2022-03-11, 00:32
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Någonstans såg jag att den Ukrainske försvarsministern säger att fler civila har dött än ukrainska soldater.

Han utlovade hämnd på ryssarna.

Ni ser vad detta kriget lett till. Det kommer aldrig att bli fred och ro här om inte Ryssland kollapsar.
Det paranoida Ryssland har skapat en grekisk tragedi .
Ett land fullt av noja storhetsvansinne och lögn skjuter 1000 tals missiler på sitt broderfolk.
Citera
2022-03-11, 00:33
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModeratSkeppet
Och direkt kategoriserar du icke-ukrainsk nationalism som högerextrem i sann postnationalistisk anda.
Men Ukrainas blotta existens är ett uttryck för renodlad nationalism.

Ja, självklart är Ryssland lika mycket ett imperium som EU, men med mycket större nackdelar.

Jag är medveten om att alla inte är köpta av Moskva, och ber om ursäkt för att jag inte var tydlig.

Oavsett vad man tycker om Rysslands invasion är det dock så att det inte hade varit roligt att vara svensk nationalist i Ryssland, eller nationalist med fokus på vissa aspekter.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Det här himla svårt att förutse alltså...

Vi vet ju inte heller..Har Putin gått vilse eller finns det något bakgrunden som lurar? Jag tycker det är jäkligt skumt allt.

Fler uppfattar nog detta som skumt.
Putins hela väsen har ju uttalat att detta är en korttids-grej. I hans senaste tal om läget, sa han att det följer:
Citat:
Tidsplanen
Inte planen, utan tidsplanen, vilket närmast får en att tänka på att tid ens är en aspekt här.

Jag tror att västvärlden länge vandrat i en föreställning om Rysslands kapacitet. En föreställning uppbyggd pga dålig insyn.
Insynen är numera försämrad ännu mer, så det går ju inte att säga något om hur pass kapabel man är i Kreml.
Ingen vet hur nära/långt bort kärnvapen-panelen är.

Jag har redan nu en känsla av att den här invasionen rinner ut i sanden, men att ryska trupper kommer fortsätta befinna sig på ukrainsk mark, samt att stridigheterna dör ut av sig självt och reduceras till något som liknar Donbass-nivån mellan Ukraina och separatister.
I takt med sanktionerna mot Ryssland, givetvis.

Ovanstående scenario lämnar Ryssland som stat i en äcklig tjock fattig sörja av korrupt dyr skit, där massflykt och uppror blir ett faktum och makten ännu mer koncentreras runt Kreml.
Putin´s plan B, om han inte får sitt Storryssland under sin egna livstid - agera som Jeltsin, lämna över ett kaos som med sina historiska löften kan (skall) återbyggas till en rejäl stormakt.

Som en dystopisk djävla skiva som hakat upp sig.
Väldigt ryskt.

Som passus, är jag rädd att just Putin är typen som går av med en smäll. Han uppfyller verkligen alla kriterier, och då har vi snart ww3 som snabbt eskalerar till kärnvapen med ett utplånande av världen som följd, i princip.

En sak är väldigt säker dock, och det är att man framöver, oavsett kort eller långvarigt, alltid kommer hålla skepsis mot Rysslands blotta existens.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GhangBangTanja
Det enda som är säkert just nu och alla ekomomer är överens är att Ryssland kommer att kollapsa. Sanktioner kommer inte att sluta även om Putin drar sig tillbaka imorgon.

Ryssarna skulle dock kunna döda Putin och skylla allt på en galen man och därigenom snabbare få lättade sanktioner.
Citera
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhangBangTanja
Lavrov är en pålitlig källa. Och Putin. Det fattar alla. Ryssland har en fredlig styrka som rensar pedofiler och ödlor.
av un tgilor rah uD
Citera
2022-03-11, 00:34
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chokladkaka69
Vad krigar ukrainare ens för?

Sin frihet? Full förståelse MEN vad kommer finnas kvar i Ukraina? Dom kan väl få ett slut på detta och gå med på villkoren?

Det är tyvärr inte så att om dom vinner detta krig så kommer alla döda tillbaka och alla byggnader bygga upp som i ett tv spel.

Ni har vunnit er frihet. Men hela landet är grus och inget finns kvar.

Just det som skadar resten av världen med.. eller har jag fel?

Ja, Ukraina kan gå med på villkoren, det är väldigt milda sådana:

* Gör det skriftligt att Ukraina aldrig kommer gå med i NATO eller någon liknande försvarsallians
* Erkänn Donetsk/Luhansk som självständiga
* Erkänn Krim som Ryskt

Det är allt de behöver göra. Gör de det så slutar kriget på en sekund. Är det värt allt lidande, för att tvinga två de facto självständiga länder att på papperet fortsätta tillhör Ukraina, så att Ukrainas regering kan fortsätta sitt inbördekrig mot de civila som bor där?
Citera
Medlem
GhangBangTanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Genom att övertyga dig!
Vi måste alla göra en insats!
Jag är en enkel stöt med bondförnuft. Han mångmiljardär med kidsen i England. Att han skulle avstå från sina rikedomar och skickas till krigsförbrytartribunaler känns avlägset. Det är lättare att köra in i kaklet och helt förneka krig och barnamord.
Citera
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det enda ryssproblem jag noterat, är när dom stupfulla ramlat ur förarhytten på sin lastbil som fastnat i nån snödriva.
Värsta var en som lyckats placera sin förarhytt längst bak på sin trailer, där satt han med flaskan i handen jätteglad och jättepratglad - hytten hade helt separerat vid kollision mot en byggnad i hög hastighet.
Låter som vi har möjligtvis har ungefär samma upplevelser i bagaget.

Jag befinner mig tyvärr direkt inpå konfliktområdet, mkt nära.

En ny lokal stolthet?
Låter som att ditt erkännande är preskriberat vid det här laget
Rätt imponerad ändå - att ni ens vågade närma er en rondell med bara metall mot backen, haha!

Haha, jotack, ryssar kan.

Det var ett torg, inte en rondell. Asfalterat. Med nattfukt på. Jotack, på den tiden drack jag fortfarande "mod", så det var...modigt. Vi hade rekat lokalt och hade koll på området. Vad jag inte hade koll på var hur bandfordon fungerar. Sååå, det tog stopp mot en rustikt byggd fontän, och medan vattnet glatt forsade mot den lokale höjdarens residens avvek vi medelst språng in i mörkret. Jag lätt blödande, och med den nyfunna förståelsen för den "fåniga" läderhjälmen ryska "tankers" bär.

Det hela skylldes på "Rebeller"/banditer och vi kom undan. Efter detta stramade vi upp alkoholreglerna i "konsultbolaget"
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Vilket snömos. Det handlar inte att "underlätta", man hindrar ju. Jag är inte i krig med Ryssland!

Tänk om juden där i rutan med den fina skjortan har ljugit för dig? Har det aldrig fallit dig in?

Men jag bryr mig inte om Zelinsky har ljugit för mig. Det enda jag bryr mig om är att ryska soldater har invaderat Ukraina och dödar civila samt bombar bostäder.

Jag har kanske sett det på plats med egna ögon, det vet du ingenting om.
Citera
2022-03-11, 00:35
Medlem
raskenss avatar
Underrätteksetjänster misstänker Ryssarna kommer att blrja hävda Det finns kemiska stridsmedel i Ukraina. Ytterligare en lögn ryssarna kan ta till för att motivera invationen.

https://twitter.com/nexta_tv/status/1502044041294266371?t=OqdJvJZi7zIPH9-aKr_F-Q&s=19
Citera
2022-03-11, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja han fick säkert mycket turister till sin djurpark på Ukrainatiden, men hur många åker dit när det är en rysk militärbas och polisstat? De där oligarkerna är ett lika stort problem som Putin, de måste bort.

Japp, bästa är att man gör en hard reset på hela skiten och bygger upp något nytt. Korruptionen är så etablerad.
Citera
2022-03-11, 00:36
Medlem
Sgt.Blands avatar
Ryssarna verkar ha vänt österut vid Mykolaiv och ryktas attackera Nikopol. Färska bilder och karta.

https://twitter.com/Maya29854628/status/1502061861059104771
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in