Citat:
Ursprungligen postat av
Steff83
Det här himla svårt att förutse alltså...
Vi vet ju inte heller..Har Putin gått vilse eller finns det något bakgrunden som lurar? Jag tycker det är jäkligt skumt allt.
Fler uppfattar nog detta som skumt.
Putins hela väsen har ju uttalat att detta är en korttids-grej. I hans senaste tal om läget, sa han att det följer:
Inte planen, utan
tidsplanen, vilket närmast får en att tänka på att tid ens är en aspekt här.
Jag tror att västvärlden länge vandrat i en föreställning om Rysslands kapacitet. En föreställning uppbyggd pga dålig insyn.
Insynen är numera försämrad ännu mer, så det går ju inte att säga något om hur pass kapabel man är i Kreml.
Ingen vet hur nära/långt bort kärnvapen-panelen är.
Jag har redan nu en känsla av att den här invasionen rinner ut i sanden, men att ryska trupper kommer fortsätta befinna sig på ukrainsk mark, samt att stridigheterna dör ut av sig självt och reduceras till något som liknar Donbass-nivån mellan Ukraina och separatister.
I takt med sanktionerna mot Ryssland, givetvis.
Ovanstående scenario lämnar Ryssland som stat i en äcklig tjock fattig sörja av korrupt dyr skit, där massflykt och uppror blir ett faktum och makten ännu mer koncentreras runt Kreml.
Putin´s plan B, om han inte får sitt Storryssland under sin egna livstid - agera som Jeltsin, lämna över ett kaos som med sina historiska löften kan (skall) återbyggas till en rejäl stormakt.
Som en dystopisk djävla skiva som hakat upp sig.
Väldigt ryskt.
Som passus, är jag rädd att just Putin är typen som går av med en smäll. Han uppfyller verkligen alla kriterier, och då har vi snart ww3 som snabbt eskalerar till kärnvapen med ett utplånande av världen som följd, i princip.
En sak är väldigt säker dock, och det är att man framöver, oavsett kort eller långvarigt, alltid kommer hålla skepsis mot Rysslands blotta existens.