna grupp med vissa som har Tm-aktiga beteenden?
Citera
2022-03-17, 10:57
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krupnik
Hur är det med TM och jobb? Känner igen flera av dem nämnda beteende främst bland mellanchefsjobb och kontorsråttor och annat skrivbordskruffs, men kan även arbetare som t.ex elektriker, rörläggare, montör osv vara TM? Finns många arbetarjobb som enkelt drar in över 40K i månaden och vet väldigt få med arbetarjobb som drar in under 25 alltså ligger dem flesta minst på genomsnittslön minst. Eller tillhör dem sin egna grupp med vissa som har Tm-aktiga beteenden?
Det har inte med pengar att göra, det har med klass och kultur. En elektriker som tjänar bra köper ju typ en Dodge RAM eller F150 Raptor innan han börjar spela padel.
Citera
2022-03-17, 13:25
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det har inte med pengar att göra, det har med klass och kultur. En elektriker som tjänar bra köper ju typ en Dodge RAM eller F150 Raptor innan han börjar spela padel.

Men när elektrikern har övertagit elfirman han anställdes på och blivit företagare och mest sitter på kontoret, vad händer då?
Citera
2022-03-17, 13:31
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Men när elektrikern har övertagit elfirman han anställdes på och blivit företagare och mest sitter på kontoret, vad händer då?
Brukar det verkligen hända så ofta? Äger man inte firman redan från början oftare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in